Terug
Gepubliceerd op 12/10/2021

Notulen  gemeenteraad

vr 10/09/2021 - 18:30 CC Guldenberg
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Overheidsopdrachten

      • Wijze van gunnen

        • Leveren en plaatsen van een zebrapadverlichting met detectie in de Kijkuitstraat en Koningin Fabiolastraat

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 39 333,68 euro (excl. btw), hetzij 47 593,75 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'leveren en plaatsen van een zebrapadverlichting met detectie in de Kijkuitstraat en Koningin Fabiolastraat' werd een bestek met nr. 2360/03021 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, diensthoofd Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 39 333,68 euro (excl. btw), hetzij 47 593,75 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Projecten die gericht zijn op de beveiliging van een schoolomgeving kunnen voor maximaal 25 000 euro en tot 50% van de subsidiabele uitgaven gesubsidieerd worden in toepassing van het besluit van de Vlaamse regering houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolomgevingen. De voorlopig toegezegde subsidie door het departement Mobiliteit en Openbare Werken bedraagt 23 796,88 euro.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0200-00/225007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet. De verwachte subsidie wordt geboekt op rekening PB5-ACT7/0200-00/150000/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Besluit van de Vlaamse regering van 29 maart 2019 houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolomgevingen.
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 139 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2360/03021 en de raming voor de opdracht 'leveren en plaatsen van een zebrapadverlichting met detectie in de Kijkuitstraat en Koningin Fabiolastraat', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, diensthoofd Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 39 333,68 euro (excl. btw), hetzij 47 593,75 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Onderhoudsinvesteringen gebouwen: gemeentelijk depot Gullegem - vernieuwen sectionaalpoorten

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 66 000 euro (excl. btw), hetzij 79 860 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'onderhoudsinvesteringen gebouwen: gemeentelijk depot Gullegem - vernieuwen sectionaalpoorten' werd een bestek met nr. 2360/03021 opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66 000 euro (excl. btw), hetzij 79 860 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0119-00/221007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 139 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

           

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2360/03021 en de raming voor de opdracht 'onderhoudsinvesteringen gebouwen: gemeentelijk depot Gullegem - vernieuwen sectionaalpoorten', opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 66 000 euro (excl. btw), hetzij 79 860 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Kerk Onbevlekt Hart van Maria - Wevelgem - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 35 000,17 euro (excl. btw), hetzij 42 350,21 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          De restauratie van de platte daken van de kerk Onbevlekt Hart van Maria dringt zich op. Het goede beheer en de bewaring van de kerk is normaliter een taak van de kerkfabriek. Gelet op de complexiteit van het dossier en een efficiënte aanpak wordt voorgesteld, in overleg met de kerkfabriek, dat het gemeentebestuur in dit dossier als bouwheer optreedt. De kerk is eigendom van de gemeente.


          In het kader van de opdracht 'Kerk Onbevlekt Hart van Maria - Wevelgem - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken' werd een bestek met nr. 2021-058 opgesteld door de heer Bart Van de Veire, gemeente Wevelgem.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 35 000,17 euro (excl. btw), hetzij 42 350,21 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT9/0790-03/270007/I-PB4-AP7 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2016: investeringsdossier kerk Onbevlekt Hart van Maria.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 139 000 euro niet).
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1
          Het gemeentebestuur Wevelgem treedt op als bouwheer voor de renovatiewerken aan het dak van de kerk Onbevlekt Hart van Maria.


          Artikel 2

          Het bestek met nr. 2021-058 en de raming voor de opdracht 'Kerk Onbevlekt Hart van Maria - Wevelgem - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken', opgesteld door de heer Bart Van de Veire, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 35 000,17 euro (excl. btw), hetzij 42 350,21 euro (incl. btw).

           

          Artikel 3

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2021

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 46 169,56 euro (excl. btw), hetzij 55 865,17 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2021' werd een bestek met nr. 2671/04121 opgesteld door de heer Geert Delaere, diensthoofd Openbaar Groen en Netheid.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 46 169,56 euro (excl. btw), hetzij 55 865,17 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0990-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 139 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2671/04121 en de raming voor de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2021', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 46 169,56 euro (excl. btw), hetzij 55 865,17 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Aankoop elektrische bestelwagen ten behoeve van de gebouwendienst

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 61 000 euro (excl. btw), hetzij 73 810 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'aankoop elektrische bestelwagen ten behoeve van de gebouwendienst' werd een bestek met nr. 2672/04221 opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen.

          In het meerjarenplan is voor 2021 80 000 euro voorzien voor de vervanging van 2 bestelwagens ten behoeve van de gebouwendienst.

          Eén ervan is reeds vervangen door een CNG bestelwagen (kostprijs van 30 251,69 euro (incl. btw)).

          Het bestuur heeft, in het kader van het ondertekenen van de burgemeestersconvenant 2030, de intentie om het wagenpark te vergroenen en te verkleinen. Daarom dient er voor de aankoop van o.a. nieuwe bestelwagens gekozen te worden voor milieuvriendelijke brandstof (elektriciteit of hybride). Enkel indien dit technisch niet mogelijk is, kan gekozen worden voor CNG.

          De gebouwendienst wenst volgende specifieke kenmerken voor de aangekochte bestelwagen ten behoeve van de schrijnwerkers:

          -         er moeten kasten kunnen in vervoerd worden waardoor er een volume van minimaal 8 m³ nodig is

          -         er moet in de wagen kunnen rechtgestaan worden aan een werkbank gemonteerd aan de binnenzijde teneinde te kunnen werken in de laadruimte

          -         in de bestelwagen moeten standaard platen met een lengte van minimaal 3,05 m kunnen vervoerd worden

          -         de volledige stelling moet kunnen geladen worden in de bestelwagen (± 6,5 m³ ruimte nodig).

          Dit alles heeft als gevolg dat de dienst Gebouwen over een volwaardige bestelwagen moet kunnen beschikken voor de schrijnwerkers. Elektrische bestelwagens, zoals aangekocht door de dienst Openbaar Groen en Netheid, kunnen hier niet gebruikt worden wegens te klein. Dergelijke grote bestelwagens op CNG zijn niet meer op de markt. Keuze voor diesel of benzine is absoluut niet langer wenselijk.

