Het subsidiereglement 'herinneringsboom bij overlijden' wordt vastgesteld.
Diverse trajecten worden opgezet om de burger te ondersteunen bij de creatie van ‘natuur’ in de verstedelijkte omgeving, zo ook het aanbieden van bomen bij specifieke aangelegenheden. Dit gebeurt reeds bij een geboorte of bij een huwelijk of wettelijk samenwonen. De begunstigden bij deze specifieke aangelegenheden zijn duidelijk en eenduidig. In het geval van een overlijden is dit niet altijd het geval, er wordt dan ook voorgesteld om het aanbieden van een herinneringsboom bij overlijden te reglementeren.
Deze actie kadert in PB3-AP4: Wevelgem werkt verder aan groen-blauwe netwerken in de gemeente.
Het subsidiereglement ‘herinneringsboom bij overlijden’ wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 1
De nabestaanden van een overleden persoon die bij zijn overlijden in de gemeente woonde of die op een begraafplaats in de gemeente begraven wordt, kunnen, bij wijze van een subsidie in natura, een herinneringsboom ontvangen voor aanplant op private gronden binnen de gemeente. Hiertoe moeten de nabestaanden een aanvraag indienen cfr. artikel 4. De aanvrager geeft de grootte van de tuin door waar de boom wordt aangeplant
Artikel 2
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder nabestaanden cfr. artikel 1
de persoon, die bij zijn overlijden in de gemeente woonde of die op een begraafplaats in de gemeente begraven wordt.
Artikel 3
De contactpersoon zoals opgegeven door de begrafenisondernemer die de uitvaart van de overleden persoon cfr. artikel 1 regelt, wordt gewezen op de mogelijkheid om een herinneringsboom aan te vragen via het aanvraagformulier cfr. artikel 4 en dit in het kalenderjaar van overlijden of het eerst daarop volgende kalenderjaar.
Wanneer geen contactpersoon gekend is, kunnen de nabestaanden alsnog aanspraak maken op een herinneringsboom bij eenvoudige aanvraag bij de dienst Openbaar Groen en Netheid en dit in het kalenderjaar van overlijden of het eerst daarop volgende kalenderjaar.
Artikel 4
De nabestaanden moeten de herinneringsboom aanvragen via het ter beschikking gestelde aanvraagformulier. Er kan slechts één herinneringsboom per overleden persoon worden aangevraagd.
Bij meervoudige aanvraag, wordt voorrang gegeven aan de contactpersoon zoals opgegeven door de begrafenisondernemer die de uitvaart regelt en indien geen contactpersoon gekend is volgens graad van (bloed- of aan)verwantschap en in tweede orde volgens chronologie van aanvraag.
Artikel 5
De herinneringsbomen worden jaarlijks uitgedeeld in de periode rond 1 november op een van de Wevelgemse begraafplaatsen. De exacte datum wordt meegedeeld aan de aanvragers.
Artikel 6
De bestelling van de herinneringsbomen moet gebeuren voor 1 oktober van het jaar X, voor de herinneringsbomen die kunnen worden afgehaald in de periode rond 1 november van het jaar X. Bestellingen na 1 oktober van het jaar X worden pas uitgedeeld in de periode rond 1 november van het jaar X+1.
Artikel 7
De herinneringsbomen moeten op Wevelgems grondgebied aangeplant worden.
Artikel 8
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd alle onderzoeken uit te voeren of te bevelen die het nodig acht om de juistheid van de haar verstrekte gegevens na te gaan.
Artikel 9
Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2023 en is van toepassing voor overlijdens vanaf 1 juni 2023.