Raming: 134 800 euro (excl. btw), hetzij 163 108 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In functie van het coachingtraject van Mooimakers werden door de dienst Openbaar Groen en Netheid plaatsingscriteria opgesteld voor het plaatsen van afvalbakken. Hierbij werd nagegaan op welke locaties in de gemeente er al dan niet afvalbakken geplaatst kunnen worden en hoe deze ingeplant moeten worden (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 juli 2022).
Om verdere uitvoering te geven aan het vuilnisbakkenplan wordt voorgesteld om te werken met een raamcontract.
In het kader van de opdracht ‘raamcontract leveren afvalbakken over een periode van 2 jaar’ werd een bestek met nr. 2777/01923 opgesteld door mevrouw Erica Hüpscher, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 134 800 euro (excl. btw), hetzij 163 108 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0309-00/220007/BESTUUR/CBS/0/I-PB3-AP6 (PB3-ACT17) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2777/01923 en de raming voor de opdracht ‘raamcontract leveren afvalbakken over een periode van 2 jaar’, opgesteld door mevrouw Erica Hüpscher, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 134 800 euro (excl. btw), hetzij 163 108 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 165 709,86 euro (vrij van btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'ondergronds brengen van laagspannings- en verlichtingsnet Wittemolenstraat' werd een technische beschrijving met nr. 5000010918 opgesteld door Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 165 709,86 euro (vrij van btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij Fluvius West, met als exploitatiebedrijf Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0640-00/228500/IP-OVERIG en rekening 0670-00/228400/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
De technische beschrijving met nr. 5000010918 en de raming voor de opdracht 'ondergronds brengen van laagspannings- en verlichtingsnet', opgesteld door Fluvius System Operator cv, worden goedgekeurd. De raming bedraagt 165 709,86 euro (vrij van btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 42 285,19 euro (excl. btw), hetzij 42 678,69 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'ondergronds brengen van laagspanningsnet, nieuwe OV-installatie Moorsele - Kezelberg' werd een technische beschrijving met nr. 5000024680 opgesteld door Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 42 285,19 euro (excl. btw), hetzij 42 678,69 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij Fluvius West, met als exploitatiebedrijf Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0640-00/228500/BESTUUR/CBS/0/IP-OVERIG (actie GBB-OIM) van de investeringskrediet.
Artikel 1
De technische beschrijving met nr. 5000024680 en de raming voor de opdracht 'ondergronds brengen van laagspanningsnet, nieuwe OV-installatie Moorsele - Kezelberg', opgesteld door Fluvius System Operator cv worden goedgekeurd.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 5 931 078,70 euro (excl. btw), hetzij 6 304 218,24 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (herhalingsopdracht).
De gemeenteraad keurde op 4 juli 2014 de wijze van gunnen goed voor de opdracht ‘aanstellen ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele’. Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht op 10 december 2014 aan Grontmij Belgium nv (ondertussen Sweco Belgium nv).
Er werd een subsidieaanvraag ingediend bij het agentschap Innoveren en Ondernemen voor de herinrichting van de bedrijventerreinen. Naar aanleiding van deze subsidieaanvraag werd gevraagd om het dossier te faseren.
Het agentschap Innoveren en Ondernemen heeft een subsidie toegekend voor de basiswerken, openbare verlichting en waterleiding op het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, eerste fase (brief van 28 september 2016).
De gemeenteraad keurde op 12 mei 2017 het bestek en de raming voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel A' goed. Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht op 31 januari 2018 aan THV Cnockaert - Van Huele, Langemarkseweg z/n, 7780 Komen - Zandvoordestraat 453, 8400 Oostende.
Het agentschap Innoveren en Ondernemen heeft een subsidie toegekend voor de basiswerken, openbare verlichting en waterleiding op het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, tweede fase (brief van 24 oktober 2017).
De gemeenteraad keurde op 12 juni 2020 het bestek en de raming voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel B' goed. Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht op 23 september 2020 aan Cnockaert nv - Colas centrum nv, Langemarkseweg 1, 7780 Komen.
In het kader van de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel C: weg- en rioleringswerken Hondschotestraat' werd een bestek met nr. 46160001 opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium nv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 5 931 078,70 euro (excl. btw), hetzij 6 304 218,24 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, bij wijze van herhalingsopdracht.
In het bestek voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel B' is de mogelijkheid van de herhalingsopdracht voorzien (voor de uitbreiding van het initieel werk met de Hondschotestraat). De soortgelijke uitbreiding bestaat uit het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel, de aanleg van de rijweg bestaande uit asfalt-verharding, het aanleggen van fietspaden in beton (onpare kant), alsook het aanleggen van fietspaden (pare kant), voetpaden en parkeerstroken in betonstraatstenen, dit alles met de nodige fundering, alsook het uitvoeren van de groenaanleg.
Deze opdracht zit ook vervat in de subsidie toegekend door het agentschap Innoveren en Ondernemen voor de basiswerken, openbare verlichting en waterleiding op het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele (zie hoger, brieven van 28 september 2016 en 24 oktober 2017), deze bedraagt 85% van de subsidiabele kosten (cfr. artikel 33 en 34 van het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende subsidiëring van bedrijventerreinen). Dit deel wordt voor deel C geraamd op 4 859 265,50 euro (incl. btw).
Er werd ook een subsidie aangevraagd bij de provincie West-Vlaanderen, fietsfonds. Dit deel wordt geraamd op 60 630,68 euro (incl. btw) (onder voorbehoud van goedkeuring).
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0310-00/227007/BESTUUR/CBS/0/I-PB2-AP12 (PB2-ACT32) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 46160001 en de raming voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Mooorsele, deel C: weg- en rioleringswerken Hondschotestraat', opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium nv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 5 931 078,70 euro (excl. btw), hetzij 6 304 218,24 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, bij wijze van herhalingsopdracht. Er wordt geen beroep gedaan op de mededinging.
Artikel 3
Een subsidie werd bij de subsidiërende instantie agentschap Innoveren en Ondernemen, Koning Albert II-laan 35 bus 12 te 1030 Brussel, volgens de raming in de brieven van 28 september 2016 en 24 oktober 2017 goedgekeurd. De huidige raming wordt terug voorgelegd.
Artikel 4
Een subsidie is aangevraagd bij de provincie West-Vlaanderen (fietsfonds).
De opdracht 'Design & Build 'Campus Noord: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'' zal worden geplaatst bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Intercommunale Leiedal treedt op als aanbestedende overheid.
Op 9 februari 2023 heeft de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen vzw Woonzorgcentrum Sint-Camillus, vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg, OCMW Wevelgem en gemeente Wevelgem, getiteld ‘Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam goedgekeurd. Gekoppeld daaraan werd door de gemeenteraad op 9 februari 2023 ook de afsprakennota 2023-05 'projectregie 'Design & Build Campus Noord' in kader van de zelfstandige groepering Leiedal' goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 15 februari 2023 tot toewijzing van de opdracht 'afsprakennota 2023-05 Wevelgem: 'projectregie 'Design & Build Campus Noord’ in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' aan Intercommunale Leiedal. Intercommunale Leiedal kreeg hierbij het mandaat om de procedure te voeren voor het aanstellen van een bouwteam voor het project 'Design and Build Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'. Dit houdt onder meer in: publicatie van de opdracht, aanspreekpunt in het kader van de procedure, voorbereiden van beslissing(en)… en opmaak van de aanbestedingsdocumenten hiervoor (de selectie- en gunningsleidraad…). Het mandaat van Leiedal loopt tot en met de gunning van de opdracht door haar opdrachtgevers.
In dit kader stelde Intercommunale Leiedal een selectieleidraad (in bijlage) op voor deze opdracht waarbij zij als aanbestedende overheid de opdracht in de markt zal zetten in naam en voor rekening van de opdrachtgevers. De selectiedraad verwijst daarbij naar de projectdefinitie (in bijlage). De projectdefinitie stoelt op de ruimtelijke vraagstukken binnen de samenwerking, die op een geïntegreerde manier beantwoord worden in een globaal inrichtingsplan. Het ‘inrichtingsplan Campus Noord’, zoals het wordt genoemd, werd opgemaakt door Intercommunale Leiedal in samenwerking met externe experte Els Nulens (Blauwdruk stedenbouw). Om de inplanting van de nieuwe gebouwen en de gemeenschappelijke parking ruimtelijk op de beste manier te realiseren, werd over perceelsgrenzen heen gezocht naar synergieën, multifunctionele voorzieningen en mogelijke vormen van samenwerken. Het inrichtingsplan Campus Noord werd in overleg met de actoren verder vertaald en verfijnd tot een gedragen en goedgekeurd vlekkenplan dat binnen de projectdefinitie mee de randvoorwaarden vastlegt voor de realisatie van het project 'Design & Build Campus Noord'.
De principes van de selectieleidraad worden ook kort omschreven in de toelichtingsnota (in bijlage). Ze omvat onder andere:
1. Omschrijving opdracht
Het project ‘Design & Build Campus Noord’ betreft het ontwerp en de bouw van:
Het indicatieve projectbudget is 14,5 miljoen euro (excl. btw en inclusief erelonen).
Cfr. de samenwerkingsovereenkomst zal de gemeente 30% van de realisatiekost voor de gemeenschappelijke parking van 80 parkeerplaatsen (incl. toegangswegen) - die in consensus met de partijen voor publiek gebruik ingezet kunnen worden - te haren laste nemen. De overige 70% van de realisatiekost voor deze gemeenschappelijke parking (incl. toegangswegen) wordt verdeeld onder vzw Katholiek basisonderwijs Guldenberg en vzw WZC Sint-Camillus. Vzw Katholiek basisonderwijs Guldenberg zal instaan voor 25 parkeerplaatsen en zal zo 22% van de totale realisatiekost voor de gemeenschappelijke parking (incl. toegangswegen) financieren, vzw WZC Sint-Camillus zal instaan voor de overige 55 parkeerplaatsen en zal zo 48% van de totale realisatiekost voor de gemeenschappelijke parking (incl. toegangswegen) financieren.
