Terug
Gepubliceerd op 18/05/2021

Notulen  gemeenteraad

vr 02/04/2021 - 18:30 Digitale vergadering
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • 0Varia

      • Bekrachtiging beslissing van de burgemeester van 23 maart 2021

        Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
        Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
        Kurt Parmentier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

        Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 23 maart 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 2 april 2021 en andere openbare vergaderingen in de maand april 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).

        Feiten, context en argumentatie

        Neemt kennis van de beslissing van de heer burgemeester van 23 maart 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 2 april 2021 en andere openbare vergaderingen in de maand april 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).

        De huidige coronacrisis en de strijd tegen de verdere verspreiding hiervan is te beschouwen als een onvoorziene gebeurtenis die rechtvaardigt dat de heer burgemeester een besluit heeft genomen, en dit voor alle openbare vergaderingen binnen ons bestuur die nog plaatsvinden in april 2021, om deels virtueel, deels fysiek te vergaderen waarbij de voorzitter van de vergadering, de vergadering zal voorzitten vanop een fysieke locatie waar maximaal 9 personen mogen aanwezig zijn (met inachtname voor de regels van social distancing), en dit om redenen van volksgezondheid, maar waarbij voor het overige de gebruikelijke openbaarheid zal worden toegepast.

        Vorige beslissingen
        • Beslissing van de burgemeester van 23 maart 2021: politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 2 april 2021 en andere openbare vergaderingen in de maand april 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
        • Beslissing van de burgemeester van 4 februari 2021: politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 12 februari 2021 en vrijdag 12 maart 2021 en andere openbare vergaderingen in het eerste kwartaal van 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
        • Beslissing van de burgemeester van 12 november 2020: politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 13 november 2020 en vrijdag 11 december 2020, alsook van de gemeenteraadscommissie algemeen beleid van dinsdag 24 november 2020 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
        • Beslissing van de burgemeester van 5 mei 2020: politieverordening over het virtueel karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 15 mei 2020 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
        • Beslissing van de burgemeester van 20 april 2020: politieverordening over het virtueel karakter van de gemeenteraadscommissie mobiliteit/masterplan van dinsdag 28 april 2020 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
        • Beslissing van de burgemeester van 16 april 2020: politieverordening over het virtueel karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 24 april 2020 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
        Hogere regelgeving
        • Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen.
        • Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19.
        • Nieuwe gemeentewet, in het bijzonder artikel 134, §1, 2de lid.
        Beslissing

        Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 23 maart 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 2 april 2021 en andere openbare vergaderingen in de maand april 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).

      • Verandering fractienaam sp.a naar Vooruit

        Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
        Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
        Kurt Parmentier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

        Neemt akte van de naamsverandering van de fractie sp.a naar Vooruit.

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 36 van het decreet lokaal bestuur vormen een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn een fractie. De gemeenteraad, in zitting van 2 januari 2019, stelde vast dat de fractie sp.a bestaat uit mevrouw Vicky Claeys en mevrouw Joke De Smet.

        Op 21 maart 2021 is sp.a officieel veranderd van naam, meer bepaald naar 'Vooruit'. Er wordt geattesteerd, zowel door Vooruit Nationaal als door de gemeenteraadsleden van de fractie sp.a, dat de fractie sp.a voortaan verder gaat als fractie Vooruit.

        Vorige beslissingen
        • Beslissing van de gemeenteraad van 2 januari 2019: vaststelling van de fracties.
        Hogere regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 36.
        Beslissing

        Neemt akte van de naamsverandering van de fractie sp.a naar Vooruit.

    • Algemeen bestuur

      • Financiën

        • Belastingen en retributies

          • Wijziging algemeen retributiereglement

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

            De wijziging van het algemeen retributiereglement, meer bepaald wat betreft de retributie op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt goedgekeurd.

            Feiten, context en argumentatie

            Er wordt een retributie aangerekend voor het ontlenen van feestmateriaal. In het huidige algemeen retributiereglement (hoofdstuk 10) staan enkele zaken die de gemeente momenteel niet meer aanbiedt. Doorheen de afgelopen jaren werden ook enkele zaken nieuw aangekocht.

            Er wordt verder voorgesteld om ook de omschrijving van het feestmateriaal te verduidelijken voor de gebruiker. 

            Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019 (en latere wijzigingen) moet in die zin aangepast worden.

            Meerjarenplan en budget

            De inkomsten van deze retributies worden aangerekend op het exploitatiekrediet, op rekening 0710-00/702210.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 en latere wijzigingen: algemeen retributiereglement.
            • Beslissing van gemeenteraad van 12 juni 2009 en latere wijzigingen: gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal.
            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 14°.
            Beslissing

            Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019, zoals gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020 en 11 december 2020, wordt gewijzigd als volgt:


            Artikel 1

            'Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal' wordt integraal vervangen als volgt: 

            Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal

            Artikel 10.1.

            Er wordt een retributie vastgesteld voor het ontlenen van feestmateriaal zoals bedoeld in het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, als volgt:

            Type

            Afmetingen/omschrijving

            Bedrag

            Per

            STOELEN

             

            Kunststof stoel groen

            € 0,40

            Stuk/activiteit

             

            Metalen klapstoel

            € 0,40

            Stuk/activiteit

             

            Metalen stoel met houten zitting

            € 0,40

            Stuk/activiteit

            TAFELS

             

            Kunststof tafel groen – 0m70 x 0m70

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Rode klaptafel – 0m90 x 0m60

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Vaste tafel – 0m70 x 0m80

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Uitbreiding – lengsel voor vaste tafel 2m x 0m80

            € 2,10

            Stuk/activiteit

             

            Receptietafel – Ø0m80 – (per 6 stuks op een kar)

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Plaat met 3 schragen – 3m x 0m80

            € 3,00

            Stuk/activiteit

            PODIA

             

            Type blanco – 2m00x1m00 – hoogte max 1m

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Type blauw – 2m00x1m00 - vaste hoogte 1m

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Type geel – 2m00x1m00 – H 0m40/0m60

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Type wit – 1m60x0m80 – H 0m40/0m60

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Type zwart – 2m00x1m00 – H0m40/0m60 of H0m70/0m90

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

             

             

             

             

            Vaste podiumtrap 2 treden

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Vaste podiumtrap 3 treden

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Vaste metalen trap 4 treden

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Verstelbare metalen trap 5 treden

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Verstelbare trap 6 treden aluminium

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

             

             

             

             

            Leuningen voor podium

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Podiumrokken 60cm zwart of groen

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Podiumrokken 100cm zwart of groen

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

             

             

             

             

            Houten danspodia H0m25 of 0m50

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

             

             

             

             

            Plaatsen/wegnemen podium tijdens de werkuren

            € 2,50

            Stuk

             

            Plaatsen/wegnemen podium buiten de werkuren

            € 5,00

            Stuk

            NADARS EN BOUWHEKKEN

             

            Kar met 90 nadars

            € 36,00

            Kar/activiteit

             

            Kar met 100 nadars

            € 40,00

            Kar/activiteit

             

            Losse nadars

            € 0,40

            Stuk/activiteit

             

             

             

             

             

            Plaatsen/wegnemen nadars tijdens de werkuren

            € 0,75

            Stuk

             

            Plaatsen/wegnemen nadars buiten de werkuren

            € 1,50

            Stuk

             

             

             

             

             

            Bouwhekken (in pakket van 25 stuks)

            € 2,00

            Stuk/activiteit

             

            Voeten voor bouwhekken

            € 0,50

            Stuk/activiteit

             

            Wielen voor bouwhekken

            € 2,00

            Stuk/activiteit

             

            Ingang/uitgang voor bouwhekken

            € 2,00

            Stuk/activiteit

             

             

             

             

             

            Plaatsen/wegnemen bouwhekken tijdens de werkuren

            € 0,75

            Stuk

             

            Plaatsen/wegnemen bouwhekken buiten de werkuren

            € 1,50

            Stuk

            TOOGPLATEN

             

            Voortoogplaten – 2m60 x 0m60

            € 1,00

            Stuk/activiteit

            TENTOONSTELLINGSPANELEN

             

            TYPE A – met vaste voeten

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            TYPE B – met vaste voeten

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            TYPE C – met losse voeten

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            TYPE D – met losse voeten

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            TYPE E – met losse voeten

            € 1,50

            Stuk/activiteit

            TENTEN

             

            Grote partytent 6m x 3m

            € 60,00

            Stuk/activiteit

             

            Kleine partytent 3m x 3m

            € 40,00

            Stuk/activiteit

             

            Zijkant 3 m met doorzichtig gedeelte

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Zijkant 3 m volledig gesloten

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            Gewichten voor op de poten

            € 0,25

            Stuk/activiteit

             

            Regengootjes voor tussen 2 grote partytenten

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

             

             

             

             

            Waarborg grote tent

            € 100

            Stuk

             

            Waarborg kleine tent

            € 50

            Stuk

            VLAGGEN

             

            Houten vlaggenmasten 6m of 8m

            € 2,50

            Stuk/activiteit

             

            Aluminium vlaggenmast met metalen onderstel

            € 2,50

            Stuk/activiteit

             

            Vlaggen (diverse beschikbaar)

            € 1,00

            Stuk/activiteit

            ELEKTRICITEIT

             

            Werfkast (excl. verbruik)

            € 40,00

            Stuk/activiteit

             

            Verdeelkast (excl. verbruik)

            € 10,00

            Stuk/activiteit

             

            Elektriciteitsverbruik – FORFAIT

            € 20,00

            Activiteit

             

            Elektriciteitsverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs

             

            Per kWh

            WATER

             

            Waterstandpijp + sleutel (excl. verbruik)

            € 10,00

            Stuk/activiteit

             

            Brandslangen (±20m)

            € 2,50

            Stuk/activiteit

             

            Waterverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs

             

            Per m³

            DIVERSE

             

            Standkraampjes – 1m20 x 0m60 met bovenbouw

            € 5,00

            Stuk/activiteit

             

            WBP platen – 2m50 x 1m25

            € 2,00

            Stuk/activiteit

             

            1-2-3 blok

            € 1,50

            Stuk/activiteit

             

            Kleine kijkkast

            € 1,00

            Stuk/activiteit

             

            Grote kijkkast

            € 1,50

            Stuk/activiteit

            De vermelde retributies zijn inclusief btw.

            Een activiteit kan hierbij maximaal zeven kalenderdagen duren. Indien een activiteit een langere duurtijd heeft, wordt een extra retributie aangerekend per lopende kalenderweek. 

            Ingeval van inbreuk op artikel 13 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt een forfaitair bedrag van 27 euro per medewerker per uur aangerekend voor het uitvoeren van extra werkzaamheden door de gemeentelijke diensten.

             

            Artikel 10.2.

            Zijn vrijgesteld van deze retributie:

            − Wevelgemse onderwijsinstellingen die feestmateriaal ontlenen voor schoolse activiteiten binnen de lesuren

            − openbare besturen die feestmateriaal ontlenen voor eigen gebruik, indien het gemeentebestuur Wevelgem ook gratis gebruik kan maken van hun feestmateriaal

            − het OCMW van de gemeente Wevelgem.

            Artikel 10.3.

            Het podium wordt gratis opgesteld door de medewerkers van het gemeentebestuur voor verenigingen waarvan de werking specifiek gericht is op personen met een handicap, op voorwaarde dat dit gebeurt tijdens de werkuren. Zo niet, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.

            Indien de activiteit georganiseerd wordt door een bovenvernoemde vereniging in samenwerking met andere dan bovenvernoemde verenigingen, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.

            Artikel 10.4.

            De retributie, vermeld in dit hoofdstuk, is hoofdelijk en ondeelbaar verschuldigd door de ontlener of de aanvrager, zoals vermeld in artikel 2 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal.

            Artikel 10.5.

            Wanneer bij het verhuren van feestmateriaal een waarborg gevraagd wordt, moet deze volgens de modaliteiten van het retributiereglement ten laatste 7 kalenderdagen voor de aanvang van de activiteit voldaan zijn:

            − ofwel door contant te betalen bij de gemeentekas in het gemeentehuis

            − ofwel door overschrijving op een door het gemeentebestuur voorgestelde rekening.

            Artikel 2

            §1. Deze beslissing treedt in werking vanaf 6 april 2021.

            §2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het algemeen retributiereglement. 

          • Wijziging belastingreglement op tweede verblijven

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

            De wijziging van het belastingreglement op tweede verblijven wordt goedgekeurd.  

            Feiten, context en argumentatie

            Het belastingreglement op tweede verblijven, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013, stipuleerde dat, in geval een tweede verblijf verhuurd werd en deze huurder(s) op dit adres niet is (zijn) ingeschreven in het bevolkingsregister op 1 januari van het aanslagjaar, dat de belasting - in eerste instantie - verschuldigd was door de huurder(s) (artikel 3).

            Het belastingreglement op tweede verblijven, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019, legt de belastingplicht bij de zakelijk gerechtigde, ook als het tweede verblijf wordt verhuurd of door een derde feitelijk wordt gebruikt (artikel 4, §1).

            Artikel 5 van het vigerende belastingreglement legt een aangifteplicht van het tweede verblijf op. De aangifte moet gebeuren voor 30 juni van het aanslagjaar op een door het gemeentebestuur voorgeschreven aangifteformulier. Bij gebrek aan een tijdige of bij een onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast en wordt de ambtshalve ingekohierde belasting verhoogd met 20% van de verschuldigde belasting (artikel 6 en artikel 7).

            In geval een tweede verblijf wordt verhuurd of door een derde feitelijk wordt gebruikt, dan is de zakelijk gerechtigde niet altijd op de hoogte van het feit of deze huurder of derde al dan niet is ingeschreven in het bevolkingsregister op bedoeld adres. Conform de huidige libellering zou een onwetende zakelijk gerechtigde - in het geval zijn huurder of bedoelde derde niet is ingeschreven in het bevolkingsregister op bedoeld adres - ambtshalve worden belast en dat met een verhoging van 20%. Deze 'automatische' verhoging met 20% lijkt onbillijk voor een zakelijk gerechtigde die niet op de hoogte was van de niet-inschrijving in het bevolkingsregister op bedoeld adres. Het komt billijker voor om deze zakelijk gerechtigde alsnog de mogelijkheid te geven een aangifte te doen, desgevallend na 30 juni van het aanslagjaar, en bij aangifte dan ook geen verhoging toe te passen.

            Het belastingreglement van 13 december 2019 wordt in die zin aangepast.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019: belastingreglement op tweede verblijven.
            • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2013: directe gemeentebelasting op tweede verblijven.
            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 14°.
            Beslissing

            Het belastingreglement op tweede verblijven van 13 december 2019 wordt gewijzigd als volgt:

            Artikel 1

            Artikel 7 wordt integraal vervangen als volgt:

            De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 20% van de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd. Wanneer een belastingplichtige een aangifte had moeten doen voor een tweede verblijf dat verhuurd wordt of door een derde feitelijk wordt gebruikt en hij deze aangifte alsnog indient binnen de dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de verwittiging van de ambtshalve aanslag, wordt geen verhoging toegepast.

            Artikel 2

            §1. Deze beslissing treedt in werking op 1 januari 2021.

            §2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het belastingreglement op tweede verblijven.

      • Erediensten

        • Kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2021)

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus goed op 8 november 2019. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2021) goed op 17 maart 2021. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2021. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 19 maart 2021.

          Deze meerjarenplanwijziging wordt doorgevoerd naar aanleiding van drie lopende investeringsdossiers:

          • het toegankelijk(er) maken van het dak en de dakgoten
          • het herstel van het dak en de dakgoten
          • het installeren van een bliksembeveiligingsinstallatie.

          Deze dossiers zijn lopende sinds 2019. Omwille van de coronapandemie heeft de uitvoering van de werken vertraging opgelopen. In overleg met de gemeente werd afgesproken dat de budgetplannen zouden worden aangepast op het moment dat er meer duidelijkheid was omtrent de uitvoering en raming van de geplande werken. Via een aanpassing van het meerjarenplan en een budgetwijziging 2021 wordt het investeringskrediet opgetrokken van 10 000 euro naar 70 000 euro. Daarnaast wordt ook een investeringsontvangst van 1 695,21 euro voorzien, dit betreft een nog te ontvangen investeringstoelage van de stad Menen voor uitgevoerde investeringswerken in 2020.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2021: kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: investeringstoelage.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020: kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: budget 2021.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 november 2019: kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: meerjarenplan 2020-2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 43.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
          • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
          • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.

        • Kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: budgetwijziging 2021

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus besliste in zitting van 17 maart 2021 tot wijziging van het budget 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 20 maart 2021. Op 19 maart 2021 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging.

          Meerjarenplan en budget

          De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 24 352 euro. De investeringstoelage ten laste van de gemeente Wevelgem bedraagt, na wijziging, 61 250 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021).

            Voor wijziging Na wijziging
          Exploitatie ontvangsten 1 900,00 euro 1 900,00 euro
          Exploitatie uitgaven  -38 385,00 euro  -38 385,00 euro
               
          Exploitatie eigen financieel boekjaar   -36 485,00 euro -36 485,00 euro
          Overschot exploitatie 2019 8 654,14 euro 8 654,14 euro
          Exploitatie voor toelage -27 830,86 euro -27 830,86 euro
               
          Exploitatietoelage 27 830,86 euro 27 830,86 euro
           > Wevelgem 24 352,00 euro 24 352,00 euro
           > Menen 3 478,86 euro 3 478,86 euro
               
          Investeringsontvangsten 10 000,00 euro 71 692,56 euro
          Investeringsuitgaven -10 000,00 euro -70 000,00 euro
               
          Investeringstoelage 10 000,00 euro 71 692,56 euro
           > Wevelgem 8 750,00 euro 61 250,00 euro
           > Menen 1 250,00 euro 10 442,56 euro
          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van heden: kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2021).
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020: kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: budget 2021.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 november 2019: kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: meerjarenplan 2020-2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 50.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
          • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
          • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus die past in het goedgekeurde (gewijzigd) meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 24 352 euro. De investeringstoelage ten laste van de gemeente Wevelgem bedraagt, na wijziging, 61 250 euro.

        • Kerkfabriek Sint-Amandus: budgetwijziging 2021

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus besliste in zitting van 22 januari 2021 tot wijziging van het budget 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 12 maart 2021. Op 9 maart 2021 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging.

          Via deze budgetwijziging wordt het onbenut investeringskrediet van het boekjaar 2020 overgedragen naar 2021. Aanleiding voor deze overdracht zijn renovatiewerken aan het dak van de kerk. De kerkfabriek Sint-Amandus renoveerde in 2020 het noordelijk torengalmgat en de vogelwering. Terwijl de werken aan de gang waren, werd ook een inspectie van de galmgaten aan de andere gevels uitgevoerd. Er werd vastgesteld dat ook de torengalmgaten aan de oost-, west- en zuidgevel gerenoveerd dienden te worden.

          De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.

          Meerjarenplan en budget

          De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 47 607,38 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 72 081,79 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het meerjarenplan 2020-2025.

            Voor wijziging   Na wijziging
          Exploitatie ontvangsten 32 952,00 euro  32 952,00 euro
          Exploitatie uitgaven   -  100 574,90 euro -  100 574,90 euro
               
          Exploitatie eigen financieel boekjaar   - 67 622,90 euro    - 67 622,90 euro
          Overschot exploitatie 2019  20 015,52 euro  20 015,52 euro
          Exploitatie voor toelage - 47 607,38 euro - 47 607,38 euro
               
          Exploitatietoelage     47 607,38 euro    47 607,38 euro 
               
          Investeringsontvangsten 26 500,00 euro  72 081,79 euro
          Investeringsuitgaven - 26 500,00 euro - 72 081,79 euro
               
          Investeringstoelage  26 500,00 euro  72 081,79 euro
          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020: goedkeuring van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 november 2019: goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.

          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 50.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
          • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
          • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus die past in het goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 47 607,38 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 72 081,79 euro.

      • Overige punten algemeen bestuur

        • Gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning wordt opgericht en samengesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.

          De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.

          Via de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Algemeen Beleid en Ondersteuning voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.

          Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
          5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
          De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.

          De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

          De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning zetelt.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 september 2019: nieuwe samenstelling gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: oprichting gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2019: vaststelling huishoudelijk reglement gemeenteraad, in het bijzonder artikel 36.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 37 en artikel 40, §2.
          Beslissing

          Artikel 1

          Een gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning wordt opgericht in vervanging van de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid die ophoudt te bestaan.

           

          Artikel 2

          Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:

          Namens CD&V:
          - Katleen Messely, plaatsvervanger Jessica Corty
          - Liese Vandoorne, plaatsvervanger Elyn Stragier
          - Hendrik Libeer, plaatsvervanger Jo Libeer
          - Sander Deflo, plaatsvervanger Luc Defraye
          - Sofie Mol, plaatsvervanger Jo Libeer.

          Namens N-VA:
          - Hendrik Vanhaverbeke, plaatsvervanger Charlotte Bonte
          - Joachim Naert, plaatsvervanger Filip Daem.

          Namens Groen:
          - Carlo De Winter, plaatsvervanger Inge Goemaere.

           

          Artikel 3

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Vicky Claeys heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Joke De Smet als plaatsvervanger.

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.

        • Gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken wordt opgericht en samengesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.

          De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.

          Via de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Grondgebiedszaken voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.

          Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
          5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
          De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.

          De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

          De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken zetelt.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 september 2019: nieuwe samenstelling gemeenteraadscommissie Mobiliteit/Masterplan.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: oprichting gemeenteraadscommissie Mobiliteit/Masterplan.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2019: vaststelling huishoudelijk reglement gemeenteraad, in het bijzonder artikel 36.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 37 en artikel 40, §2.
          Beslissing

          Artikel 1

          Een gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken wordt opgericht in vervanging van de gemeenteraadscommissie Mobiliteit/Masterplan die ophoudt te bestaan.

           

          Artikel 2

          Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:

          Namens CD&V:
          - Sander Deflo, plaatsvervanger Katleen Messely
          - Jesscia Corty, plaatsvervanger Hendrik Libeer
          - Elyn Stragier, plaatsvervanger Katleen Messely
          - Jo Libeer, plaatsvervanger Sofie Mol
          - Liese Vandoorne, plaatsvervanger Hendrik Libeer.

          Namens N-VA:
          - Henk Louf, plaatsvervanger Joachim Naert
          - Heidi Craeynest, plaatsvervanger Filip Daem.

          Namens Groen:
          - Jelle Stragier, plaatsvervanger Carlo De Winter.

           

          Artikel 3

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Joke De Smet heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Vicky Claeys als plaatsvervanger.

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.

        • Gemeenteraadscommissie Vrije Tijd

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraadscommissie Vrije Tijd wordt opgericht en samengesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.

          De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.

          Via de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Vrije Tijd voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.

          Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
          5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
          De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.

          De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

          De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd zetelt.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2019: vaststelling huishoudelijk reglement gemeenteraad, in het bijzonder artikel 36.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 37 en artikel 40, §2.
          Beslissing

          Artikel 1

          Een gemeenteraadscommissie Vrije Tijd wordt opgericht.

           

          Artikel 2

          Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:

          Namens CD&V:
          - Elyn Stragier, plaatsvervanger Jo Libeer
          - Luc Defraye, plaatsvervanger Katleen Messely
          - Hendrik Libeer, plaatsvervanger Sofie Mol
          - Jessica Corty, plaatsvervanger Liese Vandoorne
          - Sander Deflo, plaatsvervanger Liese Vandoorne.

          Namens N-VA:
          - Henk Louf, plaatsvervanger Charlotte Bonte
          - Heidi Craeynest, plaatsvervanger Filip Daem.

          Namens Groen:
          - Lien Vanderjeugt, plaatsvervanger Jelle Stragier.

           

          Artikel 3

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Joke De Smet heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Vicky Claeys als plaatsvervanger.

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.

        • Gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg wordt opgericht en samengesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.

          De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.

          Via de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Welzijn en Zorg voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.

          Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
          5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
          De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.

          De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

          De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg zetelt.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2019: vaststelling huishoudelijk reglement gemeenteraad, in het bijzonder artikel 36.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 37 en artikel 40, §2.
          Beslissing

          Artikel 1

          Een gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg wordt opgericht.

           

          Artikel 2

          Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:

          Namens CD&V:
          - Jessica Corty, plaatsvervanger Liese Vandoorne
          - Katleen Messely, plaatsvervanger Sander Deflo
          - Jo Libeer, plaatsvervanger Elyn Stragier
          - Sofie Mol, plaatsvervanger Hendrik Libeer
          - Luc Defraye, plaatsvervanger Elyn Stragier.

          Namens N-VA:
          - Hendrik Vanhaverbeke plaatsvervanger Joachim Naert
          - Charlotte Bonte, plaatsvervanger Heidi Craeynest.

          Namens Groen:
          - Inge Goemaere, plaatsvervanger Lien Vanderjeugt.

           

          Artikel 3

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Vicky Claeys heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Joke De Smet als plaatsvervanger.

          Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.

    • Onderwijs

      • GBS

        • Vastleggen facultatieve vakantiedagen schooljaar 2021-2022

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          De twee facultatieve vakantiedagen voor de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022 worden vastgelegd op 12 november 2021 en 16 mei 2022.

          Feiten, context en argumentatie

          Elke instelling voor basisonderwijs kan bijkomend twee facultatieve vakantiedagen vastleggen per schooljaar. Dit dient te gebeuren ten laatste op 15 juni vóór de aanvang van het volgend schooljaar.

          Er wordt voorgesteld om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2021-2022 vast te leggen op:

          - vrijdag 12 november 2021

          - maandag 16 mei 2022.

          Het ABOC en de schoolraad gaven hiervoor gunstig advies.

          Hogere regelgeving
          • Besluit van de Vlaamse regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse gemeenschap, in het bijzonder artikel 6, artikel 9 en artikel 10.
          Beslissing

          Artikel 1

          In de gemeentelijke basisschool Wevelgem (kleuter- en lager onderwijs), in de 3 afdelingen, worden de twee facultatieve vakantiedagen voor het schooljaar 2021-2022 vastgelegd op:

          - vrijdag 12 november 2021

          - maandag 16 mei 2022.

          Artikel 2

          Een eensluidend verklaard afschrift van onderhavige beslissing zal worden bezorgd aan de schooldirecteur voor verdere kennisgeving aan de schoolinspectie, het personeel en de ouders van de leerlingen en kleuters van de gemeentelijke basisschool Wevelgem. 

    • Agendapunten en vragen van raadsleden

      • Geagendeerde vragen

        • Minder-hinder coördinator

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

        • Herbruikbare borden

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

      • Mondelinge vragen

        • Leiebrug

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.

        • Voormalige stortplaatsen bebossen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.

        • Sociale woningen en controle op buitenlands eigendom in de sociale huur

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.

        • Tijdelijke heropening tractorsluis

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door raadslid Joke De Smet, namens de Vooruit-fractie.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door raadslid Joke De Smet, namens de Vooruit-fractie.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Joke De Smet, namens de Vooruit-fractie.

        • Gebruik van kerk als perscentrum tijdens Gent-Wevelgem

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de leden van de fractie Groen.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.

        • Gevolgen van brand bij Galloo in Menen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de leden van de fractie Groen.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.

        • Coronawerkgroep verenigingen en evenementen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de leden van de fractie Groen.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.

Namens gemeenteraad,

Kurt Parmentier
algemeen directeur

Jo Libeer
voorzitter