Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 23 maart 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 2 april 2021 en andere openbare vergaderingen in de maand april 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
Neemt kennis van de beslissing van de heer burgemeester van 23 maart 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 2 april 2021 en andere openbare vergaderingen in de maand april 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
De huidige coronacrisis en de strijd tegen de verdere verspreiding hiervan is te beschouwen als een onvoorziene gebeurtenis die rechtvaardigt dat de heer burgemeester een besluit heeft genomen, en dit voor alle openbare vergaderingen binnen ons bestuur die nog plaatsvinden in april 2021, om deels virtueel, deels fysiek te vergaderen waarbij de voorzitter van de vergadering, de vergadering zal voorzitten vanop een fysieke locatie waar maximaal 9 personen mogen aanwezig zijn (met inachtname voor de regels van social distancing), en dit om redenen van volksgezondheid, maar waarbij voor het overige de gebruikelijke openbaarheid zal worden toegepast.
Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 23 maart 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 2 april 2021 en andere openbare vergaderingen in de maand april 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
Neemt akte van de naamsverandering van de fractie sp.a naar Vooruit.
Overeenkomstig artikel 36 van het decreet lokaal bestuur vormen een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn een fractie. De gemeenteraad, in zitting van 2 januari 2019, stelde vast dat de fractie sp.a bestaat uit mevrouw Vicky Claeys en mevrouw Joke De Smet.
Op 21 maart 2021 is sp.a officieel veranderd van naam, meer bepaald naar 'Vooruit'. Er wordt geattesteerd, zowel door Vooruit Nationaal als door de gemeenteraadsleden van de fractie sp.a, dat de fractie sp.a voortaan verder gaat als fractie Vooruit.
Neemt akte van de naamsverandering van de fractie sp.a naar Vooruit.
De wijziging van het algemeen retributiereglement, meer bepaald wat betreft de retributie op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt goedgekeurd.
Er wordt een retributie aangerekend voor het ontlenen van feestmateriaal. In het huidige algemeen retributiereglement (hoofdstuk 10) staan enkele zaken die de gemeente momenteel niet meer aanbiedt. Doorheen de afgelopen jaren werden ook enkele zaken nieuw aangekocht.
Er wordt verder voorgesteld om ook de omschrijving van het feestmateriaal te verduidelijken voor de gebruiker.
Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019 (en latere wijzigingen) moet in die zin aangepast worden.
De inkomsten van deze retributies worden aangerekend op het exploitatiekrediet, op rekening 0710-00/702210.
Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019, zoals gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020 en 11 december 2020, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
'Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal' wordt integraal vervangen als volgt:
Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal
Artikel 10.1.
Er wordt een retributie vastgesteld voor het ontlenen van feestmateriaal zoals bedoeld in het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, als volgt:
Type |
Afmetingen/omschrijving |
Bedrag |
Per |
STOELEN |
|||
|
Kunststof stoel groen |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
|
Metalen klapstoel |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
|
Metalen stoel met houten zitting |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
TAFELS |
|||
|
Kunststof tafel groen – 0m70 x 0m70 |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Rode klaptafel – 0m90 x 0m60 |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vaste tafel – 0m70 x 0m80 |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Uitbreiding – lengsel voor vaste tafel 2m x 0m80 |
€ 2,10 |
Stuk/activiteit |
|
Receptietafel – Ø0m80 – (per 6 stuks op een kar) |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Plaat met 3 schragen – 3m x 0m80 |
€ 3,00 |
Stuk/activiteit |
PODIA |
|||
|