Vanuit de realisatie van het ‘masterplan centrum Wevelgem’ wordt overwogen of de parking op termijn nog op een efficiënte manier moet uitgebreid kunnen worden tot minimaal 100 parkeerplaatsen.
M.b.t. de financiering in de omgevingsaanleg werd nog geen concreet programma van eisen opgesteld. De verdeling van de realisatiekosten van de omgevingsaanleg tussen de partijen zal bepaald worden eens er een ontwerp voorhanden is. De gemeente is bereid hierin bij te dragen in functie van de meerwaarde voor de totale gemeenschap bij de inrichting van de site.
2. Gunningswijze
De opdracht wordt gegund volgens de procedure van de mededingingsprocedure met onderhandeling, met Europese bekendmaking, zoals bedoeld in artikel 38 van de overheidsopdrachtenwet. Deze procedure wordt in 2 fases doorlopen, nl. een selectiefase, waarin op basis van selectiecriteria maximaal 3 bouwteams worden geselecteerd en een gunningsfase, waarin op basis van gunningscriteria het beste bouwteam wordt gekozen.
Elke inschrijver waarvan de ingediende offerte (in de gunningsfase) regelmatig werd bevonden en voldoet aan de minimale drempels uit de (nog op te maken) gunningsleidraad, krijgt een biedvergoeding van 15 000 euro (vrijgesteld van btw) als compensatie voor de geleverde inspanningen. Voor de uiteindelijke opdrachtnemer wordt deze in mindering gebracht van haar ereloon. Deze biedvergoeding is maximaal 45 000 euro en te verdelen onder de partners, in verhouding tot hun aandeel in de uiteindelijke investeringskost.
3. Selectiecriteria
De criteria m.b.t. de uitsluitingsgronden, de financiële en economische draagkracht, de technische bekwaamheid en de kwalitatieve selectiecriteria (met hun respectievelijke weging en quotering) worden omschreven.
Ook een indicatieve timing wordt meegegeven voor het verder verloop van de procedure.
De nodige budgetten zullen voorzien worden in de meerjarenplanning.
Artikel1
Hecht zijn goedkeuring aan de selectieleidraad, opgesteld door Intercommunale Leiedal, voor de Design & Build opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'.
In uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst ‘Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam en de afsprakennota 2023-05 Wevelgem: projectregie 'Design & Build Campus Noord' in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal treedt Intercommunale Leiedal op als aanbestedende overheid voor voornoemde opdracht.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt, conform deze selectieleidraad, gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling, met Europese bekendmaking.
Er wordt een kandidaat-bestuurder voorgedragen in vervanging van een bestuurder die zijn mandaat vervulde als vertegenwoordiger van de gemeente.
De gemeente is lid van cvba De Vlashaard (De Vlashaard). De gemeenteraad droeg op 5 april 2019 9 kandidaat-bestuurders in De Vlashaard voor. Deze werden door de algemene vergadering van De Vlashaard benoemd tot bestuurder.
De gemeenteraad droeg op 15 mei 2020 4 kandidaat-bestuurders voor in vervanging van 4 benoemde bestuurders. De gemeenteraad droeg op 12 maart 2021 1 kandidaat-bestuurder voor in vervanging van een benoemde bestuurder, alsook op 11 juni 2021. Deze werden telkens door de algemene vergadering van De Vlashaard benoemd tot bestuurder.
Vanuit de fractie Vooruit wordt voorgesteld om 1 bestuurder die zijn mandaat vervult als vertegenwoordiger van de gemeente te vervangen met ingang van de eerstvolgende algemene vergadering van De Vlashaard, het betreft meer bepaald de heer Maarten Tavernier. Daartoe moet de gemeente, overeenkomstig artikel 6 van de statuten, een verzoek richten aan de Vlashaard bij aangetekende brief.
De fractieleiders van de fracties N-VA en Groen werden door de fractieleider van de fractie Vooruit op de hoogte gebracht van deze voordracht.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
Er wordt geheim gestemd.
Mevrouw Vicky Claeys bekomt 29 stemmen.
Artikel 1
Mevrouw Vicky Claeys wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van De Vlashaard in vervanging van de heer Maarten Tavernier en dit voor de resterende bestaansduur van De Vlashaard.
Artikel 2
De Vlashaard wordt bij aangetekende brief op de hoogte gebracht van deze beslissing.
De algemene politieverordening wordt aangepast voor wat betreft het leggen van kabelmatten op het openbaar domein in functie van het laden van elektrische wagens.
De algemene politieverordening wordt aangepast voor wat betreft het leggen van kabelmatten op het openbaar domein in functie van het laden van elektrische wagens.
Steeds meer worden laadkabels voor elektrische voertuigen vastgesteld op de voetpaden. De wegcode stelt evenwel dat geen hinder of gevaar mag veroorzaakt worden voor de andere weggebruikers. Het plaatsen van laadkabels over het voetpad kan, conform de wegcode zeker als hinderlijk en gevaarlijk worden beoordeeld. Anderzijds moet het gebruik van elektrische auto's, en derhalve ook de mogelijkheid om te laden voldoende gefaciliteerd worden. Er wordt dan ook voorgesteld om het laden van op de openbare weg mogelijk te maken met voldoende vrijwaring van hinder en gevaar voor andere weggebruikers, in het bijzonder de zwakke weggebruikers, en dit door het verplicht gebruik van kabelmatten. In het kader van de algemene toegankelijkheid en verkeersveiligheid dient de laadkabel bijkomend te worden beveiligd. Er werden hieromtrent diverse mogelijkheden onderzocht. Om een wildgroei aan beveiligingen te vermijden, wordt voorgesteld dat enkel een kabelmat die vanuit de gemeente wordt ter beschikking gesteld of een gelijkaardig model, toegelaten wordt. Dit helpt ook naar uniformiteit toe.
Hiertoe wordt een aanpassing van de algemene politieverordening voorgesteld.
Het voorstel van wijziging van de algemene politieverordening werd voorgelegd aan de jeugdraad van 16 maart 2023 en gunstig geadviseerd.
Artikel 1
De algemene politieverordening, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 12 december 2014, 13 maart 2015, 12 februari 2016, 8 december 2017, 13 november 2020, 8 oktober 2021 en 10 november 2022, wordt gewijzigd als volgt:
Onder deel 3, titel 3, hoofdstuk 3 wordt een afdeling 3 ingevoegd als volgt:
AFDELING 3. Gebruik van laadkabels onder kabelmatten voor het laden van elektrische en hybride voertuigen op de openbare weg vanaf eigen terrein
Artikel 206ter
Het gebruik van laadkabels voor het laden van elektrische en hybride voertuigen vanaf eigen terrein en waarbij het voertuig zich niet op privéterrein maar op de openbare weg bevindt, is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
De machtiging kan altijd worden geweigerd, zelfs indien alle voorgaande voorwaarden zouden zijn vervuld, mits formele motivering en omwille van redenen van algemeen of gemeentelijk belang.
Het laden en het gebruik van de daartoe noodzakelijke infrastructuur, inbegrepen de laadkabel, gebeurt op loutere aansprakelijkheid van de houder van de machtiging en zonder dat de aansprakelijkheid van de gemeente door gelijk wie of om gelijk welke reden kan worden ingeroepen.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking op 24 april 2023.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.
Het algemeen retributiereglement wordt gewijzigd voor wat betreft de aankoop van kabelmatten in functie van het laden van elektrische wagens op de openbare weg vanaf eigen terrein.
Steeds meer worden laadkabels voor elektrische voertuigen vastgesteld op de voetpaden. De wegcode stelt evenwel dat geen hinder of gevaar mag veroorzaakt worden voor de andere weggebruikers. Het plaatsen van laadkabels over het voetpad kan, conform de wegcode zeker als hinderlijk en gevaarlijk worden beoordeeld. Anderzijds moet het gebruik van elektrische auto's, en derhalve ook de mogelijkheid om te laden voldoende gefaciliteerd worden. De gemeenteraad besliste dan ook in zitting van heden tot een aanpassing van de algemene politieverordening zodat het laden van op de openbare weg mogelijk wordt met voldoende vrijwaring van hinder en gevaar voor andere weggebruikers, in het bijzonder de zwakke weggebruikers, en dit door het verplicht gebruik van kabelmatten.
In het kader van de algemene toegankelijkheid, verkeersveiligheid en uniformiteit werd beslist dat enkel een kabelmat die vanuit de gemeente wordt ter beschikking gesteld of een gelijkaardig model, toegelaten wordt.
De huidige aankoopprijs voor een kabelmat van 120 cm x 40 cm is 65 euro per stuk, voor een kabelmat van 160 cm x 40 cm is de aankoopprijs 100 euro per stuk. Er wordt voorgesteld om deze aankoopprijs door te rekenen aan de gebruikers die een kabelmat via de gemeente aanschaffen.
Artikel 1
Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019, zoals gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020, 11 december 2020, 2 april 2021, 8 oktober 2021, 8 december 2022 (gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen op 4 januari 2023) en 9 maart 2023, wordt gewijzigd als volgt:
Er wordt een hoofdstuk 19quater ingevoegd als volgt:
Hoofdstuk 19quater. Retributie voor kabelmatten voor elektrische en hybride voertuigen
Artikel 19quater
Er wordt een retributie geheven op de aflevering van kabelmatten voor elektrische en hybride voertuigen (cfr. artikel 206ter algemene politieverordening).
De retributie bedraagt voor een kabelmat van 120 cm x 40 cm 65 euro per stuk, voor een kabelmat van 160 cm x 40 cm 100 euro per stuk.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking per 24 april 2023.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.
Het subsidiereglement 'herinneringsboom bij overlijden' wordt vastgesteld.
Diverse trajecten worden opgezet om de burger te ondersteunen bij de creatie van ‘natuur’ in de verstedelijkte omgeving, zo ook het aanbieden van bomen bij specifieke aangelegenheden. Dit gebeurt reeds bij een geboorte of bij een huwelijk of wettelijk samenwonen. De begunstigden bij deze specifieke aangelegenheden zijn duidelijk en eenduidig. In het geval van een overlijden is dit niet altijd het geval, er wordt dan ook voorgesteld om het aanbieden van een herinneringsboom bij overlijden te reglementeren.
Deze actie kadert in PB3-AP4: Wevelgem werkt verder aan groen-blauwe netwerken in de gemeente.
Het subsidiereglement ‘herinneringsboom bij overlijden’ wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 1
De nabestaanden van een overleden persoon die bij zijn overlijden in de gemeente woonde of die op een begraafplaats in de gemeente begraven wordt, kunnen, bij wijze van een subsidie in natura, een herinneringsboom ontvangen voor aanplant op private gronden binnen de gemeente. Hiertoe moeten de nabestaanden een aanvraag indienen cfr. artikel 4. De aanvrager geeft de grootte van de tuin door waar de boom wordt aangeplant
Artikel 2
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder nabestaanden cfr. artikel 1
de persoon, die bij zijn overlijden in de gemeente woonde of die op een begraafplaats in de gemeente begraven wordt.
Artikel 3
De contactpersoon zoals opgegeven door de begrafenisondernemer die de uitvaart van de overleden persoon cfr. artikel 1 regelt, wordt gewezen op de mogelijkheid om een herinneringsboom aan te vragen via het aanvraagformulier cfr. artikel 4 en dit in het kalenderjaar van overlijden of het eerst daarop volgende kalenderjaar.
Wanneer geen contactpersoon gekend is, kunnen de nabestaanden alsnog aanspraak maken op een herinneringsboom bij eenvoudige aanvraag bij de dienst Openbaar Groen en Netheid en dit in het kalenderjaar van overlijden of het eerst daarop volgende kalenderjaar.
Artikel 4
De nabestaanden moeten de herinneringsboom aanvragen via het ter beschikking gestelde aanvraagformulier. Er kan slechts één herinneringsboom per overleden persoon worden aangevraagd.
Bij meervoudige aanvraag, wordt voorrang gegeven aan de contactpersoon zoals opgegeven door de begrafenisondernemer die de uitvaart regelt en indien geen contactpersoon gekend is volgens graad van (bloed- of aan)verwantschap en in tweede orde volgens chronologie van aanvraag.
Artikel 5
De herinneringsbomen worden jaarlijks uitgedeeld in de periode rond 1 november op een van de Wevelgemse begraafplaatsen. De exacte datum wordt meegedeeld aan de aanvragers.
Artikel 6
De bestelling van de herinneringsbomen moet gebeuren voor 1 oktober van het jaar X, voor de herinneringsbomen die kunnen worden afgehaald in de periode rond 1 november van het jaar X. Bestellingen na 1 oktober van het jaar X worden pas uitgedeeld in de periode rond 1 november van het jaar X+1.
Artikel 7
De herinneringsbomen moeten op Wevelgems grondgebied aangeplant worden.
Artikel 8
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd alle onderzoeken uit te voeren of te bevelen die het nodig acht om de juistheid van de haar verstrekte gegevens na te gaan.
Artikel 9
Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2023 en is van toepassing voor overlijdens vanaf 1 juni 2023.
De gemeente Wevelgem koopt 2 perceeltjes in de Kouterstraat aan in functie van de opname in het openbaar domein van de fietswegverbinding tussen het fietspad Kortrijkstraat/Jaagpad en de Kouterstraat.
In het kader van project 'revitalisering bedrijventerrein Wevelgem-Zuid' is het noodzakelijk dat de fietswegverbinding tussen het fietspad Kortrijkstraat/Jaagpad en de Kouterstraat, die op heden nog geen gemeentelijke eigendom is, verworven wordt, in functie van de opname in het openbaar domein.
De aanleg van deze fietswegverbinding werd na april 1997 (datum goedkeuring ontwerpplan) aangelegd. Om deze doorgang te kunnen realiseren, werd er een erfdienstbaarheid van overgang in een akte van 27 oktober 1994 vastgelegd tussen de eigenaar van firma Immo-Demuynck nv (ondertussen Immo-Demuynck bv) en de gemeente.
Landmeetkantoor Koen Roelandt bv maakte voor het verbindingspad een opmetingsplan en schattingsverslag op, beide op datum van 28 juni 2021. Uit het opmetingsplan blijkt dat het pad op twee aanpalende percelen van verschillende eigenaars ligt.
De onderhandelaar van Leiedal, aangesteld door de gemeente Wevelgem, heeft voor beide loten een overeenkomst bereikt:
Voor beide loten ligt het overeengekomen bedrag binnen de grenzen van het schattingsverslag.
Het voorkooprecht dient na goedkeuring van de ontwerpakte te worden aangeboden aan de Vlaamse Waterweg en Leiedal.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Strobbe. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0200-00/220007/I-PB2-AP12 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een stukje grond in de Kouterstraat, deel van het kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie C, nr. 788A3, met een oppervlakte van 47 m², lot 1 volgens het opmetingsplan opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 28 juni 2021, voor een bedrag van 6 251 euro.
De gemeente Wevelgem koopt een stukje grond in de Kouterstraat, deel van het kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie C, nr. 843P, met een oppervlakte van 23 m², lot 2 volgens het opmetingsplan opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 28 juni 2021, voor een bedrag van 3 059 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt een stukje grond in de Deken Jonckheerestraat aan, in het kader van het onthardingsproject Campus Wevelgem.
Het rooilijnplan n.a.v. de omgevingsvergunningsaanvraag voor het ontharden en herinrichten van straten i.k.v. de aanleg van de campussite Wevelgem (Deken Jonckheerestraat en Acaciastraat) werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 juli 2022. Voor de uitvoering van dit onthardingsproject is het noodzakelijk om een stukje grond te verwerven van vzw Katholieke Werken van het Dekenaat Menen (KWDM). Het gaat over lot 1, met een gemeten oppervlakte van 157 m², volgens het opmetingsplan opgemaakt door Bureau Callens bv op 10 mei 2022.
Er werd op 26 april 2022 een schattingsverslag opgemaakt door Bureau Callens bv. Er werd reeds een verkoopbelofte en een eenzijdige toestemming vervroegde ingenottreding ondertekend door de eigenaar.
Een overeenkomst werd bereikt voor een bedrag van 11 775 euro. Dit ligt binnen de marges van het schattingsverslag.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Moens. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT2/0200-00/220007 van het investeringskrediet
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een stukje grond in de Deken Jonckheerestraat, deel van het kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie C, nr. 498L4, met een oppervlakte van 157 m², lot 1 volgens het opmetingsplan opgemaakt door Bureau Callens bv op 10 mei 2022, voor een bedrag van 11 775 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Kloosterstraat/Deken Jonckheerestraat aan, in het kader van het onthardingsproject Campus Wevelgem.
Het rooilijnplan n.a.v. de omgevingsvergunningsaanvraag voor het ontharden en herinrichten van straten i.k.v. de aanleg van de campussite Wevelgem (Deken Jonckheerestraat en Acaciastraat) werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 juli 2022. Voor de uitvoering van dit onthardingsproject is het noodzakelijk om gronden aan te kopen die onderdeel zijn van het schooldomein van SPWe 2 en waarvan vzw Sint-Aloysiuscollege (SAM) eigenaar is en vzw Vrij Katholiek Secundair Onderwijs Menen-Wervik-Wevelgem (VKSO MWW) erfpachter.
Het gaat over lot 1, met een gemeten oppervlakte van 3 225 m², volgens het opmetingsplan opgemaakt door Bureau Callens bv op 5 april 2022.
Er werd op 26 april 2022 een schattingsverslag opgemaakt door Bureau Callens bv. Er werd reeds een verkoopbelofte en een eenzijdige toestemming vervroegde ingenottreding ondertekend door de eigenaar en erfpachter.
Een overeenkomst werd bereikt voor een bedrag van 233 150 euro. Dit ligt binnen de marges van het schattingsverslag.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Moens. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT2/0200-00/220007 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een stuk grond in de Kloosterstraat, nl. het kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie C, nr. 515B3 en een stuk grond in de Deken Jonckheerestraat, deel van het kadastraal perceel, 1ste afdeling, sectie C, nr. 515L14, met een totale oppervlakte van 3 225 m², lot 1 volgens het opmetingsplan opgemaakt door Bureau Callens bv op 5 april 2022, voor een bedrag van 233 150 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Hondschotestraat aan, in functie van de heraanleg van de Hondschotestraat.
In het kader van de heraanleg van de Hondschotestraat werd na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan en het onteigeningsbesluit door de gemeenteraad op 1 april 2022, voor de loten nr. 1 (225 m²), nr. 7 (280 m²) en nr. 8 (443 m²), aangeduid op het onteigeningsplan opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 17 februari 2021, in eigendom van de provincie West-Vlaanderen, een principieel akkoord voor verkoop goedgekeurd door de deputatie in zitting van 4 augustus 2022 voor een bedrag binnen de marges van het schattingsverslag (schattingsprijs + wederbeleggingsvergoeding). De provincieraad moet de machtiging verlenen om tot de effectieve verkoop te kunnen overgaan.
In afwachting van de opmaak en ondertekening van de aankoopaktes bleven deze grondstroken deel uitmaken van het onteigeningsplan zoals definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 8 september 2022, waarbij weliswaar na ondertekening van de akte geen gerechtelijke onteigeningsprocedure meer gevoerd zal worden.
Bedoelde gronden zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de heraanleg van de Hondschotestraat.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Vijncke. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0200-00/220007 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Hondschotestraat, deel van de kadastrale percelen 3de afdeling, sectie D, nrs. 5C (lot 1 ), 17C en 19B (lot 7), 23F en 24A (lot 8), met een respectievelijke oppervlakte van 225 m², 280 m² en 443 m², volgens het onteigeningsplan van landmeter-expert Koen Roelandt van 17 februari 2021, voor een bedrag van 2 360,52 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Hondschotestraat aan, in functie van de heraanleg van de Hondschotestraat.
In het kader van de heraanleg van de Hondschotestraat werd na de definitieve vaststelling van het rooilijnplan en het onteigeningsbesluit door de gemeenteraad op 8 september 2022, voor de loten nr. 3 (967 m²) en nr. 5 (677 m²), aangeduid op het onteigeningsplan opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 17 februari 2021, in eigendom van de familie Ameloot, door de eigenaars en vruchtgebruikers een totaalverkoopprijs van 30 000 euro voorgesteld. De totale onteigeningsvergoeding werd volgens het schattingsverslag vastgelegd op 23 274,24 euro.
Bedoelde gronden zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de heraanleg van de Hondschotestraat.
Rekening houdend enerzijds met het gegeven dat het alternatief voor een minnelijke verwerving een gerechtelijke onteigening zou zijn, dat dit evenzeer een zekere kostprijs zou kennen, waarbij de kosten van de gerechtelijke fase steeds ten laste van de gemeente zouden worden gelegd, dat dergelijke procedure enige doorlooptijd kent, met een verdere vertraging van deze herinrichtingswerken als gevolg en anderzijds het beperkte verschil tussen de schattingsprijs en het tegenvoorstel, lijkt deze beperkte afwijking van de schattingsprijs afdoende te verantwoorden. Er wordt dan ook voorgesteld om op dit voorstel van de familie Ameloot in te gaan, waarbij na ondertekening van de akte geen gerechtelijke onteigeningsprocedure meer gevoerd zal worden.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Vijncke. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0200-00/220007 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Hondschotestraat, deel van de kadastrale percelen 3de afdeling, sectie D, nrs. 7C en 15G (lot 3) en 16G (lot 5), met een respectievelijke oppervlakte van 967 m² en 677 m², volgens het onteigeningsplan van landmeter-expert Koen Roelandt van 17 februari 2021, voor een bedrag van 30 000 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt grond in de Hondschotestraat aan, in functie van de heraanleg van de Hondschotestraat.
In het kader van de heraanleg van de Hondschotestraat werd na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan en het onteigeningsbesluit door de gemeenteraad op 1 april 2022, voor het lot nr. 9 (747 m²), aangeduid op het onteigeningsplan opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 17 februari 2021, in eigendom van Degecentrum nv, een akkoord bereikt voor een bedrag binnen de marges van het schattingsverslag (schattingsprijs + wederbeleggingsvergoeding).
In afwachting van de opmaak en ondertekening van de aankoopakte bleef deze grondstrook deel uitmaken van het onteigeningsplan zoals definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 8 september 2022, waarbij weliswaar na ondertekening van de akte geen gerechtelijke onteigeningsprocedure meer gevoerd zal worden.
Bedoelde grond is noodzakelijk voor de uitvoering van de heraanleg van de Hondschotestraat.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Vijncke. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0200-00/220007 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt grond in de Hondschotestraat, deel van de kadastrale percelen 3de afdeling, sectie D, nrs. 25D en 26B, met een oppervlakte van 747 m², lot 9 volgens het onteigeningsplan van landmeter-expert Koen Roelandt van 17 februari 2021, voor een bedrag van 6 045,10 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt het Galgenveldje (driehoekig stukje land gelegen langs de Ballingstraat).
Het Galgenveldje is een driehoekig stukje land gelegen langs de Ballingstraat te Gullegem. Hier moet ooit de galg van de heren van Hondschote gestaan hebben. Dit is een klein perceeltje met een kadastrale oppervlakte van 308 m². Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 12 april 2017 kennis van het voorstel van de culturele raad om te laten onderzoeken of dit perceeltje door de gemeente kan worden aangekocht voor de aanleg van een groene rustzone met een bank en een infobord met de historische aanduiding van de erfgoedwaarde.
Landmeterskantoor Sabbe & C° nv heeft op 25 juni 2021 een schattingsverslag opgemaakt. Er werd een akkoord bereikt binnen de vooropgestelde marges, nl. schattingsprijs verhoogd met wederbeleggingsvergoeding en wachtintrest.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Vijncke. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0680-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt het Galgenveldje langs de Ballingstraat, zijnde een kadastraal perceel 3de afdeling, sectie A, nr. 0224, met een oppervlakte van 308 m², voor een bedrag van 2 303 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt een perceel grond in de Warandestraat aan in functie van de heraanleg van de Warandestraat.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 juni 2015 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht ‘weg- en rioleringswerken Warandestraat, aanstellen ontwerper, veiligheidscoördinator en afkoppelingsdeskundige'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 19 augustus 2015 om deze ontwerpopdracht te gunnen aan EVOLTA.
De gemeenteraad verleende in zitting van 2 juli 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'wegenis-, omgevings- en rioleringswerken Warandestraat'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 19 januari 2022 om deze opdracht te gunnen aan Cnockaert nv.
Het wegenistracé voor de heraanleg van de Warandestraat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 oktober 2021.
Voor de uitvoering van deze werken, in het bijzonder de heraanleg van de Warandestraat met parkeerhavens, zijn grondverwervingen nodig. Het gaat om twee percelen, kadastraal gekend als Wevelgem, 4de afdeling, sectie B, nr. 1322G7 en deel van nr. 1322P5.
Voor het eerste perceel met nr. 1322G7 werd de akte ondertussen al verleden, in uitvoering van de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2022.
Voor het andere perceel, deel van nr. 1322P5, is na verder onderhandelen ook een overeenkomst bereikt. Tijdens de onderhandelingen werd rekening gehouden met een marge voor een wachtinterest en een wederbeleggingsvergoeding bovenop de schattingsprijs, die zou moeten betaald worden bij een onteigening. De aankoopprijs ligt binnen de vooropgestelde marges.
Er werd reeds een verkoopbelofte en een eenzijdige toestemming vervroegde ingenottreding ondertekend door de eigenaar.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Moens. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De kosten van deze aankoop worden aangerekend op rekening PB3-ACT14/0220-00/220007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente koopt grond in de Warandestraat, deel van het kadastraal perceel 4de afdeling, sectie B, nr. 1322P5, met een oppervlakte volgens het opmetingsplan van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 12 mei 2020 van 2 433 m², voor een bedrag van 149 297 euro.
Artikel 2
Volgende bijzondere voorwaarden worden in de akte opgenomen:
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 4
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 5
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het jaarverslag en de rekening 2022 van de interlokale vereniging scholengemeenschap De Leiebrug worden goedgekeurd.
De gemeentelijke basisschool behoort tot de scholengemeenschap De Leiebrug.
In de samenwerkingsovereenkomst (artikel 9, §3) ter zake is voorzien dat er jaarlijks een rekening en een jaarverslag dienen voorgelegd te worden aan de betrokken gemeenteraden en het schoolbestuur van ‘De Kleine Prins’.
Het jaarverslag en de rekening 2022 werden voorgelegd en goedgekeurd in het beheerscomité van de scholengemeenschap De Leiebrug van 9 maart 2023.
Het jaarverslag en de rekening 2022 van de interlokale vereniging scholengemeenschap De Leiebrug worden goedgekeurd.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Er wordt een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid.
Op de gemeenteraad van 9 februari 2023 werden de ontwerpstatuten van de op te richten eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio goedgekeurd. De nieuwe woonmaatschappij zal opgericht worden op 9 juni 2023.
Het komt aan de gemeente toe om haar vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergadering van de nieuwe woonmaatschappij aan te duiden. Dit kan voor de rest van de legislatuur.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-vertegenwoordiger:
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-plaatsvervanger:
Artikel 1
De heer Jan Seynhaeve wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 2
De heer Luc Defraye wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Er worden zes kandidaat-bestuurders voorgedragen.
Op de gemeenteraad van 9 februari 2023 werden de ontwerpstatuten van de op te richten eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio goedgekeurd. De nieuwe woonmaatschappij zal opgericht worden op 9 juni 2023.
Bij schrijven van 2 maart 2023 wordt aan de gemeente gevraagd om kandidaten voor te dragen voor een bestuurdersmandaat in de nieuwe woonmaatschappij zodat de algemene vergadering van 9 juni 2023 onmiddellijk kan overgaan tot benoeming van de nieuwe raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij.
Overeenkomstig artikel 15, §2 van de ontwerpstatuten worden 5 bestuurdersmandaten voorbehouden voor het lokaal bestuur Wevelgem. Bovendien bepaalt artikel 15, §3 van de ontwerpstatuten dat elke voordrager evenveel kandidaten dient voor te stellen als het aantal mandaten waarvoor zij de kandidaten mag voordragen, plus minstens één extra kandidaat.
Bovendien moet rekening gehouden worden met de genderdiversiteitsvoorwaarde. Het bestuursorgaan moet samengesteld zijn uit ten minste één/derde leden van een ander geslacht (artikel 15, §4 van de ontwerpstatuten).
Het bestuursorgaan moet verder zodanig samengesteld zijn dat er voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond (artikel 15, §5 van de ontwerpstatuten). Bij haar samenstelling moet worden rekening gehouden met volgende bekwaamheids- en expertisevoorwaarde, met name dat in het bestuursorgaan minstens volgende competenties vertegenwoordigd zijn: sociaal beleid, sociaal woonbeleid, en kansarmoedebestrijding.
Het komt dus aan de gemeente toe om 6 kandidaat-bestuurders voor te dragen, waarvan er uiteindelijk maar 5 kunnen benoemd worden door de algemene vergadering. Dit kan voor de volledige duur van de legislatuur.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
Vicky CLAEYS
Mathieu DESMET
Luc LANNOY
Hendrik LIBEER
Chris LOOSVELT
Wilfried VANNESTE.
Artikel 1
Mevrouw Vicky Claeys wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 2
De heer Mathieu Desmet wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 3
De heer Luc Lannoy wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 4
De heer Hendrik Libeer wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 5
Mevrouw Chris Loosvelt wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 6
De heer Wilfried Vanneste wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter