De wijziging van het algemeen retributiereglement, meer bepaald wat betreft de retributie op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt goedgekeurd.
Er wordt een retributie aangerekend voor het ontlenen van feestmateriaal. In het huidige algemeen retributiereglement (hoofdstuk 10) staan enkele zaken die de gemeente momenteel niet meer aanbiedt. Doorheen de afgelopen jaren werden ook enkele zaken nieuw aangekocht.
Er wordt verder voorgesteld om ook de omschrijving van het feestmateriaal te verduidelijken voor de gebruiker.
Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019 (en latere wijzigingen) moet in die zin aangepast worden.
De inkomsten van deze retributies worden aangerekend op het exploitatiekrediet, op rekening 0710-00/702210.
Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019, zoals gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020 en 11 december 2020, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
'Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal' wordt integraal vervangen als volgt:
Hoofdstuk 10. Retributie op beschikbaar stellen van feestmateriaal
Artikel 10.1.
Er wordt een retributie vastgesteld voor het ontlenen van feestmateriaal zoals bedoeld in het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, als volgt:
Type |
Afmetingen/omschrijving |
Bedrag |
Per |
STOELEN |
|||
|
Kunststof stoel groen |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
|
Metalen klapstoel |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
|
Metalen stoel met houten zitting |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
TAFELS |
|||
|
Kunststof tafel groen – 0m70 x 0m70 |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Rode klaptafel – 0m90 x 0m60 |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vaste tafel – 0m70 x 0m80 |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Uitbreiding – lengsel voor vaste tafel 2m x 0m80 |
€ 2,10 |
Stuk/activiteit |
|
Receptietafel – Ø0m80 – (per 6 stuks op een kar) |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Plaat met 3 schragen – 3m x 0m80 |
€ 3,00 |
Stuk/activiteit |
PODIA |
|||
|
Type blanco – 2m00x1m00 – hoogte max 1m |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type blauw – 2m00x1m00 - vaste hoogte 1m |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type geel – 2m00x1m00 – H 0m40/0m60 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type wit – 1m60x0m80 – H 0m40/0m60 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Type zwart – 2m00x1m00 – H0m40/0m60 of H0m70/0m90 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Vaste podiumtrap 2 treden |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vaste podiumtrap 3 treden |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vaste metalen trap 4 treden |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Verstelbare metalen trap 5 treden |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Verstelbare trap 6 treden aluminium |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Leuningen voor podium |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Podiumrokken 60cm zwart of groen |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Podiumrokken 100cm zwart of groen |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Houten danspodia H0m25 of 0m50 |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Plaatsen/wegnemen podium tijdens de werkuren |
€ 2,50 |
Stuk |
|
Plaatsen/wegnemen podium buiten de werkuren |
€ 5,00 |
Stuk |
|
|
|
|
NADARS EN BOUWHEKKEN |
|||
|
Kar met 90 nadars |
€ 36,00 |
Kar/activiteit |
|
Kar met 100 nadars |
€ 40,00 |
Kar/activiteit |
|
Losse nadars |
€ 0,40 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Plaatsen/wegnemen nadars tijdens de werkuren |
€ 0,75 |
Stuk |
|
Plaatsen/wegnemen nadars buiten de werkuren |
€ 1,50 |
Stuk |
|
|
|
|
|
Bouwhekken (in pakket van 25 stuks) |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
Voeten voor bouwhekken |
€ 0,50 |
Stuk/activiteit |
|
Wielen voor bouwhekken |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
Ingang/uitgang voor bouwhekken |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Plaatsen/wegnemen bouwhekken tijdens de werkuren |
€ 0,75 |
Stuk |
|
Plaatsen/wegnemen bouwhekken buiten de werkuren |
€ 1,50 |
Stuk |
|
|
|
|
TOOGPLATEN |
|||
|
Voortoogplaten – 2m60 x 0m60 |
€ 1,00 |
Stuk/activiteit |
TENTOONSTELLINGSPANELEN |
|||
|
TYPE A – met vaste voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE B – met vaste voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE C – met losse voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE D – met losse voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
TYPE E – met losse voeten |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
TENTEN |
|||
|
Grote partytent 6m x 3m |
€ 60,00 |
Stuk/activiteit |
|
Kleine partytent 3m x 3m |
€ 40,00 |
Stuk/activiteit |
|
Zijkant 3 m met doorzichtig gedeelte |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Zijkant 3 m volledig gesloten |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
Gewichten voor op de poten |
€ 0,25 |
Stuk/activiteit |
|
Regengootjes voor tussen 2 grote partytenten |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
|
|
|
|
Waarborg grote tent |
€ 100 |
Stuk |
|
Waarborg kleine tent |
€ 50 |
Stuk |
VLAGGEN |
|||
|
Houten vlaggenmasten 6m of 8m |
€ 2,50 |
Stuk/activiteit |
|
Aluminium vlaggenmast met metalen onderstel |
€ 2,50 |
Stuk/activiteit |
|
Vlaggen (diverse beschikbaar) |
€ 1,00 |
Stuk/activiteit |
ELEKTRICITEIT |
|||
|
Werfkast (excl. verbruik) |
€ 40,00 |
Stuk/activiteit |
|
Verdeelkast (excl. verbruik) |
€ 10,00 |
Stuk/activiteit |
|
Elektriciteitsverbruik – FORFAIT |
€ 20,00 |
Activiteit |
|
Elektriciteitsverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs |
|
Per kWh |
WATER |
|||
|
Waterstandpijp + sleutel (excl. verbruik) |
€ 10,00 |
Stuk/activiteit |
|
Brandslangen (±20m) |
€ 2,50 |
Stuk/activiteit |
|
Waterverbruik – WERKELIJK (meteropname), volgens werkelijk verbruik tegen kostprijs |
|
Per m³ |
DIVERSE |
|||
|
Standkraampjes – 1m20 x 0m60 met bovenbouw |
€ 5,00 |
Stuk/activiteit |
|
WBP platen – 2m50 x 1m25 |
€ 2,00 |
Stuk/activiteit |
|
1-2-3 blok |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
|
Kleine kijkkast |
€ 1,00 |
Stuk/activiteit |
|
Grote kijkkast |
€ 1,50 |
Stuk/activiteit |
De vermelde retributies zijn inclusief btw.
Een activiteit kan hierbij maximaal zeven kalenderdagen duren. Indien een activiteit een langere duurtijd heeft, wordt een extra retributie aangerekend per lopende kalenderweek.
Ingeval van inbreuk op artikel 13 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal, wordt een forfaitair bedrag van 27 euro per medewerker per uur aangerekend voor het uitvoeren van extra werkzaamheden door de gemeentelijke diensten.
Artikel 10.2.
Zijn vrijgesteld van deze retributie:
− Wevelgemse onderwijsinstellingen die feestmateriaal ontlenen voor schoolse activiteiten binnen de lesuren
− openbare besturen die feestmateriaal ontlenen voor eigen gebruik, indien het gemeentebestuur Wevelgem ook gratis gebruik kan maken van hun feestmateriaal
− het OCMW van de gemeente Wevelgem.
Artikel 10.3.
Het podium wordt gratis opgesteld door de medewerkers van het gemeentebestuur voor verenigingen waarvan de werking specifiek gericht is op personen met een handicap, op voorwaarde dat dit gebeurt tijdens de werkuren. Zo niet, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.
Indien de activiteit georganiseerd wordt door een bovenvernoemde vereniging in samenwerking met andere dan bovenvernoemde verenigingen, dan wordt de retributie bepaald zoals in artikel 10.1.
Artikel 10.4.
De retributie, vermeld in dit hoofdstuk, is hoofdelijk en ondeelbaar verschuldigd door de ontlener of de aanvrager, zoals vermeld in artikel 2 van het gebruikersreglement op het beschikbaar stellen van feestmateriaal.
Artikel 10.5.
Wanneer bij het verhuren van feestmateriaal een waarborg gevraagd wordt, moet deze volgens de modaliteiten van het retributiereglement ten laatste 7 kalenderdagen voor de aanvang van de activiteit voldaan zijn:
− ofwel door contant te betalen bij de gemeentekas in het gemeentehuis
− ofwel door overschrijving op een door het gemeentebestuur voorgestelde rekening.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking vanaf 6 april 2021.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het algemeen retributiereglement.