Raming: 39 333,68 euro (excl. btw), hetzij 47 593,75 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'leveren en plaatsen van een zebrapadverlichting met detectie in de Kijkuitstraat en Koningin Fabiolastraat' werd een bestek met nr. 2360/03021 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, diensthoofd Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 39 333,68 euro (excl. btw), hetzij 47 593,75 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Projecten die gericht zijn op de beveiliging van een schoolomgeving kunnen voor maximaal 25 000 euro en tot 50% van de subsidiabele uitgaven gesubsidieerd worden in toepassing van het besluit van de Vlaamse regering houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolomgevingen. De voorlopig toegezegde subsidie door het departement Mobiliteit en Openbare Werken bedraagt 23 796,88 euro.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0200-00/225007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet. De verwachte subsidie wordt geboekt op rekening PB5-ACT7/0200-00/150000/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2360/03021 en de raming voor de opdracht 'leveren en plaatsen van een zebrapadverlichting met detectie in de Kijkuitstraat en Koningin Fabiolastraat', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, diensthoofd Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 39 333,68 euro (excl. btw), hetzij 47 593,75 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 66 000 euro (excl. btw), hetzij 79 860 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'onderhoudsinvesteringen gebouwen: gemeentelijk depot Gullegem - vernieuwen sectionaalpoorten' werd een bestek met nr. 2360/03021 opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66 000 euro (excl. btw), hetzij 79 860 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0119-00/221007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2360/03021 en de raming voor de opdracht 'onderhoudsinvesteringen gebouwen: gemeentelijk depot Gullegem - vernieuwen sectionaalpoorten', opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 66 000 euro (excl. btw), hetzij 79 860 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 35 000,17 euro (excl. btw), hetzij 42 350,21 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De restauratie van de platte daken van de kerk Onbevlekt Hart van Maria dringt zich op. Het goede beheer en de bewaring van de kerk is normaliter een taak van de kerkfabriek. Gelet op de complexiteit van het dossier en een efficiënte aanpak wordt voorgesteld, in overleg met de kerkfabriek, dat het gemeentebestuur in dit dossier als bouwheer optreedt. De kerk is eigendom van de gemeente.
In het kader van de opdracht 'Kerk Onbevlekt Hart van Maria - Wevelgem - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken' werd een bestek met nr. 2021-058 opgesteld door de heer Bart Van de Veire, gemeente Wevelgem.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 35 000,17 euro (excl. btw), hetzij 42 350,21 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT9/0790-03/270007/I-PB4-AP7 van het investeringskrediet.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2016: investeringsdossier kerk Onbevlekt Hart van Maria.
Artikel 1
Het gemeentebestuur Wevelgem treedt op als bouwheer voor de renovatiewerken aan het dak van de kerk Onbevlekt Hart van Maria.
Artikel 2
Het bestek met nr. 2021-058 en de raming voor de opdracht 'Kerk Onbevlekt Hart van Maria - Wevelgem - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken', opgesteld door de heer Bart Van de Veire, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 35 000,17 euro (excl. btw), hetzij 42 350,21 euro (incl. btw).
Artikel 3
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 46 169,56 euro (excl. btw), hetzij 55 865,17 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2021' werd een bestek met nr. 2671/04121 opgesteld door de heer Geert Delaere, diensthoofd Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 46 169,56 euro (excl. btw), hetzij 55 865,17 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0990-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2671/04121 en de raming voor de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2021', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 46 169,56 euro (excl. btw), hetzij 55 865,17 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 61 000 euro (excl. btw), hetzij 73 810 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'aankoop elektrische bestelwagen ten behoeve van de gebouwendienst' werd een bestek met nr. 2672/04221 opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen.
In het meerjarenplan is voor 2021 80 000 euro voorzien voor de vervanging van 2 bestelwagens ten behoeve van de gebouwendienst.
Eén ervan is reeds vervangen door een CNG bestelwagen (kostprijs van 30 251,69 euro (incl. btw)).
Het bestuur heeft, in het kader van het ondertekenen van de burgemeestersconvenant 2030, de intentie om het wagenpark te vergroenen en te verkleinen. Daarom dient er voor de aankoop van o.a. nieuwe bestelwagens gekozen te worden voor milieuvriendelijke brandstof (elektriciteit of hybride). Enkel indien dit technisch niet mogelijk is, kan gekozen worden voor CNG.
De gebouwendienst wenst volgende specifieke kenmerken voor de aangekochte bestelwagen ten behoeve van de schrijnwerkers:
- er moeten kasten kunnen in vervoerd worden waardoor er een volume van minimaal 8 m³ nodig is
- er moet in de wagen kunnen rechtgestaan worden aan een werkbank gemonteerd aan de binnenzijde teneinde te kunnen werken in de laadruimte
- in de bestelwagen moeten standaard platen met een lengte van minimaal 3,05 m kunnen vervoerd worden
- de volledige stelling moet kunnen geladen worden in de bestelwagen (± 6,5 m³ ruimte nodig).
