Raming: 78 000 euro (excl. btw), hetzij 94 380 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De huidige liftbus dateert van 2002 en is aan vervanging toe.
In de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 werd beslist om het contractvoorstel voor de aankoop van een elektrische liftbus, waarbij IGEMO optreedt als aankoopcentrale, goed te keuren. De gunning van deze opdracht werd goedgekeurd door het vast bureau in de zitting van 20 december 2023.
Na de bestelling van het voertuig bleek dat de liftbus niet beantwoordt aan het aantal mogelijk te vervoeren passagiers. In de aangeboden versie kunnen niet alle zitplaatsen bezet worden, er kunnen hoogstens 7 (valide) personen, inclusief de chauffeur, plaatsnemen op de 9 voorziene zitplaatsen. De bestelling werd dan ook 'on hold' geplaatst.
In februari 2024 werd bovendien door de leverancier gemeld dat de gevraagde airco in de passagiersruimte niet mogelijk was, net als de gevraagde verwarming voor de passagiersruimte. Als alternatief werd door de leverancier voorgesteld om 2 dakramen te voorzien in de bus. Dit is evenwel geen goede oplossing, dit zorgt voor extra warmte in de zomer en tegelijk voor tochtproblemen voor de passagiers.
Het vast bureau besliste in de zitting van 3 juli 2024 dat de aankoop van de bestelde elektrische liftbus geannuleerd wordt en dat een dossier voor de aankoop van een niet-elektrische liftbus mag opgestart worden.
Er wordt voorgesteld om een nieuwe liftbus aan te kopen met dezelfde mogelijkheden als de huidige liftbus.
In het kader hiervan werd voor de opdracht 'aankoop van een liftbus' een bestek opgesteld door mevrouw Katrien Kindt, diensthoofd Secretariaat OCMW.
De totale uitgave wordt geraamd op 78 000 euro (excl. btw), hetzij 94 380 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor de aankoop van de liftbus wordt benomen van het investeringskrediet, op rekening 2024/PB5-act10/0951-01/240400.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2024-102 voor de opdracht 'aankoop liftbus', opgesteld door mevrouw Katrien Kindt, diensthoofd Secretariaat OCMW, wordt goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 78 000 euro (excl. btw), hetzij 94 380 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het contractvoorstel van IGEMO voor de aankoop van een elektrische wagen, waarbij de kostprijs geraamd wordt op 29 793,27 euro (excl. btw), hetzij 36 049,86 euro (incl. btw), wordt goedgekeurd.
Inwoners van Wevelgem die ouder zijn dan 60 jaar of die door sociale, psychische, lichamelijke of financiële omstandigheden (tijdelijk) nood hebben aan extra ondersteuning, kunnen beroep doen op de dienst thuisbezorgde maaltijden (TBM) van het OCMW. De maaltijd bestaat uit soep, een hoofdgerecht en een dessert.
Van maandag tot en met vrijdag worden dagelijks tot 180 warme maaltijden aan huis bezorgd. Er worden ook aanpassingen voorzien zoals bv. een zoutarm of suikervrij dieet, gesneden of gemalen voeding, … voor klanten die dit nodig hebben. Voor het weekend wordt een diepvriesmaaltijd voorzien.
De 180 maaltijden worden dagelijks verdeeld aan de hand van 3 aparte rondes: Wevelgem, Moorsele en Gullegem. De wagens voor de TBM vertrekken vanuit het centrum voor ouderenzorg en thuiszorg Het Gulle Heem.
De wagens voor de TBM zijn aangepast en beschikken over een warmkast om de maaltijden warm te kunnen vervoeren. Op vandaag zijn er 3 wagens voor de thuisbezorgde maaltijden en een oude reservewagen. Deze reservewagen is nodig om bv. bij een lekke band, een ongeval, een herstelling aan een wagen, … toch alle maaltijden tijdig aan huis te kunnen leveren en de continuïteit van de dienstverlening te kunnen blijven garanderen. Daarnaast wordt de 4de wagen ook (buiten de leveringsuren van de thuisbezorgde maaltijden) gebruikt als dienstwagen.
De oudste wagen (datum eerste inschrijving: 28 januari 2005) is meer dan 19 jaar oud en werd recent afgekeurd door de autokeuringsdiensten (rode autokeuringskaart in bijlage). De kosten om de wagen te herstellen zouden te hoog oplopen, waardoor het niet meer verantwoord is om dit nog te laten gebeuren.
De andere wagens dateren van 30 juli 2010 (benzine), 14 februari 2013 (benzine) en 30 januari 2020 (CNG).
Om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen blijven verzekeren wordt voorgesteld om een nieuwe - elektrische - wagen aan te kopen. Deze zal dagelijks gebruikt worden bij de bedeling van de thuisbezorgde maaltijden. De oudste wagen uit 2010 zou dan voortaan als reservewagen gebruikt worden.
De huidige wagens van de thuisbezorgde maaltijden zijn allemaal van het type Fiat Doblo’s.
In het kader van de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, een initiatief van de Vlaamse Streekintercommunales dat getrokken wordt door IGEMO (Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en Omgeving), werd een voorstel opgevraagd aan Gestroomd.be (het aankoopplatform van de aankoopcentrale) voor een nieuwe elektrische wagen. Zij hebben geen Fiat in hun assortiment, wel een Peugeot e-Partner. Deze wagen voldoet aan de voorwaarden om een warmkast te kunnen monteren. Uit referenties blijkt ook een grote tevredenheid bij andere organisaties die thuisbezorgde maaltijden bezorgen.
De kostprijs van deze wagen, inclusief opties en accessoires, bedraagt 29 793,27 euro (excl. btw), hetzij 36 049,86 euro (incl. btw) (offerte in bijlage). Daarbovenop komt een 'commissie uitvoerende administratie' van 804 euro (excl. btw) of 972,84 euro (incl. btw).
De nieuwe wagen moet na de aankoop worden aangepast met een onderbouw om de warmkast te kunnen vastzetten.
Het monteren van het onderstel voor de warmkast kan gebeuren door de firma Cenadis nv, Emile Vanhaerenlaan 41, 1030 Brussel, die hiervoor de nodige expertise heeft. Met deze firma wordt al samengewerkt sinds de start van de thuisbezorgde maaltijden, 20 jaar geleden. De warmkasten zelf zijn allemaal aangekocht bij de firma Cenadis nv. Het is uiteraard van belang dat de onderbouw technisch perfect aansluit op de warmkast (geen mededinging hierdoor). De kostprijs voor deze aanpassing bedraagt 2 347,71 euro (excl. btw), hetzij 2 840,73 euro (incl. btw) (offerte in bijlage).
Er wordt goedkeuring gevraagd voor de aankoop van de Peugeot e-Partner via Gestroomd.be en voor de ombouw van de wagen bij de firma Cenadis nv.
De totale uitgave voor deze aankoop wordt aangerekend op rekening PB1-ACT22/0946-00/240400/I-PB1-AP6 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het contractvoorstel met nr. 20240722A voor de aankoop van een nieuwe elektrische wagen, Peugeot e-Partner, waarbij IGEMO (Gestroomd.be) optreedt als aankoopcentrale en waarbij de kostprijs geraamd wordt op 29 793,27 euro (excl. btw), hetzij 36 049,86 euro (incl. btw), te verhogen met een commissie voor de uitvoerende administratie geraamd op 804 euro (excl. btw), hetzij 972,84 euro (incl. btw), wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De installatie van een onderbouw voor het vastzetten van een warmhoudkast door de firma Cenadis nv, waarbij de kostprijs geraamd wordt op 2 347,71 euro (excl. btw), hetzij 2 840,73 euro (incl. btw), wordt goedgekeurd.
De samenwerkingsovereenkomsten met Voedselbank West-Vlaanderen vzw en met Goods to Give vzw worden goedgekeurd.
Voor de Sociale Kruidenier zijn enkele organisaties cruciaal om gratis voedsel en hygiëneproducten te ontvangen of tegen sterk verlaagd tarief aan te kopen: Voedselbank West-Vlaanderen vzw, Food Act 13 en Goods to Give vzw.
Omdat de volledige werking van de Sociale Kruidenier onder de coördinatie van het lokaal bestuur valt, worden ook de samenwerkingen met partnerorganisaties in functie van het verwerven of aankopen van goederen geformaliseerd vanuit het OCMW.
PB1-ACT14: de voedselbank wordt omgevormd tot een Sociale Kruidenier.
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst met Voedselbank West-Vlaanderen vzw, in bijlage, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De samenwerkingsovereenkomst met Goods to Give vzw, in bijlage, wordt goedgekeurd.
De opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2024 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2024) wordt voorgelegd.
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen moet bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
Voornoemde vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
Er zijn geen wijzigingen van de assumpties.
De opvolgingsrapportering werd besproken in het managementteam van 27 augustus 2024 en verder in overleg met het managementteam opgemaakt.
Neemt kennis van de opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2024 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2024).