Terug
Gepubliceerd op 04/03/2022

Besluit  college van burgemeester en schepenen

wo 23/02/2022 - 17:00

Aanvullend verkeersreglement voorrangswijziging in industriezone Gullegem-Moorsele

Aanwezig: Jan Seynhaeve, burgemeester
Mathieu Desmet, Kevin Defieuw, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Kurt Parmentier, algemeen directeur

Het aanvullend verkeersreglement 'voorrangswijziging in industriezone Gullegem-Moorsele' wordt vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

De revitalisering van de industriezone Gullegem-Moorsele is volop aan de gang. Dit is het uitgelezen moment om de voorrangsregeling te optimaliseren.

De N343/Muizelstraat vormt de verbinding tussen de industriezone en het hogere wegennet. Het verkeer wordt vanuit deze tak met rotondes verdeeld naar de Nijverheidslaan, de West- en Oostlaan en de Drieslaan.
Een doodlopende zijtak van de Drieslaan (in te rijden ter hoogte van het nummer 86), de Ambachtenlaan en de doodlopende Noordstraat geven voornamelijk erftoegang.    
Op het kruispunt Ambachtenlaan/Westlaan zorgt de voorrangsregeling mogelijk voor verwarring, leidt ze tot conflicten.  Zo hebben fietsers die het fietspad in de Westlaan volgen, voorrang op autobestuurders die in de Ambachtenlaan van rechts aankomen, terwijl autobestuurders onderling daar wel voorrang van rechts moeten toepassen. 
Op het T-kruispunt Driemasten/Oostlaan wordt de voorrang gewijzigd om vrachtvoertuigen komende van Sint-Eloois-Winkel directer naar het hogere wegennet te leiden en zo uit de bebouwde kom van Gullegem te houden.

Alle wegen in de industriezone Gullegem-Moorsele zijn gemeentewegen en liggen in een zone met een snelheidsbeperking tot 50 km/u.

  
De verkeersdienst van 7 februari 2022 adviseert positief. 

Beslissing

Artikel 1
§1.Bestuurders moeten voorrang verlenen bij het uitrijden van:

  • de Ambachtenlaan naar de Westlaan
  • de Ambachtenlaan naar de Nijverheidslaan
  • de (doodlopende zijtak van de) Drieslaan naar de hoofdweg van de Drieslaan. 
  • de Noordstraat naar de Drieslaan
  • de (doodlopende zijtak van de) Oostlaan naar de hoofdweg van de Oostlaan.

Op deze kruispunten wordt de 'voorrang van rechts'-regel opgeheven.


§2.Dit wordt gesignaleerd met verkeersborden B1 in de wegen die uitgereden worden en met verkeersborden B15 in de wegen die opgereden worden.

 

Artikel 2

§1.Op het T-kruispunt Driemasten/Oostlaan moeten de bestuurders die in Driemasten uit de zuidelijke richting komen, voorrang verlenen aan de bestuurders die in Driemasten uit de noordelijke richting komen alsook aan de bestuurders die uit de Oostlaan komen.
Het tracé van de hoofdweg buigt af vanuit noordelijke richting naar westelijke richting en omgekeerd. 


§2. Dit wordt aan de weggebruikers duidelijk gemaakt door het plaatsen van een B15-verkeersbord in de noordelijke en de westelijke tak en een B1-verkeersbord in de zuidelijke tak, allen aangevuld met het blauwe onderbord dat het tracé van de hoofdweg weergeeft. Op de zuidelijke tak van het kruispunt wordt tevens een haaientandenstreep gemarkeerd.   
Het verkeersbord B5 en de stopstreep in de Oostlaan, ter hoogte van Driemasten, worden verwijderd. 

 

Artikel 3

De aanvullende reglementen of delen ervan, die in strijd zijn met onderhavig reglement, worden opgeheven bij het in voege treden van dit reglement. 

 

Artikel 4
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.