Dit alles heeft als gevolg dat de dienst Gebouwen over een volwaardige bestelwagen moet kunnen beschikken voor de schrijnwerkers. Elektrische bestelwagens, zoals aangekocht door de dienst Openbaar Groen en Netheid, kunnen hier niet gebruikt worden wegens te klein. Dergelijke grote bestelwagens op CNG zijn niet meer op de markt. Keuze voor diesel of benzine is absoluut niet langer wenselijk.
Daarom wordt voorgesteld, in samenspraak met de duurzaamheidsambtenaar, om toch voor een elektrische bestelwagen te gaan, groot model. De hoger geraamde uitgave wordt verantwoord vanuit duurzaamheidsoverwegingen.
De geraamde meerprijs kan gedeeltelijk gerecupereerd worden via de EFIN-2025 premie, waarbij 20% van de kosten worden gesubsidieerd.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 61 000 euro (excl. btw), hetzij 73 810 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT8/0119-03/240400/I-PB3-AP3 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2672/04221 en de raming voor de opdracht 'aankoop elektrische bestelwagen ten behoeve van de gebouwendienst', opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 61 000 euro (excl. btw), hetzij 73 810 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Verrekening nr. 3 van de opdracht 'gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem' wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 17 juni 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht 'gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem' aan Vandendorpe Arthur nv, Molendamstraat 4 te 8210 Zedelgem, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 233 276,41 euro (excl. btw), hetzij 282 264,46 euro (incl. btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 06.09.18.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 17 maart 2021 goedkeuring aan verrekening nr. 1 voor een bedrag in meer van 4 466,92 euro (excl. btw), hetzij 5 404,97 euro (incl. btw).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 17 maart 2021 goedkeuring aan verrekening nr. 2 voor een bedrag in meer van 9 725,88 euro (excl. btw), hetzij 11 768,31 euro (incl. btw).
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:
Bijwerken |
+ |
€ 23 423,75 |
Totaal (excl. btw) |
= |
€ 23 423,75 |
Btw |
+ |
€ 4 918,99 |
TOTAAL |
= |
€ 28 342,74 |
Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 16,13%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu 270 892,96 euro (excl. btw), hetzij 327 780,48 euro (incl. btw) bedraagt.
Voor deze verrekening wordt geen termijnverlenging toegekend.
De leidend ambtenaar, de heer Bart Van de Veire, verleende gunstig advies.
Motivatie voor deze verrekening:
Het plaatsen van nutsleidingen tot in de Oude Pastorie was niet voorzien in het dossier; doordat alle nutsleidingen afgesloten werden voor de aanleg van de nieuwe brug is vernieuwing noodzakelijk.
Het voorzien van een toegankelijke verharding tussen de rooilijn Bissegemstraat en de nieuwe gerestaureerde brug was niet voorzien in het restauratiedossier.
De bestaande gravé-verharding is niet toegankelijk voor alle publiek en voldoet niet naar toegankelijkheid. Tijdens slechte weersomstandigheden is er plasvorming. Een vernieuwing van dit gedeelte passage dringt zich op.
Het toegankelijkheidsbureau Inter werd geconsulteerd (advies in bijlage). Er wordt voorgesteld om te werken met 2 kasseistroken van telkens 120 cm met in het midden van de passage een kleine circulatiezone.
Er dient aandacht gegeven te worden aan vlotte toegankelijkheid, zorgvuldige aansluitingen, helling voor afvoer hemelwater en de nodige afvoerrooster ter hoogte van de poort van de buurwoning.
Links, midden en rechts wordt gekozen voor een grintgazon (= verhard gazon): deze zones vormen een lichte groenbuffer en zorgen voor een graduele overgang van het stedelijke karakter van de straatzijde naar het achterliggend groengebied van de Oude Pastorie.
De uitgave voor deze verrekening wordt aangerekend op rekening PB4-ACT6/0200-00/224007/I-PB4-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening nr. 3 van de opdracht 'gesubsidieerde restauratiewerken: herstel en reconstructie boogbrug Oude Pastorie te Gullegem' voor het totaal bedrag in meer van 23 423,75 euro (excl. btw), hetzij 28 342,74 euro (incl. btw).
Er wordt kennis genomen van het antwoord van de provinciegouverneur van 9 juni 2021 en van de waarnemend provinciegouverneur van 30 juli 2021 n.a.v. een klacht.
De provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, kennis genomen van een klacht van 17 mei 2021 omtrent het eenrichtingsverkeer in de Heulekouter en De Knok. De provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze klacht, om niet op te treden in dit dossier.
In antwoord op deze beslissing van de provinciegouverneur werd een aanvullende klacht geformuleerd op 5 juli 2021. De waarnemend provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze aanvullende klacht, geen reden te zien om tussen te komen in dit dossier.
Neemt kennis van het antwoord van de heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen van 9 juni 2021 en van het antwoord van mevrouw de waarnemend provinciegouverneur van West-Vlaanderen van 30 juli 2021 betreffende de klacht tegen de gemeente Wevelgem over het eenrichtingsverkeer in de Heulekouter en De Knok.
De opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2021 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021) wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen moet bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
Voornoemde vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
De opvolgingsrapportering werd besproken in de cluster Algemeen Beleid en Ondersteuning van 26 augustus 2021.
Neemt kennis van de opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2021 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021).
Volgende straatnaam wordt voorlopig aanvaard voor de nieuwe weg voor het verkavelingsproject in de Parkstraat: Marie Curiestraat.
De gemeenteraad keurde in zitting van 3 juli 2020 het tracé goed van de nieuwe weg voor het verkavelingsproject in de Parkstraat. Een nieuwe straatnaam is noodzakelijk.
Het college van burgemeester en schepenen verzocht bij beslissing van 19 augustus 2020 de culturele raad een voorstel van nieuwe straatnaam aan het college te adviseren en hierbij te kiezen voor een vrouwennaam.
De culturele raad stelde, in zijn advies van 29 september 2020, voor om de nieuwe weg te benamen naar mevrouw Martha Masselis of naar mevrouw Coleta Deman.
De lokale verdienste van de voorgestelde dames wordt erkend, maar de herkenbaarheid van een straatnaam voor toekomstige generaties is ook een aandachtspunt. Het college van burgemeester en schepenen verzocht bij beslissing van 18 november 2020 dan ook om een vrouwennaam te suggereren met een grotere herkenbaarheid naar de toekomst toe en naar de mensen die er effectief gaan wonen.
De culturele raad blijft, in zijn besluit van 23 februari 2021, bij zijn advies om de nieuwe weg te benamen naar mevrouw Martha Masselis of mevrouw Coleta Deman, maar draagt ook de namen voor van mevrouw Edith Cavell en van mevrouw Marie Curie, indien de eerste voorstellen 'niet aanvaardbaar' zouden zijn.
Het college van burgemeester en schepenen heeft bij beslissing van 7 juli 2021 kennis genomen van dit schriftelijk advies van de culturele raad en beslist om de straatnaam 'Marie Curiestraat' voor te leggen aan de gemeenteraad.
De volgende straatnaam wordt voorlopig aanvaard voor de nieuwe weg voor het verkavelingsproject in de Parkstraat: Marie Curiestraat.
Geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de inspraakprocedure voorzien in de artikelen 4 en 5 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen te organiseren en alle maatregelen van uitvoering te nemen.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De gemeenteraad keurde het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel goed op 12 maart 2021. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2021) goed op 9 augustus 2021. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 13 augustus 2021. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 17 augustus 2021.
In februari 2021 werden de brander en de twee circulatiepompen van de verwarmingsinstallatie in de kerk vernieuwd. Na prijsvraag werd de opdracht toegewezen aan en uitgevoerd door de firma Planckaert Technics te Lendelede voor een bedrag van 12 365,52 euro (incl. btw). In de gemeenteraadszitting van 12 maart 2021 werden de aanpassing van het meerjarenplan en de budgetwijziging hiervoor goedgekeurd. Na de installatie werd vastgesteld dat het rendement van de centrale verwarming onvoldoende was. Bepaalde convectoren warmen niet op en andere slechts gedeeltelijk. Bij nazicht door de installateur Planckaert Technics uit Lendelede is gebleken dat de convectoren vervuild zijn en bepaalde toevoerleidingen gedeeltelijk verstopt zijn.
Deze buitengewone onderhoudswerken worden geraamd op 11 539,15 euro (excl. btw), hetzij 13 962,37 euro (incl. btw). Gelet op de eerdere prijsvraag in dit dossier, worden de werken toegewezen aan de firma Planckaert Technics te Lendelede. Een aanpassing van het meerjarenplan en budget 2021 wordt opgemaakt, gezien de uitgave budgettair niet is voorzien in de budgetplannen van de kerkfabriek.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 2 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel besliste in zitting van 9 augustus 2021 tot wijziging van het budget 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 18 augustus 2021. Op 17 augustus 2021 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging.
De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 91 750,73 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 38 827,89 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2021).
Voor wijziging | Na wijziging | |
Exploitatie ontvangsten | 7 021,57 euro | 7 021,57 euro |
Exploitatie uitgaven | - 110 847,19 euro | - 110 847,19 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | - 103 825,62 euro | - 103 825,62 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 12 074,89 euro | 12 074,89 euro |
Exploitatie voor toelage | - 91 750,73 euro | - 91 750,73 euro |
Exploitatietoelage | 91 750,73 euro | 91 750,73 euro |
Investeringsontvangsten | 24 865,52 euro | 38 827,89 euro |
Investeringsuitgaven | - 24 865,52 euro | - 38 827,89 euro |
Investeringstoelage | 24 865,52 euro | 38 827,89 euro |
Artikel 1
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 2 van 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel die past in het goedgekeurde (gewijzigd) meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 91 750,73 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 38 827,89 euro.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd een investeringsuitgave en -ontvangst voorzien ter beëindiging van de ereloonovereenkomst tussen architect Guy Allegaert en de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria aangaande de restauratiewerken aan de Wijnbergkerk. De investeringstoelage wordt doorgeschoven van 2020 naar 2021, zodat overgegaan kan worden tot uitbetaling van het saldo. Het dossier werd volledig overgedragen aan de gemeente die verder als bouwheer zal optreden.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde de budgetwijziging 2021 goed op 28 juni 2021. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 2 september 2021.
De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan de budgetwijziging op 31 augustus 2021.
De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 30 985,45 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 4 373,57 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.
Budget 2021 | Budgetwijziging 2021 | |
Exploitatie ontvangsten | 2 830,00 euro | 2 830,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -40 409,40 euro | -40 409,40 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -37 579,40 euro | -37 579,40 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 6 593,95 euro | 6 593,95 euro |
Exploitatie voor toelage | -30 985,45 euro | -30 985,45 euro |
Exploitatietoelage | 30 985,45 euro | 30 985,45 euro |
Investeringsontvangsten | 0,00 euro | 4 373,57 euro |
Investeringsuitgaven | 0,00 euro | 4 373,57 euro |
Investeringstoelage | 0,00 euro | 4 373,57 euro |
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria die past in het goedgekeurde meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 30 985,45 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 4 373,57 euro.
Verleent een gunstig advies tot opheffing van de erkenning van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, te Bissegem (Kortrijk) horende tot de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem.
De annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, behoort tot de parochie Sint-Audomarus te Bissegem en is afhangende van de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem. Het annexe-kerkgebouw is eigendom van vzw Parochiale Werken Decanaten Regio Kortrijk en staat beter gekend als de kerk Maria Dorp.
In het kerkenbeleidsplan van de stad Kortrijk werd voorzien in het niet meer gebruiken voor de eredienst van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, te Bissegem. De kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem beschikt over onvoldoende eigen inkomsten waardoor de jaarlijkse huur en de exploitatiekosten van de annexe voor een groot deel wordt gedragen door de financiële tussenkomst van het stads- en gemeentebestuur Kortrijk en Wevelgem. De bezoekers van de annexe kunnen binnen redelijke afstand gebruik maken van de parochiekerk Sint-Audomarus. In de praktijk is de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, op vandaag reeds niet meer in gebruik.
De heer Lode Aerts, bisschop van Brugge, besliste op 25 februari 2021 tot onttrekking aan de eredienst van de altaren van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen.
Volgens het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten kan de Vlaamse regering (op voorstel van het bisdom Brugge) de erkenning opheffen van de erkende annexe-kerk. Hiertoe dienen de betrokken gemeentebesturen advies te verlenen.
Gelet op het feit dat de gemeente Wevelgem 8% ten laste neemt van de toelagen ten aanzien van de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem (Kortrijk), is ook een advies vereist.
Verleent een gunstig advies tot opheffing van de erkenning van de annexe Heilige Maria, Hulp der Christenen, te Bissegem (Kortrijk) horende tot de kerkfabriek Sint-Audomarus te Bissegem.
Er wordt mandaat verleend aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, en dit van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021.
De gemeenteraad verleende op 11 december 2020 mandaat aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. Dit mandaat eindigde op 31 maart 2021.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse regering het door het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 vastgestelde financieringsmodel verlengd voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021 voor de bronopsporing en voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021 voor het contactonderzoek.
De gemeenteraad verlengde op 7 mei 2021 het mandaat aan W13 tot en met 30 juni 2021 wat de bronopsporing betreft en tot en met 31 mei 2021 wat het contactonderzoek betreft.
Bij wijzigingsbesluit van 7 mei 2021 heeft de Vlaamse regering het door het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 vastgestelde financieringsmodel verlengd tot en met 31 augustus 2021.
De gemeenteraad verlengde op 11 juni 2021 het mandaat aan W13 tot en met 31 augustus 2021 wat de bronopsporing en het contactonderzoek betreft.
Wat de aard van de engagementen betreft, konden lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 kiezen tussen de volgende opties:
Via W13 zet de gemeente reeds sedert 1 november 2020 in op de engagementen zoals deze bedoeld zijn in optie 2. De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De Vlaamse regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw besluit goed tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken:
Gemeentebesturen hebben volgende keuzemogelijkheden:
De vaccinatiecampagne draait op volle toeren maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.
In een nota aan de Vlaamse regering melden ministers Beke en Somers: ‘de meerwaarde van de lokale initiatieven zit in de bijkomende ondersteuning van de centrale initiatieven alsook in de kwaliteitsverhoging van de verkregen informatie. Uit een voorlopige evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen'.
Via W13 wil de gemeente, samen met de andere lokale besturen die zich verenigd hebben in W13, haar engagement verlengen en bijgevolg overstappen naar optie 1.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
W13 zorgt samen met de gemeenten die zich hierin hebben verenigd, voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die W13 opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen heeft binnen de werking van eerstelijnszones. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Door huidig besluit kunnen de complementaire engagementen in naam en voor rekening van de gemeente worden opgenomen door W13.
De bewoording van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 laat echter niet toe dat de subsidies worden aangevraagd vanuit de regiowerking. De gemeenten moeten deze subsidies zelf aanvragen.
Tussen de gemeenten die zich verenigd hebben in W13 wordt dan ook overeengekomen dat de forfaitaire subsidie van de respectievelijke gemeenten wordt opgevraagd door de stad Kortrijk en vervolgens wordt doorgestort aan W13.
Artikel 1
Neemt kennis van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Artikel 2
Neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst en keurt deze goed.
Artikel 3
Geeft mandaat aan W13 om in haar naam en voor haar rekening de samenwerkingsovereenkomst af te sluiten door W13 met het agentschap Zorg en Gezondheid te ondertekenen en de engagementen verder op te nemen.
Artikel 4
De stad Kortrijk wordt gemandateerd om de forfaitaire subsidie in naam van de gemeente aan te vragen bij het agentschap Binnenlands Bestuur en door te storten aan het samenwerkingsverband W13.
De dading met het Vlaams gewest betreffende de schade aan de omleidingswegen naar aanleiding van de weg- en rioleringswerken N8, Menenstraat, wordt goedgekeurd.
Bij uitvoering van de weg- en rioleringswerken op de N8, Menenstraat (tussen kilometerpunt 94934 en kilometerpunt 96205), vanaf 3 maart 2008 tot medio 2010 door het agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werden omleidingen voorzien via gemeentewegen, zowel op grondgebied Wevelgem als op grondgebied Menen. Deze omleidingen waren niet opgenomen in het oorspronkelijke bestek, maar een gevolg van aanpassingen aan de uitvoeringswijze, om veiligheidsredenen.
Op 5 juni 2008 werd een tegensprekelijke plaatsbeschrijving van de omleidingswegen opgemaakt. Deze werd overgemaakt op 10 september 2008 aan ir. Sven Couck van AWV, leidend ambtenaar.
Na uitvoering van de werken in 2010 werd volgende schade vastgesteld op grondgebied Wevelgem:
Deze schade aan gemeentewegen was voornamelijk een gevolg van het feit dat deze wegen als omleidingsweg voor bedoelde weg- en rioleringswerken op de N8 werden gebruikt. Dit schadedossier werd herhaaldelijk aangekaart bij AWV, via briefwisseling en overlegmomenten. Over een definitieve oplossing werd nooit formeel een akkoord bereikt. Betreffende getroffen omleidingswegen werden uiteraard zowel voor, tijdens als na bedoelde weg- en rioleringswerken gebruikt. Het gegeven dat enkel en alleen het intensievere gebruik tijdens de werken tot die betreffende schade heeft geleid is niet evident te bewijzen. Bovendien is ondertussen ook al een ruime tijdsspanne verstreken.
Het betreft hier dus een complex dossier waarbij een eventuele gerechtelijke procedure de nodige tijd in beslag zou nemen en dit zonder zekere uitkomst. Teneinde dit geschil af te ronden, wordt vanuit AWV een voorstel van dading geformuleerd in een ultieme poging om minnelijk tot een vergelijk te komen. De tussenkomst van het Vlaams gewest wordt hierbij forfaitair en definitief vastgesteld op 66 500 euro (incl. btw).
Op heden zijn er nog steeds geen herstellingswerken uitgevoerd. De wegenis bevindt zich in een dermate slechte staat dat herstellingswerken niet langer kunnen uitgesteld worden. Het lijkt aangewezen om dit geschil definitief te beslechten via een dading.
De bijdrage van het agentschap Wegen & Verkeer wordt genomen als 48% van de raming van een mogelijk herstel. Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen deze forfaitair en definitief te bepalen op 66 500 euro (incl. btw). De ontvangst wordt geboekt op rekening 0200-00/745020 van het exploitatiekrediet.
De dading met het Vlaams gewest betreffende de schade aan de omleidingswegen naar aanleiding van de weg- en rioleringswerken N8, Menenstraat, wordt goedgekeurd als volgt:
TUSSEN:
EN :
2. Het Vlaams gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse regering, bij delegatie, in de persoon van de heer ir. Tom Roelants, administrateur-generaal van het agentschap Wegen en Verkeer, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 4, 1000 Brussel, hierna genoemd ‘het gewest’
Artikel 1
De gemeente Wevelgem en het gewest erkennen dat, tijdens de gezamenlijke uitvoering van werken met betrekking tot de doortocht N8 Wevelgem met referentie 1M3D8J/07/46, ten gevolge van de noodzakelijke wijziging van de uitvoeringswijze van een deel van de opdracht uitgevoerd in gezamenlijke rekening voor beide partijen, i.e. de riolering, schade is ontstaan aan de gemeentewegen die impromptu dienden te worden voorzien als omleidingsweg en daar een gezamenlijke gedeelde verantwoordelijkheid in hebben.
Met name:
Grondgebied Wevelgem
Henri Debrabanderestraat
Normandiëstraat tussen Henri Debrabanderestraat en de Heilige Theresiastraat
Heilige Theresiastraat
Hoge Posthoornstraat
Grondgebied Menen
Groenestraat
Processiestraat.
Artikel 2
Het gewest erkent dat de gemeente Wevelgem door het uitblijven van een akkoord omtrent het nodige herstel bijkomende schade heeft geleden.
De gemeente Wevelgem erkent dat het gewest een regeling tot slot van alle rekening getroffen heeft met de stad Menen omtrent de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de stad Menen op welke grond ook en daarbij de gemeente Wevelgem heeft gevrijwaard.
Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen dat het gewest afziet van een bijdrage door de gemeente Wevelgem die als medefinancierder van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 aan de oorzaak ligt van de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de stad Menen.
Artikel 3
Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen dat, rekening houdende met de staat van de weg voor de werken en de slijtage als gevolg van het lokale verkeer dat de gemeentewegen is blijven gebruiken, het gewest een bijdrage aan de herstelling van de schade op grondgebied Wevelgem gestipuleerd onder artikel 1 betaalt tot slot van discussie.
Artikel 4
De bijdrage onder artikel 3 wordt genomen als 48% van de raming van een mogelijk herstel opgemaakt door het gewest. Het gewest en de gemeente Wevelgem komen overeen deze forfaitair en definitief te bepalen als 66 500 euro (incl. btw).
Artikel 5
De gemeente Wevelgem staat in en neemt de volledige verantwoordelijkheid over de uitvoering en het resultaat van alle herstellingswerken nodig om de schade aan de wegen gestipuleerd in artikel 1 te herstellen op grondgebied Wevelgem.
Artikel 6
De ondergetekenden erkennen dat met deze som forfaitair, definitief en transactioneel alle schade, materieel en immaterieel ten gevolge van de omleiding in uitvoering van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 lopende over het grondgebied van de gemeente Wevelgem wordt vergoed, inzonderheid de bekende en onbekende, huidige en toekomstige, voorziene en onvoorziene schade, ook eventuele schade die nog niet voorzienbaar of wetenschappelijk vast te stellen is.
De gemeente Wevelgem erkent door het aangaan van huidige dading af te zien van iedere latere eis en aanvaardt de bovengenoemde som als definitieve regeling tot slot van alle rekeningen. Bijgevolg verklaart de gemeente Wevelgem afstand te doen van iedere rechtsvordering tegen het gewest als opdrachtgever van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 die aan de oorzaak ligt van de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, op welke grond ook.
Het gewest erkent door het aangaan van huidige dading af te zien van iedere latere eis en aanvaardt de bovengenoemde regeling als definitieve regeling tot slot van alle rekeningen. Bijgevolg verklaart het gewest afstand te doen van iedere rechtsvordering tegen de gemeente Wevelgem als medefinancierder van de werken aan de doortocht Wevelgem N8 die aan de oorzaak ligt van de schade aan de omleidingswegen op het grondgebied van de stad Menen, op welke grond ook.
Artikel 7
Deze betaling zal geldig verricht worden door overschrijving op de rekening van de gemeente Wevelgem nr. BE80 0910 0025 7077 onder vermelding van de referte ‘dading omleidingswegen Menenstraat’, uiterlijk 90 dagen na ondertekening door alle partijen van deze dading.
Er wordt een bod uitgebracht om de woning Lauwestraat 62, Wevelgem, aan te kopen.
Er werd ons meegedeeld dat de woning Lauwestraat 62 te koop zal aangeboden worden, mogelijks via Biddit. De aankoop van deze woning biedt een opportuniteit om een betere toegang via de Lauwestraat naar de Porseleinhallen te realiseren, er is dan ook interesse om deze woning aan te kopen.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt voor dit onroerend goed door Landmeterskantoor Sabbe + C° op 30 augustus 2021. Er kan een bod gedaan worden binnen de grenzen van dit schattingsverslag, hetzij in minnelijke onderhandelingen, hetzij via Biddit, hetzij via een openbare verkoop.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB5-ACT4/0610-00/221007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Om redenen van openbaar nut, meer bepaald ten behoeve van de realisatie van een verbeterde toegang tot de Porseleinhallen via de Lauwestraat, kan een bod uitgebracht worden binnen de grenzen van het schattingsverslag van Landmeterskantoor Sabbe + C° van 30 augustus 2021 op de woning, gelegen Lauwestraat 62, Wevelgem, kadastraal gekend als Wevelgem, 1ste afdeling, sectie C, nummer 0534/00S008.
Artikel 2
Machtigt het college van burgemeester en schepenen of een door haar aangestelde ambtenaar om in naam van de gemeente het in artikel 1 bedoelde bod uit te brengen aan de verkoper hetzij in minnelijke onderhandelingen, hetzij via Biddit, hetzij via een openbare verkoop.
Artikel 3
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het subsidiereglement voor het aanplanten van bomen in privétuinen wordt vastgesteld.
In het meerjarenplan 2020-2025 is opgenomen dat Wevelgem verder werkt aan de ontwikkeling van groen-blauwe netwerken in de gemeente. Een onderdeel daarvan is de opmaak van een reglement ter ondersteuning van het planten van bijkomende bomen.
Het project tuinrangers wordt in Wevelgem opgestart in het najaar (https://www.tuinrangers.be/deelnemende-gemeentes/wevelgem).
Het is wenselijk dat de tuinrangers bij hun rondgang dit reglement kunnen bekendmaken.
In de gemeenteraad van 13 november 2020 werd het regionaal energie- en klimaatactieplan goedgekeurd ter realisatie van het burgemeestersconvenant. Dit voorliggende subsidiereglement past ook in het hoofdstuk ‘adaptatie’ van dit actieplan, nl. de regio zal 700 ha bijkomend bos en natuur creëren.
In het Vlaams energie- en klimaatpact staat dat Vlaanderen, samen met de lokale besturen, 6,6 miljoen bomen extra wil realiseren tegen 2030. Dit is één boom per Vlaming.
Daarnaast zijn bomen sowieso belangrijk voor het verminderen van de luchtverontreiniging door het vasthouden van stof, ze temperen tegen extreme temperaturen, verhogen de leefbaarheid in de bebouwde kom, brengen koelte en schaduw en zorgen voor voedselvoorziening en broedgelegenheid voor vogels, insecten en kleine knaagdieren. Op en onder de bomen groeien mossen, varens en kruidachtige planten.
Bomen zorgen voor een grote biodiversiteit in onze omgeving.
In het voorliggend reglement wordt een subsidie voorzien van 15 euro per geplante
- (streekeigen) hoogstamboom met minimummaat 10/12
- (streekeigen) hoogstamfruitboom
- Meerstammige bomen met minimummaat 250/300.
Een niet streekeigen boom kan ook, mits goedkeuring door de dienst Openbaar Groen en Netheid. Daarvoor wordt een subsidie voorzien van 10 euro/boom.
Dit alles met een maximum van 60 euro per huishouden, school of vereniging per jaar.
PB3-AP2: Wevelgem neemt in het kader van het burgemeestersconvenant de nodige maatregelen.
PB3: AP4: Wevelgem werkt verder aan de ontwikkeling van groen-blauwe netwerken in de gemeente.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT11/0350-00/649626 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1: Definities
Hoogstambomen: een hoogstamboom met minimummaat 10/12 en een stamlengte van minstens 180 cm
Streekeigen boom: bomen die van nature in onze streek voorkomen (zie bijlage 1)
Streekeigen fruitbomen: fruitbomen die een lange traditie van kweken en kruisen kennen in onze regio. Deze zijn eveneens hoogstammig (RGF- of ENR-label (RGF = Ressources Génétiques Fruitières; ENR = Espace Naturel Regional))
Andere waardevolle hoogstammige/meerstammige bomen: bomen die niet op de lijst van streekeigen bomen voorkomen, maar die eveneens een natuurwaarde hebben. Deze dienen ter goedkeuring voorgelegd aan de dienst Openbaar Groen en Netheid
Meerstammige bomen moeten een minimummaat van 250/300 hebben en hebben minstens 3 evenwaardige stammen
Huishouden: alle personen die gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres behoren tot één huishouden.
Artikel 2: Subsidies
De gemeente verleent een subsidie aan de eigenaar of de gebruiker van het perceel voor de aanplant van hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen, die voldoen aan de voorwaarden gesteld in de artikelen 4 en 5. Voor subsidiëring komen enkel aanplantingen in aanmerking gelegen binnen de grenzen van de gemeente. De subsidie wordt verleend voor de aanplanting van streekeigen hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen die op de lijst door de dienst Openbaar Groen en Netheid werden vastgesteld (bijlage 1). Afwijkingen dienen vooraf goedgekeurd door deze dienst.
Artikel 3: Subsidiebedrag
De subsidie voor de aanplanting van hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen wordt uitgekeerd met een maximum van 60 euro per huishouden, school of vereniging per jaar. De subsidie voor een streekeigen hoogstamboom/meerstammige boom of hoogstamfruitboom bedraagt 15 euro per boom. De subsidie voor een niet-streekeigen boom, goedgekeurd door de dienst Openbaar Groen en Netheid, bedraagt 10 euro per boom.
Artikel 4: Toekenningsvoorwaarden voor de subsidie
Bomen die worden aangeplant in uitvoering van een omgevingsvergunning, komen niet in aanmerking voor deze subsidie.
De boom wordt op die wijze geplant dat deze voldoende ruimte heeft om te groeien en beschermd is tegen eventuele beschadiging door dieren of andere externe factoren.
De boom is een bewortelde hoogstamboom met minimummaat 10/12, een meerstammige boom met minimummaat 250/300 of hoogstamfruitboom.
De aanplanting gebeurt binnen de week na aankoop van de boom. In tussentijd worden de wortels beschermd tegen uitdroging.
Voor de toepassing van dit reglement komen enkel personen in aanmerking die ofwel eigenaar ofwel gebruiker zijn van het perceel waar de boom wordt geplant. De toekenning van een subsidie aan een gebruiker die de aanplant uitvoert, sluit de toekenning aan een eigenaar uit en omgekeerd.
Organisaties zoals scholen of verenigingen met rechtspersoonlijkheid, die eigenaar of gebruiker zijn van gronden, komen eveneens in aanmerking voor subsidiëring.
De aanplanting wordt uitgevoerd in overeenstemming met de geldende regelgeving. De bomen dienen op minstens 2 m van de perceelsgrens te worden geplant, bij voorkeur verder. Boomkruinen mogen immers niet over de perceelsgrens hangen.
Voor uitzonderingen op de geldende regelgeving is de schriftelijke toestemming nodig van de aanpalende eigenaar.
De aanplanting dient minimum gedurende tien jaar behouden blijven. Gedurende deze periode mogen enkel normale onderhouds- en instandhoudingswerken worden uitgevoerd. Het vellen of rooien van de gesubsidieerde bomen is niet toegestaan.
Indien bij controle onregelmatigheden worden vastgesteld, kan de toegekende subsidie worden teruggevorderd.
Artikel 5: Procedure
De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager.
De subsidieaanvraag wordt ingediend bij het gemeentebestuur door middel van een volledig ingevuld subsidieaanvraagformulier (webformulier).
De aanvrager bevestigt dat de uitgevoerde werken overeenstemmen met de door het gemeentebestuur gestelde vereisten om in aanmerking te komen voor de subsidie.
De gemeentelijke subsidie kan slechts worden uitgekeerd na het planten van een boom.
Een gemeentelijke afgevaardigde kan steeds ter plaatse komen om de uitvoering van de gesubsidieerde aanplanting te controleren.
De aanvrager geeft voor deze controle uitdrukkelijk de toelating om aanspraak te kunnen maken op de subsidie.
Mislukte aanplantingen dienen hersteld te worden. Gebeurt dit niet, dan kunnen de subsidies teruggevorderd worden.
De toelage kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden wanneer de boom door kennelijk gebrek aan zorg niet tot uitgroei komt.
Artikel 6
Het subsidiereglement treedt in werking vanaf 10 september 2021 voor de sinds deze datum aangekochte hoogstambomen/meerstammige bomen en hoogstamfruitbomen.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd alle onderzoeken uit te voeren of te bevelen die het nodig acht om de juistheid van de haar verstrekte gegevens na te gaan.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Het betreft de herroeping van de aanduiding van twee sanctionerende ambtenaren in het kader van gemeentelijke administratieve sancties.
Voor de handhaving van de algemene politieverordening dienen er sanctionerende ambtenaren aangewezen in het kader van de administratieve geldboetes.
Er wordt hiervoor een beroep gedaan op de sanctionerende ambtena(a)r(en) van de stad Kortrijk (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 houdende de samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties met de stad Kortrijk).
Mevrouw Catherine De Mulder en de heer Yves Vanneste, die eertijds werden aangesteld als sanctionerend ambtenaar, zijn niet langer tewerkgesteld bij de stad Kortrijk, hun aanstelling als sanctionerend ambtenaar dient dan ook herroepen te worden.
De aanstelling van mevrouw Catherine De Mulder en de heer Yves Vanneste als sanctionerend ambtenaar wordt met onmiddellijke ingang herroepen.
Mevrouw Anke Vanhoecke wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Voor de handhaving van de algemene politieverordening dienen er sanctionerende ambtenaren aangewezen in het kader van de administratieve geldboetes.
Er wordt hiervoor een beroep gedaan op de sanctionerende ambtena(a)r(en) van de stad Kortrijk (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 houdende de samenwerkingsovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties met de stad Kortrijk).
Stad Kortrijk stelt voor om bijkomend mevrouw Anke Vanhoecke aan te stellen als sanctionerend ambtenaar.
Mevrouw Anke Vanhoecke voldoet aan de nodige kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden. Er is gunstig advies van de bevoegde procureur des Konings.
Mevrouw Anke Vanhoecke, in dienst van de stad Kortrijk, wordt door de gemeente Wevelgem aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Deze aanstelling gebeurt tot herroeping.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter