De afsprakennota 2022-07 met de Intercommunale Leiedal 'opmaak van een hemelwater- en droogteplan in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad keurde op 8 oktober 2021 de 'regionale onthardingsstrategie voor Zuid-West-Vlaanderen' goed en engageerde zich om deze op eigen grondgebied zo goed mogelijk toe te passen. In dit kader kan Leiedal ondersteuning bieden bij de opmaak van een hemelwater- en droogteplan.
In het meerjarenplan 2020-2025 is opgenomen om een hemelwater- en droogteplan op te maken voor het volledige grondgebied. Binnen het hemelwater- en droogteplan wordt vorm gegeven aan een integrale visie op het watersysteem in de gemeente.
In het kader van de zelfstandige groepering Leiedal is binnen de afsprakennota 2022-07 'opmaak van een hemelwater- en droogteplan' de aanpak van de opmaak voorzien:
De 'afsprakennota 2022-07: opmaak van een hemelwater- en droogteplan in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Prioritair actieplan: PB3-AP5: De gemeente neemt haar verantwoordelijkheid op het vlak van zuivering van afvalwater.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-AP5/0310-00/214100/PB3-AP5 van het investeringskrediet.
De raming bedraagt 58 884,97 euro (vrij van btw).
De afsprakennota 2022-07 met de Intercommunale Leiedal 'opmaak van een hemelwater- en droogteplan in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt goedgekeurd.
Raming: 64 757 euro (excl. btw), hetzij 78 355,97 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'aanleg groenzones Nieuwenhove en Karrestraat' werd een bestek met nr. 2698/00822 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 64 757 euro (excl. btw), hetzij 78 355,97 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT11/0680-00/220007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2698/00822 en de raming voor de opdracht 'aanleg groenzones Nieuwenhove en Karrestraat', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 64 757 euro (excl. btw), hetzij 78 355,97 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 113 520,90 euro (excl. btw), hetzij 137 360,29 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 30 juni 2021 tot de gunning van de opdracht 'sloop woning hoek Roterijstraat-Gullegemstraat: ontwerper' aan BCQ architecten.
In het kader van de opdracht 'slopen van een woning en heraanleg omgeving Gullegemstraat 115' werd een bestek met nr. 2021.585 opgesteld door de ontwerper, BCQ architecten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 113 520,90 euro (excl. btw), hetzij 137 360,29 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0119-03/221007/I-PB5-AP2 en rekening PB5-ACT7/0200-00/224007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2021.585 en de raming voor de opdracht 'slopen van een woning en heraanleg omgeving Gullegemstraat 115', opgesteld door de ontwerper, BCQ architecten, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 113 520,90 euro (excl. btw), hetzij 137 360,29 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aangepast.
Het college van burgemeester en schepenen verzocht de voorzitter van de gemeenteraad op 12 januari 2022 om de gemeenteraad bijeen te roepen op een aantal data voor het kalenderjaar 2022. Na overleg op de agendacommissie werd voorgesteld om vanaf september 2022 de gemeenteraad niet langer te plannen op een vrijdag maar op een donderdag. Om die reden wordt voorgesteld om artikel 11 betreffende de timing van het indienen van mondelinge vragen aan te passen. Verder wordt ook voorgesteld om artikel 18 betreffende het indienen van amendementen en subamendenten te actualiseren.
Het ontwerp van wijziging van huishoudelijk reglement werd besproken op de agendacommissie van 8 oktober 2021 en 11 februari 2022.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 februari 2019 en gewijzigd door de gemeenteraad op 7 mei 2021 en 12 november 2021, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 11 wordt integraal vervangen als volgt:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen, voor zover die vragen betrekking hebben op de bevoegdheden van de burgemeester of het college van burgemeester en schepenen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Vragen die uiterlijk 5 dagen vóór de raadzitting schriftelijk of elektronisch worden gesteld, kunnen op uitdrukkelijke aanvraag toegevoegd worden aan de agenda en zullen op de raadzitting mondeling beantwoord worden.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste twee werkdagen voor de zitting van de gemeenteraad om 14 uur overgemaakt aan de algemeen directeur, die hiervan onverwijld de voorzitter van de gemeenteraad en de burgemeester op de hoogte stelt. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
Artikel 2
Artikel 18 wordt integraal vervangen als volgt:
§1. Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk een werkdag voor de vergadering om 14 uur schriftelijk amendementen (d.i. een voorstel tot wijziging van een voorstel van beslissing) indienen ter stemming via een duidelijk voorstel van beslissing. Hiervoor bezorgen de gemeenteraadsleden het amendement aan de algemeen directeur, die het bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. De amendementen worden aan de raadsleden bezorgd via mail of via annotatie in de notulensoftware, ten laatste de dag van de vergadering om 9 uur.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk voor de aanvang van de zitting schriftelijk subamendementen (d.i. een voorstel tot wijziging van een amendement) indienen ter stemming via een duidelijk voorstel van beslissing. Hiervoor bezorgen de gemeenteraadsleden het subamendement aan de algemeen directeur, die het bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad voor de aanvang van de zitting. De subamendementen worden aan de raadsleden ter stemming voorgelegd ter zitting.
Over eventuele (sub)amendementen die ter zitting zelf worden voorgesteld n.a.v. de beraadslaging van een agendapunt wordt eerst gestemd over het behandelen ervan. Indien beslist wordt tot de behandeling van dit (sub)amendement wordt het vervolgens ter stemming voorgelegd.
§2. De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen ter stemming gelegd.
Artikel 2
Deze wijziging treedt in werking op 14 maart 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het huishoudelijk reglement.
Het betreft de definitieve aanvaarding van de straatnaam 'Marie Cornilliestraat' voor de nieuwe weg voor de verkaveling aan de Warandestraat.
De nieuwe straatnaam voor de nieuwe weg voor de verkaveling aan de Warandestraat werd door de gemeenteraad in zitting van 12 november 2021 voorlopig aanvaard: Marie Cornilliestraat.
De inspraakprocedure zoals voorzien bij artikel 4 en artikel 5 van het decreet tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen werd georganiseerd:
De culturele raad stelde, in zijn advies van juni 2021, voor om de nieuwe weg te benamen naar mevrouw Sara Nieulant. Dit blijkt de naam van de eerste abdis van de Guldenbergabdij in de 13de eeuw. Deze naam is echter moeilijk te spellen en ook de uitspraak lijkt niet evident.
Het college van burgemeester en schepenen stelde bij beslissing van 7 juli 2021 voor om de straat te vernoemen naar Maria of Miete Cornillie, een bekend figuur uit Moorsele, en de culturele raad dit voorstel te bezorgen.
De culturele raad formuleerde in een nieuw voorstel het advies om de nieuwe weg in de verkaveling aan de Warandestraat inderdaad te noemen naar Marie Cornillie, een rijke dame die leefde in de 19de eeuw te Moorsele.
Het college van burgemeester en schepenen heeft bij beslissing van 20 oktober 2021 kennis genomen van dit schriftelijk advies van de culturele raad en beslist om de straatnaam 'Marie Cornilliestraat' voor te leggen aan de gemeenteraad voor voorlopige aanvaarding. Zoals gesteld, werd de nieuwe straatnaam 'Marie Cornilliestraat' voorlopig aanvaard door de gemeenteraad in zitting van 12 november 2021.
In zijn formele advies van 30 november 2021 bevestigt de culturele raad het eerdere advies om de nieuwe weg te noemen naar Marie Cornillie.
Op 2 december 2021 werd bezwaar ingediend. In dit bezwaar worden bedenkingen geformuleerd bij de 'uitzonderlijke verdienste' van Marie Cornillie die, volgens het ingediende bezwaar, nooit iets voor Moorsele heeft betekend. Als ze al iets deed, dan was het uit eigen belang. In het bezwaar wordt verwezen naar het boek van Lut Vanoverberghe 'Marie Cornillie, een kijk op de negentiende eeuw te Moorsele'. De bezwaarindiener is van oordeel dat de voorlopige aanvaarding van de straatnaam Marie Cornilliestraat niet terecht is.
Ook liet een burger in zijn schrijven van 5 december 2021 zijn mening weten over de voorgestelde straatnaam. Hij verwijst naar 'Mitte Cornillie' en haalt aan dat de in Moorsele geboren en getogen vrouw, die niet van onbesproken handel en wandel was, toch reeds meer dan 2 eeuwen lang Moorsele in de ban houdt. De keuze staat voor hem vast: de Moorseelse 'Mitte' Cornillie.
Dezelfde burger suggereert in een tweede schrijven van 15 december 2021 de nieuwe weg te benamen naar 'Moeder Lutgarde', een voorbeeld voor de Moorseelse mensen die, nu vooral ook in de strijd tegen COVID-19, in de verzorgingssector werken en zich dag in dag uit uitsloven voor de vele zieken.
Op 28 februari 2022 ging burgemeester Jan Seynhaeve over tot sluiting van het openbaar onderzoek en acteerde de bezwaren en opmerkingen.
Het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat bij voorkeur geput wordt uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, dat enkel namen in aanmerking komen van figuren die uit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijk zijn en dat voorkeur gegeven wordt aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
Tot op de dag van vandaag blijft zichtbaar dat het leven van Marie Cornillie tot de verbeelding spreekt. Ze behoort tot de Moorseelse overlevering. Ze overleed meer dan 130 jaar geleden, maar wordt, zeker in Moorsele, niet vergeten. Marie Cornillie besteedde, niettegenstaande ze zelf op grote voet leefde, haar rijkdom ook om armen te helpen, dit in Moorsele, maar ook in andere gemeenten. Marie Cornillie ijverde heel vroeg voor gemeentelijk onderwijs. Er doen heel wat verhalen de ronde over haar verleden. Fantasie of werkelijkheid is hierbij niet altijd eenvoudig te onderscheiden. Het is alvast niet verwonderlijk dat zij zich, gezien haar rijkdom, bemoeide met zowel het kerkelijke, het politieke als culturele leven van Moorsele.
Beslist de nieuwe weg voor de verkaveling aan de Warandestraat 'Marie Cornilliestraat' te benamen. Geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen alle maatregelen van uitvoering te nemen.
Hecht zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 'project Iedereen Digitaal' met Kuurne en Lendelede.
De minister bevoegd voor Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen engageert zich om bijkomende ondersteuning te voorzien voor gemeenten en steden om een sterke lokale e-inclusiewerking uit te bouwen.
Het digitale zit vandaag immers vervat in ieder aspect van het leven. Als je digitaal niet mee bent, ben je uitgesloten uit tal van aspecten van het maatschappelijk leven en komt het recht op zaken zoals onderwijs, werk of zorg in het gedrang. Iedereen heeft gelijke rechten en verdient gelijke kansen. Inzetten op digitale inclusie is dus cruciaal om de gelijke kansen van iedereen in Vlaanderen, in het bijzonder tijdens en na de coronacrisis te verzekeren.
Er werden 27 projecten van kleine en middelgrote lokale besturen die samen een lokaal e-inclusiebeleid willen uitbouwen, goedgekeurd voor subsidiëring. In totaal zetten 108 lokale besturen zich de komende 3 jaar in om digitale uitsluiting te vermijden.
Het project dat uitgewerkt werd door de lokale besturen Wevelgem, Kuurne en Lendelede is één van deze geselecteerde projecten. Het project loopt van januari 2022 tot en met december 2024. Er werd een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgemaakt om een aantal afspraken te maken tussen de verschillende lokale besturen.
De subsidie wordt geboekt op rekening PB1-ACT32/0119-01/740610 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst met de lokale besturen Kuurne en Lendelede betreffende de projectsubsidie 'Iedereen Digitaal' wordt goedgekeurd als volgt:
Tussen de ondergetekenden:
Enerzijds
Het lokaal bestuur van Wevelgem, gevestigd Vanackerestraat 16, 8560 Wevelgem, hier vertegenwoordigd door de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur,
In de rol van projectpromotor, tevens projectpartner;
en
Anderzijds
Het lokaal bestuur van Kuurne, gevestigd Marktplein 9, 8520 Kuurne, hier vertegenwoordigd door de heer Chris Delneste, voorzitter van de gemeenteraad, en mevrouw Els Persyn, algemeen directeur;
en
Het lokaal bestuur van Lendelede, gevestigd Dorpsplein 1, 8860 Lendelede, hier vertegenwoordigd door de heer Pedro Ketels, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Christophe Vandecasteele, algemeen directeur;
In de rol van projectpartners;
Wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1 – Voorwerp van de samenwerkingsovereenkomst
Deze overeenkomst regelt de samenwerking tussen de lokale besturen van Lendelede, Kuurne en Wevelgem in het kader van het project ‘Iedereen Digitaal’, gedurende de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024.
Het project ‘Iedereen Digitaal’ is een gesubsidieerd project binnen de projectoproep van het ABB - lokaal e-inclusiebeleid. Dit project werd goedgekeurd met een subsidie van 194 610 euro.
Artikel 2 – Doel van de samenwerkingsovereenkomst
De drie lokale besturen engageren zich om gezamenlijk volgende doelstelling te bereiken:
Uitsluiting en isolement door de digitale kloof wordt verkleind bij de brede bevolking, en in het bijzonder bij kwetsbare groepen.
Artikel 3 – Projectsubsidie en cofinanciering
De projectsubsidie van 194 610 euro wordt uitbetaald aan lokaal bestuur Wevelgem, promotor van het project.
De besteding gaat zowel naar werkingskosten als loonkosten voor de projectcoördinator.
Vanuit ABB wordt een financiële en functionele verantwoording van de projectsubsidie verwacht uiterlijk op 28 februari 2025. De rapportering is een gedeelde verantwoordelijkheid van de deelnemende partners. Als projectpromotor coördineert de gemeente Wevelgem deze rapportering.
Tegenover de projectsubsidie staat een cofinanciering van 49 800 euro (20%).
De verdeling van de cofinanciering over de verschillende partners in het project wordt bepaald op basis van het inwonersaantal en is als volgt vastgelegd:
|
inwonersaantal |
cofinanciering |
Lendelede |
5 783 |
5 645 euro |
Kuurne |
13 674 |
13 349 euro |
Wevelgem |
31 557 |
30 806 euro |
De projectcoördinator houdt een projectboekhouding bij. De kosten van elke projectpartner worden tussentijds uitbetaald, aan het einde van elk projectjaar, na goedkeuring door de stuurgroep en zolang de projectmiddelen toereikend zijn.
Artikel 4 – Personeel
Lokaal bestuur Wevelgem werft een projectcoördinator aan die het project uitrolt in de drie lokale besturen.
Conform de verwachtingen van ABB engageert Wevelgem zich dat het om een bijkomende personeelsinzet gaat, en bevestigt dit in een verklaring op eer.
Artikel 5 – Stuurgroep en contactpersonen
Het college van burgemeester en schepenen van elk lokaal bestuur duidt een contactpersoon per lokaal bestuur aan tijdens de looptijd van het project.
Het project wordt daarnaast aangestuurd en opgevolgd door een stuurgroep, met een vertegenwoordiging uit elk lokaal bestuur en de projectcoördinator. Deze stuurgroep waakt over de integrale projectuitvoering, van opstart tot en met rapportering, met oog voor de gespreide tijdsbesteding en output in de verschillende besturen, en stuurt bij waar nodig.
Artikel 6 – Geldigheidstermijn van deze overeenkomst
Deze overeenkomst treedt in werking op 1 januari 2022 en eindigt op 31 december 2024.
Hecht zijn goedkeuring aan het protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid.
Een duidelijk kader tot uitwisselen van informatie tussen de diverse betrokken partners is een kritieke succesfactor in het uitoefenen van een integraal veiligheidsbeleid waarbij zowel preventief, proactief als reactief dient opgetreden te worden, door iedere actor vanuit de eigen discipline en deeldomein, opdat binnen dergelijke multidisciplinaire aanpak de ondermijnende criminaliteit op een effectieve en efficiënte manier kan worden aangepakt.
Het protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid biedt de mogelijkheid aan diverse diensten om samen te werken en informatie uit te wisselen, met het oog op een integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid.
Goede informatiedeling tussen de diverse partners en de verschillende overheden is immers essentieel en noodzakelijk met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid.
Lokale besturen kunnen hun bevoegdheden aanspreken om op te treden (zoals opleggen van plaatsverbod, administratieve geldboete, administratieve sluiting enz.). Gerechtelijke en politionele informatie kan hierbij een meerwaarde zijn.
Voor dit protocol zijn de partners de stad Menen, de gemeenten Wevelgem en Ledegem, de lokale politiezone Grensleie, de procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg te West-Vlaanderen, de arbeidsauditeur Brugge, de directeur-coördinator van de Coördinatie- en Steundirectie van de federale politie van de provincie West-Vlaanderen en de gerechtelijk directeur van de federale gerechtelijke politie van de provincie West-Vlaanderen.
Deze partners gaan met dit protocol het engagement aan om, binnen de perken van hun budgettaire en personeelsmatige mogelijkheden, maximaal inspanningen te leveren teneinde, binnen het bestaande juridische kader, op de meest ruime wijze informatie uit te wisselen in functie van de strafrechtelijke en/of bestuurlijke handhaving.
Het lokaal bestuur Wevelgem, de politiezone Grensleie en het openbaar ministerie hebben dan ook de specifieke doelstelling om criminele inmenging te voorkomen in de legale economie, om te voorkomen dat criminelen en/of criminele organisaties door de overheid onbewust of ongewild, rechtstreeks dan wel onrechtstreeks worden gefaciliteerd in hun criminele doelstellingen en/of te voorkomen dat er een vermenging ontstaat tussen onder- en bovenwereld en de economische machtsposities te doorbreken die zijn opgebouwd met behulp van illegaal vergaard kapitaal. Het is ten zeerste aangewezen om hierin samen te werken met alle gemeenten binnen dezelfde politiezone.
Het openbaar ministerie, conform de omzendbrief R.nr. 11/2017 van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Gent en de daarin vermelde rechtsgronden, engageert zich om deel te nemen aan voormelde bestuurlijke doelstelling en meer algemeen aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen binnen de contouren van huidig protocolakkoord en binnen het bestaande juridisch kader.
De ontwerptekst van protocol, zoals uitgewerkt op voorstel van de stad Menen, werd besproken en overlegd met de diverse partners, en met de procureur-generaal van het hof van beroep van Gent en kan worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter finale goedkeuring. Dit protocol werkt de organisatiestructuur uit voor de bestuurlijke aanpak, de informatie-uitwisseling (zowel proactief als reactief, de uitbouw van een gedegen informatiepositie, de opslag in een databank) en legt het kader vast voor bestuurlijke controleacties of 'flexacties'.
In het kader van het protocol kan er strategisch en operationeel overleg worden georganiseerd.
Dit protocol treedt onmiddellijk in werking vanaf de ondertekening ervan.
Dit protocol kadert binnen de beleidsdoelstellingen, zoals goedgekeurd in de meerjarenplan 2020-2025, meer bepaald PB1-AP7: het lokale veiligheidsbeleid wordt gerealiseerd, waarvoor sterk samengewerkt wordt met de partners in de politie- en de hulpverleningszone.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het protocol bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid goed, zoals dit wordt afgesloten tussen de stad Menen, de lokale politiezone Grensleie, de gemeenten Wevelgem en Ledegem, de procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg te West-Vlaanderen, de arbeidsauditeur Brugge, de directeur-coördinator van de Coördinatie- en Steundirectie van de federale politie van de provincie West-Vlaanderen en de gerechtelijk directeur van de federale gerechtelijke politie van de provincie West-Vlaanderen.
Artikel 2
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om het protocol te ondertekenen.
Artikel 3
Dit protocol treedt onmiddellijk in werking vanaf de ondertekening ervan.
Artikel 4
Afschrift hiervan wordt overgemaakt aan alle bij het protocol betrokken partijen.
Formuleert haar advies over het ontwerp van provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Zilveren Spoor aan de Procoro.
Openbaar Onderzoek
De provincie West-Vlaanderen maakt, in samenwerking met de gemeente Wevelgem, het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) Zilveren Spoor op voor het hippisch centrum te Moorsele. De provincieraad van de provincie West-Vlaanderen heeft in zitting van 16 december 2021 het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 'Zilveren Spoor' voorlopig vastgesteld.
Voor dit provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan wordt momenteel een openbaar onderzoek georganiseerd waarbij opmerkingen en bezwaren kunnen worden ingediend. Het openbaar onderzoek wordt georganiseerd van maandag 10 januari 2022 tot en met vrijdag 11 maart 2022. De adviezen, bezwaren en opmerkingen uit dit openbaar onderzoek, worden gebundeld en gecoördineerd door de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening (Procoro), dat een gemotiveerd advies uitbrengt bij de provincieraad dat het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan definitief zal vaststellen.
De te raadplegen documenten in kader van dit openbaar onderzoek zijn te vinden op https://www.west-vlaanderen.be/ruimtelijke-planning/rups/rup-zilveren-spoor en zijn ook in bijlage opgenomen.
Een korte toelichting over de inhoud van dit ontwerp van PRUP Zilveren Spoor is als bijlage toegevoegd.
Gemeentelijk advies
Overeenkomstig artikel 2.2.15, §4 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, moet de gemeenteraad haar advies binnen de termijn van het openbaar onderzoek bezorgen aan de Procoro. Het bestuur koos ervoor om ook advies in te winnen bij de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro).
Op het Gecoro-overleg van 22 februari 2022 werd het ontwerp-PRUP Zilveren Spoor toegelicht, besproken en geadviseerd (verslag in bijlage) als volgt:
Het advies van de cluster Grondgebiedszaken luidt als volgt:
De gemeenteraad kan, na kennisname van deze 'gemeentelijke adviezen' haar advies formuleren aan de Procoro.
Artikel 1
Neemt kennis van het advies van de Gecoro over het ontwerp van provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Zilveren Spoor en het advies van de cluster Grondgebiedszaken ter zake.
Artikel 2
Formuleert volgend advies over het ontwerp van provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Zilveren Spoor aan de Procoro:
Keurt de voorliggende verkoopovereenkomst voor de Kloostersite goed waarbij een deel van een kloostergebouw met grond, gelegen Deken Jonckheerestraat 16 voor een grootte van 2 001 m² wordt aangekocht.
Deze aankoop kadert binnen het Masterplan Wevelgem. Het biedt een antwoord op de vraag naar een (markt)plein als ontmoetingsruimte in het Wevelgemse centrum. Daarbij kan de aanleg van een nieuw centrumplein t.h.v. de huidige parking aan CC Guldenberg de juiste dimensie, locatie en aankleding gegeven worden en kan ook de ingang van het CC Guldenberg aan het centrumplein komen te liggen.
De aankoop van het klooster met grond, gelegen in de Deken Jonckheerestraat 16, is een opportuniteit die de gemeente wil aangrijpen om het nieuwe centrumplein te kunnen realiseren.
Deze opportuniteit werd eerder toegelicht in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid van 23 juni 2020. In navolging van de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van 2 september 2020 en van 7 juli 2021 werd een akkoord bereikt met Vrij Katholiek Secundair Onderwijs Menen-Wervik-Wevelgem vzw (VKSO MWW) omtrent de splitsing van de Kloostersite. Voor VKSO MWW biedt de aankoop bijkomende uitbreidingsmogelijkheden.
Notaris Lambrecht van Lambrecht, Raskin & Dierynck geassocieerde notarissen, bereidde het ontwerp van verkoopovereenkomst voor. Dit ontwerp (met opmetingsplan in bijlage) wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad.
De aankoop door de gemeente betreft de aankoop van lot 3 op het opmetingsplan opgemaakt door bv Bureau Callens en betreft een deel van een kloostergebouw met grond, gelegen Deken Jonckheerestraat 16 (gekadastreerd sectie C, deel van nummer 500B2 P0000), voor een grootte volgens meting van 2 001 m² en tegen een kostprijs van 486 024 euro, overeenkomstig het schattingsverslag opgemaakt door bv Bureau Callens.
Via een afzonderlijke overeenkomst zal binnen het deel dat wordt aangekocht door VKSO MWW, lot 5 op het opmetingsplan in erfpacht worden gegeven aan de gemeente, samen met lot 4 (dat buiten deze verkoopovereenkomst valt). Het ontwerp van erfpachtovereenkomst wordt voorbereid door de notaris.
Deze uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT11/0610-00/221007/I-PB4-AP1 van het investeringskrediet voor de (gedeeltelijke) aankoop van het klooster. Mits het bekomen van een visum.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een deel van een kloostergebouw met grond, gelegen Deken Jonckheerestraat 16 (gekadastreerd sectie C, deel van nummer 500B2 P0000) aan tegen de schattingsprijs, zijnde 486 024 euro. Het betreft de aankoop van lot 3 op het opmetingsplan opgemaakt door bv Bureau Callens voor een grootte volgens meting van 2 001 m².
Artikel 2
Keurt de voorliggende verkoopovereenkomst voor de Kloostersite goed. Voornoemde verkoopovereenkomst blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 2
Gelast het college van burgemeester er schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Hecht zijn goedkeuring aan het sociaal woonbeleidsconvenant met de Vlaamse regering.
Elke gemeente heeft een bindend sociaal objectief (BSO) dat bestaat uit de realisatie van een aantal sociale huurwoningen tegen 31 december 2025. Bijkomende sociale huurwoningen bovenop het BSO realiseren met gesubsidieerde financiering kan enkel als de gemeente beschikt over een sociaal woonbeleidsconvenant met daarin een contingent sociale huurwoningen.
Binnen het financieringskader van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) staan al heel wat projecten van SHM De Vlashaard gepland. De gemeente haalt met deze projecten het opgelegde BSO. Voor een aantal woningen van projecten in voorbereiding besliste de gemeenteraad, op advies van het woonoverleg, op 8 oktober 2021 om een sociaal woonbeleidsconvenant aan te vragen.
Het betreft meer bepaald volgende bijkomende realisaties:
VMSW onderzocht de aanvraag, in samenspraak met Wonen-Vlaanderen en het kabinet van de Vlaamse minister van Wonen, minister Diependaele, en bevestigde dat de gemeente een sociaal woonbeleidsconvenant kan afsluiten voor 46 bijkomende sociale huurwoningen en dit voor een duur van 3 jaar vanaf 1 maart 2022.
Het ontwerp van sociaal woonbeleidsconvenant wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Hecht zijn goedkeuring aan het sociaal woonbeleidsconvenant met de Vlaamse regering.
De grond voor de groenzone in de verkaveling Hoppestraat wordt aangekocht en de gronden van de wegenis in de verkaveling Hoppestraat worden kosteloos verworven.
De verkaveling in de Hoppestraat werd gerealiseerd. De aangelegde wegenis van deze verkaveling werd definitief opgeleverd. De gemeente kan conform het verkavelingscontract de groenzone aankopen en de wegenis kosteloos verwerven.
Volgens het opmetingsplan opgemaakt door de heer Koen Roelandt van 20 april 2020 heeft de wegenis (lot 1) een oppervlakte van 1 335 m² en de groenzone (lot 2) een oppervlakte van 613 m².
Landmeetkantoor Koen Roelandt bv heeft op 24 november 2020 een schattingsverslag opgemaakt, de waarde van de groenzone wordt geschat op 46 005 euro.
Notaris Strobbe uit Wevelgem bereidde de akte voor. De gemeenteraad kan nu de aankoop en kosteloze verwerving goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT11/0680-00/220007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt de gronden voor de groenzone in de verkaveling Hoppestraat aan tegen de schattingsprijs, zijnde 46 005 euro. Het gaat om een perceel grond, gekadastreerd sectie A, deel van nummer 262R (lot 2), met een oppervlakte van 613 m² volgens metingsplan van landmeter Koen Roelandt van 20 april 2020.
Artikel 2
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de gronden van de wegenis in de verkaveling Hoppestraat. Het gaat om een perceel grond, gekadastreerd sectie A, deel van nummer 262R (lot 1), met een oppervlakte van 1 335 m² volgens metingsplan van landmeter Koen Roelandt van 20 april 2020.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop groenzone en kosteloze verwerving wegenis goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 4
Affecteert deze gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 5
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een perceel grond wordt aangekocht in de Warandestraat in functie van de heraanleg van de Warandestraat.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 juni 2015 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht ‘weg- en rioleringswerken Warandestraat, aanstellen ontwerper, veiligheidscoördinator en afkoppelingsdeskundige'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 19 augustus 2015 om deze ontwerpopdracht te gunnen aan EVOLTA.
De gemeenteraad verleende in zitting van 2 juli 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'wegenis-, omgevings- en rioleringswerken Warandestraat'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 19 januari 2022 om deze opdracht te gunnen aan Cnockaert nv.
Het wegenistracé voor de heraanleg van de Warandestraat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 oktober 2021.
Voor de uitvoering van deze werken, in het bijzonder de heraanleg van de Warandestraat met parkeerhavens, zijn grondverwervingen nodig. Het gaat onder meer om een perceel, kadastraal gekend als Wevelgem, 4de afdeling, sectie B, nr. 1322G7.
Tijdens de onderhandelingen werd rekening gehouden met een marge voor een wachtinterest en een wederbeleggingsvergoeding bovenop de schattingsprijs, die zou moeten betaald worden bij een onteigening. Er werd overeenstemming bekomen met de huidige eigenaar over de verkoop voor (afgerond) 11,22 euro per m², in totaal 51 542,66 euro voor een kadastrale oppervlakte van 4 593 m². Dit ligt binnen de vooropgestelde marges.
Notaris Moens bereidde de akte voor.
De kosten van deze aankoop worden aangerekend op rekening PB3-ACT14/0220-00/220007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente koopt volgende grond aan in de Warandestraat: een perceel, kadastraal gekend als Wevelgem, 4de afdeling, sectie B, nr. 1322G7, met een kadastrale oppervlakte van 4 593 m², en dit voor 51 542,66 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Hecht zijn goedkeuring aan de kaderovereenkomst 'Fluvius Duurzame gebouwen' met Fluvius West.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West. Fluvius System Operator cv (operationeel bekend onder de naam Fluvius), werkmaatschappij van Fluvius West, ondersteunt de gemeente in het behalen van de energiedoelstellingen. Reeds een 20-tal jaar kan de gemeente gebruik maken van het energieboekhoudprogramma (op heden E-lyse genaamd), waarin de gegevens van 28 gemeentelijke gebouwen worden bijgehouden. Het energiemanagement via E-lyse maakt deel uit van een ruimer aanbod van Fluvius West dat gericht is op het opzetten van een energiezorgsysteem en dat wordt verzekerd via de werkmaatschappij Fluvius.
Naast dit energieboekhoudprogramma omvat het aanbod van Fluvius ook nog een andere dienst, nl. de opmaak van een energiezorgplan op maat voor gemeentelijke gebouwen.
Aan de hand van een transparant energiezorgplan kan door de gemeente een duidelijk en haalbaar investeringsplan opgesteld worden. Energiezorgplannen zullen dan ook een ondersteuning bieden voor het bepalen van de prioriteiten teneinde de doelstellingen van het energie- en klimaatpact en van de burgemeestersconvenant 2030 te behalen.
Een energiezorgplan bestaat uit volgend stappenplan:
Het geeft een goed beeld van de mogelijke energetische investeringen.
De opmaak van een energiezorgplan van FOCUS-gebouwen is gratis. Daarnaast kan Fluvius ook verder het project realiseren, in ontwerp- en uitvoeringsfase. Deze prestaties zijn betalend en worden via afzonderlijke specifieke overeenkomsten geregeld.
Om in te gaan op dit aanbod van Fluvius moet een kaderovereenkomst worden afgesloten met Fluvius West.
Artikel 1
Hecht zijn goedkeuring aan de kaderovereenkomst 'Fluvius Duurzame gebouwen' met Fluvius West.
De twee facultatieve vakantiedagen voor de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2022-2023 worden vastgelegd op 3 oktober 2022 en 15 mei 2023.
Elke instelling voor basisonderwijs kan bijkomend twee facultatieve vakantiedagen vastleggen per schooljaar. Dit dient te gebeuren ten laatste op 15 juni vóór de aanvang van het volgend schooljaar.
Er wordt voorgesteld om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2022-2023 vast te leggen op:
- maandag 3 oktober 2022
- maandag 15 mei 2023.
Het ABOC en de schoolraad gaven hiervoor gunstig advies.
Artikel 1
In de gemeentelijke basisschool Wevelgem (kleuter- en lager onderwijs), in de 3 afdelingen, worden de twee facultatieve vakantiedagen voor het schooljaar 2022-2023 vastgelegd op:
- maandag 3 oktober 2022
- maandag 15 mei 2023.
Artikel 2
Een eensluidend verklaard afschrift van onderhavige beslissing zal worden bezorgd aan de schooldirecteur voor verdere kennisgeving aan de schoolinspectie, het personeel en de ouders van de leerlingen en kleuters van de gemeentelijke basisschool Wevelgem.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Luc Vanderhaeghe, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Luc Vanderhaeghe, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.
Er werd een ‘algemene’ opmerking ingediend door mevrouw Carine Quidousse, onafhankelijk raadslid.
De heer Jo Libeer gaat niet over tot de behandeling van deze tussenkomst, ingediend als mondelinge vraag.
Hij verwijst hierbij naar het huishoudelijk reglement, in het bijzonder naar het ontbreken van enige vraag in het algemeen, het ontbreken naar enige vraag met betrekking tot het beleid van de burgemeester of het college van burgemeester en schepenen in het
bijzonder.
De gemeenteraad heeft geen bemerkingen bij dit standpunt van de voorzitter;
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter