Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

Besluit  gemeenteraad

vr 11/03/2022 - 18:30

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad - aanpassing

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Mieke Devos, waarnemend algemeen directeur
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jessica Corty, gemeenteraadslid
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aangepast.

Feiten, context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen verzocht de voorzitter van de gemeenteraad op 12 januari 2022 om de gemeenteraad bijeen te roepen op een aantal data voor het kalenderjaar 2022. Na overleg op de agendacommissie werd voorgesteld om vanaf september 2022 de gemeenteraad niet langer te plannen op een vrijdag maar op een donderdag. Om die reden wordt voorgesteld om artikel 11 betreffende de timing van het indienen van mondelinge vragen aan te passen. Verder wordt ook voorgesteld om artikel 18 betreffende het indienen van amendementen en subamendenten te actualiseren. 

Het ontwerp van wijziging van huishoudelijk reglement werd besproken op de agendacommissie van 8 oktober 2021 en 11 februari 2022.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 januari 2022: data gemeenteraden 2022.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2019 en latere wijzigingen: huishoudelijk reglement.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 38.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Mieke Devos, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 februari 2019 en gewijzigd door de gemeenteraad op 7 mei 2021 en 12 november 2021, wordt gewijzigd als volgt:

Artikel 1

Artikel 11 wordt integraal vervangen als volgt:

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen, voor zover die vragen betrekking hebben op de bevoegdheden van de burgemeester of het college van burgemeester en schepenen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Vragen die uiterlijk 5 dagen vóór de raadzitting schriftelijk of elektronisch worden gesteld, kunnen op uitdrukkelijke aanvraag toegevoegd worden aan de agenda en zullen op de raadzitting mondeling beantwoord worden.


Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste twee werkdagen voor de zitting van de gemeenteraad om 14 uur overgemaakt aan de algemeen directeur, die hiervan onverwijld de voorzitter van de gemeenteraad en de burgemeester op de hoogte stelt. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.


Artikel 2

Artikel 18 wordt integraal vervangen als volgt:

§1. Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk een werkdag voor de vergadering om 14 uur schriftelijk amendementen (d.i. een voorstel tot wijziging van een voorstel van beslissing) indienen ter stemming via een duidelijk voorstel van beslissing. Hiervoor bezorgen de gemeenteraadsleden het amendement aan de algemeen directeur, die het bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. De amendementen worden aan de raadsleden bezorgd via mail of via annotatie in de notulensoftware, ten laatste de dag van de vergadering om 9 uur.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk voor de aanvang van de zitting schriftelijk subamendementen (d.i. een voorstel tot wijziging van een amendement) indienen ter stemming via een duidelijk voorstel van beslissing. Hiervoor bezorgen de gemeenteraadsleden het subamendement aan de algemeen directeur, die het bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad voor de aanvang van de zitting. De subamendementen worden aan de raadsleden ter stemming voorgelegd ter zitting.

Over eventuele (sub)amendementen die ter zitting zelf worden voorgesteld n.a.v. de beraadslaging van een agendapunt wordt eerst gestemd over het behandelen ervan. Indien beslist wordt tot de behandeling van dit (sub)amendement wordt het vervolgens ter stemming voorgelegd.
§2. De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen ter stemming gelegd


Artikel 2

Deze wijziging treedt in werking op 14 maart 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het huishoudelijk reglement.