Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 (2023), deel van het OCMW, wordt vastgesteld.
Het betreft de vaststelling van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025.
Het voorstel tot aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd besproken op het managementteam van 15 november 2022.
Het voorstel tot aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd besproken op de gemeenteraadscommissies algemeen beleid en ondersteuning van 25 oktober 2022 en 15 november 2022.
Artikel 1
De financiële nota van het aangepast meerjarenplan 2020-2025 kent volgende (geconsolideerde) resultaten:
2020 | 34 829 020 euro |
2021 | 37 014 524 euro |
2022 | 24 173 677 euro |
2023 | 13 586 411 euro |
2024 | 10 770 400 euro |
2025 | 11 243 699 euro |
2020 | 6 857 261 euro |
2021 | 4 944 233 euro |
2022 | 647 025 euro |
2023 | 778 856 euro |
2024 | 886 408 euro |
2025 | 698 298 euro |
2020 | 7 295 897 euro |
2021 | 5 549 250 euro |
2022 | 1 319 053 euro |
2023 | 1 553 758 euro |
2024 | 1 898 789 euro |
2025 | 1 877 544 euro |
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (deel OCMW) vast. De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de kredieten van het boekjaar 2022 en stelt tegelijkertijd de kredieten voor het boekjaar 2023 vast voor het gedeelte van het OCMW.
De vrijblijvende deelname aan de samenaankoop 'woonzorgdossier', waarbij de welzijnsvereniging Motena uit Roeselare optreedt als aankoopcentrale wordt goedgekeurd.
Het bestek met nr. 2021-885 voor de opdracht 'woonzorgdossier', opgesteld door de welzijnsvereniging Motena Roeselare, en de raming van het aandeel van het OCMW Wevelgem voor een bedrag van 140 000 euro excl. btw, hetzij 169 400 euro incl. btw worden goedgekeurd. De opdracht loopt voor de duur van 48 maanden.
Artikel 30 van bijlage 11 van het besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van mantelzorgers en gebruikers, bepaalt dat de woonzorgcentra bij opname voor elke bewoner een geïndividualiseerd en digitaal woonzorgleefplan moeten opmaken. Dit woonzorgleefplan wordt geregeld geactualiseerd. De regelgeving omschrijft de gegevens die minimaal in het woonzorgleefplan (of woonzorgdossier) moeten opgenomen worden in het administratieve deel, het deel over de zorg en ondersteuning en het medische deel.
Om het woonzorgdossier, de administratie en facturatie Vlaamse Sociale Bescherming te beheren, werken het woonzorgcentrum (WZC) Elckerlyc, het WZC Het Gulle Heem en de groep assistentiewoningen (GAW) Ter Meersch momenteel met het softwarepakket CareConnect van de softwareleverancier Corilus nv, Gaston Crommelaan 4, 9050 Gent.
Eind 2021 liet Corilus nv weten dat het softwarepakket CareConnect niet verder ondersteund zal worden. Tegen uiterlijk eind 2023 zijn alle klanten om deze reden genoodzaakt over te schakelen naar een ander softwarepakket. Corilus nv ontwikkelt een nieuw softwarepakket Into Care. Deze nieuwe software werkt in de cloud.
Bijkomend is het huidige softwarepakket CareConnect niet aangepast aan de wijzigingen in de wetgeving voor de woonzorgvoorzieningen. In 2019 brachten de komst van het nieuwe woonzorgdecreet en zijn uitvoeringsbesluiten een ondubbelzinnige keuze voor BelRAI met zich mee. Artikel 28 van bijlage 11 (woonzorgcentra) van het hierboven vermelde besluit verwijst uitdrukkelijk naar BelRAI.
Voor de Vlaamse woonzorgcentra vertaalde deze keuze zich in het gebruik van het BelRAI LTCF (Long Term Care Facilities) instrument als zorgplanningsinstrument voor de opmaak van het woonzorgleefplan vanaf 1 juni 2023.
BelRAI LTCF gebruiken als instrument betekent dat de woonzorgcentra BelRAI gebruiken om de zorgnoden van individuele bewoners vast te stellen en de resultaten ervan gebruiken om een zorgplan op te maken. BelRAI LTCF gebruiken als beleid betekent dat de verzamelde gegevens en resultaten worden gebruikt om de werking van afdelingen en van de organisatie bij te sturen.
Eind 2021 gaf de accountmanager van Corilus nv, mevrouw Gloria Van Meerbeeck, een demo van de nieuwe software Into Care aan de directies en stafmedewerkers van het WZC Elckerlyc en het WZC Het Gulle Heem.
Uit de demo kon afgeleid worden dat de software nog helemaal niet op punt stond om te voldoen aan de noden binnen de zorgvoorzieningen. Er werden beloftes gemaakt tijdig de software op punt te krijgen in het kader van de nieuwe regelgeving en de nodige linken met de Vlaamse overheid te voorzien. Op vandaag beantwoordt er echter geen enkele leverancier aan deze vereisten.
Corilus nv is marktleider in het aanleveren van medische software. Deze positie in de markt maakt dat zij de regie in handen hebben.
Om de positie van de woonzorgvoorzieningen in de onderhandelingen naar softwareleveranciers inzake het woonzorgdossier te versterken, worden de krachten gebundeld. Hierdoor vergroot de slaagkans van de woonzorgvoorzieningen dat softwareleveranciers rekening houden met de vereisten naar functionaliteiten en de noden betreffende integratie met andere toepassingen. Daarnaast kan er door een groepsaankoop met zoveel mogelijk entiteiten een lagere prijs bekomen worden.
Binnen DOTzorg West-Vlaanderen (Directeurs van Openbare Thuisvervangende Zorg vzw) neemt welzijnsvereniging Motena uit Roeselare hierin de trekkersrol op. Motena Roeselare heeft een bestek opgemaakt en een opdracht uitgeschreven voor het woonzorgdossier (mededingingsprocedure met onderhandelingen).
Elk openbaar bestuur kon zonder verplichtingen en zonder bijkomende kosten aansluiten als potentiële afnemer in dit dossier. Naast deze vrijblijvendheid beschikt de IT-dienst van Motena op vlak van hardware en software in de zorg over een grote kennis en expertise, wat een meerwaarde is in de onderhandelingen voor de aansluitende organisaties.
Het WZC Het Gulle Heem, het WZC Elckerlyc en bij uitbreiding de GAW’s gaven te kennen mogelijk interesse te hebben tot afname via deze groepsaankoop en stapten vrijblijvend in de opdracht.
De totale looptijd van deze opdracht is 48 maanden.
De opdracht wordt geplaatst via mededingingsprocedure met onderhandelingen met Europese bekendmaking: de opdracht kan niet worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico's.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0953-01/613200 (WZC Elckerlyc), rekening 0953-02/613200 (WZC Het Gulle Heem) en rekening 0952-01/613200 (GAW Ter Meersch), rekening 0952-04/613200 (GAW Tilia) en rekening 0952-02/613200 (GAW Het Kader) van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
De vrijblijvende deelname aan de samenaankoop 'woonzorgdossier', waarbij de welzijnsvereniging Motena uit Roeselare optreedt als aankoopcentrale wordt goedgekeurd.
Het bestek met nr. 2021-885 voor de opdracht 'woonzorgdossier', opgesteld door de welzijnsvereniging Motena Roeselare, en de raming van het aandeel van het OCMW Wevelgem voor een bedrag van 140 000 euro excl. btw, hetzij 169 400 euro incl. btw worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht loopt voor de duur van 48 maanden.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandelingen met Europese bekendmaking, waarbij de welzijnsvereniging Motena uit Roeselare optreedt als aankoopcentrale.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht werd ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Het bestek 'ESCO-service voor warmtelevering aan gebouwen d.m.v. bestaand BEO-velden', opgesteld door Intercommunale Leiedal wordt goedgekeurd.
Raming: 136 500 euro (excl. btw), hetzij 165 165 euro (incl. btw) (= opstartkost). Deze kost wordt verhoogd met een jaarlijkse vergoeding voor de uitbatingskost (periode van 12 maanden) en een leveringskost voor warmte (ca. 45 kWh geraamd), koude (ca. 20 kWh geraamd), en eventueel sanitair warm water (0 m³ geraamd).
Openbare procedure.
Binnen het Europees subsidieproject LECSEA (Local Energy Communities (LEC's) in het gebied van ‘Interreg 2 Seas’), gestart op 1 februari 2020, met als doel in te zetten op de nieuwe opportuniteiten rond energiegemeenschappen, ondersteunt Intercommunale Leiedal (Leiedal) de ontwikkeling van verschillende warmteprojecten en energiegemeenschappen in de regio.
Vanuit deze opportuniteit wordt, gelet op het lopende onthardingsproject in de Deken Jonckheerestraat, een BEO-veld (Bodem, Energie, Opslag) aangelegd samen met verschillende actoren rond de Campussite. Binnen deze context werd, aansluitend bij de samenwerkingsovereenkomst, reeds goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van 13 mei 2022, ook een recht van opstal toegekend aan Leiedal in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van 8 september 2022.
In het kader van de opdracht 'ESCO-service (Energy Supply Contracting) voor warmtelevering aan diverse gebouwen d.m.v. bestaand BEO-veld op de site Wevelgem Campus Noord' werd een bestek opgesteld door Leiedal. Het betreft een Europese overheidsopdracht voor diensten. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Deze opdracht beoogt de aanstelling van een ESCO voor het leveren van 'ESCO-service voor warmtelevering aan gebouwen d.m.v. een bestaand BEO-veld op de site Wevelgem Campus Noord'. Het BEO-veld wordt in de periode november 2022–april 2023 gerealiseerd.
Het betreft m.a.w. het leveren van warmte, koude en sanitair warm water aan de gebouwen via overname, aanpassing en/of bouwen van warmteleveringsinstallaties en de uitbating ervan, gebruik makend van het BEO-veld en dit tot eind 2040. Voor het OCMW omvat dit de aansluiting van het Sociaal huis (oud en nieuw deel). Het bestek voorziet ook de aansluiting van de nieuwbouw van het woonzorgcentrum (Sint-Camillus) en de kleuterschool op dit BEO-veld, evenals de toetreding tot de ESCO-service.
De kost voor de aanpassingswerken aan beide stookplaatsen van het Sociaal huis (oud en nieuw deel) wordt door BM Engineering in opdracht van Leiedal geraamd op 136 500 euro (excl. btw), hetzij 165 165 euro (incl. btw) (= opstartkost). Deze kost wordt verhoogd met een jaarlijkse vergoeding voor de uitbatingskost (periode van 12 maanden) en een leveringskost voor warmte (ca. 45 kWh geraamd), koude (ca. 20 kWh geraamd), en eventueel sanitair warm water (0 m³ geraamd).
Binnen deze context zal de geselecteerde ESCO een warmteleveringscontract afsluiten met de verschillende afnemers. Met de eigenaar van het BEO-veld nl. Leiedal zal de geselecteerde ESCO-dienstverlener een gebruiksovereenkomst afsluiten. Op termijn (ten vroegste na 5 jaar) en uiterlijk eind januari 2035 zal het eigendom van het BEO-veld overgedragen worden aan een nog op te richten 'energiegemeenschap' (als deze niet tijdig zou zijn opgericht, aan gemeente Wevelgem). De nieuwe eigenaar van het BEO-veld zal de verbintenissen uit de gebruiksovereenkomst overnemen.
De aanbestedende overheid voor de ESCO-service is Leiedal, optredend als aankoopcentrale. Leiedal staat in voor het plaatsen van de overheidsopdracht voor omschreven diensten bestemd voor het OCMW Wevelgem, het Katholiek Basisonderwijs Guldenberg vzw en het WZC Sint-Camillus vzw. De raad van bestuur van de Leiedal gunt en sluit de opdracht.
Artikel 1
Het bestek 'ESCO-service voor warmtelevering aan gebouwen d.m.v. bestaand BEO-velden', opgesteld door Intercommunale Leiedal wordt goedgekeurd.
De kost van de aanpassingswerken aan beide stookplaatsen van het Sociaal huis (oud en nieuw deel) wordt geraamd op 136 500 euro (excl. btw), hetzij 165 165 euro (incl. btw) (= opstartkost). Deze kost wordt verhoogd met een jaarlijkse vergoeding voor de uitbatingskost (periode van 12 maanden) en een leveringskost voor warmte (ca. 45 kWh geraamd), koude (ca. 20 kWh geraamd), en eventueel sanitair warmwater (0 m³ geraamd).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Vanaf november 2022 wordt een minimale levering voor aardgas én elektriciteit (exclusief nachttarief) voor mensen met een budgetmeter voorzien. Er wordt 90% van de toegekende bedragen bij de netbeheerder teruggevorderd.
Met de 'minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling' (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW's een middel aanreiken om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (vroeger: budgetmeter) en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen.
Sinds november 2016 kan er tijdens de winterperiodes een minimale levering aardgas toegekend worden na een sociaal en financieel onderzoek.
Sinds de winter van 2020-2021 wordt er geen sociaal en financieel onderzoek meer uitgevoerd bij de mensen die pas sinds de vorige winterperiode een budgetmeter hebben geïnstalleerd gekregen, gezien zij onvoldoende tijd hadden om reserve op te bouwen om de winterperiode door te komen.
De Vlaamse Regering gaf op 19 oktober 2022 haar definitieve goedkeuring aan maatregelen om de impact van de extreem hoge energieprijzen voor de gezinnen te verlichten. Eén van de maatregelen betreft het versterken van de minimale levering aardgas en een uitbreiding naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief.
Deze regeling is optioneel voor de OCMW's. Er wordt voorgesteld om vanaf november 2022 minimale levering te voorzien voor aardgas én elektriciteit (exclusief nachttarief).
Tot op heden konden de OCMW's 70% van de toegekende bedragen terugvorderen via de netbeheerder. Voor de toepassingsperiode 2022 - 2023 zullen de OCMW's uitzonderlijk voor 90% van de toegekende bedragen kunnen terugvorderen bij de netbeheerder. De sociale dienst van het Sociaal Huis zal dit dan ook zo toepassen.
Vanaf november 2022 wordt een minimale levering voor aardgas én elektriciteit (exclusief nachttarief) voor mensen met een budgetmeter voorzien. Er wordt 90% van de toegekende bedragen bij de netbeheerder teruggevorderd.
De prijzen vanaf 1 januari 2023 voor de thuisbezorgde maaltijden en de maaltijden, aangeboden door de lokale dienstencentra, worden goedgekeurd.
De prijzen van de thuisbezorgde maaltijden en de maaltijden, aangeboden in de lokale dienstencentra werden niet meer aangepast sinds 2019.
Sinds 2019 zijn de prijzen per maaltijd:
Tot de doelgroep behoren:
Rekening houdend met de inflatie met indexverhoging van 9,40 % t.o.v. 2021 (berekening september 2022) als gevolg, wordt voorgesteld om vanaf 1 januari 2023 volgende prijzen te hanteren per maaltijd:
Artikel 1
De prijzen vanaf 1 januari 2023 voor de thuisbezorgde maaltijden en de maaltijden, aangeboden door de lokale dienstencentra, worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het vast bureau wordt gemachtigd om de prijzen voor de thuisbezorgde maaltijden en de maaltijden, aangeboden door de lokale dienstencentra vast te stellen, dit zowel naar aard als naar het bedrag.
Het vast bureau houdt bij de bepaling van de prijzen rekening met de kostprijs van de verstrekte dienst.
De voorgestelde prijzen vanaf 1 januari 2023 voor de dranken in de bar van de lokale dienstencentra worden goedgekeurd.
De prijzen van de dranken die momenteel gehanteerd worden, zijn nog nooit aangepast sinds de start van de lokale dienstencentra.
Door de stijgende inflatie dringt een aanpassing zich op.
Er wordt voorgesteld om volgende prijzen vanaf 1 januari 2023 toe te passen:
Artikel 1
De voorgestelde prijzen vanaf 1 januari 2023 voor de dranken in de bar van de lokale dienstencentra worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het vast bureau wordt gemachtigd om de prijzen voor de dranken in de bar van de lokale dienstencentra vast te stellen, dit zowel naar aard als naar het bedrag.
Het vast bureau houdt bij de bepaling van de prijzen rekening met de kostprijs van de verstrekte dienst.
De voorgestelde prijzen met ingang van 1 januari 2023 van de activiteiten in de lokale dienstencentra worden goedgekeurd.
De lokale dienstencentra (LDC) bieden objectieve en transparante informatie, ontspanning en ontmoeting aan met prioritaire aandacht voor ouderen, mantelzorgers en kwetsbare personen, door breed toegankelijke en laagdrempelige activiteiten van informatieve, recreatieve en vormende aard te organiseren.
De UiTPAS is een vrijetijdspas. Met deze spaar- en voordeelkaart kunnen er punten gespaard worden. Die punten kunnen dan omgeruild worden bij cultuur-, sport- of ontspanningsactiviteit.
Mensen die tot één van onderstaande categorieën behoren, hebben recht op een UiTPAS met kansentarief:
Met deze pas krijgt deze kwetsbare doelgroep 80% korting bij deelname aan alle UITPAS-activiteiten.
Nagenoeg alle activiteiten van de lokale dienstencentra zijn activiteiten waarbij er punten kunnen gespaard worden met de UiTPAS. Bij crea-activiteiten en infonamiddagen wordt er korting gegeven bij het omruilen van de ingezamelde punten.
De huidige inflatie vraagt de prijszetting van de activiteiten in de lokale dienstencentra te herzien. Er werd een gezamenlijk voorstel uitgewerkt voor de 3 lokale dienstencentra van Wevelgem.
Informatieve activiteiten
Een voorwaarde voor de zorg en ondersteuning van de lokale dienstencentra zoals bepaald in het woonzorgdecreet, is de burger informeren en versterken. Bijkomend kunnen veel thema’s van infosessies gekaderd worden binnen de doelstellingen van de meerjarenplanning van de gemeente Wevelgem.
Informatieve activiteiten worden gratis aangeboden. Voorbeelden hiervan zijn: energiesnoeiers, gezonde levensstijl en diabetes, notariële volmacht, infosessie levenseinde, ….
Er wordt voorgesteld de infosessies blijvend gratis aan te bieden.
Vormende activiteiten
Voor de vormende activiteiten wordt er in de lokale dienstencentra samengewerkt met externe organisaties.
Recreatieve activiteiten
Artikel 1
De voorgestelde prijzen met ingang van 1 januari 2023 van de activiteiten in de lokale dienstencentra worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het vast bureau wordt gemachtigd om de prijzen voor de activiteiten in de lokale dienstencentra vast te stellen, dit zowel naar aard als naar het bedrag.
Het vast bureau houdt bij de bepaling van de prijzen rekening met de kostprijs van de verstrekte dienst.