De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2025 houdende de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden voor de opdracht 'herstel containervrachtwagen' cfr. artikel 56, §4 van het decreet lokaal bestuur.
De containervrachtwagen van de dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit heeft op 12 januari 2025 een ongeval gehad tijdens het ijzelvrij maken van de wegen op het grondgebied Wevelgem. De spekgladde wegen zorgden ervoor dat de bestuurder de controle over het stuur verloor en tegen een boom aanreed.
In het kader van de opdracht 'herstel containervrachtwagen' werd een offerte met nr. 6633 opgesteld door Scania Belgium nv.
De offerte werd aangeduid als 'voorlopig', omdat deze werd opgesteld aan de hand van zichtbare schade.
De totale schade wordt voorzichtigheidshalve geraamd op meer dan 30 000 euro (excl. btw), zodat de opdracht niet onder het dagelijks bestuur inzake overheidsopdrachten past, zoals gedefinieerd door de gemeenteraad (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019).
Er werd voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en zonder een beroep te doen op de mededinging.
Voor deze opdracht werd geen beroep gedaan op de mededinging om volgende redenen:
Onverminderd de definitie 'dagelijks bestuur' werd deze opdracht toch ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, gelet op de dwingende en onvoorziene omstandigheden cfr. artikel 56, §4 van het decreet lokaal bestuur. De dringende noodzakelijkheid werd gemotiveerd vanuit de plicht van de gemeente om te voorzien in veilige wegen. Voldoende materiaal moet beschikbaar zijn, mocht zich een volgende winterprik manifesteren, iets dat allerminst uitgesloten is gegeven de periode van het jaar. De containervrachtwagen is noodzakelijk voor de winterstrooidienst. Tijdens de breuk kon slechts één van de twee strooiploegen op pad gaan wegens het uitvallen van deze vrachtwagen. Er was dus een reëel veiligheidsrisico. De aangeschreven firma verbond er zich toe om het herstel te starten direct na de plaatsing van de opdracht. Het was dus evident dat de plaatsing van deze opdracht onverwijld moest kunnen gebeuren.
Bijkomend was een dringend herstel wenselijk in functie van dringende herstellingswerken aan het openbaar domein, waarbij een kraantje moest ingezet worden. Betreffende containervrachtwagen is immers de enige gemeentelijke vrachtwagen die een kraantje kan vervoeren.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/240500/IP-OVERIG van het investeringskrediet. Een visum van de financieel directeur werd verleend op 23 januari 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2025 houdende de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden voor de opdracht 'herstel containervrachtwagen' cfr. artikel 56, §4 van het decreet lokaal bestuur.