Terug
Gepubliceerd op 12/04/2021

Besluit  gemeenteraad

vr 02/04/2021 - 18:30

Wijziging algemeen retributiereglement

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Joke De Smet, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden

De wijziging van het algemeen retributiereglement, meer bepaald wat betreft de retributie op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt goedgekeurd.

Feiten, context en argumentatie

Er wordt een retributie aangerekend voor het ontlenen van feestmateriaal. In het huidige algemeen retributiereglement (hoofdstuk 10) staan enkele zaken die de gemeente momenteel niet meer aanbiedt. Doorheen de afgelopen jaren werden ook enkele zaken nieuw aangekocht.

Er wordt verder voorgesteld om ook de omschrijving van het feestmateriaal te verduidelijken voor de gebruiker. 

Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019 (en latere wijzigingen) moet in die zin aangepast worden.

Meerjarenplan en budget

De inkomsten van deze retributies worden aangerekend op het exploitatiekrediet, op rekening 0710-00/702210.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 en latere wijzigingen: algemeen retributiereglement.
  • Beslissing van gemeenteraad van 12 juni 2009 en latere wijzigingen: gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 14°.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Tommy Vansteenkiste, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019, zoals gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020 en 11 december 2020, wordt gewijzigd als volgt:


Artikel 1

'Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal' wordt integraal vervangen als volgt: 

Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal

Artikel 10.1.

Er wordt een retributie vastgesteld voor het ontlenen van feestmateriaal zoals bedoeld in het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, als volgt:

Type

Afmetingen/omschrijving

Bedrag

Per

STOELEN

 

Kunststof stoel groen

€ 0,40

Stuk/activiteit

 

Metalen klapstoel

€ 0,40

Stuk/activiteit

 

Metalen stoel met houten zitting

€ 0,40

Stuk/activiteit

TAFELS

 

Kunststof tafel groen – 0m70 x 0m70

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Rode klaptafel – 0m90 x 0m60

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Vaste tafel – 0m70 x 0m80

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Uitbreiding – lengsel voor vaste tafel 2m x 0m80

€ 2,10

Stuk/activiteit

 

Receptietafel – Ø0m80 – (per 6 stuks op een kar)

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Plaat met 3 schragen – 3m x 0m80

€ 3,00

Stuk/activiteit

PODIA

 

Type blanco – 2m00x1m00 – hoogte max 1m

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Type blauw – 2m00x1m00 - vaste hoogte 1m

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Type geel – 2m00x1m00 – H 0m40/0m60

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Type wit – 1m60x0m80 – H 0m40/0m60

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Type zwart – 2m00x1m00 – H0m40/0m60 of H0m70/0m90

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

 

 

 

 

Vaste podiumtrap 2 treden

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Vaste podiumtrap 3 treden

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Vaste metalen trap 4 treden

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Verstelbare metalen trap 5 treden

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Verstelbare trap 6 treden aluminium

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

 

 

 

 

Leuningen voor podium

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Podiumrokken 60cm zwart of groen

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Podiumrokken 100cm zwart of groen

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

 

 

 

 

Houten danspodia H0m25 of 0m50

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

 

 

 

 

Plaatsen/wegnemen podium tijdens de werkuren

€ 2,50

Stuk

 

Plaatsen/wegnemen podium buiten de werkuren

€ 5,00

Stuk

 

 

 

 

NADARS EN BOUWHEKKEN

 

Kar met 90 nadars

€ 36,00

Kar/activiteit

 

Kar met 100 nadars

€ 40,00

Kar/activiteit

 

Losse nadars

€ 0,40

Stuk/activiteit

 

 

 

 

 

Plaatsen/wegnemen nadars tijdens de werkuren

€ 0,75

Stuk

 

Plaatsen/wegnemen nadars buiten de werkuren

€ 1,50

Stuk

 

 

 

 

 

Bouwhekken (in pakket van 25 stuks)

€ 2,00

Stuk/activiteit

 

Voeten voor bouwhekken

€ 0,50

Stuk/activiteit

 

Wielen voor bouwhekken

€ 2,00

Stuk/activiteit

 

Ingang/uitgang voor bouwhekken

€ 2,00

Stuk/activiteit

 

 

 

 

 

Plaatsen/wegnemen bouwhekken tijdens de werkuren

€ 0,75

Stuk

 

Plaatsen/wegnemen bouwhekken buiten de werkuren

€ 1,50

Stuk

 

 

 

 

TOOGPLATEN

 

Voortoogplaten – 2m60 x 0m60

€ 1,00

Stuk/activiteit

 

 

TENTOONSTELLINGSPANELEN

 

TYPE A – met vaste voeten

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

TYPE B – met vaste voeten

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

TYPE C – met losse voeten

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

TYPE D – met losse voeten

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

TYPE E – met losse voeten

€ 1,50

Stuk/activiteit

TENTEN

 

Grote partytent 6m x 3m

€ 60,00

Stuk/activiteit

 

Kleine partytent 3m x 3m

€ 40,00

Stuk/activiteit

 

Zijkant 3 m met doorzichtig gedeelte

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Zijkant 3 m volledig gesloten

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

Gewichten voor op de poten

€ 0,25

Stuk/activiteit

 

Regengootjes voor tussen 2 grote partytenten

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

 

 

 

 

Waarborg grote tent

€ 100

Stuk

 

Waarborg kleine tent

€ 50

Stuk

VLAGGEN

 

Houten vlaggenmasten 6m of 8m

€ 2,50

Stuk/activiteit

 

Aluminium vlaggenmast met metalen onderstel

€ 2,50

Stuk/activiteit

 

Vlaggen (diverse beschikbaar)

€ 1,00

Stuk/activiteit

ELEKTRICITEIT

 

Werfkast (excl. verbruik)

€ 40,00

Stuk/activiteit

 

Verdeelkast (excl. verbruik)

€ 10,00

Stuk/activiteit

 

Elektriciteitsverbruik – FORFAIT

€ 20,00

Activiteit

 

Elektriciteitsverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs

 

Per kWh

WATER

 

Waterstandpijp + sleutel (excl. verbruik)

€ 10,00

Stuk/activiteit

 

Brandslangen (±20m)

€ 2,50

Stuk/activiteit

 

Waterverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs

 

Per m³

DIVERSE

 

Standkraampjes – 1m20 x 0m60 met bovenbouw

€ 5,00

Stuk/activiteit

 

WBP platen – 2m50 x 1m25

€ 2,00

Stuk/activiteit

 

1-2-3 blok

€ 1,50

Stuk/activiteit

 

Kleine kijkkast

€ 1,00

Stuk/activiteit

 

Grote kijkkast

€ 1,50

Stuk/activiteit

De vermelde retributies zijn inclusief btw.

Een activiteit kan hierbij maximaal zeven kalenderdagen duren. Indien een activiteit een langere duurtijd heeft, wordt een extra retributie aangerekend per lopende kalenderweek. 

Ingeval van inbreuk op artikel 13 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt een forfaitair bedrag van 27 euro per medewerker per uur aangerekend voor het uitvoeren van extra werkzaamheden door de gemeentelijke diensten.

 

Artikel 10.2.

Zijn vrijgesteld van deze retributie:

−         Wevelgemse onderwijsinstellingen die feestmateriaal ontlenen voor schoolse activiteiten binnen de lesuren

−         openbare besturen die feestmateriaal ontlenen voor eigen gebruik, indien het gemeentebestuur Wevelgem ook gratis gebruik kan maken van hun feestmateriaal

−         het OCMW van de gemeente Wevelgem.

Artikel 10.3.

Het podium wordt gratis opgesteld door de medewerkers van het gemeentebestuur voor verenigingen waarvan de werking specifiek gericht is op personen met een handicap, op voorwaarde dat dit gebeurt tijdens de werkuren. Zo niet, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.

Indien de activiteit georganiseerd wordt door een bovenvernoemde vereniging in samenwerking met andere dan bovenvernoemde verenigingen, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.

Artikel 10.4.

De retributie, vermeld in dit hoofdstuk, is hoofdelijk en ondeelbaar verschuldigd door de ontlener of de aanvrager, zoals vermeld in artikel 2 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal.

Artikel 10.5.

Wanneer bij het verhuren van feestmateriaal een waarborg gevraagd wordt, moet deze volgens de modaliteiten van het retributiereglement ten laatste 7 kalenderdagen voor de aanvang van de activiteit voldaan zijn:

−         ofwel door contant te betalen bij de gemeentekas in het gemeentehuis

−         ofwel door overschrijving op een door het gemeentebestuur voorgestelde rekening.

Artikel 2

§1. Deze beslissing treedt in werking vanaf 6 april 2021.

§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het algemeen retributiereglement.