Terug
Gepubliceerd op 17/03/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

wo 08/03/2023 - 17:00

Aanvullend verkeersreglement zone 30 Wevelgem uitbreiding naar verblijfsgebied

Aanwezig: Jan Seynhaeve, burgemeester
Mathieu Desmet, Kevin Defieuw, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Kurt Parmentier, algemeen directeur

het aanvullend verkeersreglement 'zone 30 Wevelgem uitbreiding naar verblijfsgebied' wordt vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

Een zone 30 wordt ingevoerd om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de buurt te verhogen. Zowel in de mobiliteitsplannen van 2020, 2011 als 2004 staat in het actieplan vermeld ‘verruiming zone 30 naar de woongebieden’.
Vlaamse en Waalse steden kiezen meer en meer voor zone 30 in het verblijfsgebied in de bebouwde kom: Antwerpen, Brussel, Charleroi, Luik, Kortrijk en vorig jaar nog Menen.


In 2021 en 2022 ging het in (Vlaamse) verkeerskundige kringen crescendo met het verlangen, het voorstel, het idee om in meer gebieden zone 30 in te voeren of de bestaande uit te breiden. Zo ging op 27 oktober 2021 de 'coalitie van 30' van start als onderdeel van de fietsdeal van de 'Grote Versnelling'.
Het plan van 30 juni 2021, opgemaakt door de verkeersdeskundige, om vooral in verblijfsgebied de zone 30 in deelgemeente Wevelgem uit te breiden werd in de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 28 maart 2022 niet volledig gevolgd.


Ook de mobiliteitsraad van 15 februari 2022 stond niet onverdeeld tegenover het plan van 30 juni 2021 dat als discussiekaart naar voor gebracht werd: zowel 'meer zone 30', zelfs op verbindingswegen, als 'niet overal zone 30' werden geopperd.  
De verkeersdeskundige adviseert nu om nagenoeg alle delen van het verblijfsgebied ten zuiden van de N8 op te nemen in een verruimde zone 30. Ook de woonkorrel rond het Helleputje is gebaat met het statuut van zone 30.  

Hij stelt voor om de zone 30 in het centrum van Wevelgem op de N8 met bijna 300 m te verlengen, van de Vanackerestraat ter hoogte van het nummer 16 (gemeentehuis) tot en met het kruispunt Menenstraat/Artoisstraat/Moorselestraat. 

 

Het college van burgemeester en schepenen kan het advies, in uitvoering van het meerjarenplan, van de verkeersdeskundige volgen. Evenwel zou in eerste orde enkel de invoering van de zone 30 voor de gemeentewegen goedgekeurd worden, gelet op het goedkeuringstoezicht dat vereist is voor wijzigingen op de N8. Bovendien lijkt het wenselijk om voor de N8 te onderzoeken op welke punten in het centrum maximaal een poorteffect bereikt kan worden, ter aanduiding van de zone 30. Het college van burgemeester en schepenen verwacht op korte termijn een voorstel. Aan de zone 30 op de N8 wijzigt er op heden dus niets. Deze situeert zich van het begin van de Kortrijkstraat tot aan de Vanackerestraat, ter hoogte van het gemeentehuis (aanvullend verkeersreglement van 13 juni 2012).

Beslissing

Artikel 1
Alle besluiten, die niet in overeenstemming zijn met dit besluit, worden opgeheven. 

 

Artikel 2
§1. De zone 30 in de kern van deelgemeente Wevelgem wordt uitgebreid. De nieuwe zone 30 heeft volgende grenspunten waar de begin- en einde-zoneborden opgesteld worden:

  • Kweekstraat ter hoogte van de Kortrijkstraat
  • Rivierstraat ter hoogte van de Kortrijkstraat
  • Fabriekstraat ter hoogte van de Kortrijkstraat
  • Guldensporenstraat ter hoogte van de Kortrijkstraat
  • Lauwestraat ter hoogte van het plateau aan het fietswandelpad van en naar de Kloosterstraat
  • Wezelstraat ter hoogte van de Menenstraat
  • Visserijstraat ter hoogte van de Menenstraat
  • Katerstraat, zijtak ter hoogte van de Menenstraat nabij het nummer 215
  • Katerstraat, hoofdweg ter hoogte van de Menenstraat
  • Parkstraat, zijtak ter hoogte van de Menenstraat tussen de nummers 137 en 139
  • Artoisstraat, ter hoogte van de Menenstraat
  • Kloosterstraat ter hoogte van de Menenstraat.

 

 §2. Eveneens wordt een zone 30 ingevoerd in de Kazernestraat, de Hellestraat en het Helleputje. Daar heeft de nieuwe zone 30 volgende grenspunten:

  • Kazernestraat ter hoogte van de Kortrijkstraat
  • Hellestraat ter hoogte van de Kortrijkstaat.

§3. Deze zones 30 worden afgebakend met verkeersborden F4a en F4b.    

 

Artikel 3
Dit aanvullend reglement treedt in werking op 1 juli 2023 en wordt ter ter kennisgeving bezorgd aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.