           

          Daarom wordt voorgesteld, in samenspraak met de duurzaamheidsambtenaar, om toch voor een elektrische bestelwagen te gaan, groot model. De hoger geraamde uitgave wordt verantwoord vanuit duurzaamheidsoverwegingen.

          De geraamde meerprijs kan gedeeltelijk gerecupereerd worden via de EFIN-2025 premie, waarbij 20% van de kosten worden gesubsidieerd.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 61 000 euro (excl. btw), hetzij 73 810 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT8/0119-03/240400/I-PB3-AP3 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2021: goedkeuring van de lastgevingsovereenkomst voor de aankoop van een lichte bestelwagen op CNG voor de dienst Gebouwen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 139 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2672/04221 en de raming voor de opdracht 'aankoop elektrische bestelwagen ten behoeve van de gebouwendienst', opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 61 000 euro (excl. btw), hetzij 73 810 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      • Verrekening

        • Gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem - verrekening

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Verrekening nr. 3 van de opdracht 'gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem' wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 17 juni 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht 'gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem' aan Vandendorpe Arthur nv, Molendamstraat 4 te 8210 Zedelgem, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 233 276,41 euro (excl. btw), hetzij 282 264,46 euro (incl. btw).

          De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 06.09.18.

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 17 maart 2021 goedkeuring aan verrekening nr. 1 voor een bedrag in meer van 4 466,92 euro (excl. btw), hetzij 5 404,97 euro (incl. btw).

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 17 maart 2021 goedkeuring aan verrekening nr. 2 voor een bedrag in meer van 9 725,88 euro (excl. btw), hetzij 11 768,31 euro (incl. btw).

          Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:

           

          Bijwerken

          +

          € 23 423,75

          Totaal (excl. btw)

          =

          € 23 423,75

          Btw

          +

          € 4 918,99

          TOTAAL

          =

          € 28 342,74

          Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 16,13%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu 270 892,96 euro (excl. btw), hetzij 327 780,48 euro (incl. btw) bedraagt.

          Voor deze verrekening wordt geen termijnverlenging toegekend.

          De leidend ambtenaar, de heer Bart Van de Veire, verleende gunstig advies.


          Motivatie voor deze verrekening:

          Het plaatsen van nutsleidingen tot in de Oude Pastorie was niet voorzien in het dossier; doordat alle nutsleidingen afgesloten werden voor de aanleg van de nieuwe brug is vernieuwing noodzakelijk.

          • Gastoevoer: Fluvius kwam ter plaatse om zich te vergewissen van de actuele situatie. Doordat de oude gasleidingen uit noodzaak dienden gecoupeerd te worden, wil men uit veiligheidsoverwegingen niet meer verderwerken met oude gasleidingen, vandaar noodzaak tot volledige vernieuwing. Fluvius vraagt dat de gemeente, als bouwheer, de nodige wachtbuizen, volgens de voorschriften, voorafgaand voorziet.
          • Watervoorziening: De Watergroep kwam eveneens ter plaatse om zich te vergewissen van de actuele situatie. Ook hier wil men niet meer verderwerken met bestaande oude socarex-buizen en vraagt men om voorafgaand de nodige wachtbuizen te plaatsen volgens hun richtlijnen.
          • Elektriciteitsvoorziening: de elektriciteitsvoorziening gebeurt momenteel nog bovengronds. Er worden extra wachtbuizen voorzien om in de toekomst, en mogelijks in het kader van restauratiewerken aan de Oude Pastorie, de elektriciteitsleidingen vlot ondergronds te laten lopen tot in de Oude Pastorie.


          Het voorzien van een toegankelijke verharding tussen de rooilijn Bissegemstraat en de nieuwe gerestaureerde brug was niet voorzien in het restauratiedossier.

          De bestaande gravé-verharding is niet toegankelijk voor alle publiek en voldoet niet naar toegankelijkheid. Tijdens slechte weersomstandigheden is er plasvorming. Een vernieuwing van dit gedeelte passage dringt zich op.

          Het toegankelijkheidsbureau Inter werd geconsulteerd (advies in bijlage). Er wordt voorgesteld om te werken met 2 kasseistroken van telkens 120 cm met in het midden van de passage een kleine circulatiezone.

          Er dient aandacht gegeven te worden aan vlotte toegankelijkheid, zorgvuldige aansluitingen, helling voor afvoer hemelwater en de nodige afvoerrooster ter hoogte van de poort van de buurwoning.

          Links, midden en rechts wordt gekozen voor een grintgazon (= verhard gazon): deze zones vormen een lichte groenbuffer en zorgen voor een graduele overgang van het stedelijke karakter van de straatzijde naar het achterliggend groengebied van de Oude Pastorie.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze verrekening wordt aangerekend op rekening PB4-ACT6/0200-00/224007/I-PB4-AP5 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2021: gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem - verrekening nr. 2.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2021: gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem - verrekening nr. 1.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2020: gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem - gunning.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag (excl. btw) overschrijdt de drempel van 750 000 euro niet).
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten).
          Beslissing

           

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan verrekening nr. 3 van de opdracht 'gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem' voor het totaal bedrag in meer van 23 423,75 euro (excl. btw), hetzij 28 342,74 euro (incl. btw).

    • Algemeen bestuur

      • Kennisgeving beslissingen van de provinciegouverneur

        Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
        Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
        Kurt Parmentier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

        Er wordt kennis genomen van het antwoord van de provinciegouverneur van 9 juni 2021 en van de waarnemend provinciegouverneur van 30 juli 2021 n.a.v. een klacht.

        Feiten, context en argumentatie

        De provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, kennis genomen van een klacht van 17 mei 2021 omtrent het eenrichtingsverkeer in de Heulekouter en De Knok. De provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze klacht, om niet op te treden in dit dossier.

        In antwoord op deze beslissing van de provinciegouverneur werd een aanvullende klacht geformuleerd op 5 juli 2021. De waarnemend provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze aanvullende klacht, geen reden te zien om tussen te komen in dit dossier.

        Hogere regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 333.
        Beslissing

        Neemt kennis van het antwoord van de heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen van 9 juni 2021 en van het antwoord van mevrouw de waarnemend provinciegouverneur van West-Vlaanderen van 30 juli 2021 betreffende de klacht tegen de gemeente Wevelgem over het eenrichtingsverkeer in de Heulekouter en De Knok.

      • Financiën

        • Opvolgingsrapportering 2021

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          De opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2021 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021) wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Feiten, context en argumentatie

          Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.

          Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen moet bevatten:

          1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.

          Voornoemde vereisten werden vertaald in volgende rapporten:

          • Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen
          • Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
          • Schema J1: Doelstellingenrekening
          • Nota financiële risico's (incl. assumptie).

          De opvolgingsrapportering werd besproken in de cluster Algemeen Beleid en Ondersteuning van 26 augustus 2021.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2021: overdracht investeringskrediet 2020-2021.
          • Beslissing van het vast bureau van 24 februari 2021: overdracht investeringskrediet 2020-2021.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplan 2020-2025 (2021): definitieve vaststelling.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplan 2020-2025 (2021): deel gemeente.
          • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 december 2020: meerjarenplan 2020-2025 (2021): deel OCMW.
          Hogere regelgeving
          • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
          • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 263.
          Beslissing

          Neemt kennis van de opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2021 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021).

      • Burgerzaken

        • Nieuwe straatnaam voor wegenistracé voor verkavelingsproject in de Parkstraat - voorlopige aanvaarding

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Volgende straatnaam wordt voorlopig aanvaard voor de nieuwe weg voor het verkavelingsproject in de Parkstraat: Marie Curiestraat.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad keurde in zitting van 3 juli 2020 het tracé goed van de nieuwe weg voor het verkavelingsproject in de Parkstraat. Een nieuwe straatnaam is noodzakelijk.

          Het college van burgemeester en schepenen verzocht bij beslissing van 19 augustus 2020 de culturele raad een voorstel van nieuwe straatnaam aan het college te adviseren en hierbij te kiezen voor een vrouwennaam.

          De culturele raad stelde, in zijn advies van 29 september 2020, voor om de nieuwe weg te benamen naar mevrouw Martha Masselis of naar mevrouw Coleta Deman.

          De lokale verdienste van de voorgestelde dames wordt erkend, maar de herkenbaarheid van een straatnaam voor toekomstige generaties is ook een aandachtspunt. Het college van burgemeester en schepenen verzocht bij beslissing van 18 november 2020 dan ook om een vrouwennaam te suggereren met een grotere herkenbaarheid naar de toekomst toe en naar de mensen die er effectief gaan wonen.

          De culturele raad blijft, in zijn besluit van 23 februari 2021, bij zijn advies om de nieuwe weg te benamen naar mevrouw Martha Masselis of mevrouw Coleta Deman, maar draagt ook de namen voor van mevrouw Edith Cavell en van mevrouw Marie Curie, indien de eerste voorstellen 'niet aanvaardbaar' zouden zijn.

          Het college van burgemeester en schepenen heeft bij beslissing van 7 juli 2021 kennis genomen van dit schriftelijk advies van de culturele raad en beslist om de straatnaam 'Marie Curiestraat' voor te leggen aan de gemeenteraad.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 juli 2021: nieuwe straatnaam voor wegenistracé voor verkavelingsproject in de Parkstraat - voorlopige aanvaarding.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 november 2020: nieuwe straatnaam voor wegenistracé voor verkavelingsproject in de Parkstraat - voorlopige aanvaarding.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 augustus 2020: nieuwe straatnaam voor wegenistracé voor verkavelingsproject in de Parkstraat.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 3 juli 2020: verkaveling Parkstraat - goedkeuring tracé der wegen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          De volgende straatnaam wordt voorlopig aanvaard voor de nieuwe weg voor het verkavelingsproject in de Parkstraat: Marie Curiestraat.

          Geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de inspraakprocedure voorzien in de artikelen 4 en 5 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen te organiseren en alle maatregelen van uitvoering te nemen.

      • Erediensten

        • Kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2021)

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad keurde het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel goed op 12 maart 2021. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2021) goed op 9 augustus 2021. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 13 augustus 2021. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 17 augustus 2021.

          In februari 2021 werden de brander en de twee circulatiepompen van de verwarmingsinstallatie in de kerk vernieuwd. Na prijsvraag werd de opdracht toegewezen aan en uitgevoerd door de firma Planckaert Technics te Lendelede voor een bedrag van 12 365,52 euro (incl. btw). In de gemeenteraadszitting van 12 maart 2021 werden de aanpassing van het meerjarenplan en de budgetwijziging hiervoor goedgekeurd. Na de installatie werd vastgesteld dat het rendement van de centrale verwarming onvoldoende was. Bepaalde convectoren warmen niet op en andere slechts gedeeltelijk. Bij nazicht door de installateur Planckaert Technics uit Lendelede is gebleken dat de convectoren vervuild zijn en bepaalde toevoerleidingen gedeeltelijk verstopt zijn.

          Deze buitengewone onderhoudswerken worden geraamd op 11 539,15 euro (excl. btw), hetzij 13 962,37 euro (incl. btw). Gelet op de eerdere prijsvraag in dit dossier, worden de werken toegewezen aan de firma Planckaert Technics te Lendelede. Een aanpassing van het meerjarenplan en budget 2021 wordt opgemaakt, gezien de uitgave budgettair niet is voorzien in de budgetplannen van de kerkfabriek.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juni 2021: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: investeringstoelage.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2021: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: budgetwijziging 2021.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2021: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2021).
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: budget 2021.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 september 2020: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2020).
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 43.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
          • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
          • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.

        • Kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: budgetwijziging 2021

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 2 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel besliste in zitting van 9 augustus 2021 tot wijziging van het budget 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 18 augustus 2021. Op 17 augustus 2021 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging.

          Meerjarenplan en budget

          De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 91 750,73 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 38 827,89 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021).

            Voor wijziging Na wijziging
          Exploitatie ontvangsten 7 021,57 euro 7 021,57 euro
          Exploitatie uitgaven   - 110 847,19 euro - 110 847,19 euro
               
          Exploitatie eigen financieel boekjaar      - 103 825,62 euro    - 103 825,62 euro
          Overschot exploitatie 2019 12 074,89 euro 12 074,89 euro
          Exploitatie voor toelage - 91 750,73 euro - 91 750,73 euro
               
          Exploitatietoelage      91 750,73 euro      91 750,73 euro 
               
          Investeringsontvangsten 24 865,52 euro 38 827,89 euro
          Investeringsuitgaven - 24 865,52 euro - 38 827,89 euro
               
          Investeringstoelage 24 865,52 euro 38 827,89 euro
          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van heden: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2021).
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juni 2021: investeringstoelage Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2021: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: budgetwijziging 2021.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2021: kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2021).
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 50.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
          • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
          • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 2 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel die past in het goedgekeurde (gewijzigd) meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 91 750,73 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 38 827,89 euro.

        • Kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria: budgetwijziging 2021

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.

          Feiten, context en argumentatie

          In het meerjarenplan 2020-2025 werd een investeringsuitgave en -ontvangst voorzien ter beëindiging van de ereloonovereenkomst tussen architect Guy Allegaert en de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria aangaande de restauratiewerken aan de Wijnbergkerk. De investeringstoelage wordt doorgeschoven van 2020 naar 2021, zodat overgegaan kan worden tot uitbetaling van het saldo. Het dossier werd volledig overgedragen aan de gemeente die verder als bouwheer zal optreden.

          De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde de budgetwijziging 2021 goed op 28 juni 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 2 september 2021.
          De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan de budgetwijziging op 31 augustus 2021.

          Meerjarenplan en budget

          De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 30 985,45 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 4 373,57 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.

            Budget 2021   Budgetwijziging 2021
          Exploitatie ontvangsten 2 830,00 euro 2 830,00 euro
          Exploitatie uitgaven -40 409,40 euro -40 409,40 euro
               
          Exploitatie eigen financieel boekjaar -37 579,40 euro -37 579,40 euro
          Overschot exploitatie 2019 6 593,95 euro 6 593,95 euro
          Exploitatie voor toelage -30 985,45 euro -30 985,45 euro
               
          Exploitatietoelage 30 985,45 euro 30 985,45 euro
               
          Investeringsontvangsten 0,00 euro 4 373,57 euro
          Investeringsuitgaven 0,00 euro 4 373,57 euro
               
          Investeringstoelage 0,00 euro 4 373,57 euro
          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020: budget 2021 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 november 2019: goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 50.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
          • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
          • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria die past in het goedgekeurde meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 30 985,45 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 4 373,57 euro.

        • Opheffing annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen te Bissegem (Kortrijk)

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Verleent een gunstig advies tot opheffing van de erkenning van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, te Bissegem (Kortrijk) horende tot de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem.

          Feiten, context en argumentatie

          De annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, behoort tot de parochie Sint-Audomarus te Bissegem en is afhangende van de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem. Het annexe-kerkgebouw is eigendom van vzw Parochiale Werken Decanaten Regio Kortrijk en staat beter gekend als de kerk Maria Dorp.

          In het kerkenbeleidsplan van de stad Kortrijk werd voorzien in het niet meer gebruiken voor de eredienst van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, te Bissegem. De kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem beschikt over onvoldoende eigen inkomsten waardoor de jaarlijkse huur en de exploitatiekosten van de annexe voor een groot deel wordt gedragen door de financiële tussenkomst van het stads- en gemeentebestuur Kortrijk en Wevelgem. De bezoekers van de annexe kunnen binnen redelijke afstand gebruik maken van de parochiekerk Sint-Audomarus. In de praktijk is de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, op vandaag reeds niet meer in gebruik.

          De heer Lode Aerts, bisschop van Brugge, besliste op 25 februari 2021 tot onttrekking aan de eredienst van de altaren van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen.

          Volgens het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten kan de Vlaamse regering (op voorstel van het bisdom Brugge) de erkenning opheffen van de erkende annexe-kerk. Hiertoe dienen de betrokken gemeentebesturen advies te verlenen.

          Gelet op het feit dat de gemeente Wevelgem 8% ten laste neemt van de toelagen ten aanzien van de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem (Kortrijk), is ook een advies vereist.

          Hogere regelgeving
          • Besluit van de Vlaamse regering van 30 september 2005 houdende vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 7/7 tot en met artikel 7/9.
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 4/2.
          Beslissing

          Verleent een gunstig advies tot opheffing van de erkenning van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, te Bissegem (Kortrijk) horende tot de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem.

    • Veiligheid

      • Overige punten veiligheid

        • Mandaatverlening aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Er wordt mandaat verleend aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, en dit van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad verleende op 11 december 2020 mandaat aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. Dit mandaat eindigde op 31 maart 2021.

          Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse regering het door het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 vastgestelde financieringsmodel verlengd voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021 voor de bronopsporing en voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021 voor het contactonderzoek. 

          De gemeenteraad verlengde op 7 mei 2021 het mandaat aan W13 tot en met 30 juni 2021 wat de bronopsporing betreft en tot en met 31 mei 2021 wat het contactonderzoek betreft.

          Bij wijzigingsbesluit van 7 mei 2021 heeft de Vlaamse regering het door het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 vastgestelde financieringsmodel verlengd tot en met 31 augustus 2021.

          De gemeenteraad verlengde op 11 juni 2021 het mandaat aan W13 tot en met 31 augustus 2021 wat de bronopsporing en het contactonderzoek betreft.

           

          Wat de aard van de engagementen betreft, konden lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 kiezen tussen de volgende opties:

          • optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
          • optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.

          Via W13 zet de gemeente reeds sedert 1 november 2020 in op de engagementen zoals deze bedoeld zijn in optie 2. De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.

           

          De Vlaamse regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw besluit goed tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken:

          • het besluit van 16 juli 2021 kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeenten ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing, d.w.z. de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen;
          • het besluit geldt voor de periode van 1 september tot en met 15 oktober 2021;
          • optie 2 wordt niet verlengd;
          • de financiering voor optie 1 blijft ongewijzigd: een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand;
          • de samenstelling van verenigde besturen kan niet gewijzigd worden.

           

          Gemeentebesturen hebben volgende keuzemogelijkheden:

          • heeft het bestuur een overeenkomst met het agentschap Zorg en Gezondheid voor optie 1, dan kan deze verlengd worden voor optie 1
          • heeft het bestuur een overeenkomst met het agentschap Zorg en Gezondheid voor optie 2, dan kan overgestapt worden naar optie 1. Hiervoor is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst nodig
          • het bestuur kan ook kiezen om de samenwerking stop te zetten. Het agentschap Binnenlands Bestuur moet dan op de hoogte gebracht worden van de stopzetting
          • heeft het bestuur nog geen samenwerkingsovereenkomst met het agentschap Zorg en Gezondheid hebben, dan kan dit nog afgesloten worden voor optie 1, voor de periode van 1 september tot en met 15 oktober 2021. 

           

          De vaccinatiecampagne draait op volle toeren maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.

          In een nota aan de Vlaamse regering melden ministers Beke en Somers: ‘de meerwaarde van de lokale initiatieven zit in de bijkomende ondersteuning van de centrale initiatieven alsook in de kwaliteitsverhoging van de verkregen informatie. Uit een voorlopige evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen'.

           

          Via W13 wil de gemeente, samen met de andere lokale besturen die zich verenigd hebben in W13, haar engagement verlengen en bijgevolg overstappen naar optie 1.

          Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

          W13 zorgt samen met de gemeenten die zich hierin hebben verenigd, voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.

          De engagementen die W13 opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen heeft binnen de werking van eerstelijnszones. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

          Door huidig besluit kunnen de complementaire engagementen in naam en voor rekening van de gemeente worden opgenomen door W13.

           

          De bewoording van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 laat echter niet toe dat de subsidies worden aangevraagd vanuit de regiowerking. De gemeenten moeten deze subsidies zelf aanvragen.

          Tussen de gemeenten die zich verenigd hebben in W13 wordt dan ook overeengekomen dat de forfaitaire subsidie van de respectievelijke gemeenten wordt opgevraagd door de stad Kortrijk en vervolgens wordt doorgestort aan W13.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 juni 2021: verlening van de mandaatverlening aan W13 tot het opnemen van de complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactenonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 mei 2021: goedkeuring van het addendum, afgesloten door W13 met het agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 7 mei 2021: verlenging van de mandaatverlening aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2021: goedkeuring van het addendum, afgesloten door W13 met het agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: mandaatverlening aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 december 2020: mandaatverlening aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 augustus 2020: contactopsporing op lokaal niveau.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2020: contactopsporing op lokaal niveau.
          Hogere regelgeving
          • Besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en latere wijzigingen.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
          • Decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van het centrale contactonderzoek door een samenwerkingsverband van externe partners, het lokale contactonderzoek door lokale besturen of zorgraden en tot organisatie van de COVID-19-teams in het kader van COVID-19.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van het centrale contactonderzoek door een samenwerkingsverband van externe partners, het lokale contactonderzoek door lokale besturen of zorgraden en tot organisatie van de COVID-19-teams in het kader van COVID-19.
          • Decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (preventiedecreet).
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.         
          Beslissing

          Artikel 1

          Neemt kennis van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

          Artikel 2

          Neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst en keurt deze goed.

          Artikel 3

          Geeft mandaat aan W13 om in haar naam en voor haar rekening de samenwerkingsovereenkomst af te sluiten door W13 met het agentschap Zorg en Gezondheid te ondertekenen en de engagementen verder op te nemen.

          Artikel 4

          De stad Kortrijk wordt gemandateerd om de forfaitaire subsidie in naam van de gemeente aan te vragen bij het agentschap Binnenlands Bestuur en door te storten aan het samenwerkingsverband W13.

    • Grondgebiedszaken

      • Openbare infrastructuur en mobiliteit

        • Omleidingswegen N8, Menenstraat: dading

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          De dading met het Vlaams gewest betreffende de schade aan de omleidingswegen naar aanleiding van de weg- en rioleringswerken N8, Menenstraat, wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Bij uitvoering van de weg- en rioleringswerken op de N8, Menenstraat (tussen kilometerpunt 94934 en kilometerpunt 96205), vanaf 3 maart 2008 tot medio 2010 door het agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werden omleidingen voorzien via gemeentewegen, zowel op grondgebied Wevelgem als op grondgebied Menen. Deze omleidingen waren niet opgenomen in het oorspronkelijke bestek, maar een gevolg van aanpassingen aan de uitvoeringswijze, om veiligheidsredenen.

          Op 5 juni 2008 werd een tegensprekelijke plaatsbeschrijving van de omleidingswegen opgemaakt. Deze werd overgemaakt op 10 september 2008 aan ir. Sven Couck van AWV, leidend ambtenaar.

           

          Na uitvoering van de werken in 2010 werd volgende schade vastgesteld op grondgebied Wevelgem:

          • Henri Debrabanderestraat
            • asfaltverharding in slechte staat
            • betonverharding fietspad ter hoogte van de Koetsierstraat gebroken
          • Normandiëstraat, tussen Henri Debrabanderestraat en Heilige Theresiastraat
            • betonverharding rijweg verzakt
            • vluchtheuvel die naar aanleiding van de werken werd verwijderd niet teruggeplaatst
          • Heilige Theresiastraat
            • vluchtheuvel die naar aanleiding van de werken werd verwijderd niet teruggeplaatst
          • Hoge Posthoornstraat
            • asfaltverharding plaatselijk in slechte staat.

           

          Deze schade aan gemeentewegen was voornamelijk een gevolg van het feit dat deze wegen als omleidingsweg voor bedoelde weg- en rioleringswerken op de N8 werden gebruikt. Dit schadedossier werd herhaaldelijk aangekaart bij AWV, via briefwisseling en overlegmomenten. Over een definitieve oplossing werd nooit formeel een akkoord bereikt. Betreffende getroffen omleidingswegen werden uiteraard zowel voor, tijdens als na bedoelde weg- en rioleringswerken gebruikt. Het gegeven dat enkel en alleen het intensievere gebruik tijdens de werken tot die betreffende schade heeft geleid is niet evident te bewijzen. Bovendien is ondertussen ook al een ruime tijdsspanne verstreken.

          Het betreft hier dus een complex dossier waarbij een eventuele gerechtelijke procedure de nodige tijd in beslag zou nemen en dit zonder zekere uitkomst. Teneinde dit geschil af te ronden, wordt vanuit AWV een voorstel van dading geformuleerd in een ultieme poging om minnelijk tot een vergelijk te komen. De tussenkomst van het Vlaams gewest wordt hierbij forfaitair en definitief vastgesteld op 66 500 euro (incl. btw).

          Op heden zijn er nog steeds geen herstellingswerken uitgevoerd. De wegenis bevindt zich in een dermate slechte staat dat herstellingswerken niet langer kunnen uitgesteld worden. Het lijkt aangewezen om dit geschil definitief te beslechten via een dading. 

          Meerjarenplan en budget

          De bijdrage van het agentschap Wegen & Verkeer wordt genomen als 48% van de raming van een mogelijk herstel. Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen deze forfaitair en definitief te bepalen op 66 500 euro (incl. btw). De ontvangst wordt geboekt op rekening 0200-00/745020 van het exploitatiekrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 17°.
          Beslissing

          De dading met het Vlaams gewest betreffende de schade aan de omleidingswegen naar aanleiding van de weg- en rioleringswerken N8, Menenstraat, wordt goedgekeurd als volgt:

          TUSSEN:

          1. De gemeente Wevelgem, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreedt de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur, die handelen ter uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad, hierna genoemd ‘de gemeente Wevelgem’

          EN :

                 2. Het Vlaams gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse regering, bij delegatie, in de persoon van de heer ir. Tom Roelants, administrateur-generaal van het agentschap Wegen en Verkeer, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 4, 1000 Brussel, hierna genoemd ‘het gewest’


          wordt, na bespreking en na onderling en met kennis van zaken toegevingen te hebben gedaan en met de wens een einde te maken aan elke huidige of latere betwisting, zonder enige nadelige erkenning en zonder erkenning van enige aansprakelijkheid, overeengekomen wat volgt:

           

          Artikel 1

          De gemeente Wevelgem en het gewest erkennen dat, tijdens de gezamenlijke uitvoering van werken met betrekking tot de doortocht N8 Wevelgem met referentie 1M3D8J/07/46, ten gevolge van de noodzakelijke wijziging van de uitvoeringswijze van een deel van de opdracht uitgevoerd in gezamenlijke rekening voor beide partijen, i.e. de riolering, schade is ontstaan aan de gemeentewegen die impromptu dienden te worden voorzien als omleidingsweg en daar een gezamenlijke gedeelde verantwoordelijkheid in hebben.

           

          Met name:

          Grondgebied Wevelgem

          Henri Debrabanderestraat

          Normandiëstraat tussen Henri Debrabanderestraat en de Heilige Theresiastraat

          Heilige Theresiastraat

          Hoge Posthoornstraat

           

          Grondgebied Menen

          Groenestraat

          Processiestraat.

           

          Artikel 2

          Het gewest erkent dat de gemeente Wevelgem door het uitblijven van een akkoord omtrent het nodige herstel bijkomende schade heeft geleden.

          De gemeente Wevelgem erkent dat het gewest een regeling tot slot van alle rekening getroffen heeft met de stad Menen omtrent de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de stad Menen op welke grond ook en daarbij de gemeente Wevelgem heeft gevrijwaard.

          Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen dat het gewest afziet van een bijdrage door de gemeente Wevelgem die als medefinancierder van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 aan de oorzaak ligt van de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de stad Menen.

           

          Artikel 3

          Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen dat, rekening houdende met de staat van de weg voor de werken en de slijtage als gevolg van het lokale verkeer dat de gemeentewegen is blijven gebruiken, het gewest een bijdrage aan de herstelling van de schade op grondgebied Wevelgem gestipuleerd onder artikel 1 betaalt tot slot van discussie.

           

          Artikel 4

          De bijdrage onder artikel 3 wordt genomen als 48% van de raming van een mogelijk herstel opgemaakt door het gewest. Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen deze forfaitair en definitief te bepalen als 66 500 euro (incl. btw).

           

          Artikel 5

          De gemeente Wevelgem staat in en neemt de volledige verantwoordelijkheid over de uitvoering en het resultaat van alle herstellingswerken nodig om de schade aan de wegen gestipuleerd in artikel 1 te herstellen op grondgebied Wevelgem.

           

          Artikel 6

          De ondergetekenden erkennen dat met deze som forfaitair, definitief en transactioneel alle schade, materieel en immaterieel ten gevolge van de omleiding in uitvoering van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 lopende over het grondgebied van de gemeente Wevelgem wordt vergoed, inzonderheid de bekende en onbekende, huidige en toekomstige, voorziene en onvoorziene schade, ook eventuele schade die nog niet voorzienbaar of wetenschappelijk vast te stellen is.

          De gemeente Wevelgem erkent door het aangaan van huidige dading af te zien van iedere latere eis en aanvaardt de bovengenoemde som als definitieve regeling tot slot van alle rekeningen. Bijgevolg verklaart de gemeente Wevelgem afstand te doen van iedere rechtsvordering tegen het gewest als opdrachtgever van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 die aan de oorzaak ligt van de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, op welke grond ook.

          Het gewest erkent door het aangaan van huidige dading af te zien van iedere latere eis en aanvaardt de bovengenoemde regeling als definitieve regeling tot slot van alle rekeningen. Bijgevolg verklaart het gewest afstand te doen van iedere rechtsvordering tegen de gemeente Wevelgem als medefinancierder van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 die aan de oorzaak ligt van de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de stad Menen, op welke grond ook.

           

          Artikel 7

          Deze betaling zal geldig verricht worden door overschrijving op de rekening van de gemeente Wevelgem nr. BE80 0910 0025 7077 onder vermelding van de referte ‘dading omleidingswegen Menenstraat’, uiterlijk 90 dagen na ondertekening door alle partijen van deze dading.

      • Ruimtelijke ordening, stedenbouw en wonen

        • Onroerende verrichtingen

          • Woning Lauwestraat 62

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

            Er wordt een bod uitgebracht om de woning Lauwestraat 62, Wevelgem, aan te kopen.

            Feiten, context en argumentatie

            Er werd ons meegedeeld dat de woning Lauwestraat 62 te koop zal aangeboden worden, mogelijks via Biddit. De aankoop van deze woning biedt een opportuniteit om een betere toegang via de Lauwestraat naar de Porseleinhallen te realiseren, er is dan ook interesse om deze woning aan te kopen.

            Er werd een schattingsverslag opgemaakt voor dit onroerend goed door Landmeterskantoor Sabbe + C° op 30 augustus 2021. Er kan een bod gedaan worden binnen de grenzen van dit schattingsverslag, hetzij in minnelijke onderhandelingen, hetzij via Biddit, hetzij via een openbare verkoop.

            Meerjarenplan en budget

            De uitgave wordt aangerekend op rekening PB5-ACT4/0610-00/221007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.

            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 11°.
            Beslissing

            Artikel 1

            Om redenen van openbaar nut, meer bepaald ten behoeve van de realisatie van een verbeterde toegang tot de Porseleinhallen via de Lauwestraat, kan een bod uitgebracht worden binnen de grenzen van het schattingsverslag van Landmeterskantoor Sabbe + C° van 30 augustus 2021 op de woning, gelegen Lauwestraat 62, Wevelgem, kadastraal gekend als Wevelgem, 1ste afdeling, sectie C, nummer 0534/00S008.

            Artikel 2

            Machtigt het college van burgemeester en schepenen of een door haar aangestelde ambtenaar om in naam van de gemeente het in artikel 1 bedoelde bod uit te brengen aan de verkoper hetzij in minnelijke onderhandelingen, hetzij via Biddit, hetzij via een openbare verkoop.

            Artikel 3

            De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.

      • Overige punten grondgebiedszaken

        • Subsidiereglement voor het aanplanten van bomen in privétuinen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het subsidiereglement voor het aanplanten van bomen in privétuinen wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          In het meerjarenplan 2020-2025 is opgenomen dat Wevelgem verder werkt aan de ontwikkeling van groen-blauwe netwerken in de gemeente. Een onderdeel daarvan is de opmaak van een reglement ter ondersteuning van het planten van bijkomende bomen.

          Het project tuinrangers wordt in Wevelgem opgestart in het najaar (https://www.tuinrangers.be/deelnemende-gemeentes/wevelgem).

          Het is wenselijk dat de tuinrangers bij hun rondgang dit reglement kunnen bekendmaken.

           

          In de gemeenteraad van 13 november 2020 werd het regionaal energie- en klimaatactieplan goedgekeurd ter realisatie van het burgemeestersconvenant. Dit voorliggende subsidiereglement past ook in het hoofdstuk ‘adaptatie’ van dit actieplan, nl. de regio zal 700 ha bijkomend bos en natuur creëren.

           

          In het Vlaams energie- en klimaatpact staat dat Vlaanderen, samen met de lokale besturen, 6,6 miljoen bomen extra wil realiseren tegen 2030. Dit is één boom per Vlaming.

           

          Daarnaast zijn bomen sowieso belangrijk voor het verminderen van de luchtverontreiniging door het vasthouden van stof, ze temperen tegen extreme temperaturen, verhogen de leefbaarheid in de bebouwde kom, brengen koelte en schaduw en zorgen voor voedselvoorziening en broedgelegenheid voor vogels, insecten en kleine knaagdieren. Op en onder de bomen groeien mossen, varens en kruidachtige planten. 

          Bomen zorgen voor een grote biodiversiteit in onze omgeving. 

           

          In het voorliggend reglement wordt een subsidie voorzien van 15 euro per geplante

          -      (streekeigen) hoogstamboom met minimummaat 10/12

          -      (streekeigen) hoogstamfruitboom

          -      Meerstammige bomen met minimummaat 250/300.

          Een niet streekeigen boom kan ook, mits goedkeuring door de dienst Openbaar Groen en Netheid. Daarvoor wordt een subsidie voorzien van 10 euro/boom.

          Dit alles met een maximum van 60 euro per huishouden, school of vereniging per jaar.

          Meerjarenplan en budget

          PB3-AP2: Wevelgem neemt in het kader van het burgemeestersconvenant de nodige maatregelen.

          PB3: AP4: Wevelgem werkt verder aan de ontwikkeling van groen-blauwe netwerken in de gemeente.

           

          De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT11/0350-00/649626 van het exploitatiekrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020: goedkeuring van de regionale ruimtelijke energiestrategie en het 'regionaal energie- en klimaatactieplan'.
          Beslissing

          Artikel 1: Definities

          Hoogstambomen: een hoogstamboom met minimummaat 10/12 en een stamlengte van minstens 180 cm

          Streekeigen boom: bomen die van nature in onze streek voorkomen (zie bijlage 1)

          Streekeigen fruitbomen: fruitbomen die een lange traditie van kweken en kruisen kennen in onze regio. Deze zijn eveneens hoogstammig (RGF- of ENR-label (RGF = Ressources Génétiques Fruitières; ENR = Espace Naturel Regional))

          Andere waardevolle hoogstammige/meerstammige bomen: bomen die niet op de lijst van streekeigen bomen voorkomen, maar die eveneens een natuurwaarde hebben. Deze dienen ter goedkeuring voorgelegd aan de dienst Openbaar Groen en Netheid

          Meerstammige bomen moeten een minimummaat van 250/300 hebben en hebben minstens 3 evenwaardige stammen

          Huishouden: alle personen die gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres behoren tot één huishouden.

           

          Artikel 2: Subsidies

          De gemeente verleent een subsidie aan de eigenaar of de gebruiker van het perceel voor de aanplant van hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen, die voldoen aan de voorwaarden gesteld in de artikelen 4 en 5. Voor subsidiëring komen enkel aanplantingen in aanmerking gelegen binnen de grenzen van de gemeente. De subsidie wordt verleend voor de aanplanting van streekeigen hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen die op de lijst door de dienst Openbaar Groen en Netheid werden vastgesteld (bijlage 1). Afwijkingen dienen vooraf goedgekeurd door deze dienst.

           

          Artikel 3: Subsidiebedrag

          De subsidie voor de aanplanting van hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen wordt uitgekeerd met een maximum van 60 euro per huishouden, school of vereniging per jaar. De subsidie voor een streekeigen hoogstamboom/meerstammige boom of hoogstamfruitboom bedraagt 15 euro per boom. De subsidie voor een niet-streekeigen boom, goedgekeurd door de dienst Openbaar Groen en Netheid, bedraagt 10 euro per boom.

           

          Artikel 4: Toekenningsvoorwaarden voor de subsidie

          Bomen die worden aangeplant in uitvoering van een omgevingsvergunning, komen niet in aanmerking voor deze subsidie.

          De boom wordt op die wijze geplant dat deze voldoende ruimte heeft om te groeien en beschermd is tegen eventuele beschadiging door dieren of andere externe factoren.

          De boom is een bewortelde hoogstamboom met minimummaat 10/12, een meerstammige boom met minimummaat 250/300 of hoogstamfruitboom.

          De aanplanting gebeurt binnen de week na aankoop van de boom. In tussentijd worden de wortels beschermd tegen uitdroging.

          Voor de toepassing van dit reglement komen enkel personen in aanmerking die ofwel eigenaar ofwel gebruiker zijn van het perceel waar de boom wordt geplant. De toekenning van een subsidie aan een gebruiker die de aanplant uitvoert, sluit de toekenning aan een eigenaar uit en omgekeerd.

          Organisaties zoals scholen of verenigingen met rechtspersoonlijkheid, die eigenaar of gebruiker zijn van gronden, komen eveneens in aanmerking voor subsidiëring.

          De aanplanting wordt uitgevoerd in overeenstemming met de geldende regelgeving. De bomen dienen op minstens 2 m van de perceelsgrens te worden geplant, bij voorkeur verder. Boomkruinen mogen immers niet over de perceelsgrens hangen.

          Voor uitzonderingen op de geldende regelgeving is de schriftelijke toestemming nodig van de aanpalende eigenaar.

          De aanplanting dient minimum gedurende tien jaar behouden blijven. Gedurende deze periode mogen enkel normale onderhouds- en instandhoudingswerken worden uitgevoerd. Het vellen of rooien van de gesubsidieerde bomen is niet toegestaan.

          Indien bij controle onregelmatigheden worden vastgesteld, kan de toegekende subsidie worden teruggevorderd.

           

          Artikel 5: Procedure

          De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager.

          De subsidieaanvraag wordt ingediend bij het gemeentebestuur door middel van een volledig ingevuld subsidieaanvraagformulier (webformulier).

          De aanvrager bevestigt dat de uitgevoerde werken overeenstemmen met de door het gemeentebestuur gestelde vereisten om in aanmerking te komen voor de subsidie.

          De gemeentelijke subsidie kan slechts worden uitgekeerd na het planten van een boom.

          Een gemeentelijke afgevaardigde kan steeds ter plaatse komen om de uitvoering van de gesubsidieerde aanplanting te controleren.

          De aanvrager geeft voor deze controle uitdrukkelijk de toelating om aanspraak te kunnen maken op de subsidie.

          Mislukte aanplantingen dienen hersteld te worden. Gebeurt dit niet, dan kunnen de subsidies teruggevorderd worden.

          De toelage kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden wanneer de boom door kennelijk gebrek aan zorg niet tot uitgroei komt.

           

          Artikel 6

          Het subsidiereglement treedt in werking vanaf 10 september 2021 voor de sinds deze datum aangekochte hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen.

           

          Artikel 7

          Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd alle onderzoeken uit te voeren of te bevelen die het nodig acht om de juistheid van de haar verstrekte gegevens na te gaan.

    • Agendapunten en vragen van raadsleden

      • Geagendeerde vragen

        • Steunmaatregelen voor ondernemers

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

        • Gebruik CO2-meter in scholen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

        • Ingebruikname fietskluis station

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

      • Mondelinge vragen

        • Communicatie m.b.t. fietszone Gullegem

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

  • Besloten

    • Veiligheid

      • Bestuurlijke preventie (incl. GAS)

        • Herroeping aanstelling sanctionerend ambtenaar

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het betreft de herroeping van de aanduiding van twee sanctionerende ambtenaren in het kader van gemeentelijke administratieve sancties.

          Feiten, context en argumentatie

          Voor de handhaving van de algemene politieverordening dienen er sanctionerende ambtenaren aangewezen in het kader van de administratieve geldboetes.

          Er wordt hiervoor een beroep gedaan op de sanctionerende ambtena(a)r(en) van de stad Kortrijk (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 houdende de samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties met de stad Kortrijk).

          Mevrouw Catherine De Mulder en de heer Yves Vanneste, die eertijds werden aangesteld als sanctionerend ambtenaar, zijn niet langer tewerkgesteld bij de stad Kortrijk, hun aanstelling als sanctionerend ambtenaar dient dan ook herroepen te worden.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019: samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties met stad Kortrijk.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2013: heraanstelling van mevrouw Catherine De Mulder en de heer Yves Vanneste, in dienst van de stad Kortrijk, als sanctionerende ambtenaren in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
          Hogere regelgeving
          • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          De aanstelling van mevrouw Catherine De Mulder en de heer Yves Vanneste als sanctionerend ambtenaar wordt met onmiddellijke ingang herroepen.

        • Aanstelling sanctionerend ambtenaar

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Mevrouw Anke Vanhoecke wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.

          Feiten, context en argumentatie

          Voor de handhaving van de algemene politieverordening dienen er sanctionerende ambtenaren aangewezen in het kader van de administratieve geldboetes.

          Er wordt hiervoor een beroep gedaan op de sanctionerende ambtena(a)r(en) van de stad Kortrijk (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 houdende de samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties met de stad Kortrijk).

          Stad Kortrijk stelt voor om bijkomend mevrouw Anke Vanhoecke aan te stellen als sanctionerend ambtenaar.

          Mevrouw Anke Vanhoecke voldoet aan de nodige kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden. Er is gunstig advies van de bevoegde procureur des Konings.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019: samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties met stad Kortrijk.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 7 juli 2017: aanstelling van mevrouw Marjolijn Gousseau als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 mei 2015: aanstelling van mevrouw Sofie Van Audenhove als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
          Hogere regelgeving
          • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 6.
          • Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Mevrouw Anke Vanhoecke, in dienst van de stad Kortrijk, wordt door de gemeente Wevelgem aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Deze aanstelling gebeurt tot herroeping.

Namens gemeenteraad,

Kurt Parmentier
algemeen directeur

Jo Libeer
voorzitter