Terug
Gepubliceerd op 24/04/2025

Besluit  gemeenteraad

do 13/02/2025 - 19:00

Kennisname herstel containervrachtwagen

Aanwezig: Michaël Picquart, voorzitter gemeenteraad
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Elyn Stragier, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Viktor Maes, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadslid

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2025 houdende de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden voor de opdracht 'herstel containervrachtwagen' cfr. artikel 56, §4 van het decreet lokaal bestuur.

Feiten, context en argumentatie

De containervrachtwagen van de dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit heeft op 12 januari 2025 een ongeval gehad tijdens het ijzelvrij maken van de wegen op het grondgebied Wevelgem. De spekgladde wegen zorgden ervoor dat de bestuurder de controle over het stuur verloor en tegen een boom aanreed. 

In het kader van de opdracht 'herstel containervrachtwagen' werd een offerte met nr. 6633 opgesteld door Scania Belgium nv.

De offerte werd aangeduid als 'voorlopig', omdat deze werd opgesteld aan de hand van zichtbare schade. 

De totale schade wordt voorzichtigheidshalve geraamd op meer dan 30 000 euro (excl. btw), zodat de opdracht niet onder het dagelijks bestuur inzake overheidsopdrachten past, zoals gedefinieerd door de gemeenteraad (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019).

Er werd voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en zonder een beroep te doen op de mededinging.

Voor deze opdracht werd geen beroep gedaan op de mededinging om volgende redenen:

  • Noodzaak om te werken met Scania Belgium nv: een wijziging van opdrachtnemer is technisch niet haalbaar. Deze vrachtwagen werd aangekocht bij Scania Belgium nv. Enkel Scania Belgium nv kan de nodige onderdelen aanbieden voor het herstellen van de vrachtwagen. De eigen uitvoering door Scania Belgium nv impliceert dat levering en herstel op de meest spoedige wijze kan gebeuren nu de opdrachtnemer zich ertoe engageert het herstel onmiddellijk te starten na de plaatsing van deze opdracht. Er kan ook snel geschakeld worden (en andere wisselstukken afgenomen worden), mocht bijkomende, niet-zichtbare schade, naar boven komen n.a.v. de herstellingswerken. Bovendien is er schade aan de elektrische bekabeling. Deze dient hersteld te worden volgens de Scania-richtlijnen om later geen kortsluitingen te verkrijgen met eventuele brandschade tot gevolg. Er valt ook schade op te merken aan de rechterchassisbalk. Deze dient hersteld/gericht te worden op de Josam richtbank (speciale tool voor richtwerk chassis zwaar transport voorzien in de carrosserie afdeling van Scania). Dit herstel door Scania Belgium nv, garandeert een werking van de containervrachtwagen in zijn geheel volgens de genoemde Scania-richtlijnen.

Onverminderd de definitie 'dagelijks bestuur' werd deze opdracht toch ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, gelet op de dwingende en onvoorziene omstandigheden cfr. artikel 56, §4 van het decreet lokaal bestuur. De dringende noodzakelijkheid werd gemotiveerd vanuit de plicht van de gemeente om te voorzien in veilige wegen. Voldoende materiaal moet beschikbaar zijn, mocht zich een volgende winterprik manifesteren, iets dat allerminst uitgesloten is gegeven de periode van het jaar. De containervrachtwagen is noodzakelijk voor de winterstrooidienst. Tijdens de breuk kon slechts één van de twee strooiploegen op pad gaan wegens het uitvallen van deze vrachtwagen. Er was dus een reëel veiligheidsrisico. De aangeschreven firma verbond er zich toe om het herstel te starten direct na de plaatsing van de opdracht. Het was dus evident dat de plaatsing van deze opdracht onverwijld moest kunnen gebeuren.

Bijkomend was een dringend herstel wenselijk in functie van dringende herstellingswerken aan het openbaar domein, waarbij een kraantje moest ingezet worden. Betreffende containervrachtwagen is immers de enige gemeentelijke vrachtwagen die een kraantje kan vervoeren.

Daarnaast wordt opgemerkt dat de vrachtwagen na het ongeval naar de dichtstbijzijnde garage van Scania Belgium nv getakeld werd, met takelkosten ten bedrage van 1 940 euro (excl. btw). Deze takeling diende na het ongeval per direct beslist, gelet op voorgaande motivering (herstelling dient om technische redenen door Scania Belgium nv uitgevoerd), was het evident dat er getakeld werd naar de dichtstbijzijnde garage van Scania Belgium nv. Het opnieuw takelen van de containervrachtwagen naar een andere garage zou een aanzienlijke extra kost met zich meebrengen.
 
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 22 januari 2025 de wijze van gunnen vastgesteld voor de herstelling van deze containervrachtwagen om redenen van dwingende en onvoorziene omstandigheden cfr. artikel 56, §4 van het decreet lokaal bestuur, onmiddellijk gevolgd door de gunning van deze herstelling.
Het gegeven van de vaststelling van de wijze van gunnen door het college van burgemeester en schepenen van deze opdracht wordt ter kennisgeving gebracht van de gemeenteraad.
Meerjarenplan en budget

De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/240500/IP-OVERIG van het investeringskrediet. Een visum van de financieel directeur werd verleend op 23 januari 2025. 

Vorige beslissingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2025: herstel containervrachtwagen - gunning.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: definitie dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten en delegatie van een aantal beheersdaden.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 56 en in het bijzonder §4 van artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
  • Nieuwe gemeentewet, in het bijzonder artikel 135, §2.
  • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 143 000 euro niet).
  • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
  • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Beslissing

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2025 houdende de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden voor de opdracht 'herstel containervrachtwagen' cfr. artikel 56, §4 van het decreet lokaal bestuur.