Terug
Gepubliceerd op 24/04/2025

Besluit  gemeenteraad

do 13/02/2025 - 19:00

Wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: evaluatie administratief medewerkers en schoonmaakpersoneel LDC's - aansturing en evaluatie cel Algemeen Beleid - opsplitsing cel Communicatie en IT

Aanwezig: Michaël Picquart, voorzitter gemeenteraad
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Elyn Stragier, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Viktor Maes, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadslid

Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:

  • De centrumleiders van de lokale dienstencentra van Elckerlyc en van Het Gulle Heem treden op als eerste evaluator van de administratief medewerkers van de lokale dienstencentra. De directeurs van de woonzorgcentra treden op als tweede evaluator.
    De centrumleider van LDC Martha is de eerste evaluator van de administratief medewerker en van het schoonmaakpersoneel van LDC Martha. Het diensthoofd Thuiszorg treedt op als tweede evaluator.
  • De beleidsmedewerker Financiën maakt bijkomend deel uit van de cel Algemeen Beleid. De beleidscel wordt deels aangestuurd en geëvalueerd door de algemeen directeur, deels door de financieel directeur.

  • De cel Communicatie en IT wordt opgesplitst in een cel Communicatie en een cel IT, waarbij de algemeen directeur kan beslissen om de inhoudelijke aansturing en coördinatie van elk van de cellen te delegeren aan beleidsmedewerker(s) uit de cel Algemeen Beleid.

Feiten, context en argumentatie

Volgend voorstel tot wijziging van het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW werd voorgelegd aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 29 januari 2025:

1. Het aanduiden van de centrumleiders van de lokale dienstencentra van Elckerlyc en van Het Gulle Heem (Het Knooppunt) als eerste evaluator van de administratief medewerkers van de lokale dienstencentra en niet langer de directeur van het betreffende woonzorgcentrum, dit daar de centrumleider in de dagelijkse werking de administratief medewerker aanstuurt en van daaruit dan ook het beste zicht heeft op het functioneren van de administratief medewerker.

De directeurs van de woonzorgcentra zouden dan optreden als tweede evaluator in plaats van het diensthoofd Thuiszorg.

Hetzelfde principe zou doorgetrokken worden naar de administratief medewerker en het schoonmaakpersoneel van LDC Martha, waarbij de centrumleider de eerste evaluator is, en het diensthoofd Thuiszorg de tweede evaluator.

2. Daarnaast wordt, op voorstel van de algemeen directeur, de beleidsmedewerker Financiën formeel toegevoegd aan de cel Algemeen Beleid, naast haar taak binnen de financiële dienst. Evenwel zouden de beleidsmedewerkers van de cel Algemeen Beleid aangestuurd en geëvalueerd worden door de algemeen directeur of door de financieel directeur, dit vanuit het gegeven dat de algemeen directeur en de financieel directeur bepaalde verantwoordelijkheden delen, zoals beschreven in het decreet lokaal bestuur (artikel 171, §4, 3° en artikel 176). De beleidsmedewerker Financiën maakt dus zowel deel uit van de financiële dienst als van de cel Algemeen Beleid. Zij zal aangestuurd en geëvalueerd worden door de financieel directeur. Voor de andere beleidsmedewerkers wordt dit vastgelegd in de lijst van evaluatoren.

3. Het opsplitsen van de cel Communicatie en IT, intussen bestaande uit 7 personen, in twee afzonderlijke cellen, met name een Cel Communicatie en een cel IT, gelet op de verschillende werkdomeinen waarop gewerkt wordt binnen elk van deze toekomstig afzonderlijke cellen, waarbij de algemeen directeur de inhoudelijke aansturing en coördinatie van elk van de cellen kan delegeren aan beleidsmedewerker(s) uit de cel Algemeen Beleid. 

 

Deze wijzigingen houden wijzigingen in van de hiërarchische verhoudingen en houden dan ook een wijziging in van het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW, dat de hiërarchische verhoudingen weergeeft.

Het voorontwerp van wijziging van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten en ACOD Lokale en Regionale Besturen.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 januari 2025: voorstel wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 mei 2024: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: herstructurering dienst Cultuur-Bibliotheek - administratie dienstencentrum Moorsele (dienst Thuiszorg).
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 juni 2023: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: integratie van de cel Atelier voor Plastische Kunsten binnen de dienst Vrije Tijd - opdeling dienst Vrije Tijd in de cel Jeugd, Verenigingen en Evenementen en de cel Atelier voor Plastische Kunsten.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 maart 2023: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW - dienst Vrije Tijd.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 juni 2022: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: schrapping functie groenambtenaar.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 februari 2022: wijziging samenstelling managementteam - wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam verbonden is.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 februari 2021: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: invoering functie ploegverantwoordelijke OGN, cel Netheid - vervanging functie technisch medewerker OGN door functie van werkleider OGN, cel Openbaar Groen.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 oktober 2020: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: verplaatsing van de cel Milieuvergunningen naar de dienst Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Wonen.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2019: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: integratie dienst Cultuur-Bibliotheek.
  • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2019: gezamenlijk organogram gemeente-OCMW.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 161.
Publieke stemming
Aanwezig: Michaël Picquart, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Elyn Stragier, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Viktor Maes, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Elyn Stragier, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Viktor Maes, Michaël Picquart, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:

  • De centrumleiders van de lokale dienstencentra van Elckerlyc en van Het Gulle Heem treden op als eerste evaluator van de administratief medewerkers van de lokale dienstencentra. De directeurs van de woonzorgcentra treden op als tweede evaluator.
    De centrumleider van LDC Martha is de eerste evaluator van de administratief medewerker en van het schoonmaakpersoneel van LDC Martha. Het diensthoofd Thuiszorg treedt op als tweede evaluator.
  • De beleidsmedewerker Financiën maakt bijkomend deel uit van de cel Algemeen Beleid. De beleidscel wordt deels aangestuurd en geëvalueerd door de algemeen directeur, deels door de financieel directeur.

  • De cel Communicatie en IT wordt opgesplitst in een cel Communicatie en een cel IT, waarbij de algemeen directeur kan beslissen om de inhoudelijke aansturing en de coördinatie van elk van de cellen te delegeren aan beleidsmedewerker(s) uit de cel Algemeen Beleid.