Type blanco – 2m00x1m00 – hoogte max 1m |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type blauw – 2m00x1m00 - vaste hoogte 1m |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type geel – 2m00x1m00 – H 0m40/0m60 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type wit – 1m60x0m80 – H 0m40/0m60 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type zwart – 2m00x1m00 – H0m40/0m60 of H0m70/0m90 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Vaste podiumtrap 2 treden |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vaste podiumtrap 3 treden |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vaste metalen trap 4 treden |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Verstelbare metalen trap 5 treden |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Verstelbare trap 6 treden aluminium |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Leuningen voor podium |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Podiumrokken 60cm zwart of groen |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Podiumrokken 100cm zwart of groen |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Houten danspodia H0m25 of 0m50 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Plaatsen/wegnemen podium tijdens de werkuren |
€ 2,50 |
Stuk |
|
Plaatsen/wegnemen podium buiten de werkuren |
€ 5,00 |
Stuk |
NADARS EN BOUWHEKKEN |
|||
|
Kar met 90 nadars |
€ 36,00 |
Kar/activiteit |
|
Kar met 100 nadars |
€ 40,00 |
Kar/activiteit |
|
Losse nadars |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Plaatsen/wegnemen nadars tijdens de werkuren |
€ 0,75 |
Stuk |
|
Plaatsen/wegnemen nadars buiten de werkuren |
€ 1,50 |
Stuk |
|
|
|
|
|
Bouwhekken (in pakket van 25 stuks) |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
Voeten voor bouwhekken |
€ 0,50 |
Stuk/activiteit |
|
Wielen voor bouwhekken |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
Ingang/uitgang voor bouwhekken |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Plaatsen/wegnemen bouwhekken tijdens de werkuren |
€ 0,75 |
Stuk |
|
Plaatsen/wegnemen bouwhekken buiten de werkuren |
€ 1,50 |
Stuk |
TOOGPLATEN |
|||
|
Voortoogplaten – 2m60 x 0m60 |
€ 1,00 |
Stuk/activiteit |
TENTOONSTELLINGSPANELEN |
|||
|
TYPE A – met vaste voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE B – met vaste voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE C – met losse voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE D – met losse voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE E – met losse voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
TENTEN |
|||
|
Grote partytent 6m x 3m |
€ 60,00 |
Stuk/activiteit |
|
Kleine partytent 3m x 3m |
€ 40,00 |
Stuk/activiteit |
|
Zijkant 3 m met doorzichtig gedeelte |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Zijkant 3 m volledig gesloten |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Gewichten voor op de poten |
€ 0,25 |
Stuk/activiteit |
|
Regengootjes voor tussen 2 grote partytenten |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Waarborg grote tent |
€ 100 |
Stuk |
|
Waarborg kleine tent |
€ 50 |
Stuk |
VLAGGEN |
|||
|
Houten vlaggenmasten 6m of 8m |
€ 2,50 |
Stuk/activiteit |
|
Aluminium vlaggenmast met metalen onderstel |
€ 2,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vlaggen (diverse beschikbaar) |
€ 1,00 |
Stuk/activiteit |
ELEKTRICITEIT |
|||
|
Werfkast (excl. verbruik) |
€ 40,00 |
Stuk/activiteit |
|
Verdeelkast (excl. verbruik) |
€ 10,00 |
Stuk/activiteit |
|
Elektriciteitsverbruik – FORFAIT |
€ 20,00 |
Activiteit |
|
Elektriciteitsverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs |
|
Per kWh |
WATER |
|||
|
Waterstandpijp + sleutel (excl. verbruik) |
€ 10,00 |
Stuk/activiteit |
|
Brandslangen (±20m) |
€ 2,50 |
Stuk/activiteit |
|
Waterverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs |
|
Per m³ |
DIVERSE |
|||
|
Standkraampjes – 1m20 x 0m60 met bovenbouw |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
WBP platen – 2m50 x 1m25 |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
1-2-3 blok |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Kleine kijkkast |
€ 1,00 |
Stuk/activiteit |
|
Grote kijkkast |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
De vermelde retributies zijn inclusief btw.
Een activiteit kan hierbij maximaal zeven kalenderdagen duren. Indien een activiteit een langere duurtijd heeft, wordt een extra retributie aangerekend per lopende kalenderweek.
Ingeval van inbreuk op artikel 13 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt een forfaitair bedrag van 27 euro per medewerker per uur aangerekend voor het uitvoeren van extra werkzaamheden door de gemeentelijke diensten.
Artikel 10.2.
Zijn vrijgesteld van deze retributie:
− Wevelgemse onderwijsinstellingen die feestmateriaal ontlenen voor schoolse activiteiten binnen de lesuren
− openbare besturen die feestmateriaal ontlenen voor eigen gebruik, indien het gemeentebestuur Wevelgem ook gratis gebruik kan maken van hun feestmateriaal
− het OCMW van de gemeente Wevelgem.
Artikel 10.3.
Het podium wordt gratis opgesteld door de medewerkers van het gemeentebestuur voor verenigingen waarvan de werking specifiek gericht is op personen met een handicap, op voorwaarde dat dit gebeurt tijdens de werkuren. Zo niet, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.
Indien de activiteit georganiseerd wordt door een bovenvernoemde vereniging in samenwerking met andere dan bovenvernoemde verenigingen, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.
Artikel 10.4.
De retributie, vermeld in dit hoofdstuk, is hoofdelijk en ondeelbaar verschuldigd door de ontlener of de aanvrager, zoals vermeld in artikel 2 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal.
Artikel 10.5.
Wanneer bij het verhuren van feestmateriaal een waarborg gevraagd wordt, moet deze volgens de modaliteiten van het retributiereglement ten laatste 7 kalenderdagen voor de aanvang van de activiteit voldaan zijn:
− ofwel door contant te betalen bij de gemeentekas in het gemeentehuis
− ofwel door overschrijving op een door het gemeentebestuur voorgestelde rekening.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking vanaf 6 april 2021.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het algemeen retributiereglement.
De wijziging van het belastingreglement op tweede verblijven wordt goedgekeurd.
Het belastingreglement op tweede verblijven, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013, stipuleerde dat, in geval een tweede verblijf verhuurd werd en deze huurder(s) op dit adres niet is (zijn) ingeschreven in het bevolkingsregister op 1 januari van het aanslagjaar, dat de belasting - in eerste instantie - verschuldigd was door de huurder(s) (artikel 3).
Het belastingreglement op tweede verblijven, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019, legt de belastingplicht bij de zakelijk gerechtigde, ook als het tweede verblijf wordt verhuurd of door een derde feitelijk wordt gebruikt (artikel 4, §1).
Artikel 5 van het vigerende belastingreglement legt een aangifteplicht van het tweede verblijf op. De aangifte moet gebeuren voor 30 juni van het aanslagjaar op een door het gemeentebestuur voorgeschreven aangifteformulier. Bij gebrek aan een tijdige of bij een onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast en wordt de ambtshalve ingekohierde belasting verhoogd met 20% van de verschuldigde belasting (artikel 6 en artikel 7).
In geval een tweede verblijf wordt verhuurd of door een derde feitelijk wordt gebruikt, dan is de zakelijk gerechtigde niet altijd op de hoogte van het feit of deze huurder of derde al dan niet is ingeschreven in het bevolkingsregister op bedoeld adres. Conform de huidige libellering zou een onwetende zakelijk gerechtigde - in het geval zijn huurder of bedoelde derde niet is ingeschreven in het bevolkingsregister op bedoeld adres - ambtshalve worden belast en dat met een verhoging van 20%. Deze 'automatische' verhoging met 20% lijkt onbillijk voor een zakelijk gerechtigde die niet op de hoogte was van de niet-inschrijving in het bevolkingsregister op bedoeld adres. Het komt billijker voor om deze zakelijk gerechtigde alsnog de mogelijkheid te geven een aangifte te doen, desgevallend na 30 juni van het aanslagjaar, en bij aangifte dan ook geen verhoging toe te passen.
Het belastingreglement van 13 december 2019 wordt in die zin aangepast.
Het belastingreglement op tweede verblijven van 13 december 2019 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 7 wordt integraal vervangen als volgt:
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 20% van de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd. Wanneer een belastingplichtige een aangifte had moeten doen voor een tweede verblijf dat verhuurd wordt of door een derde feitelijk wordt gebruikt en hij deze aangifte alsnog indient binnen de dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de verwittiging van de ambtshalve aanslag, wordt geen verhoging toegepast.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking op 1 januari 2021.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het belastingreglement op tweede verblijven.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.
De gemeenteraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus goed op 8 november 2019. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2021) goed op 17 maart 2021. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2021. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 19 maart 2021.
Deze meerjarenplanwijziging wordt doorgevoerd naar aanleiding van drie lopende investeringsdossiers:
Deze dossiers zijn lopende sinds 2019. Omwille van de coronapandemie heeft de uitvoering van de werken vertraging opgelopen. In overleg met de gemeente werd afgesproken dat de budgetplannen zouden worden aangepast op het moment dat er meer duidelijkheid was omtrent de uitvoering en raming van de geplande werken. Via een aanpassing van het meerjarenplan en een budgetwijziging 2021 wordt het investeringskrediet opgetrokken van 10 000 euro naar 70 000 euro. Daarnaast wordt ook een investeringsontvangst van 1 695,21 euro voorzien, dit betreft een nog te ontvangen investeringstoelage van de stad Menen voor uitgevoerde investeringswerken in 2020.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus besliste in zitting van 17 maart 2021 tot wijziging van het budget 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 20 maart 2021. Op 19 maart 2021 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging.
De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 24 352 euro. De investeringstoelage ten laste van de gemeente Wevelgem bedraagt, na wijziging, 61 250 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021).
Voor wijziging | Na wijziging | |
Exploitatie ontvangsten | 1 900,00 euro | 1 900,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -38 385,00 euro | -38 385,00 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -36 485,00 euro | -36 485,00 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 8 654,14 euro | 8 654,14 euro |
Exploitatie voor toelage | -27 830,86 euro | -27 830,86 euro |
Exploitatietoelage | 27 830,86 euro | 27 830,86 euro |
> Wevelgem | 24 352,00 euro | 24 352,00 euro |
> Menen | 3 478,86 euro | 3 478,86 euro |
Investeringsontvangsten | 10 000,00 euro | 71 692,56 euro |
Investeringsuitgaven | -10 000,00 euro | -70 000,00 euro |
Investeringstoelage | 10 000,00 euro | 71 692,56 euro |
> Wevelgem | 8 750,00 euro | 61 250,00 euro |
> Menen | 1 250,00 euro | 10 442,56 euro |
Artikel 1
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus die past in het goedgekeurde (gewijzigd) meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 24 352 euro. De investeringstoelage ten laste van de gemeente Wevelgem bedraagt, na wijziging, 61 250 euro.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus besliste in zitting van 22 januari 2021 tot wijziging van het budget 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 12 maart 2021. Op 9 maart 2021 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging.
Via deze budgetwijziging wordt het onbenut investeringskrediet van het boekjaar 2020 overgedragen naar 2021. Aanleiding voor deze overdracht zijn renovatiewerken aan het dak van de kerk. De kerkfabriek Sint-Amandus renoveerde in 2020 het noordelijk torengalmgat en de vogelwering. Terwijl de werken aan de gang waren, werd ook een inspectie van de galmgaten aan de andere gevels uitgevoerd. Er werd vastgesteld dat ook de torengalmgaten aan de oost-, west- en zuidgevel gerenoveerd dienden te worden.
De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 47 607,38 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 72 081,79 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het meerjarenplan 2020-2025.
Voor wijziging | Na wijziging | |
Exploitatie ontvangsten | 32 952,00 euro | 32 952,00 euro |
Exploitatie uitgaven | - 100 574,90 euro | - 100 574,90 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | - 67 622,90 euro | - 67 622,90 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 20 015,52 euro | 20 015,52 euro |
Exploitatie voor toelage | - 47 607,38 euro | - 47 607,38 euro |
Exploitatietoelage | 47 607,38 euro | 47 607,38 euro |
Investeringsontvangsten | 26 500,00 euro | 72 081,79 euro |
Investeringsuitgaven | - 26 500,00 euro | - 72 081,79 euro |
Investeringstoelage | 26 500,00 euro | 72 081,79 euro |
Artikel 1
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus die past in het goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 47 607,38 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 72 081,79 euro.
De gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Algemeen Beleid en Ondersteuning voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning wordt opgericht in vervanging van de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid die ophoudt te bestaan.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V:
- Katleen Messely, plaatsvervanger Jessica Corty
- Liese Vandoorne, plaatsvervanger Elyn Stragier
- Hendrik Libeer, plaatsvervanger Jo Libeer
- Sander Deflo, plaatsvervanger Luc Defraye
- Sofie Mol, plaatsvervanger Jo Libeer.
Namens N-VA:
- Hendrik Vanhaverbeke, plaatsvervanger Charlotte Bonte
- Joachim Naert, plaatsvervanger Filip Daem.
Namens Groen:
- Carlo De Winter, plaatsvervanger Inge Goemaere.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Vicky Claeys heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Joke De Smet als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.
De gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Grondgebiedszaken voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken wordt opgericht in vervanging van de gemeenteraadscommissie Mobiliteit/Masterplan die ophoudt te bestaan.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V:
- Sander Deflo, plaatsvervanger Katleen Messely
- Jesscia Corty, plaatsvervanger Hendrik Libeer
- Elyn Stragier, plaatsvervanger Katleen Messely
- Jo Libeer, plaatsvervanger Sofie Mol
- Liese Vandoorne, plaatsvervanger Hendrik Libeer.
Namens N-VA:
- Henk Louf, plaatsvervanger Joachim Naert
- Heidi Craeynest, plaatsvervanger Filip Daem.
Namens Groen:
- Jelle Stragier, plaatsvervanger Carlo De Winter.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Joke De Smet heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Vicky Claeys als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.
De gemeenteraadscommissie Vrije Tijd wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Vrije Tijd voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Vrije Tijd wordt opgericht.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V:
- Elyn Stragier, plaatsvervanger Jo Libeer
- Luc Defraye, plaatsvervanger Katleen Messely
- Hendrik Libeer, plaatsvervanger Sofie Mol
- Jessica Corty, plaatsvervanger Liese Vandoorne
- Sander Deflo, plaatsvervanger Liese Vandoorne.
Namens N-VA:
- Henk Louf, plaatsvervanger Charlotte Bonte
- Heidi Craeynest, plaatsvervanger Filip Daem.
Namens Groen:
- Lien Vanderjeugt, plaatsvervanger Jelle Stragier.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Joke De Smet heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Vicky Claeys als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.
De gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg wordt voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Welzijn en Zorg voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht. Voor belangrijke en/of complexe dossiers of projecten lijkt het immers niet aangewezen dat de gemeenteraad louter bij het uiteindelijke beslissingsproces betrokken wordt. Deze gemeenteraadscommissie kan van bedoelde dossiers of projecten al in een eerder stadium kennis nemen en desgevallend adviseren.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V, N-VA en Groen hebben de respectieve mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Vooruit en Vlaams Belang hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg wordt opgericht.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V:
- Jessica Corty, plaatsvervanger Liese Vandoorne
- Katleen Messely, plaatsvervanger Sander Deflo
- Jo Libeer, plaatsvervanger Elyn Stragier
- Sofie Mol, plaatsvervanger Hendrik Libeer
- Luc Defraye, plaatsvervanger Elyn Stragier.
Namens N-VA:
- Hendrik Vanhaverbeke plaatsvervanger Joachim Naert
- Charlotte Bonte, plaatsvervanger Heidi Craeynest.
Namens Groen:
- Inge Goemaere, plaatsvervanger Lien Vanderjeugt.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit Vicky Claeys heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en Joke De Smet als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vlaams Belang de heer Tommy Vansteenkiste heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie.
De twee facultatieve vakantiedagen voor de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022 worden vastgelegd op 12 november 2021 en 16 mei 2022.
Elke instelling voor basisonderwijs kan bijkomend twee facultatieve vakantiedagen vastleggen per schooljaar. Dit dient te gebeuren ten laatste op 15 juni vóór de aanvang van het volgend schooljaar.
Er wordt voorgesteld om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2021-2022 vast te leggen op:
- vrijdag 12 november 2021
- maandag 16 mei 2022.
Het ABOC en de schoolraad gaven hiervoor gunstig advies.
Artikel 1
In de gemeentelijke basisschool Wevelgem (kleuter- en lager onderwijs), in de 3 afdelingen, worden de twee facultatieve vakantiedagen voor het schooljaar 2021-2022 vastgelegd op:
- vrijdag 12 november 2021
- maandag 16 mei 2022.
Artikel 2
Een eensluidend verklaard afschrift van onderhavige beslissing zal worden bezorgd aan de schooldirecteur voor verdere kennisgeving aan de schoolinspectie, het personeel en de ouders van de leerlingen en kleuters van de gemeentelijke basisschool Wevelgem.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Sander Deflo, namens de CD&V-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Joke De Smet, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Joke De Smet, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Joke De Smet, namens de Vooruit-fractie.
Vraag ingediend door de leden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.
Vraag ingediend door de leden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.
Vraag ingediend door de leden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, namens de Groen-fractie.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter