Aktename van de van rechtswege verhindering van gemeenteraadslid Frank Acke omwille van medische redenen.
De heer Frank Acke werd op 2 januari 2019 geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
Op 1 maart 2021 werd een geneeskundig getuigschrift bezorgd waarin dokter Luc Vanneste attesteert dat de heer Frank Acke zijn ambt momenteel niet kan uitvoeren. Er wordt niet geattesteerd voor welke duur de heer Frank Acke zijn ambt niet zal kunnen uitvoeren.
Er wordt vastgesteld dat gemeenteraadslid Frank Acke verontschuldigd was voor de gemeenteraadszittingen van 13 november 2020, 11 december 2020 en 12 februari 2021.
Gelet op voorgaande blijkt dat gemeenteraadslid Frank Acke om medische redenen afwezig blijft en dat hij, op heden, niet in staat is om een verzoek tot vervanging voor verhindering wegens medische redenen tot de voorzitter van de gemeenteraad te richten, dit waar hij drie opeenvolgende vergaderingen van de gemeenteraad afwezig was. In uitvoering van artikel 12, 1° van het decreet lokaal bestuur moet hij derhalve als van rechtswege verhinderd beschouwd worden en dit tot de beëindiging van de periode van verhindering.
Artikel 1
Neemt akte van de van rechtswege verhindering van gemeenteraadslid Frank Acke omwille van medische redenen.
Artikel 2
De heer Frank Acke zal, voor de periode van de verhindering, worden vervangen in uitvoering van artikel 14 van het decreet lokaal bestuur.
Mevrouw Liese Vandoorne is als titelvoerend plaatsvervangend gemeenteraadslid geïnstalleerd voor de periode van de verhindering van de heer Frank Acke.
De gemeenteraad van heden nam akte van de van rechtswege verhindering van gemeenteraadslid Frank Acke omwille van medische redenen. In uitvoering van artikel 14 van het decreet lokaal bestuur wordt de heer Frank Acke vervangen door zijn opvolger, aangewezen overeenkomstig het lokaal en provinciaal kiesdecreet, en dit voor de periode van de verhindering.
De eerstvolgende opvolger op de lijst nr. 3 (CD&V) zoals blijkt uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau opgesteld naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is mevrouw Liese Vandoorne.
De heer Frank Acke wordt dan ook vervangen door mevrouw Liese Vandoorne voor de periode van de verhindering.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van mevrouw Liese Vandoorne, dit zijn de schriftelijke bewijsstukken waaruit blijkt dat zij op wettige wijze is verkozen en dat er tegen haar installatie geen bezwaren zijn.
De geloofsbrieven van mevrouw Liese Vandoorne (CD&V) worden onderzocht en er wordt vastgesteld dat er geen bezwaren zijn tegen de installatie van mevrouw Liese Vandoorne.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging van mevrouw Liese Vandoorne in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, als volgt: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Mevrouw Liese Vandoorne is als titelvoerend plaatsvervangend gemeenteraadslid geïnstalleerd en dit voor de periode van de verhindering van de heer Frank Acke. Zij wordt onderaan op de ranglijst van de gemeenteraadsleden bijgeschreven.
Raming: 121 588 euro (excl. btw), hetzij 147 121,48 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'aanleg pad Secretaris Vanmarckelaan - Heerweg' werd een bestek met nr. 2338/00721 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 121 588 euro (excl. btw), hetzij 147 121,48 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT4/0680-00/220007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2338/00721 en de raming voor de opdracht 'aanleg pad Secretaris Vanmarckelaan - Heerweg', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 121 588 euro (excl. btw), hetzij 147 121,48 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 118 905 euro (excl. btw), hetzij 143 875,05 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'sportcentrum Wevelgem: vernieuwen buitenschrijnwerk' werd een bestek met nr. 2342/01121 opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 118 905 euro (excl. btw), hetzij 143 875,05 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB2-ACT18/0742-00/221007/I-PB2-AP6 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2342/01121 en de raming voor de opdracht 'sportcentrum Wevelgem: vernieuwen buitenschrijnwerk', opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 118 905 euro (excl. btw), hetzij 143 875,05 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 76 957 euro (excl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Op elke begraafplaats bestaat al een kinderbegraafplaats waar kinderen worden begraven tot de leeftijd van 7 jaar. Het begraven van levenloos geboren kinderen gebeurt momenteel anoniem en op een perceel dicht bij elke kinderbegraafplaats. Het gemeentebestuur heeft beslist om op alle begraafplaatsen, met uitzondering van de begraafplaats Menenstraat, een afzonderlijk perceel te voorzien voor het begraven en uitstrooien van de as van levenloos geboren kinderen en overleden kinderen tot de leeftijd van 1 jaar. Door de creatie van een vlinderweide/sterrenweide op de begraafplaatsen wordt de herinnering aan sterrenkinderen visueel gekoesterd.
Het gemeentebestuur deed een open oproep naar een concept waarbij de vlinderweide of sterrenweide zodanig wordt ingericht dat deze visueel kan bijdragen tot respect voor het ongeboren leven en gelegenheid kan bieden om op een serene manier afscheid te nemen.
De uitvoering was gefaseerd voorzien over drie jaar, één realisatie per jaar per deelgemeente. De ingediende voorstellen dienen te beantwoorden aan de opdrachtbeschrijving.
Op 1 september 2020 zijn er 16 concepten ontvangen. De ingediende voorstellen werden beoordeeld door een werkgroep bestaande uit leden van de werkgroep 'beeldende kunst in de publieke ruimte', ambtenaren uit de cluster Vrije Tijd, de dienst Burgerzaken, de cel Groen en een ouder van een overleden kind.
Op 9 september 2020 vond een eerste bijeenkomst van de jury plaats, waarop de jury drie concepten heeft weerhouden. De drie kunstenaars konden op 30 september 2020 hun concept komen toelichten en antwoord geven op de vragen van de jury.
De jury vond het concept van de heer Maarten Schaubroeck (Nijverheidsstraat 15a, 8650 Houthulst) het meest beantwoordend aan de geformuleerde opdracht.
In het concept heeft de heer Maarten Schaubroeck zeer goed nagedacht over het totaalconcept. Niet enkel over een kunstwerk alleen, maar ook over de omgeving, het verhaal en welke sfeer er moet heersen, het samengaan van kunstwerk en omgeving. Het ontwerp is flexibel en kan nog aangepast worden in overleg met het gemeentebestuur.
Het verhaal rond de Vlindersteen is een verhaal waar iedereen zich in kan vinden. De opstelling van het kunstwerk gebeurt in een niet-strakke vormgeving van de site. De kunstenaar zorgt voor niveauverschillen zodat de mensen rond zones kunnen wandelen en bijgevolg minder geneigd zullen zijn om over de strooiweide te lopen.
De jury was unaniem overtuigd van de keuze en vertrouwt op een goede en professionele uitvoering.
Er werd met de kunstenaar verder gesproken om het concept te concretiseren via een creatief proces in onderling overleg waarbij kunstwerk, omgeving en functionaliteiten op elkaar werden afgestemd.
Bij de onderhandelingen is gebleken dat een gespreide uitvoering in een tijdspanne van drie jaar niet aangewezen is omwille van de bestelling van materialen en productie van de kunstwerken. Vandaar wordt voorgesteld om de vlinderweides op de drie begraafplaatsen in één zelfde jaar, 2021, te realiseren.
De heer Maarten Schaubroeck noemt zijn voorgestelde kunstwerken ‘Vlindersteen’. De drie sites zouden voortaan ook vlindertuin worden genoemd en niet langer vlinderweide of sterrenweide.
De gesprekken met de kunstenaar zijn af te ronden met een overeenkomst. De uitgave voor de opdracht wordt geraamd op 76 957 euro (excl. btw). Een overeenkomst werd opgesteld door de heer Geert Knockaert, beleidsmedewerker cluster Vrije Tijd.
Er wordt voorgesteld de uitvoering van de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Om artistieke redenen kan geen beroep gedaan worden op de mededinging.
PB1-ACT28: Op de begraafplaatsen wordt per deelgemeente een vlindertuin ingericht.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB1-ACT28/0990-00/220007/I-PB1-AP2 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De overeenkomst met IZR-werken bv, Nijverheidsstraat 15a te 8560 Houthulst, voor de opdracht 'gemeentelijke begraafplaatsen, realisatie van kunstwerk bij aanleg van een vlindertuin', opgesteld door de heer Geert Knockaert, beleidsmedewerker cluster Vrije Tijd, wordt goedgekeurd. De raming bedraagt 76 957 euro (excl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en zonder een beroep te doen op de mededinging.
Geeft aan EFIN opdracht om over te gaan tot de bouw en exploitatie van zonnepanelen op door de gemeente aangeduide goederen en verleent hiervoor een recht van opstal aan EFIN voor een periode van 20 jaar vanaf de indienststelling van de PV-installaties.
De gemeente Wevelgem is stichtend aandeelhouder van EFIN bv (EFIN), opgericht op 29 juni 2000, en bezit 239 922 maatschappelijke aandelen van EFIN.
Het aandeelhouderschap van EFIN is volledig in handen van de 15 aangesloten gemeenten. Deze gemeenten hebben, via hun vertegenwoordigers in de raad van bestuur en via hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering, de volledige controle over EFIN, waardoor de aangesloten gemeenten gebruik kunnen maken van de in house-regeling om zonnepanelen te laten plaatsen door EFIN of door haar dochters waarover EFIN de controle heeft.
EFIN heeft de controle over haar dochtervennootschap SUNFIN bv (SUNFIN), waarvan zij de meerderheid van de aandelen bezit, de meerderheid van de bestuurders heeft in de raad van bestuur, de voorzitter en gedelegeerd bestuurder levert en de meerderheid heeft van de stemmen in de algemene vergadering.
De gemeente Wevelgem heeft het burgermeesterconvenant op 13 november 2020 ondertekend en wil haar klimaatdoelstellingen en vermindering van CO2-uitstoot realiseren door projecten van hernieuwbare energie op haar openbaar domein te initiëren en te ondersteunen.
Het is een kerndoelstelling van EFIN om de gemeenten - naast de participatie in de klassieke productie van elektriciteit en verkoop van energie - ook in activiteiten van hernieuwbare energie en groene stroomproductie te laten participeren. EFIN doet dit sinds haar oprichting met succes.
Het voorliggende voorstel van EFIN/SUNFIN biedt uitdrukkelijk de mogelijkheid voor de inwoners van de gemeente om via een burgercoöperatie mee te participeren in de gerealiseerde projecten die door de gemeente aangeduid worden, dit ten vroegste 1 jaar na de oplevering van het project.
In dit voorstel van EFIN/SUNFIN wordt de investering, het onderhoud en de financiering van de PV-installaties volledig gedragen door SUNFIN waardoor de gemeente hiervoor bijgevolg geen investeringsuitgave dient te voorzien in haar investeringskrediet: de gemeente betaalt enkel een all-in vergoeding aan EFIN voor de geproduceerde stroom door de geplaatste zonnepanelen op bedoelde gebouwen.
Dit voorstel behelst bovendien marktconforme voorwaarden waartegen EFIN en haar dochter SUNFIN de zonnepanelen kunnen plaatsen op de door de gemeente geselecteerde gebouwen. Hiermee kan de gemeente een jaarlijks terugkerende netto energiebesparing realiseren door de plaatsing van zonnepanelen op de door haar geselecteerde gebouwen.
Volgende gebouwen werden hiervoor door de gemeente geselecteerd:
- Ter Meersch assistentiewoningen, Deken Jonckheerestraat 20, 8560 Wevelgem;
- OC De Brouwerij, Ieperstraat 32/1, 8560 Wevelgem;
- Gemeentelijke basisschool Kolverik, Kolverikstraat 1, 8560 Wevelgem;
- Depot groendienst, Leopoldstraat 41, 8560 Wevelgem;
- WZC Elckerlyc, Elckerlycplein 1, 8560 Wevelgem;
- WZC Het Gulle Heem, Gulleheemlaan 20, 8560 Wevelgem;
- Porseleinhallen, Lauwestraat 88, 8560 Wevelgem;
- Sociaal Huis, Deken Jonckheerestraat 9, 8560 Wevelgem.
Ter Meersch assistentiewoningen en het Sociaal Huis zijn eigendom van het OCMW. De selectie van deze goederen voor dit project geldt dan ook onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de bouw en exploitatie van zonnepanelen op deze goederen een opstalrecht verkrijgt van het OCMW, eigenaar van het goed.
WZC Elckerlyc en WZC Het Gulle Heem zijn op heden in opstal gegeven aan Belfius Bank nv (Belfius). De selectie van deze goederen voor dit project geldt dan ook onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de bouw en exploitatie van zonnepanelen op deze goederen een opstalrecht verkrijgt van Belfius, opstalhouder van het goed voor de duur dat zij opstalhouder is, en van het OCMW, opstalgever en eigenaar van het goed vanaf het moment dat het opstalrecht aan Belfius eindigt.
Uitgaven voor elektriciteit worden aangerekend op het exploitatiekrediet, zijnde op algemene rekening 611000 en op het beleidsitem van het desbetreffende gebouw.
Artikel 1
§1. De gemeente geeft aan EFIN opdracht om over te gaan tot de bouw en exploitatie van zonnepanelen op door de gemeente aangeduide goederen zoals opgenomen in de onderstaande lijst en hiermee elektrische energie op te wekken ten behoeve van en te leveren aan de gemeente:
- Ter Meersch assistentiewoningen, Deken Jonckheerestraat 20, 8560 Wevelgem, onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de bouw en exploitatie van zonnepanelen op dit goed een opstalrecht verkrijgt van het OCMW, eigenaar van het goed;
- OC De Brouwerij, Ieperstraat 32/1, 8560 Wevelgem;
- Gemeentelijke basisschool Kolverik, Kolverikstraat 1, 8560 Wevelgem;
- Depot groendienst, Leopoldstraat 41, 8560 Wevelgem;
- WZC Elckerlyc, Elckerlycplein 1, 8560 Wevelgem, onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de bouw en exploitatie van zonnepanelen op dit goed een opstalrecht verkrijgt van Belfius, opstalhouder van het goed voor de duur dat zij opstalhouder is, en van het OCMW, opstalgever en eigenaar van het goed vanaf het moment dat het opstalrecht aan Belfius eindigt;
- WZC Het Gulle Heem, Gulleheemlaan 20, 8560 Wevelgem, onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de bouw en exploitatie van zonnepanelen op dit goed een opstalrecht verkrijgt van Belfius, opstalhouder van het goed voor de duur dat zij opstalhouder is, en van het OCMW, opstalgever en eigenaar van het goed vanaf het moment dat het opstalrecht aan Belfius eindigt;
- Porseleinhallen, Lauwestraat 88, 8560 Wevelgem;
- Sociaal Huis, Deken Jonckheerestraat 9, 8560 Wevelgem, onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de bouw en exploitatie van zonnepanelen op dit goed een opstalrecht verkrijgt van het OCMW, eigenaar van het goed.
§2. Het opstalrecht voor Ter Meersch assistentiewoningen en het Sociaal Huis zoals bedoeld in §1. betreft een onvergolden recht van opstal om niet voor een periode van 20 jaar vanaf de indienststelling van de PV-installaties en is beperkt tot de rechten die nodig zijn opdat de gemeente de overeenkomst recht van opstal met addendum, zoals bedoeld in artikel 2 notarieel kan verlijden voor deze gebouwsen.
Het opstalrecht voor WZC Elckerlyc en WZC Het Gulle Heem zoals bedoeld in §1. betreft een onvergolden recht van opstal om niet voor een periode van (gezamenlijk) 20 jaar vanaf de indienststelling van de PV-installaties en is beperkt tot de rechten die nodig zijn opdat de gemeente de overeenkomst recht van opstal met addendum, zoals gevoegd in bijlage, notarieel kan verlijden voor deze gebouwen.
Na het verstrijken van de 20 jaar verwerft de eigenaar gratis de eigendom van de PV-installaties.
De gemeenteraad geeft machtiging aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de notariële akte recht van opstal namens de gemeente te ondertekenen.
Artikel 2
De gemeente kent voor elk gebouw uit artikel 1 waarvan zij eigenaar is of opstalhouder wordt binnen het jaar van deze beslissing afzonderlijk een onvergolden recht van opstal toe aan EFIN voor een periode van 20 jaar vanaf de indienststelling van de PV-installaties.
Na het verstrijken van de 20 jaar verwerft de eigenaar gratis de eigendom van de PV-installaties.
De overeenkomst recht van opstal met addendum, zoals gevoegd in bijlage, zal in een notariële akte omgezet worden, te verlijden door notaris Orinn Vijncke te Gullegem. De gemeenteraad geeft machtiging aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de notariële akte recht van opstal namens de gemeente te ondertekenen.
Artikel 3
§1. De gemeente sluit een energie-afnamecontract met EFIN voor de duur van 20 jaar voor de levering van de elektriciteit geproduceerd door de zonnepanelen geplaatst op de gebouwen uit artikel 1 vanaf de indienststelling van de PV-installaties. De prijs voor de geleverde stroom bedraagt (all-in):
- 6 eurocent/kWh (excl. btw) voor installaties van 40 kVA tot 250 kVA;
- 12 eurocent/kWh (excl. btw) voor installaties tot 40 kVA.
De eenheidsprijs wordt jaarlijks geïndexeerd tegen de index van de consumptieprijzen.
Behoudens de bovenvermelde all-in prijs betaalt de gemeente geen enkele vergoeding aan EFIN.
§2. De gemeente sluit vervolgens een energie-afnamecontract met het OCMW onder dezelfde modaliteiten als in §1. voor de gebouwen die eigendom zijn van het OCMW.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen staat in voor de verdere uitvoering van deze beslissing, onder meer worden de burgemeester en de algemeen directeur gemachtigd om het contract met EFIN respectievelijk met het OCMW voor de energieafname namens de gemeente te ondertekenen.
Er wordt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid.
De gemeenteraad van 13 november 2020 besliste om toe te treden tot Cipal dienstverlenende vereniging (Cipal). Overeenkomstig artikel 7 van de statuten van Cipal moet deze beslissing door de algemene vergadering van Cipal worden aanvaard. Dit werd aanvaard door de algemene vergadering van Cipal van 10 december 2020.
De gemeente wordt, overeenkomstig artikel 35 van de statuten van Cipal, vertegenwoordigd op de algemene vergadering. Er wordt voorgesteld om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor alle zittingen van de algemene vergadering van de lopende legislatuur.
Volgende personen worden voorgedragen:
Carlo De Winter als kandidaat-vertegenwoordiger
Carlo De Winter als kandidaat-plaatsvervanger.
Er wordt geheim gestemd.
De heer Carlo De Winter bekomt 29 stemmen, er is 1 onthouding.
Artikel 1
De heer Carlo De Winter wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Cipal tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 2
De heer Carlo De Winter wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Cipal tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De gemeenteraad keurde het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2020) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel goed op 11 september 2020. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2021) goed op 19 februari 2021. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 22 februari 2021. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 23 februari 2021.
Deze meerjarenplanwijziging wordt doorgevoerd naar aanleiding van een investeringsdossier dat lopende is voor het herstellen van de verwarmingsinstallatie van de kerk. Gelet op het koude winterweer en een begrafenisdienst die zou plaatsvinden in de kerk, diende snel gehandeld te worden. Na een prijsvraag te hebben gedaan, besliste de kerkfabriek de opdracht te gunnen aan de firma Planckaert Technics te Lendelede tegen een bedrag van 12 365,52 euro (incl. btw). Gelet op de aard van de werken, wordt deze uitgave verwerkt als een investering door de kerkfabriek.
De uitgave was onvoorzien en aldus niet opgenomen in de oorspronkelijke budgetplannen van de kerkfabriek. De investeringsuitgave wordt deels gecompenseerd door een daling in de exploitatiekredieten en bijgevolg door een daling van de exploitatietoelage (- 2 365,52 euro).
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel besliste in zitting van 19 februari 2021 tot wijziging van het budget 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 22 februari 2021. Op 23 februari 2021 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging.
De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt, na wijziging, 91 750,73 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 24 865,52 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021).
Voor wijziging | Na wijziging | |
Exploitatie ontvangsten | 7 021,57 euro | 7 021,57 euro |
Exploitatie uitgaven | - 113 212,71 euro | - 110 847,19 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | - 106 191,14 euro | - 103 825,62 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 12 074,89 euro | 12 074,89 euro |
Exploitatie voor toelage | - 94 116,25 euro | - 91 750,73 euro |
Exploitatietoelage | 94 116,25 euro | 91 750,73 euro |
Investeringsontvangsten | 12 500,00 euro | 24 865,52 euro |
Investeringsuitgaven | - 12 500,00 euro | - 24 865,52 euro |
Investeringstoelage | 12 500,00 euro | 24 865,52 euro |
Artikel 1
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel die past in het goedgekeurde (gewijzigd) meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt, na wijziging, 91 750,73 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 24 865,52 euro.
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de gronden van de wegenis van de woonontwikkeling bij de Hugo Verriestlaan, meer bepaald:
De wegenis bij de woonontwikkeling in de omgeving van de Hugo Verriestlaan werd definitief opgeleverd. De wegenis kan kosteloos overgedragen worden aan de gemeente. De gemeente kocht eerder al de groenzone aan.
Notariskantoor De Mûelenaere en Vijncke maakte de akte voor de overdracht op. Het gaat om de overdracht van 3 delen:
De gemeenteraad kan nu deze overdracht goedkeuren om deze wegenis op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de gronden van de wegenis van de woonontwikkeling bij de Hugo Verriestlaan. Het gaat om de percelen gekend bij het kadaster als:
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor kosteloze verwerving goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden. Deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De wijziging van het toelagereglement gemeenschapsvormende activiteiten, meer bepaald voor leefstraten, wordt goedgekeurd.
Binnen het meerjarenplan 2020-2025 nam Wevelgem het actieplan op om in te zetten op een maximale betrokkenheid van de inwoners bij hun gemeente of wijk. Ook onder de noemer ‘staycation’ werd er extra aandacht besteed aan het ondersteunen van de buurtinitiatieven. Naar aanleiding van de coronacrisis werd het verhaal van 'staycation' nog actueler. Het gemeentebestuur wil dan ook het leefstratentraject opstarten in de maanden juli en augustus 2021 en wil leefstraten financieel ondersteunen.
Om dit te uit te voeren, wordt voorgesteld om het toelagereglement gemeenschapsvormende activiteiten aan te vullen/te wijzigen.
Het voorstel van wijziging wordt gunstig geadviseerd door de jeugdraad en door de culturele raad.
PB2-AP3: De gemeente ondersteunt financieel en logistiek de organisatie van grote en kleine evenementen.
PB2-ACT9: Gemeenschapsvormende activiteiten worden financieel ondersteund.
De toelagen worden aangerekend op rekening PB2-ACT9/0710-00/649645 van het exploitatiekrediet.
Het toelagereglement gemeenschapsvormende activiteiten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013 en latere wijzigingen, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
In toelagereglement gemeenschapsvormende activiteiten wordt artikel 16bis toegevoegd als volgt:
Artikel 16bis
§1. Het gemeentebestuur ondersteunt de aanvragers tot het inrichten van een leefstraat onder de voorwaarden hierbij vastgelegd.
§2. Een leefstraat is een (deel van een) straat of plaats op het openbaar domein dat door en voor de bewoners van de buurt tijdelijk wordt heringericht waardoor de sociale cohesie, de ontmoeting en de dialoog in de buurt worden bevorderd.
§3. Een leefstraat die als dusdanig aanvaard wordt door het college van burgemeester en schepenen, krijgt een toelage van 100 euro.
§4. Deze forfaitaire toelage is combineerbaar met aanvragen voor een toelage als buurtinitiatief of wijkfeest en kan slechts één keer per kalenderjaar bekomen worden per leefstraat.
Artikel 2
Artikel 18, §5 van het toelagereglement gemeenschapsvormende activiteiten wordt gewijzigd als volgt:
§5. De betalingen voor een toelage buurtinitiatief, leefstraat of wijkfeest met uitgebreid programma gebeuren, hetzij op een financiële rekening geopend op naam van de organiserende feitelijke vereniging, hetzij op een financiële rekening van de organiserende rechtspersoon. Indien het initiatief waarvoor een toelage wordt aangevraagd en toegekend, georganiseerd wordt door een particuliere buurtbewoner, waarbij zijn initiatief erkend is door minstens twee andere buurtbewoners, dan kan de toelage ook uitbetaald worden op een financiële rekening van deze buurtbewoner.
Artikel 3
§1. Deze wijziging van het reglement treedt in werking op 1 april 2021.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het toelagereglement gemeenschapsvormende activiteiten.
Er wordt goedkeuring verleend aan de ondertekening van het charter 'Masterplan toegankelijke haltes' en het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de ondertekening en de administratieve en inhoudelijke opvolging.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd bezorgd door de raadsleden van de fractie N-VA:
'Mobiel zijn is essentieel om het leven kwaliteitsvol uit te bouwen en te beleven. Met de beleidsvisie over basisbereikbaarheid wil Vlaanderen belangrijke plaatsen en diensten (zoals scholen, handelskernen, cultuurcentra, …) beter bereikbaar maken. Het openbaar vervoer is binnen basisbereikbaarheid een belangrijke schakel van het mobilteitsnetwerk. Door een vlotte combinatie van fiets, auto, trein, bus en/of aangepast vervoer moet iedereen zijn bestemming probleemloos kunnen bereiken. Veilig, comfortabel en duurzaam.
Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. De Vlaamse regering besliste daarom tot de opmaak van een Masterplan toegankelijkheid met ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor het toegankelijk maken van halte-infrastructuur.
Ongeveer één op zeven mensen onder de 65 jaar heeft een beperking. En ongeveer één op vijf mensen is ouder dan 65 jaar. Ook als je in die categorieën valt, moet je je vlot kunnen verplaatsen. Maar ook als je bijvoorbeeld met een kinderwagen onderweg bent of als je met een blessure zit. Iedereen dus, met of zonder handicap.
Als beheerder is de gemeente verantwoordelijk voor een groot deel van het publiek domein, met inbegrip van de halte-infrastructuur voor het openbaar vervoer langsheen de gemeentewegen. Maar liefst 62% van de huidige bus -en tramhaltes ligt langs gemeentewegen. In Vlaanderen zijn slechts 12% van de 30 295 bushaltes toegankelijk voor mensen die slecht te been zijn. 'Dramatische cijfers'!
Om de steden en gemeenten aan te sporen hun engagement op te nemen lanceert Vlaanderen in het kader van het Masterplan, samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) het charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ dat de gemeenten kunnen ondertekenen. Via dit actieplan wil de Vlaamse overheid tegen 2030 50% van de haltes van het kernnet en het aanvullend net toegankelijk maken zodat 70% van de reizigers een toegankelijke rit kunnen maken. Verder moeten alle bestaande haltes minimaal toegankelijk zijn mits assistentie. Tevens dienen alle nieuwe bushaltes toegankelijk te zijn voor personen met een motorische beperking en voor blinden en slechtzienden. Op die manier dragen de lokale besturen op een proactieve manier bij aan het realiseren van de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid en verklaren ze om bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. Met dit charter onderschrijft de gemeente de noodzaak van een inclusieve mobiliteit. Een sterk toegankelijkheidsbeleid bouwt op een aantal universele uitgangspunten en duidelijke engagementen. Dit charter ’Masterplan toegankelijke haltes’ benadrukt het potentieel en de voordelen van Universal Design van het publieke domein, waarbij iedereen comfortabel, veilig en duurzaam mobiel kan zijn.
De Vlaamse overheid engageert zich van haar kant door een aantal steunmaatregelen voor lokale besturen te voorzien in het Masterplan, zoals financiële ondersteuning en coaching. Gemeentes die dit charter ondertekenen, engageren zich om de doelstellingen van het Masterplan te realiseren. In ruil krijgen gemeenten een subsidie van 5 000 euro voor iedere halte die ze toegankelijk maken. Tevens kunnen ze een coaching traject ‘Masterplan toegankelijke haltes’ volgen waarbij ze ondersteund worden bij de opmaak van een actieplan. Daarnaast wordt er tweejaarlijks een award met bijhorende geldprijs van 50 000 euro uitgereikt aan de ‘Meer Mobiele Gemeente’.
Omwille van de bovenstaande motivatie leggen we dan ook het volgende voorstel van besluit voor aan de raad:
De gemeenteraad van Wevelgem,
Voorstel van beslissing:
Er wordt goedkeuring verleend aan de ondertekening van het charter 'Masterplan toegankelijke haltes' en het college van burgemeester en schepenen wordt gelast
met de ondertekening en de administratieve en inhoudelijke opvolging.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Libeer, namens de CD&V-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Libeer, namens de CD&V-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Charlotte Bonte, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Charlotte Bonte, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Charlotte Bonte, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Heidi Craeynest, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Heidi Craeynest, namens de N-VA-fractie.
Er wordt een kandidaat-bestuurder voorgedragen in vervanging van een bestuurder die haar mandaat vervulde als vertegenwoordiger van de gemeente.
De gemeente is lid van cvba De Vlashaard (De Vlashaard). De gemeenteraad droeg op 5 april 2019 9 kandidaat-bestuurders in De Vlashaard voor. Deze werden door de algemene vergadering van De Vlashaard benoemd tot bestuurder.
De gemeenteraad droeg op 15 mei 2020 4 kandidaat-bestuurders voor in vervanging van 4 benoemde bestuurders. Deze werden door de algemene vergadering van De Vlashaard benoemd tot bestuurder.
Vanuit de fractie Groen wordt voorgesteld om 1 bestuurder die haar mandaat vervult als vertegenwoordiger van de gemeente te vervangen met ingang van de eerstvolgende algemene vergadering van De Vlashaard, het betreft meer bepaald mevrouw Aline Deroose. Daartoe moet de gemeente, overeenkomstig artikel 6 van de statuten, een verzoek richten aan de Vlashaard bij aangetekende brief.
De fractieleiders van de fracties N-VA en sp.a werden door de fractieleider van de fractie Groen op de hoogte gebracht van deze voordracht.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
Er wordt geheim gestemd.
De heer Maarten Tavernier bekomt 21 stemmen, er zijn 5 stemmen tegen en er zijn 3 onthoudingen.
Artikel 1
De heer Maarten Tavernier wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van De Vlashaard in vervanging van mevrouw Aline Deroose en dit tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 2
De Vlashaard wordt bij aangetekende brief op de hoogte gebracht van deze beslissing.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter