De wijze van invulling van de functie, het selectieprogramma en de samenstelling van de selectiecommissie voor de functie van financieel directeur worden vastgesteld.
De functie van financieel directeur is sinds 1 mei 2024 tijdelijk ingevuld. Vooraleer de functie vacant te verklaren worden volgende punten inzake deze functie ter beslissing voorgelegd aan de gemeenteraad:
1. Wijze van invulling van de functie: statutair
2. Selectieprogramma
3. Samenstelling selectiecommissie
1. Wijze van invulling van de functie: statutair
Er wordt voorgesteld om de functie van financieel directeur statutair in te vullen.
Initieel werd overwogen om de functie in te vullen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, waarbij na gunstige evaluatie en minstens na 1 jaar effectieve prestaties (equivalent van een voltijdse tewerkstelling) de financieel directeur kan verzoeken om vastbenoemd te worden in de functie op voorwaarde van instemming met de beëindiging van de contractuele aanstelling met ingang van de startdatum van de statutaire tewerkstelling.
Na contactopname met agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) blijkt bovenvermeld initieel voorstel volgens de zienswijze van ABB niet mogelijk te zijn en moet het bestuur, volgens ABB, een keuze maken of de functie statutair dan wel contractueel wordt ingevuld. Zie hiervoor het e-mailbericht van 1 juli 2024 van de heer Kristof Debaere, medewerker bij ABB (in bijlage). Naar aanleiding van dit e-mailbericht werd telefonisch contact opgenomen met ABB, hieruit bleek dat ABB zich voor haar standpunt baseert op artikel 184, §1 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat het personeelslid in statutair of in contractueel dienstverband kan worden aangesteld.
Er wordt daarom voorgesteld om de functie van financieel directeur statutair in te vullen, vanuit het gegeven dat de financieel directeur vanuit een onafhankelijke positie zijn functie moet kunnen uitoefenen. Bovendien wordt verwezen naar de soepelere ontslagmogelijkheden van een statutair personeelslid op grond van het ontslagdecreet, waar op dezelfde wijze, als voor een contractueel personeelslid een einde kan gemaakt worden aan een statutaire tewerkstelling.
2. Selectieprogramma
Volgend voorstel van selectieprogramma voor de selectieprocedure van financieel directeur wordt ter goedkeuring voorgelegd:
Het selectieprogramma bestaat uit volgende onderdelen:
In dit verkennend gesprek wordt ingegaan op motivatie, een aantal competenties conform het functie- en competentieprofiel, de inpasbaarheid in de context, inzicht in de functie en kennis/inzicht in het werken binnen een lokaal bestuur.
De behaalde punten van het verkennend gesprek tellen mee voor 30% van de gehele selectieprocedure. Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 60% op dit onderdeel behalen om toegelaten te worden tot het volgende onderdeel, het jurygesprek.
Dit gedeelte bestaat uit een competentiegericht interview, vergezeld van een presentatieoefening (managementcase) waarin de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de vereisten van de functie getoetst wordt (resultaatsgebieden). De behaalde punten van het jurygesprek tellen mee voor 70% van de gehele selectieprocedure. De kandidaat moet minstens 60% op dit onderdeel halen om toegelaten te worden tot het volgende onderdeel, het assessment center.
Tijdens het assessment center worden competenties getoetst die gelinkt zijn aan het functie- en competentieprofiel. Het assessment center voor deze functie omvat een proef die de managementeigenschappen alsook het financieel-economisch inzicht van de kandidaten toetst. Het assessment center is eliminerend.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten en ACOD Lokale en Regionale Besturen.
3. Samenstelling selectiecommissie
Volgend voorstel van samenstelling van de selectiecommissie voor de selectieprocedure van financieel directeur wordt ter goedkeuring voorgelegd:
De nominatieve samenstelling gebeurt op grond van artikel 16 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel door het college van burgemeester en schepenen.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten en ACOD Lokale en Regionale Besturen.
Artikel 1
De functie van financieel directeur wordt statutair ingevuld.
Artikel 2
Het selectieprogramma voor de selectieprocedure van financieel directeur wordt als volgt vastgelegd:
Het selectieprogramma bestaat uit volgende onderdelen:
In dit verkennend gesprek wordt ingegaan op motivatie, een aantal competenties conform het functie- en competentieprofiel, de inpasbaarheid in de context, inzicht in de functie en kennis/inzicht in het werken binnen een lokaal bestuur.
De behaalde punten van het verkennend gesprek tellen mee voor 30% van de gehele selectieprocedure. Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 60% op dit onderdeel behalen om toegelaten te worden tot het volgende onderdeel, het jurygesprek.
Dit gedeelte bestaat uit een competentiegericht interview, vergezeld van een presentatieoefening (managementcase) waarin de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de vereisten van de functie getoetst wordt (resultaatsgebieden). De behaalde punten van het jurygesprek tellen mee voor 70% van de gehele selectieprocedure. De kandidaat moet minstens 60% op dit onderdeel halen om toegelaten te worden tot het volgende onderdeel, het assessment center.
Tijdens het assessment center worden competenties getoetst die gelinkt zijn aan het functie- en competentieprofiel. Het assessment center voor deze functie omvat een proef die de managementeigenschappen alsook het financieel-economisch inzicht van de kandidaten toetst. Het assessment center is eliminerend.
Artikel 3
De selectiecommissie voor de selectieprocedure van financieel directeur wordt als volgt samengesteld:
De functie van financieel directeur wordt vacant verklaard.
De functie van financieel directeur is sinds 1 mei 2024 niet meer voor onbepaalde duur ingevuld. De functie wordt voorlopig tijdelijk ingevuld.
Er wordt voorgesteld om de functie vacant te verklaren en om een selectieprocedure te organiseren bij wijze van aanwerving en bevordering, met toepassing van externe personeelsmobiliteit.
Als uiterste inschrijvingsdatum wordt 16 september 2024 voorgesteld.
De uitgaven voor deze selectieprocedure worden aangerekend op de rekeningen 0112-00/613120 en 0112-00/613000 van het exploitatiekrediet van 2024.
Artikel 1
De functie van financieel directeur wordt vacant verklaard.
Er wordt een selectieprocedure georganiseerd voor de functie van financieel directeur bij wijze van aanwerving en bevordering, met toepassing van externe personeelsmobiliteit.
De functie van financieel directeur wordt statutair ingevuld.
Artikel 2
Er zal een werfreserve aangelegd worden met een geldigheidsduur van 1 jaar, te rekenen vanaf de eerste dag volgend op de datum van de goedkeuring van het eindverslag.
Artikel 3
De kandidaten moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
Bij aanwerving:
Bij bevordering:
Artikel 4
Voor zover ze niet strijdig zijn met hogergenoemde bepalingen, zijn alle bepalingen van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel op deze selectieprocedure van toepassing.
Artikel 5
De kandidaatstelling moet ofwel op digitale wijze ofwel via een gewone brief of een per post aangetekende brief verstuurd worden ofwel door afgifte van een brief tegen ontvangstbewijs bezorgd worden. Brieven worden gericht aan de heer burgemeester op het adres van het gemeentehuis, Vanackerestraat 16 te 8560 Wevelgem. Een e-mail kan gestuurd worden naar personeel@wevelgem.be.
De uiterste inschrijvingsdatum is 16 september 2024.
De datum van de verzending, hetzij per post, hetzij digitaal, van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. Indien de kandidatuur wordt afgegeven, dan geldt de datum van het ontvangstbewijs.
Artikel 6
De kandidaten moeten op het ogenblik van aanstelling volgend bewijsstuk kunnen voorleggen:
Raming: 81 518,35 euro (excl. btw), hetzij 98 637,20 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad besliste in zitting van 1 juli 2016 om de woning met meegaande grond, gelegen Kweekstraat 31, aan te kopen. Deze woning ligt naast een hoekperceel met de Kozakstraat dat reeds eigendom was van de gemeente. Beide percelen konden desgevallend samen te koop aangeboden worden.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 8 december 2021 om de woning Kweekstraat 31 niet te verkopen maar om deze, samen met het aanpalende hoekperceel, in te richten als 'buurtpleintje'.
Het college van burgemeester en schepenen stelde in zitting van 8 november 2023 BCQ architecten, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen, aan voor het opmaken van een sloopdossier voor Kweekstraat 31 en aanpalende garages. Dit betreft in het bijzonder de sloop en de afwerking van de vrijgekomen gemene muur. De eigenlijke invulling van de site als 'buurtpleintje' volgt in een later dossier.
In het kader van de opdracht 'sloop Kweekstraat 31 en aanpalende garages' werd een bestek met nr. 2023.674 opgesteld door de ontwerper, BCQ architecten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 81 518,35 euro (excl. btw), hetzij 98 637,20 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0119-03/221007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023.674 en de raming voor de opdracht 'sloop Kweekstraat 31 en aanpalende garages', opgesteld door de ontwerper, BCQ architecten, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 81 518,35 euro (excl. btw), hetzij 98 637,20 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 87 904,15 euro (excl. btw), hetzij 106 364,02 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad besliste in zitting van 8 juni 2023 om de woning met meegaande grond, gelegen Kloosterstraat 61, aan te kopen. Met de aankoop van dit perceel wordt extra ruimte gecreëerd, die op diverse wijzen, aansluitend bij de parking achter het Sociaal Huis, benut kan worden.
BCQ architecten, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen, werd na prijsvraag via aanvaarde factuur aangesteld voor het opmaken van een sloopdossier voor Kloosterstraat 61.
In het kader van de opdracht 'sloop Kloosterstraat 61' werd een bestek met nr. 2023.676 opgesteld door de ontwerper, BCQ architecten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 87 904,15 euro (excl. btw), hetzij 106 364,02 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0119-03/221007/I-PB4-AP2 (PB4-ACT2) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023.676 en de raming voor de opdracht 'sloop Kloosterstraat 61', opgesteld door de ontwerper, BCQ architecten, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 87 904,15 euro (excl. btw), hetzij 106 364,02 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 133 718,69 euro (excl. btw), hetzij 161 799,61 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad besliste in zitting van 18 april 2024 om de woning met aanhorigheden, gelegen Bissegemstraat 11, aan te kopen. De aankoop van dit pand biedt o.m. een opportuniteit om meer parking te creëren in het centrum van deelgemeente Gullegem.
Het college van burgemeester en schepenen stelde in zitting van 22 mei 2024 BCQ architecten, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen, aan voor het opmaken van een sloopdossier voor Bissegemstraat 11.
In het kader van de opdracht 'sloop Bissegemstraat 11' werd een bestek met nr. 2024.694 opgesteld door BCQ architecten.
Het bestek houdt rekening met het slopen en inzaaien van het perceel. De vrijgekomen gevels worden afgewerkt met metselwerk.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 133 718,69 euro (excl. btw), hetzij 161 799,61 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0200-00/224007/I-PB4-AP4 (PB4-ACT5) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2024.694 en de raming voor de opdracht 'sloop Bissegemstraat 11', opgesteld door de ontwerper, BCQ architecten, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 133 718,69 euro (excl. btw), hetzij 161 799,61 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 245 823,72 euro (excl. btw), hetzij 297 446,70 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De aankoop van de grond in de Kerselarenlaan, die momenteel eigendom is van het GO! (onderwijs van de Vlaamse gemeenschap), is bijna afgerond. Op dit perceel zullen nieuwe lokalen gebouwd worden voor +13, Scouts Tempeliers Gullegem-Moorsele vzw, de Fietsbieb en Koninklijke Fanfare Kunst Veredelt Gullegem vzw. Er kan al op zoek gegaan worden naar een ontwerper voor het ontwerp en de realisatie van dit bouwproject.
In het kader van de opdracht 'Kerselarenlaan: ontwerper voor bouw verenigingslokalen (jeugdbeweging, fanfare en fietsbieb)' werd een bestek met nr. 2887/05624 opgesteld door mevrouw Charlotte Vanneste, dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 245 823,72 euro (excl. btw), hetzij 297 446,70 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT5/0119-03/221007/I-PB4-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2887/05624 en de raming voor de opdracht 'Kerselarenlaan: ontwerper voor bouw verenigingslokalen (jeugdbeweging, fanfare en fietsbieb)', opgesteld door mevrouw Charlotte Vanneste, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 245 823,72 euro (excl. btw), hetzij 297 446,70 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Raming: 55 183,70 euro (excl. btw), hetzij 66 772,27 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In de Rozenstraat zijn de voetpaden ter hoogte van de basisschool in slechte staat. De voetpaden worden er opgestoken door vijf waardevolle laanbomen, waarvan de boomspiegel veel te klein is.
Een oplossing zou kunnen zijn om het voetpad deels te verleggen op grond van de school. Het muurtje dat er momenteel staat, zal hierdoor moeten verdwijnen.
Het college van burgemeester en schepenen stelde in zitting van 13 maart 2024 Greenconcepts bv, Rozenstraat 5 te Wevelgem, aan om een ontwerp uit te werken.
In het kader van de opdracht 'herinrichting schoolomgeving Rozenstraat' werd een bestek met nr. 0472/2024 opgesteld door de ontwerper, Greenconcepts bv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 55 183,70 euro (excl. btw), hetzij 66 772,27 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een deel van de kostprijs komt in aanmerking voor een subsidie aan gemeenten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolomgevingen van departement Mobiliteit en Openbare Werken. De maximale subsidie wordt geraamd op 25 000 euro.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/224007/I-PB3-AP4 (PB3-ACT30) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 0472/2024 en de raming voor de opdracht 'herinrichting schoolomgeving Rozenstraat', opgesteld door de ontwerper, Greenconcepts bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 55 183,70 euro (excl. btw), hetzij 66 772,27 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II laan 20 (bus 2), Graaf de Ferrarisgebouw te 1000 Brussel.
MIROM Menen wordt aangewezen in functie van de vaststelling van inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie in uitvoering van artikel 21, §1, 1ste lid, 2° van de GAS-wet.
Naar aanleiding van de wet van 11 december 2023 (tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de nieuwe gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet, hierna wijzigingswet) werden een aantal wijzigingen in de algemene politieverordening ingeschreven (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 juni 2024).
Artikel 12 van de wijzigingswet herziet de aanstellingsprocedure van de personeelsleden van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in functie van de vaststelling van inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie.
De gemeenteraad heeft eerder personeelsleden van MIROM Menen (Mirom) aangesteld als vaststellend ambtenaar die bevoegd zijn tot vaststelling van zwerfvuil/sluikstort en andere afvalgerelateerde inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie (cfr. beslissingen van de gemeenteraad van 9 november 2023 en 9 juni 2017). Het is belangrijk dat de personeelsleden van Mirom, daartoe aangeduid door Mirom, verder hun vaststellingsopdracht in het kader van de strijd tegen zwerfvuil/sluikstort en andere afvalgerelateerde overtredingen, kunnen uitoefenen.
Via onderhavige beslissing wordt Mirom aangewezen als intergemeentelijk samenwerkingsverband waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van de inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie en dit conform artikel 21, §1, 1ste lid, 2° van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en dit binnen de omschreven bevoegdheid.
Mirom houdt een lijst bij met de namen van de personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht cfr. de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 1
Mirom wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door Mirom, een vaststellingsopdracht krijgen i.k.v. gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Wevelgem voor de vaststelling op het grondgebied van gemeente Wevelgem van inbreuken op volgende artikelen uit de algemene politieverordening:
- artikel 103
- artikelen 119 tot en met 127
- artikelen 311 tot en met 336.1.
Artikel 2
De beslissingen van de gemeenteraad van 9 november 2023 en 9 juni 2017 houdende aanstelling vaststellend ambtenaren van Mirom zijn zonder voorwerp en worden met onmiddellijke ingang opgeheven.
OVAM wordt aangewezen in functie van de vaststelling van inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie in uitvoering van artikel 21, §1, 1ste lid, 2° van de GAS-wet.
Naar aanleiding van de wet van 11 december 2023 (tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de nieuwe gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet, hierna wijzigingswet) werden een aantal wijzigingen in de algemene politieverordening ingeschreven (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 juni 2024).
Artikel 12 van de wijzigingswet herziet de aanstellingsprocedure van gewestelijke ambtenaren in functie van de vaststelling van inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie.
De gemeenteraad heeft eerder personeelsleden van Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) aangesteld als vaststellend ambtenaar die bevoegd zijn tot vaststellingen van zwerfvuil die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie (cfr. beslissingen van de gemeenteraad van 9 februari 2023 en 11 februari 2022).
Als lokaal bestuur krijgen wij in onze dagelijkse strijd tegen het zwerfvuil steun van de Vlaamse overheid, waarbij zwerfvuilhandhavers zich uitsluitend met de controle op zwerfvuil bezighouden. Ze worden aangestuurd door het team Terreincontrole van OVAM.
Zwerfvuil is klein afval dat mensen al dan niet onbewust op een daarvoor niet-bestemde plaats achterlaten. Zwerfvuil ontstaat door consumptie buitenshuis. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, mondmaskers, zakdoekjes, hondenpoepzakjes.
Het is belangrijk dat de personeelsleden van OVAM, daartoe aangeduid door OVAM, verder hun vaststellingsopdracht in het kader van de strijd tegen zwerfvuil kunnen uitoefenen.
Via onderhavige beslissing wordt OVAM aangewezen als gewestelijke entiteit waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van de inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie en dit conform artikel 21, §1, 1ste lid, 2° van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en dit binnen de omschreven bevoegdheid.
OVAM houdt een lijst bij met de namen van de personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht cfr. de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 1
OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door OVAM, een vaststellingsopdracht krijgen i.k.v. gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Wevelgem, in het kader van het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM, voor de vaststelling op het grondgebied van gemeente Wevelgem van inbreuken op volgende artikelen uit de algemene politieverordening:
- artikel 103
- artikel 120
- artikel 121
- artikel 140
- artikel 143.
Artikel 2
De beslissingen van de gemeenteraad van 9 februari 2023 en 11 februari 2022 houdende aanstelling vaststellende gewestelijke ambtenaren i.k.v. het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM zijn zonder voorwerp en worden met onmiddellijke ingang opgeheven.
Het subsidiereglement Tegeltaxi in het kader van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen wordt goedgekeurd.
Het weer in Vlaanderen wordt steeds extremer. Hevige regenbuien en lange periodes van hitte en droogte volgen elkaar op. Steeds vaker krijgen we te maken met problemen zoals hittestress en wateroverlast. Dat komt grotendeels omdat Vlaanderen sterk versteend is. Het is zelfs een van de meest verharde regio’s van Europa. Na een warme dag koelen die stenen niet snel af. En wanneer het regent, laten ze geen water door.
Met het Vlaams Kampioenschap (VK) Tegelwippen wordt de uitdaging aangegaan om het grijze Vlaanderen om te toveren tot een groen paradijs. De campagne past in het Vlaamse klimaatadaptatieplan en in de Blue Deal, die van Vlaanderen een klimaatbestendige regio willen maken. Het is een ludieke, laagdrempelige actie waarbij gemeenten elkaar kunnen uitdagen om het meeste tegels (30 x 30 cm) uit te breken en te vervangen door groen. De vergelijking tussen steden en gemeenten gebeurt aan de hand van de TPI-index (gewipte tegels per 1 000 inwoners).
Net als vorig jaar doet gemeente Wevelgem mee aan het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen dat loopt van 21 maart 2024 tot en met 31 oktober 2024. Wevelgem daagt net als vorig jaar de Leiedalgemeenten uit in een aparte poule.
In 2024 kunnen de gemeenten rekenen op meer ondersteuning in de vorm van inspiratiesessies, draaiboeken en campagnemateriaal (vzw Breekijzer). Eén van deze inspiratiesessies ging over de Tegeltaxi om burgers te stimuleren om te ontharden. Tegeltaxi kan omschreven worden als 'allerlei vormen van praktische ontzorging bij het wegvoeren van toplaag-verhardingen (tegels, kiezels, klinkers, ...) en steenpuin'. Het kan gaan om een ophaling aan huis, een container of remorque ter beschikking stellen in een wijk enz. Reeds verschillende gemeenten in zowel Nederland als België bieden in het kader van het NK (Nederlands Kampioenschap) of VK Tegelwippen een vorm van Tegeltaxi aan.
Aangezien het aantal inzendingen van Wevelgemse burgers voor het VK Tegelwippen vorig jaar vrij beperkt was, is het aanbieden van een gratis Tegeltaxi aanbevolen als extra stimulans om te ontharden. De dienst Openbaar Groen en Netheid onderzocht de mogelijkheid voor een Tegeltaxi in Wevelgem. Om de drempel zo laag mogelijk te houden, gaat de voorkeur naar een gratis ophaling van tegels en steenpuin aan huis. Praktisch gezien gaat de voorkeur naar het ter beschikking stellen van een puinzak die gratis wordt opgehaald aan huis. Er werd gepolst bij MIROM Menen (Mirom) naar de mogelijkheid om deze dienst te voorzien. Mirom kan de aankoop van puinzakken en het transport naar een verwerker organiseren. Per ophaling en verwerking zou dit de gemeente zo'n 118,62 euro kosten.
Ook stad Menen zou een beroep willen doen op het aanbod van Mirom. In samenspraak met stad Menen werd een reglement voor de Tegeltaxi uitgewerkt.
Per adres zou men dit seizoen één keer kunnen gebruik maken van de Tegeltaxi. Voorwaarden zijn dat de aanvrager het aantal ontharde m² registreert op de website van het VK Tegelwippen. De oppervlakte die wordt onthard moet eveneens worden vergroend. De dienst Openbaar Groen en Netheid beoordeelt de aanvragen die via een formulier op de website ingediend kunnen worden. De aanvrager kan een puinzak op het recyclagepark afhalen. De ophaling van de gevulde puinzak gebeurt na afspraak en volgens de voorwaarden van Mirom. Om misbruik te voorkomen worden achteraf bewijsstukken van de ontharding opgevraagd bij de aanvrager. Indien men niet aan de voorwaarden in het reglement voldoet, zal de volledige kostprijs doorgerekend worden aan de aanvrager.
Het reglement treedt in werking op 1 september 2024 en eindigt op 31 oktober 2024 (einddatum van het VK Tegelwippen 2024).
Samenvatting kostprijs voor de gemeente:
De ophaling van een puinzak van 1 500 kg, inclusief verwerking kost de gemeente in totaal 118,62 euro. Gezien de korte looptijd van het reglement (1 september 2024 tot en met 31 oktober 2024) wordt het aantal puinzakken dat zal worden aangevraagd, geschat op maximaal 10. Dit zou komen op een totale geschatte uitgave van 1 186,20 euro voor de gemeente.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT30/0340-00/649670 van het exploitatiekrediet.
Het subsidiereglement Tegeltaxi in het kader van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen wordt goedgekeurd als volgt:
Artikel 1 Doel
Tegeltaxi is een gratis service met als doel de burger te stimuleren en te ondersteunen om private percelen (deels) te ontharden en te vergroenen.
Artikel 2 Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
Tegeltaxi: dienst waarbij uitgebroken tegels gratis opgehaald worden.
Tegels: terrastegels, betontegels, klinkers, kasseien, bakstenen en plavuizen die een buitenoppervlak bedekken.
Onderlaag: steenpuin dat zich onder de uitgebroken tegels bevindt in de vorm van zand, cement, beton en chappe.
Ontharden: weghalen van verharde oppervlakten inclusief de onderlaag zodat de bodem weer doorlaatbaar wordt. Zo ontstaat ruimte voor groen en regenwater.
Puinzak: zak van 0,83 m³ waarin tegels en de bijhorende onderlaag gestort mogen worden.
Aanvrager: Eigenaar of vereniging die eigenaar van het private perceel is en die beroep doet op de Tegeltaxi.
Artikel 3 Toepassingsgebied
De Tegeltaxi en het bijhorend reglement is beschikbaar voor iedereen die op het grondgebied van gemeente Wevelgem op een eigen privaat perceel tegels en de onderlaag uitbreekt om groen aan te leggen.
Artikel 4 Voorwaarden
1. De oppervlakte die wordt onthard met de Tegeltaxi wordt vergroend.
2. Per adres kan er 1 keer gebruik gemaakt worden van de Tegeltaxi. D.w.z. dat er per adres 1 ophaling van 1 puinzak kan aangevraagd worden.
3. De aanvrager verbindt zich ertoe het aantal ontharde m² te registreren op de website van het VK Tegelwippen.
4. De aanvrager zal de aangeboden affiche uithangen die aangeeft dat er werd deelgenomen aan het VK Tegelwippen.
Artikel 5 Aanvraagprocedure
1. De aanvrager dient voorafgaand een online formulier in te dienen op de website van gemeente Wevelgem. Hierin worden persoonsgegevens, de locatie van het private perceel, de details van de ontharding en de geplande vergroening ingediend. (Gegevens worden enkel in het kader van deze actie gebruikt en er worden geen contactgegevens publiek gemaakt of gedeeld met derden.)
2. De online aanvraag wordt door de dienst Openbaar Groen en Netheid beoordeeld. Indien men in aanmerking komt, ontvangt de aanvrager een goedkeuring voor de ophaling van een puinzak. De puinzak kan op de recyclageparken van MIROM Menen opgehaald worden met deze goedkeuring. Indien men niet in aanmerking komt, wordt dit ook gecommuniceerd naar de aanvrager.
3. De puinzak kan gevuld worden tot maximaal 1 500 kg met tegels en de bijhorende onderlaag zoals beschreven in artikel 2 van dit reglement.
4. Voor de ophaling dient men de procedure te volgen zoals beschreven in artikel 6.
5. Na de ophaling dient de aanvrager de volgende bewijsstukken te bezorgen aan de dienst Openbaar Groen en Netheid: foto van de uitgevoerde vergroening, bewijs dat de ontharde oppervlakte werd doorgegeven op de website van het VK Tegelwippen, foto van de affiche die uithangt, en dit alles binnen een termijn van 2 maanden na de ophaling van de puinzak.
Artikel 6 Procedure voor de ophaling van de puinzak
1. De ophaling dient aangevraagd te worden bij MIROM Menen via telefonische oproep (056/52 81 30).
2. De ophaling gebeurt op een afgesproken dag tussen 7 uur en 16 uur. Het tijdstip wordt bepaald door MIROM Menen.
3. Het afval dient ten vroegste om 17 uur de dag voor de inzameling op het voetpad of oprit geplaatst te worden. Het afval dient zodanig aangeboden te worden dat het geen gevaar kan opleveren voor de ophalers of dat er geen risico tot beschadiging is van de eigendom bij het opladen ervan. Het afval mag niet tegen de gevel geplaatst worden. Het afval mag de voetgangers niet hinderen.
4. De ophaling gebeurt met een vrachtwagen van min. 26 ton met een laadkraan. Om een goede werking van de laadkraan te garanderen, dient er een vrije ruimte te zijn van 10 meter boven de plaats waar het afval dient opgeladen te worden (dit wil zeggen dat er geen elektrische kabels/takken boven het op te halen afval mogen hangen).
5. Indien je de zakken op de openbare weg wil leggen, informeer je vooraf bij de gemeente naar de voorwaarden. Indien nodig zal een aanvraag voor inname openbaar domein moeten ingediend worden.
6. Het opladen gebeurt vanaf de openbare weg. De ophalers hebben het verbod om woningen te betreden. Er moet voldoende parkeerruimte zijn voor de vrachtwagen (12 meter lengte), zonder hindernissen voor de vrachtwagen of laadkraan. Indien nodig zal door de aanvrager een parkeerverbod moeten aangevraagd worden bij de gemeente. MIROM Menen kan bij expliciete vraag van de aanvrager het privé terrein oprijden, indien toegankelijk voor een vrachtwagen van min. 26 ton met een laadkraan. In dat geval kan MIROM Menen niet aansprakelijk gesteld worden bij eventuele schade van het privé terrein.
7. Enkel zakken die op een correcte manier gevuld en gesloten zijn worden meegenomen.
8. De aanvrager blijft eigenaar en verantwoordelijk voor zijn aangeboden afval tot deze wordt goedgekeurd door MIROM Menen na definitieve controle. De visuele controle wordt uitgevoerd door de chauffeur. Indien door de chauffeur bij de ophaling van de puinzak of bij de definitieve controle op de verwerkingsplaats, verboden afval wordt aangetroffen, worden er extra kosten aangerekend aan de aanvrager. MIROM Menen zal de aanvrager hiervan schriftelijk op de hoogte stellen.
9. De aanvrager dient na ophaling het voetpad te vegen zodat er geen restanten van het afval blijven liggen op het voetpad.
Artikel 7 Algemene bepalingen voor het gebruik van de Tegeltaxi
Indien men niet aan de bovenstaande voorwaarden gevolg geeft, zal de volledige kostprijs doorgerekend worden aan de aanvrager.
Artikel 8 Duur van het reglement
Dit reglement treedt in werking op 1 september 2024 en eindigt op 31 oktober 2024.
Een perceeltje grond op de voormalige parking Lode De Boningestraat wordt kosteloos verworven.
Bij het opmaken van het rooilijnplan naar aanleiding van het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de omgevingsaanleg van het openbaar domein na de sloop van het oude zwembad werd vastgesteld dat er naast Lode De Boningestraat 37 nog een deeltje private eigendom is. Dit is sinds jaar en dag al mee aangelegd met het openbaar domein, deel uitmakend van de openbare parking. Het gaat om de percelen, kadastraal gekend als sectie B, nr. 652S4 en een deel van nr. 647R4 tot tegen de bestaande poort op de parking Lode De Boningestraat.
Er werd een metingsplan gemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 11 september 2023 waarin het kosteloze af te stane lot, met een oppervlakte van 66 m², in gele kleur is aangeduid.
De eigenaars tekenden een belofte kosteloze grondafstand en gaven toestemming tot vervroegde ingenottreding. Er werd in deze belofte een voorwaarde opgenomen waarbij de nieuwe aanleg van het openbaar domein een doorgang garandeert langs de gevel en de toegang tot het resterende deel van perceel met nr. 647R4 niet zal belemmeren. Deze voorwaarde werd opgenomen als bijzondere voorwaarde in de ontwerpakte.
Er is een bestaande erfdienstbaarheid gevestigd op deze percelen maar deze is voor de eigenaars van de heersende erven van geen waarde meer aangezien hun perceel achteraan bereikbaar is door de aanleg van de openbare parking.
De ontwerpakte werd opgemaakt door notaris Moens.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT1/0680-00/220007/I-PB4-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de grond gelegen in de Lode De Boningestraat, volgens metingsplan opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 11 september 2023 met een oppervlakte van 66 m², kadastraal gekend 2de afdeling, sectie B, nr. 652S4 en deel van nr. 647R4.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor de kosteloze grondafstand goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond. Deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De erfpachtakte voor het domein Bergelen met provincie West-Vlaanderen wordt gewijzigd.
Voor het provinciaal domein Bergelen werd op 22 januari 1999 de akte vestiging van erfpachtovereenkomst, tussen provincie West-Vlaanderen en gemeente Wevelgem, verleden. Het domein is reeds enkele jaren uitgebreid met een aantal percelen, namelijk 3de afdeling (Gullegem), sectie D, perceelnrs. 3, 254b, 268, 269, 270, 273, 276 en 277b, delen van de perceelnrs. 258d, 259d en 4de afdeling (Moorsele), sectie B, perceelnr. 1171d, met een totale kadastrale oppervlakte van 7 ha 20 a 35 ca (aangeduid in roze op het plan opgemaakt door de sectie Meetploeg van provincie West-Vlaanderen). De percelen die het voorwerp uitmaakten van de oorspronkelijke erfpachtakte van 22 januari 1999 zijn aangeduid op bedoeld plan in een groene kleur.
De percelen die tot de uitbreiding behoren, worden reeds meerdere jaren beheerd door provincie West-Vlaanderen, waaronder ook het Natuureducatief Centrum, waar reeds afbraak- en nieuwbouwwerken gepland zijn. Vandaar de noodzaak om de oorspronkelijke erfpacht dringend uit te breiden met deze percelen.
De oorspronkelijk erfpachtakte zou eindigen op 31 december 2028. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke akte zijn de kadastrale percelen (oorspronkelijke + uitbreiding), de duur die wordt gewijzigd naar eeuwigdurend, tenzij het goed, na onderling akkoord tussen beide partijen, niet langer bestemd wordt voor het openbaar domein, dan wordt de erfpacht herleid tot een duurtijd van 99 jaar. Ook de symbolische jaarlijkse vergoeding van 1 frank wordt geschrapt.
De totale oppervlakte van het domein waarop een erfpacht wordt gegeven zal afgerond 19,7 ha of 196 992 m² bedragen (oorspronkelijk: 124 957 m² en toevoeging: 72 035 m²).
De administratie van provincie West-Vlaanderen bereidde de ontwerpakte voor en vraagt om deze voor te leggen aan de gemeenteraad. De provincieraad keurde op 20 juni 2024 de ontwerpakte tot wijziging en uitbreiding van de akte vestiging van erfpachtovereenkomst van 22 januari 1999 goed.
Artikel 1
Gemeente Wevelgem verleent een eeuwigdurend en kosteloos erfpachtrecht, zoals beschreven in de voorliggende akte tot wijziging en uitbreiding van de akte vestiging van erfpachtovereenkomst van 22 januari 1999, aan provincie West-Vlaanderen.
Artikel 2
Keurt de voorliggende akte tot wijziging en uitbreiding van de akte vestiging van erfpachtovereenkomst van 22 januari 1999 goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Gelast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Hecht zijn goedkeuring aan het addendum bij de voetbalovereenkomst met SV Wevelgem City vzw.
De gemeenteraad hechtte op 2 juli 2021 haar goedkeuring aan de vernieuwde voetbalovereenkomst met SV Wevelgem City vzw waarin het gebruik en het onderhoud van de voetbalaccommodatie door SV Wevelgem City vzw geregeld werd. Via deze voetbalovereenkomst werd de voetbalvereniging gesensibiliseerd rond energieverbruik met de introductie van een energiepakket (eerder dan een loutere energiesubsidie), werd de voetbalvereniging ook verder geëngageerd om de infrastructuur degelijk te onderhouden en werd verder een maatschappelijk engagement van de voetbalvereniging gevraagd.
Specifiek voor het kunstgrasveld op het hoofdterrein werd een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 april 2017. Op veld 1 werd een recht van opstal verleend aan de voetbalclub, zodat veld 1 geen voorwerp is van bedoelde voetbalovereenkomst.
In maart 2024 werd het nieuwe kleedkamergebouw voor SV Wevelgem City vzw geopend en in gebruik genomen. Dit nieuwe gebouw wordt via een addendum opgenomen in de voetbalovereenkomst voor wat betreft de onderhoudssubsidie (bepaald door het aantal m² te onderhouden oppervlakte).
Na bespreking van het addendum aan de overeenkomst met SV Wevelgem City vzw op woensdag 19 juni 2024 wordt dit addendum nu voorgelegd aan de gemeenteraad. Het advies van de sportraad van 12 juni 2024 is gunstig.
Beleidsdoelstelling PB2: De gemeente is een partner waar mensen samen leven, werken en zich ontspannen. Dit zowel in verenigingen, in buurten, binnen ondernemingen, private en publieke dienstenverstrekkers. Mensen worden in hun engagement aangesproken en kunnen de gemeente, als meest nabije overheid, aanspreken. Gemeenschapsvorming, een sterk vrijetijdsaanbod en een ondersteunend gezondheidsbeleid versterken het welbevinden van de inwoners.
Actieplan PB2-AP2: De gemeente en verenigingen nemen samen de verantwoordelijkheid op. Dit bij de uitbouw en het beheer van specifieke infrastructuur.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT5/0742-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Hecht zijn goedkeuring aan het addendum bij de voetbalovereenkomst met SV Wevelgem City vzw als volgt:
Addendum bij de overeenkomst tussen gemeente Wevelgem en voetbalclub SV Wevelgem City vzw (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 juli 2021, hierna voetbalovereenkomst)
Tussen voetbalclub SV Wevelgem City vzw, vertegenwoordigd door: ***, hierna de gebruiker,
en
gemeente Wevelgem, eigenaar van de sportaccommodatie en cafetaria, vertegenwoordigd door de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur, hierna de gemeente,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1
Artikel 1 van de voetbalovereenkomst wordt integraal vervangen door:
Volgende accommodaties worden ter beschikking gesteld van de gebruiker:
- De velden 2 en 3, alsook de bijhorende zittribunes, staanplaatsen en dug-outs bij de velden 1, 2 en 3 op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat.
Het veld 2 en de tribunes bij veld 1, alsook de bijhorende kleedkamers 1 tot en met 8, plus scheidsrechterscabine, worden bij voorrang in gebruik aan de gebruiker toegewezen overeenkomstig de artikelen 2 en 3. Het gebruik van veld 3 wordt geregeld overeenkomstig de artikelen 2 en 3.
- De cafetaria en/of sportcafé op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat (zie verder artikel 7).
- 3 bergingscontainers en 2 bureaucontainers.
- Nieuw kleedkamergebouw met 4 kleedkamers, 2 scheidsrechterskleedkamers, vergaderzaal en toiletten.
Er wordt een plaatsbeschrijving op tegensprekelijke wijze opgemaakt.
Er wordt jaarlijks een renovatieperiode voorzien van 2 maanden gedurende dewelke er geen activiteiten mogen plaatsvinden op de grasvelden. Deze periode wordt in overleg met de gebruiker bepaald door de gemeente.
Artikel 2
Artikel 5 (subsidie voor onderhoud) van de voetbalovereenkomst wordt integraal vervangen door:
De ter beschikking gestelde gemeentelijke sportaccommodatie dient na elk gebruik opgeruimd en schoongemaakt te zijn en tot wedergebruik in orde gesteld te worden, zo niet zal dit onderhoud door de gemeente op kosten van de gebruiker gebeuren.
De gemeente zal jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) een onderhoudssubsidie toekennen aan de gebruiker ten belope van 25 087 euro ter compensatie van deze onderhoudskosten. Deze onderhoudssubsidie is de optelsom van een forfaitaire subsidie van 18 500 euro, verhoogd met een subsidie van het aantal m² (status voor 15 maart 2024) te onderhouden patrimonium (a rato van 7 euro per m²).
Vanaf 15 maart 2024 wordt het nieuwe kleedkamergebouw op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat in gebruik genomen door de gebruiker.
Deze bijkomende accommodatie heeft een te onderhouden oppervlakte van 204,6 m². De onderhoudssubsidie wordt verhoogd met 1 432,2 euro (a rato van 7 euro per m²).
De totale onderhoudssubsidie bedraagt derhalve 26 519,2 euro (25 087 euro + 1 432,20 euro).
Deze onderhoudssubsidie zal halfjaarlijks worden uitbetaald, meer bepaald in januari en in juli.
De uitbetaling zal pas gebeuren voor zover het laatste controlebezoek zoals bedoeld in artikel 9 gunstig wordt geadviseerd.
De onderhoudssubsidie is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De subsidie is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisonderhoudssubsidie x nieuw indexcijfer = nieuwe onderhoudssubsidie
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Voornoemde subsidie zal worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate en voor zover het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet effectief gebeurt of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (onverminderd overmacht). Deze laatste twee voorwaarden worden op advies van de aangestelde ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Voornoemde subsidie wordt niet uitbetaald zolang de gebruiker niet heeft voldaan aan de kennisgeving zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3.
Bovendien kan de financieel directeur van voornoemde subsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
Artikel 3
Het addendum treedt in werking vanaf 1 juli 2024 om te eindigen samen met de voetbalovereenkomst.
Voor de periode 15 maart 2024 - 30 juni 2024, wordt uitzonderlijk een bijkomende onderhoudssubsidie toegekend van 3,5/12de van 1 432,2 euro (te indexeren cfr. artikel 5 van de voetbalovereenkomst). Deze bijkomende onderhoudssubsidie wordt uitbetaald samen met de halfjaarlijkse subsidie die wordt uitbetaald in juli 2024 en dit volgens dezelfde modaliteiten.
Hecht zijn goedkeuring aan het addendum bij de voetbalovereenkomst met FC Gullegem vzw.
De gemeenteraad hechtte op 2 juli 2021 haar goedkeuring aan de vernieuwde voetbalovereenkomst met FC Gullegem vzw waarin het gebruik en het onderhoud van de voetbalaccommodatie door FC Gullegem vzw geregeld werd. Via deze voetbalovereenkomst werd de voetbalvereniging gesensibiliseerd rond energieverbruik met de introductie van een energiepakket (eerder dan een loutere energiesubsidie), werd de voetbalvereniging ook verder geëngageerd om de infrastructuur degelijk te onderhouden en werd verder een maatschappelijk engagement van de voetbalvereniging gevraagd.
Specifiek voor het kunstgrasveld op het hoofdterrein werd een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 april 2017. Op veld 1 werd een recht van opstal verleend aan de voetbalclub, zodat veld 1 geen voorwerp is van bedoelde voetbalovereenkomst.
In juni 2024 werd het nieuwe kleedkamergebouw voor FC Gullegem vzw afgewerkt om vanaf juli 2024 in gebruik te nemen. Dit nieuwe gebouw wordt via een addendum opgenomen in de voetbalovereenkomst voor wat betreft de onderhoudssubsidie (bepaald door het aantal m² te onderhouden oppervlakte).
Na bespreking van het addendum aan de overeenkomst met FC Gullegem vzw op maandag 24 juni 2024 wordt dit addendum nu voorgelegd aan de gemeenteraad. Het advies van de sportraad van 12 juni 2024 is gunstig.
Beleidsdoelstelling PB2: De gemeente is een partner waar mensen samen leven, werken en zich ontspannen. Dit zowel in verenigingen, in buurten, binnen ondernemingen, private en publieke dienstenverstrekkers. Mensen worden in hun engagement aangesproken en kunnen de gemeente, als meest nabije overheid, aanspreken. Gemeenschapsvorming, een sterk vrijetijdsaanbod en een ondersteunend gezondheidsbeleid versterken het welbevinden van de inwoners.
Actieplan PB2-AP2: De gemeente en verenigingen nemen samen de verantwoordelijkheid op. Dit bij de uitbouw en het beheer van specifieke infrastructuur.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT5/0742-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Hecht zijn goedkeuring aan het addendum bij de voetbalovereenkomst met FC Gullegem vzw als volgt:
Addendum bij de overeenkomst tussen gemeente Wevelgem en voetbalclub FC Gullegem vzw (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 juli 2021, hierna voetbalovereenkomst)
Tussen voetbalclub FC Gullegem vzw, vertegenwoordigd door: ***, hierna de gebruiker,
en
gemeente Wevelgem, eigenaar van de sportaccommodatie en cafetaria, vertegenwoordigd door de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur, hierna de gemeente,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1
Artikel 1 van de voetbalovereenkomst wordt integraal vervangen door:
Volgende accommodaties worden ter beschikking gesteld van de gebruiker:
- de velden 2, 3 en 4 alsook de bijhorende zittribunes, staanplaatsen en dug-outs bij de velden 1, 2, 3 en 4 op het sportcentrum Poezelhoek.
Het veld 2 en de tribunes bij veld 1, alsook de bijhorende kleedkamers worden bij voorrang in gebruik aan de gebruiker toegewezen overeenkomstig de artikelen 2 en 3. Het gebruik van veld 3 en 4 wordt geregeld overeenkomstig de artikelen 2 en 3.
- De cafetaria op het sportcentrum Poezelhoek (zie verder artikel 7).
- Nieuw kleedkamergebouw met 2 kleedkamers, 2 scheidsrechterskleedkamers, een berging en toiletten.
Er wordt een plaatsbeschrijving op tegensprekelijke wijze opgemaakt.
Er wordt jaarlijks een renovatieperiode voorzien van 2 maanden gedurende dewelke er geen activiteiten mogen plaatsvinden op de grasvelden. Deze periode wordt in overleg met de gebruiker bepaald door de gemeente.
Artikel 2
Artikel 5 (subsidie voor onderhoud) van de voetbalovereenkomst wordt integraal vervangen door:
De ter beschikking gestelde gemeentelijke sportaccommodatie dient na elk gebruik opgeruimd en schoongemaakt te zijn en tot wedergebruik in orde gesteld te worden, zo niet zal dit onderhoud door de gemeente op kosten van de gebruiker gebeuren.
De gemeente zal jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) een onderhoudssubsidie toekennen aan de gebruiker ten belope van 27 222 euro ter compensatie van deze onderhoudskosten. Deze onderhoudssubsidie is de optelsom van een forfaitaire subsidie van 18 500 euro, verhoogd met een subsidie van het aantal m² (status voor 1 juli 2024) te onderhouden patrimonium (a rato van 7 euro per m²).
Vanaf 1 juli 2024 wordt het nieuwe kleedkamergebouw op het sportcentrum Poezelhoek in gebruik genomen door de gebruiker.
Deze bijkomende accommodatie heeft een te onderhouden oppervlakte van 158 m². De onderhoudssubsidie wordt verhoogd met 1 106 euro (a rato van 7 euro per m²).
De totale onderhoudssubsidie bedraagt derhalve 28 328 euro (27 222 euro + 1 106 euro).
Deze onderhoudssubsidie zal halfjaarlijks worden uitbetaald, meer bepaald in januari en in juli.
De uitbetaling zal pas gebeuren voor zover het laatste controlebezoek zoals bedoeld in artikel 9 gunstig wordt geadviseerd.
De onderhoudssubsidie is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De subsidie is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisonderhoudssubsidie x nieuw indexcijfer = nieuwe onderhoudssubsidie
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Voornoemde subsidie zal worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate en voor zover het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet effectief gebeurt of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (onverminderd overmacht). Deze laatste twee voorwaarden worden op advies van de aangestelde ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Voornoemde subsidie wordt niet uitbetaald zolang de gebruiker niet heeft voldaan aan de kennisgeving zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3.
Bovendien kan de financieel directeur van voornoemde subsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
Artikel 3
Het addendum treedt in werking vanaf 1 juli 2024 om te eindigen samen met de voetbalovereenkomst.
Hecht zijn goedkeuring aan het addendum bij de voetbalovereenkomst met KSV Moorsele vzw.
De gemeenteraad hechtte op 2 juli 2021 haar goedkeuring aan de vernieuwde voetbalovereenkomst met KSV Moorsele vzw waarin het gebruik en het onderhoud van de voetbalaccommodatie door KSV Moorsele vzw geregeld werd. Via deze voetbalovereenkomst werd de voetbalvereniging gesensibiliseerd rond energieverbruik met de introductie van een energiepakket (eerder dan een loutere energiesubsidie), werd de voetbalvereniging ook verder geëngageerd om de infrastructuur degelijk te onderhouden en werd verder een maatschappelijk engagement van de voetbalvereniging gevraagd.
Specifiek voor het kunstgrasveld op het hoofdterrein werd een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 april 2017. Op veld 1 werd een recht van opstal verleend aan de voetbalclub, zodat veld 1 geen voorwerp is van bedoelde voetbalovereenkomst.
In maart 2024 werd het nieuwe kleedkamergebouw voor KSV Moorsele vzw geopend en in gebruik genomen. Dit nieuwe gebouw wordt via een addendum opgenomen in de voetbalovereenkomst voor wat betreft de onderhoudssubsidie (bepaald door het aantal m² te onderhouden oppervlakte).
Na bespreking van het addendum aan de overeenkomst met KSV Moorsele vzw op woensdag 19 juni 2024 wordt dit addendum nu voorgelegd aan de gemeenteraad. Het advies van de sportraad van 12 juni 2024 is gunstig.
Beleidsdoelstelling PB2: De gemeente is een partner waar mensen samen leven, werken en zich ontspannen. Dit zowel in verenigingen, in buurten, binnen ondernemingen, private en publieke dienstenverstrekkers. Mensen worden in hun engagement aangesproken en kunnen de gemeente, als meest nabije overheid, aanspreken. Gemeenschapsvorming, een sterk vrijetijdsaanbod en een ondersteunend gezondheidsbeleid versterken het welbevinden van de inwoners.
Actieplan PB2-AP2: De gemeente en verenigingen nemen samen de verantwoordelijkheid op. Dit bij de uitbouw en het beheer van specifieke infrastructuur.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT5/0742-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Hecht zijn goedkeuring aan het addendum bij de voetbalovereenkomst met KSV Moorsele vzw als volgt:
Addendum bij de overeenkomst tussen gemeente Wevelgem en voetbalclub KSV Moorsele vzw (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 juli 2021, hierna voetbalovereenkomst)
Tussen voetbalclub KSV Moorsele vzw, vertegenwoordigd door: ***, hierna de gebruiker,
en
gemeente Wevelgem, eigenaar van de sportaccommodatie en cafetaria, vertegenwoordigd door de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur, hierna de gemeente,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1
Artikel 1 van de voetbalovereenkomst wordt integraal vervangen door:
Volgende accommodaties worden ter beschikking gesteld van de gebruiker:
- De velden 2, 3, 4, 5 en 6, alsook de bijhorende zittribunes, staanplaatsen en dug-outs bij de velden 1, 2, 3, 4, 5 en 6 op het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan.
Het gebruik van veld 2, 3, 4 en 5 wordt geregeld overeenkomstig artikelen 2 en 3.
- De cafetaria op het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan (zie verder artikel 7).
- Nieuw kleedkamergebouw met 6 kleedkamers, 3 scheidsrechterskleedkamers en toiletten.
Er wordt een plaatsbeschrijving op tegensprekelijke wijze opgemaakt.
Er wordt jaarlijks een renovatieperiode voorzien van 2 maanden gedurende dewelke er geen activiteiten mogen plaatsvinden op de grasvelden. Deze periode wordt in overleg met de gebruiker bepaald door de gemeente.
Artikel 2
Artikel 5 (subsidie voor onderhoud) van de voetbalovereenkomst wordt integraal vervangen door:
De ter beschikking gestelde gemeentelijke sportaccommodatie dient na elk gebruik opgeruimd en schoongemaakt te zijn en tot wedergebruik in orde gesteld te worden, zo niet zal dit onderhoud door de gemeente op kosten van de gebruiker gebeuren.
De gemeente zal jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) een onderhoudssubsidie toekennen aan de gebruiker ten belope van 22 581 euro ter compensatie van deze onderhoudskosten. Deze onderhoudssubsidie is de optelsom van een forfaitaire subsidie van 18 500 euro, verhoogd met een subsidie van het aantal m² (status voor 15 maart 2024) te onderhouden patrimonium (a rato van 7 euro per m²).
Vanaf 15 maart 2024 wordt het nieuwe kleedkamergebouw op het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan in gebruik genomen door de gebruiker.
Deze bijkomende accommodatie heeft een te onderhouden oppervlakte van 296,37 m². De onderhoudssubsidie wordt verhoogd met 2 074,59 euro (a rato van 7 euro per m²).
Het kleedkamergebouw 1 wordt een berging en kleedkamergebouw 2 wordt afgebroken. Deze gebouwen moeten niet meer onderhouden worden en hadden samen een te onderhouden oppervlakte van 107,6 m². De onderhoudssubsidie wordt hierdoor verlaagd met 753,2 euro (a rato 7 euro per m²).
De totale onderhoudssubsidie bedraagt derhalve 23 902,39 euro (22 581 euro + 2 074,59 euro – 753,2 euro).
Deze onderhoudssubsidie zal halfjaarlijks worden uitbetaald, meer bepaald in januari en in juli.
De uitbetaling zal pas gebeuren voor zover het laatste controlebezoek zoals bedoeld in artikel 9 gunstig wordt geadviseerd.
De onderhoudssubsidie is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De subsidie is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisonderhoudssubsidie x nieuw indexcijfer = nieuwe onderhoudssubsidie
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Voornoemde subsidie zal worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate en voor zover het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet effectief gebeurt of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (onverminderd overmacht). Deze laatste twee voorwaarden worden op advies van de aangestelde ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Voornoemde subsidie wordt niet uitbetaald zolang de gebruiker niet heeft voldaan aan de kennisgeving zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3.
Bovendien kan de financieel directeur van voornoemde subsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
Artikel 3
Het addendum treedt in werking vanaf 1 juli 2024 om te eindigen samen met de voetbalovereenkomst.
Voor de periode 15 maart 2024 – 30 juni 2024, wordt uitzonderlijk een bijkomende onderhoudssubsidie toegekend van 3,5/12de van 1 321,39 euro (te indexeren cfr. artikel 5 van de voetbalovereenkomst). Deze bijkomende onderhoudssubsidie wordt uitbetaald samen met de halfjaarlijkse subsidie die wordt uitbetaald in juli 2024 en dit volgens dezelfde modaliteiten.
Het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2024-2025 wordt goedgekeurd.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Het schoolreglement wordt jaarlijks geactualiseerd en aangepast volgens de meest actuele aanbevelingen van de onderwijskoepel.
Het schoolreglement werd besproken in de schoolraad van dinsdag 11 juni 2024 en er werd positief advies gegeven.
De belangrijkste aanpassingen in het schoolreglement zijn:
- De beginselverklaring neutraliteit volgens de richtlijnen van het OVSG werd opgenomen in het schoolreglement. De concretisering van het neutraliteitsbeginsel inzake kledijvoorschriften, zoals gevraagd door het college van burgemeester en schepenen op 19 juni 2024, wordt opgenomen in de afsprakennota.
- Wat de kostenbeheersing betreft, werden volgende tarieven aangepast:
- In het afsprakenkader deconnectie, bijlage bij het schoolreglement, werden de zaken weggelaten die enkel voor het personeel en dus niet voor de ouders gelden. Deze zaken blijven wel opgenomen in het algemene deconnectiekader.
Het schoolreglement voor schooljaar 2024-2025, inclusief het afsprakenkader deconnectie als bijlage, wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen zal de prijs voor schoolmaaltijden aanvullen in artikel 7, §4 van het schoolreglement.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
De individuele wedde van de waarnemend financieel directeur wordt opnieuw vastgesteld.
De gemeenteraad heeft in zitting van 13 juni 2024 de individuele jaarwedde van de heer Hendrik Ingelbeen, waarnemend financieel directeur, vastgesteld. Bij de loonberekening bleek een fout te zitten in de vastgestelde individuele jaarwedde. Er blijkt uitgegaan te zijn van de weddeschaal voor een financieel directeur bij een gemeente met een inwonerstal tussen de 25 001 tot 35 000 inwoners (vork tussen 45 074,95 euro en 66 564,72 euro), wat correct is, maar er zit een verschil in de weddetrappen bij de weddeschaal zoals opgenomen in artikel 3 van voornoemde beslissing tegenover de weddeschaal die als bijlage is toegevoegd aan de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
Artikel 2 en artikel 3 van voornoemde beslissing zijn dus niet correct en dienen hernomen. Er wordt voorgesteld om de volledige beslissing van 13 juni 2024 te hernemen.
De heer Hendrik Ingelbeen is met ingang van 14 juni 2024 aangesteld als waarnemend financieel directeur, en dit met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur lopende van 14 juni 2024 tot de datum van indiensttreding van een financieel directeur onbepaalde duur en maximum tot de datum van werkhervatting door mevrouw Lien Vandekerkhove na moederschapsrust en aansluitend verlof (bv. jaarlijkse vakantie) indien deze functie nog niet voor onbepaalde duur zou zijn ingevuld.
Zijn individuele wedde moet vastgesteld worden.
Op grond van artikel 170, §2 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige tot een beloop van maximaal 5 jaar in aanmerking genomen voor de toekenning van geldelijke anciënniteit. De heer Hendrik Ingelbeen beschikt over ca. 25 jaar en 11 maanden relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige.
Daarnaast heeft de heer Hendrik Ingelbeen ca. 2 jaar relevante beroepservaring opgebouwd bij Intercommunale Leiedal die beschouwd kan worden als een overheidsinstantie op grond van artikel 168 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
Een detail van de loopbaan van de heer Hendrik Ingelbeen is te vinden in zijn curriculum vitae en is samen te vatten als volgt:
Er wordt voorgesteld om aan de heer Hendrik Ingelbeen 7 jaar geldelijke anciënniteit toe te kennen.
Met 23 stemmen voor en 4 onthoudingen.
Artikel 1
Aan de heer Hendrik Ingelbeen, waarnemend financieel directeur met ingang van 14 juni 2024, wordt 7 jaar geldelijke anciënniteit toegekend.
Artikel 2
De individuele jaarwedde van de heer Hendrik Ingelbeen, waarnemend financieel directeur, wordt als volgt vastgesteld:
14.06.2024 56 216,64 euro (basisjaarbedrag aan 100% - nog te indexeren).
Artikel 3
De heer Hendrik Ingelbeen wordt bezoldigd in volgende weddeschaal:
Weddeschaal financieel directeur: 25 001 tot 35 000 inwoners
Periodieke verhogingen |
1 x 1 x 3 380,630 7 x 2 x 2 587,020 |
Trap |
Basisjaarwedde aan 100 % |
0 |
45.074,95 |
1 |
48.455,58 |
2 |
48.455,98 |
3 |
51.042,60 |
4 |
51.042,60 |
5 |
53.629.62 |
6 |
53.629.62 |
7 |
56.216,64 |
8 |
56.216,64 |
9 |
58.803,66 |
10 |
58.803,66 |
11 |
61.390,68 |
12 |
61.390,68 |
13 |
63.977,70 |
14 |
63.977,70 |
15 |
66.564,72 |
Artikel 4
Deze beslissing vervangt integraal de beslissing van de gemeenteraad van 13 juni 2024 houdende de weddevaststelling van de waarnemend financieel directeur.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter