Raming: 107 435 euro (excl. btw), hetzij 129 996,35 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'aankoop hoogtewerker op vrachtwagen' werd een bestek met nr. 2760/00223 opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 107 435 euro (excl. btw), hetzij 129 996,35 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0119-03/240500/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2760/00223 voor de opdracht 'aankoop hoogtewerker op vrachtwagen', opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 107 435 euro (excl. btw), hetzij 129 996,35 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 579 416,95 (excl. btw), hetzij 671 623,25 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 april 2022 de ontwerpopdracht ‘sportcentrum Poezelhoek: aanstellen ontwerper’ toe te wijzen aan Group D. Engineering bv.
In het kader van de opdracht 'sportcentrum Poezelhoek - uitvoeren van afkoppelingswerken en omgevingsaanleg' werd een bestek met nr. 22008 opgesteld door de ontwerper, Group D. Engineering bv. De werken kaderen in een noodzakelijke afkoppelingsopdracht waarna de gemeentelijke sportinfrastructuur van het sportcentrum Gullegem aangesloten zal worden op de riolering. De omvangrijke vuilwatervracht richting de Heulebeek houdt op te bestaan.
Door de ingrijpende grondwerken wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om in te zetten op meerdere domeinen:
1. Algemene duurzaamheid als rode draad
2. Verkeersveiligheid
In de bestaande situatie is het inrijden van de parking vanaf de Poezelhoek zeer onveilig voor de verschillende weggebruikers. Deze zone trekt dagelijks een mix aan van gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruikers. Enerzijds biedt deze weg toegang tot de sportinfrastructuur, anderzijds worden de parkeergelegenheden en trage wegen gebruikt door de bezoekers van het provinciaal domein Bergelen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 579 416,95 (excl. btw) (waarvan de rioleringswerken geraamd worden op 140 339,35 euro (excl. btw, btw aftrekbaar) en de omgevingswerken op 439 077,60 euro (excl. btw)), hetzij 671 623,25 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00-00/2270007/IP-PB3-AP5 en rekening PB2-ACT18/0742-00/220007/IP-PB2-AP6 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 22008 en de raming voor de opdracht 'sportcentrum Poezelhoek - uitvoeren van afkoppelingswerken en omgevingsaanleg', opgesteld door de ontwerper, Group D. Engeneering bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 579 416,95 (excl. btw), hetzij 671 623,25 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 78 495 euro (excl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'verleggen van een rioolstreng' werd een bestek met nr. 2753/06322 opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De riolering in de Kortrijkstraat zal op middellange termijn vernieuwd worden tijdens grootschalige wegeniswerken. Ter hoogte van de gemeentegrens met Bissegem bevindt zich echter nog een ondiepe gemetste riool tegen de voorgevellijn, dewelke in zeer slechte staat is. Het gewelf is doorheen de jaren op meerdere plaatsen doorbroken door de vele werken van nutsmaatschappijen en wegeniswerken.
Om de werking van het riool en de stabiliteit in afwachting van de toekomstige heraanleg te garanderen, dient het riool ter hoogte van de huizenrij tussen de nummers 381 tot en met 395, op korte termijn verlegd te worden.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 78 495 euro (excl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0310-00/227007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2753/06322 en de raming voor de opdracht 'verleggen van een rioolstreng', opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 78 495 euro (excl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De afsprakennota 2022-53 met Intercommunale Leiedal 'begeleiding bij gasloze projecten De Vlashaard in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt goedgekeurd.
De komende jaren heeft de sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) De Vlashaard (hetzij haar rechtsopvolger) een aantal gasloze woonprojecten ingepland. Het betreft volgende projecten:
Project Spoorwegstraat - 49 huurwoningen en 9 koopwoningen/start werken eind 2023
Project Pereboomhof - 86 huurwoningen en 21 koopwoningen/start 1ste fase 40 woningen begin 2024
Project Dreef Ter Winkel - 25 wooneenheden/start uitvoering begin 2024.
Op vandaag voorziet SHM De Vlashaard individuele lucht-waterwarmtepompen als standaardoplossing voor de energievoorziening voor nieuwe woonprojecten. Om tal van redenen (lagere gebruikskost, energiebesparing, ..) is het zinvol om te onderzoeken of voor deze woonprojecten kan gestreefd worden naar een meer collectieve energievoorziening en de eventuele oprichting van een energiegemeenschap. Op 21 september 2022 gaf het college van burgemeester en schepenen de opdracht aan Intercommunale Leiedal om op basis van de precieze noden een haalbaarheidsonderzoek en een afsprakennota uit te werken.
Door de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact wenst de gemeente actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de 4 werven waar te maken. Elk van deze werven omvat concrete en zichtbare streefdoelen om maximaal bij te dragen aan bovenvermeld pact. Het haalbaarheidsonderzoek past binnen de tweede werf, namelijk 'verrijk je wijk'. Hierin werd onder meer volgende concrete actie opgenomen: het realiseren van één coöperatief/participatief energieproject m.b.t. hernieuwbare energiebronnen (per 500 inwoners). Voor het realiseren van de doelstellingen uit het pact kan de gemeente beroep doen op Vlaamse subsidies ten belope van 50%. Het resterend deel voorziet de gemeente.
Op 29 november 2022 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de afsprakennota 2022-53 van Intercommunale Leiedal.
Binnen deze afsprakennota wordt onderzocht of voor de 3 woonprojecten een meer collectieve en dus meer duurzame energievoorziening (op het vlak van energiebesparing, kostprijs voor de eindgebruiker, kostprijs van de investering, ruimte-inname, juridische complexiteit, …) kan gerealiseerd worden. Daarnaast wordt ook onderzocht of men binnen elk project tot een ruimer partnerschap kan komen en wordt de eventuele oprichting van een energiegemeenschap verder verkend.
De raming van de uitgave binnen deze afsprakennota bedraagt 38 356,88 euro.
De afsprakennota 2022-53 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Actieplan PB3-AP2: Wevelgem neemt in het kader van het burgemeestersconvenant en het lokaal energie- en klimaatpact de nodige maatregelen.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT7/0350-00/214100/I-PB3-AP2 van het investeringskrediet.
Keurt de afsprakennota 2022-53 met Intercommunale Leiedal 'begeleiding bij gasloze projecten De Vlashaard in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' goed.
De afsprakennota 2023-01 met Intercommunale Leiedal 'RenovatieCoaching in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt goedgekeurd.
Burgers, overheden en bedrijven worden geconfronteerd met heel hoge energieprijzen.
Vlaanderen lanceerde op 1 september 2022 een nieuwe energielening (renteloos zolang de wettelijke rente onder 3% blijft), nl. Mijn VerbouwLening. Mijn VerbouwPremie, een nieuwe premie voor renovatie en energiebesparende investeringen, volgde vanaf 1 oktober 2022. In tegenstelling tot de VEA-lening (energielening van het Vlaams Energieagentschap - enkel kwetsbaarste doelgroepen, max. 15 000 euro, beperkte energie-ingrepen) staat Mijn VerbouwLening open voor een veel ruimere doelgroep en voorziet deze een ruimer te ontlenen bedrag (max. 60 000 euro op max. 25 jaar) voor een ruimer aantal werken. Er is een sterkere technische expertise en kennis nodig om de leningsprincipes correct te kunnen toepassen. Vlaanderen besliste dat de lokale besturen/energiehuizen hierin het enige aanspreekpunt en dossierbehandelaar zijn.
Bijkomend wil Vlaanderen dat tegen 2050 elke woning energiezuinig is.
Vanaf 1 januari 2023 geldt bij een verkoop van een woning ook een renovatieverplichting om woningen die op energievlak het slechtst scoren energiezuiniger te maken.
Deze Vlaamse regelgeving wordt in de komende jaren ook systematisch aangescherpt.
Er komen heel veel vragen van burgers, ook technische, naar aanleiding van de energiecrisis en deze Vlaamse initiatieven. De verwachting is dat dit de komende jaren, gezien het Vlaamse beleid, een blijvend fenomeen zal zijn. Om deze vragen op te vangen wordt ingezet op de uitbouw van een woon- en energieloket (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 november 2022).
Eén van de uit te werken zaken betreft een bijkomende inzet van de RenovatieCoaches van Intercommunale Leiedal (Leiedal). Met deze RenovatieCoaches bestaat er nu al een overeenkomst voor ondersteuning en begeleiding van de kwetsbare doelgroep (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 houdende goedkeuring van de afsprakennota met Leiedal ter zake). Gezien de nieuwe verruimde initiatieven vanuit Vlaanderen en gezien de energiecrisis, is het aangewezen de inspanningen op vlak van RenovatieCoaching te verhogen.
De renovatie van woningen en het inzetten van RenovatieCoaching kadert bovendien binnen het burgemeestersconvenant dat Wevelgem samen met de andere gemeenten in de regio ondertekende en binnen de doelstellingen van het LEKP (lokaal energie- en klimaatpact), dat Wevelgem ook onderschreef (beslissingen van de gemeenteraad van 8 oktober 2021 en 10 november 2022).
Een nieuwe afsprakennota werd uitgewerkt. Die voorziet in 10 uur begeleiding van een RenovatieCoach voor elke burger. Het gaat vooral om de technische begeleiding van renovaties. Het opvolgen van leningen, premies, ... is nog altijd de taak van het lokaal bestuur. Deze RenovatieCoaches treden voor alle duidelijkheid niet op ter vervanging van architecten. Bij verbouwingen met architect zijn zij niet betrokken. Daarbovenop is er ook de mogelijkheid tot extra uren begeleiding voor kwetsbare doelgroepen met voorafgaande goedkeuring door het lokaal bestuur.
Op die manier gaan vanaf maart 2023 2 RenovatieCoaches elk (ongeveer) halftijds aan de slag in Wevelgem. Deze inzet van de RenovatieCoaches vanuit Leiedal zal uiteraard ook regelmatig geëvalueerd worden.
De voorliggende afsprakennota geldt voor de periode vanaf 1 maart 2023 tot en met 31 december 2025 en vervangt de afsprakennota 2019-60 'RenovatieCoaching kwetsbare doelgroepen in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal'.
In het meerjarenplan werd hiervoor een jaarlijks budget voorzien van 60 000 euro.
Naast de middelen die Wevelgem zelf uittrekt voor RenovatieCoaching, versterkt Leiedal deze werking met lopende en potentieel nieuwe subsidieprojecten:
De uitgaven i.k.v. deze afsprakennota worden aangerekend op rekening PB3-ACT22/0629-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Keurt de afsprakennota 2023-01 met Intercommunale Leiedal 'RenovatieCoaching in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' goed. Deze vervangt de afsprakennota 2019-60 'RenovatieCoaching kwetsbare doelgroepen in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal'.
Artikel 2
De gemeente betaalt de prestaties van de RenovatieCoach, zoals bepaald in de afsprakennota, binnen een totaalbudget van 60 000 euro (vrij van btw) per jaar.
De samenwerkingsovereenkomst ‘Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam wordt goedgekeurd.
Intercommunale Leiedal maakte het inrichtingsplan Campus Noord op in het kader van de afsprakennota 2020-33 ‘inrichtingsplan Campus Noord’ en de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot ‘het ontwerpend onderzoek voor de site in Wevelgem gelegen tussen de Deken Jonckheerestraat-Kloosterstraat–Acaciastraat–Schoolstraat’. Alle betrokken actoren ondertekenden hiertoe eerder deze eerste samenwerkingsovereenkomst.
Het project 'inrichtingsplan Campus Noord’ betreft o.a. volgende aspecten:
Als resultaat van dit ontwerpend onderzoek werd het vlekkenplan ‘Campus Noord’ goedgekeurd door de betrokken partijen. Dit vlekkenplan legt de randvoorwaarden vast voor de realisatie van het project ‘Design and Build Campus Noord’.
Aansluitend willen de betrokken partijen verder gaan met de uitwerking en realisatie van de 'Campus Noord'. Met de ondertekening van een nieuwe (tweede) samenwerkingsovereenkomst 'Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build (D&B) dossier tot aanstelling van een bouwteam, wordt de inhoud van het vlekkenplan en het engagement om hier in samenwerking een uitwerking aan te geven (her)bevestigd door de partijen.
Deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst legt de afspraken (o.a. onderlinge verdeling van de kosten) vast omtrent het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de uitwerking van een D&B dossier voor de aanstelling van een bouwteam voor het project ‘Design & Build Campus Noord’. Voornoemde partners geven ook het mandaat aan gemeente Wevelgem voor het aanstellen van de externe projectbegeleider.
Gemeente Wevelgem wenst op basis van de afsprakennota 2023-05 Wevelgem: 'projectregie 'Design & Build Campus Noord' in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' van 24 januari 2023, Intercommunale Leiedal aan te duiden als externe projectbegeleider voor het project ‘Design & Build Campus Noord’. Daartoe zal vernoemde afsprakennota voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De totale uitgave voor de externe projectbegeleiding wordt geraamd op 50 000 euro (vrij van btw) voor 2023 en 30 000 euro (vrij van btw) voor 2024. De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT2/0610-00/214100/IP-PB4-AP1 van het investeringskrediet.
Het (uiteindelijke) gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 5 000 euro (vrij van btw). In functie van de meerwaarde voor de totale gemeenschap bij de inrichting van de site kan dit aandeel nog verhoogd worden tot max. 10 000 euro (vrij van btw).
De resterende uitgave, na aftrek van het gemeentelijk aandeel, valt ten laste van vzw Woonzorgcentrum Sint-Camillus en vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg (SPWe basis) cfr. de financiële afspraken zoals opgenomen in artikel 8 van de samenwerkingsovereenkomst 'Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam en zal worden doorgefactureerd cfr. de verdeelsleutel uit artikel 8.6 van de samenwerkingsovereenkomst.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met vzw Woonzorgcentrum Sint-Camillus, vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg en OCMW Wevelgem, in bijlage, getiteld 'Design and Build Campus Noord' met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam.
De afsprakennota 2023-05 met Intercommunale Leiedal 'projectregie 'Design & Build Campus Noord’ in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt goedgekeurd.
Intercommunale Leiedal maakte het inrichtingsplan Campus Noord op in het kader van de afsprakennota 2020-33 ‘inrichtingsplan Campus Noord’ en de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot ‘het ontwerpend onderzoek voor de site in Wevelgem gelegen tussen de Deken Jonckheerestraat-Kloosterstraat–Acaciastraat–Schoolstraat’. Alle betrokken actoren ondertekenden hiertoe eerder deze eerste samenwerkingsovereenkomst.
Het project 'inrichtingsplan Campus Noord’ betreft o.a. volgende aspecten:
Als resultaat van dit ontwerpend onderzoek werd het vlekkenplan ‘Campus Noord’ goedgekeurd door de betrokken partijen. Dit vlekkenplan legt de randvoorwaarden vast voor de realisatie van het project ‘Design & Build Campus Noord’.
Aansluitend willen de betrokken partijen verder gaan met de uitwerking en realisatie van de 'Campus Noord'. Met de ondertekening van een nieuwe (tweede) samenwerkingsovereenkomst 'Design & Build Campus Noord’ (voorgelegd aan de gemeenteraad van heden) met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design & Build (D&B) dossier tot aanstelling van een bouwteam, wordt de inhoud van het vlekkenplan en het engagement om hier in samenwerking een uitwerking aan te geven (her)bevestigd door de partijen.
Voornoemde nieuwe overeenkomst legt de afspraken (o.a. onderlinge verdeling van de kosten) vast omtrent het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de uitwerking van een D&B dossier voor de aanstelling van een bouwteam voor het project ‘Design & Build Campus Noord’. Voornoemde partners geven ook het mandaat aan gemeente Wevelgem voor het aanstellen van een externe projectbegeleider.
Gemeente Wevelgem wenst op basis van voorliggende afsprakennota 2023-05 Wevelgem: 'projectregie 'Design & Build Campus Noord' in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' van 24 januari 2023, Intercommunale Leiedal aan te duiden als externe projectbegeleider voor het project ‘Design & Build Campus Noord’. Deze afsprakennota wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De totale uitgave wordt geraamd op 50 000 euro (vrij van btw) voor 2023 en 30 000 euro (vrij van btw) voor 2024. De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT2/0610-00/214100/IP-PB4-AP1 van het investeringskrediet.
Het (uiteindelijke) gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 5 000 euro (vrij van btw). In functie van de meerwaarde voor de totale gemeenschap bij de inrichting van de site kan dit aandeel nog verhoogd worden tot max. 10 000 euro (vrij van btw).
De resterende uitgave, na aftrek van het gemeentelijk aandeel, valt ten laste van vzw Woonzorgcentrum Sint-Camillus en vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg (SPWe basis) cfr. de financiële afspraken zoals opgenomen in artikel 8 van de samenwerkingsovereenkomst 'Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam en zal worden doorgefactureerd cfr. de verdeelsleutel uit artikel 8.6 van de samenwerkingsovereenkomst.
Keurt de afsprakennota 2023-05 met Intercommunale Leiedal 'projectregie 'Design & Build Campus Noord’ in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' goed.
Hecht zijn goedkeuring aan de realisatieovereenkomst met de Vlaamse Milieumaatschappij betreffende de centrumvernieuwing van Gullegem voor de openlegging en de herinrichting van de bedding en de oevers van de Heulebeek.
Binnen de realisatie van de centrumvernieuwing van Gullegem is de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) als beheerder van de Heulebeek, een belangrijke betrokken partij.
De gemeente Wevelgem en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) zijn binnen deze context een samenwerking aangegaan voor de herinrichting van de Heulebeek, onbevaarbare waterloop van de eerste categorie in beheer van de VMM, op het grondgebied van de gemeente Wevelgem. De samenwerking werd bevestigd in een samenwerkingsovereenkomst betreffende het ontwerpproces voor de openlegging, herinrichting en opwaardering van de Heulebeek in Gullegem samen met en in afstemming met de bouw van het nieuwe ontmoetingscentrum. Deze samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 7 mei 2021 en goedgekeurd door Ir. Ivo Terrens in zijn hoedanigheid van diensthoofd Investeringen en Renovaties voor de VMM op 2 juni 2021.
Beide partijen delen de ambitie om de relatie tussen de ingekokerde Heulebeek en het centrum van Gullegem te verbeteren. Deze herinrichting kadert binnen een ruimere dorpskernvernieuwing van Gullegem. Het resultaat van de centrumvernieuwing draagt bij aan volgende doelstellingen die de partijen samen willen uitdragen:
Via een gedeeld opdrachtgeverschap werd de gehele ontwerpopdracht voor de centrumvernieuwing, inclusief herinrichting Heulebeek en centrale groenzones, gelanceerd via de Open Oproep procedure van de Vlaams Bouwmeester. Dit gedeeld opdrachtgeverschap werd bevestigd in het samenwerkingsprotocol goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 juni 2021 en mede ondertekend door Ir. Ivo Terrens in opdracht van de VMM en Vlaams Bouwmeester Erik Wieërs.
Op 22 juni 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen, met akkoord van de VMM, de ontwerpopdracht gegund op basis van het verslag van de gunningscommissie van 19 mei 2022. Tussen het winnende ontwerpteam en de opdrachtgevende partijen werd een gunningsovereenkomst afgesloten voor de uitvoering van de ontwerpopdracht. Aan deze gunningsovereenkomst werd een addendum toegevoegd waarin een verfijnde fasering en planning van de ontwerpopdracht gespecificeerd staat. Beide documenten (gunningsovereenkomst en addendum) werden ondertekend door gemeente, VMM en finaal door het ontwerpteam op 9 september 2022.
Aangezien beide opdrachtgevende partijen van oordeel zijn dat het ontwerp en de uitvoering van de werken in het algemeen belang best verder gezamenlijk worden aangepakt, wordt m.b.t. de realisatie een bijkomende 'realisatieovereenkomst betreffende de centrumvernieuwing van Gullegem voor de openlegging en de herinrichting van de bedding en de oevers van de Heulebeek te Gullegem' opgemaakt (zoals reeds overeengekomen in de eerdere samenwerkingsovereenkomst). Deze realisatieovereenkomst heeft betrekking op het ganse openbaar domein die binnen de centrumvernieuwing Gullegem opgenomen is. De realisatieovereenkomst omschrijft:
1. het kostenaandeel van de VMM en gemeente Wevelgem m.b.t. de aanneming der werken (cfr. artikel 6 van de realisatieovereenkomst)
2. het kostenaandeel van de VMM en gemeente Wevelgem in het ereloon m.b.t. de omgevingswerken (cfr. artikel 5 van deze realisatieovereenkomst)
3. het kostenaandeel m.b.t. de veiligheidscoördinatie-ontwerp en -verwezenlijking (cfr. artikel 11 van deze realisatieovereenkomst).
Verder omvat de realisatieovereenkomst ook een aantal concrete afspraken onder meer m.b.t. de leiding der werken, het toezicht der werken, ev. wijzigingen tijdens de werken, waarborg, boetes en kortingen, betalingsvoorwaarden, voorlopige en definitieve oplevering, vrijgave borgtocht. Binnen de realisatieovereenkomst wordt de gemeente ook aangeduid om als aanbestedende overheid op te treden. Tot slot wordt ook de rol van beide partijen inzake het beheer van de nieuwe infrastructuur omschreven.
Het gemeentelijk aandeel in de ereloon- en uitvoeringskost m.b.t. de omgevingsaanleg wordt aangerekend op rekening PB4-ACT5/0200-00/224007/I-PB4-AP4 van het investeringskrediet.
De ereloon- en bouwkosten m.b.t. het nieuwe OC vallen geheel ten laste van de gemeente en worden aangerekend op rekening PB4-ACT5/0710-00/221007/I-PB4-AP4 van het investeringskrediet.
De realisatieovereenkomst voorziet dat zowel het kostenaandeel m.b.t. de aanneming van de omgevingswerken als het kostenaandeel m.b.t. de ereloonkosten rechtstreeks gefactureerd worden aan de desbetreffende partijen.
Hecht zijn goedkeuring aan de realisatieovereenkomst met de Vlaamse Milieumaatschappij betreffende de centrumvernieuwing van Gullegem voor de openlegging en de herinrichting van de bedding en de oevers van de Heulebeek.
Verrekening nr. 2 van de opdracht 'aanleggen asfalt en snelheidsremmende maatregelen in de Bieststraat' wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 14 september 2022 goedkeuring aan de gunning van de opdracht 'aanleggen asfalt en snelheidsremmende maatregelen in de Bieststraat' aan nv De Vriese Raf, Oude Heirweg 17 te 8851 Koolskamp, tegen het nagerekende offertebedrag van 196 610 euro (excl. btw), hetzij 237 898,10 euro (incl. btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2728/03822.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 29 november 2022 goedkeuring aan verrekening nr. 1 voor een bedrag in meer van 1 575 euro (excl. btw), hetzij 1 905,75 euro (incl. btw).
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende meerwerken uit te voeren:
Bijwerken |
+ |
€ 61.417,56 |
Totaal (excl. btw) |
= |
€ 61.417,56 |
Btw |
+ |
€ 12.897,69 |
TOTAAL |
= |
€ 74.315,25 |
Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 32,04%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu 259 602,56 euro (excl. btw), hetzij 314 119,10 euro (incl. btw) bedraagt.
Voor deze verrekening wordt geen termijnverlenging toegekend.
De leidend ambtenaar, de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, verleende gunstig advies.
De uitgave voor deze verrekening wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0200-00/224007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet. Een visum van de financieel directeur is vereist.
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening nr. 2 van de opdracht 'aanleggen asfalt en snelheidsremmende maatregelen in de Bieststraat' voor het totaal bedrag in meer van 61 417,56 euro (excl. btw), hetzij 74 315,25 euro (incl. btw), mits het verkrijgen van een visum van de financieel directeur.
Het betreft de kennisgeving van het verslag van de besteding van de fractietoelage 2022.
Artikel 38, §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt dat de fracties in de gemeenteraad een toelage kunnen krijgen ter ondersteuning van hun werking. Deze toelage wordt berekend a rato van 125 euro per raadslid per jaar dat deel uitmaakt van de fractie (met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen), tenzij het raadslid kiest voor een elektronisch hulpmiddel dat ter beschikking wordt gesteld (ten belope van de reële tegenwaarde) of wordt aangekocht door het raadslid (waarvan de tegenwaarde de fractietoelage bedraagt).
Jaarlijks wordt een overzicht gemaakt van de aanwending van deze middelen, dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0100-00/649604 van het exploitatiekrediet.
Neemt kennis van het verslag van de fractietoelage 2022.
Er wordt kennis genomen van het antwoord van de waarnemend provinciegouverneur, bezorgd via het loket voor lokale besturen op 30 januari 2023, n.a.v. een klacht.
De waarnemend provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, kennis genomen van een klacht van 31 oktober 2022 omtrent het dempen van de gracht en het verbreden van de verharding in Moravie. De waarnemend provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze klacht, dat zijn ambt geen bevoegdheden heeft inzake beslissingen omtrent omgevingsvergunningsaanvragen, noch inzake de vaststelling van stedenbouwkundige inbreuken.
Voor de volledigheid wordt nog opgemerkt dat de klacht betrekking had op grondgebied Kortrijk.
Neemt kennis van het antwoord van de heer waarnemend provinciegouverneur van West-Vlaanderen bezorgd via het (digitaal) loket voor lokale besturen op 30 januari 2023 betreffende de klacht tegen de gemeente Wevelgem omtrent het dempen van de gracht en het verbreden van de verharding in Moravie.
Bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomst i.k.v. 'Gemeente zonder gemeentehuis - project Digitale transformatie regio Zuid-West-Vlaanderen' met stad Harelbeke.
Het subsidieprogramma Gemeente zonder gemeentehuis kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een investeringsplan van de Vlaamse regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. De Europese Unie financiert het initiatief mee vanuit het economische herstelinstrument via NextGenerationEU.
Het investeringsplan Vlaamse Veerkracht zorgt voor de transitie naar een duurzame en digitale economie. Het relanceplan is onderverdeeld in zeven speerpunten, digitale transformatie is daar één van.
Tussen september 2021 en september 2022 werden zeven subsidie-oproepen gelanceerd, voor verschillende soorten projecten.
In het najaar van 2021 hebben de dertien steden en gemeenten en twee intergemeentelijke instrumenten (de welzijnsvereniging W13 en Intercommunale Leiedal) gezamenlijk het initiatief genomen om de digitale transformatie van Zuid-West-Vlaanderen te realiseren en deze een hefboom te laten zijn in warme, nabije en toegankelijke dienstverlening. Lokale besturen van de regio kunnen daarbij in hun gemeenschap mee de motor zijn van de digitale verandering. De visietekst ‘Lokaal Digitaal’ die radicaal oproept tot samenwerken in een referentieregio vormde daarbij een aanmoediging.
Uit een onderzoek, gevoerd in 2022 in opdracht van de algemeen directeurs van de dertien steden en gemeenten van de regio (en gebaseerd op een bevraging en gesprekken met de respectieve colleges van burgemeester en schepenen, managementteams en IT-medewerkers, en vervolgens geanalyseerd), bleek dat de dertien steden en gemeenten momenteel samen voor 264 IT-uitdagingen staan en dat er (anno 2022) 153 projecten lopen of gepland zijn.
Dat is op zich een positief gegeven omdat iedereen vandaag zich bewust is en werk maakt van de vele uitdagingen ter zake. Evenwel geeft het ook aan dat men op eigen houtje bezig is over vaak dezelfde vraagstukken: leiderschap en aansturing van deze transitie, omslag in organisatie, aan de medewerkers 21ste-eeuwse skills aanleren, bekomen van harde IT-capaciteit, werken op processen en producten, valoriseren van data en het aangaan van de uitdagingen rond hardware/software, connectiviteit en infrastructuur.
De gemeenten zijn in alle geledingen van hun werking tot het besef gekomen dat ze deze omslag elk apart nooit of veel te traag kunnen maken. Samenwerken met de gemeenten en intergemeentelijke instrumenten van de regio is noodzakelijk, niet in het minst omdat zo kennis en expertise en middelen kunnen worden gepoold, maar ook omdat gericht kan worden gewerkt aan standaardisatie, gemeenschappelijke trajecten en effectief inzetten van resources. De transitie naar deze situatie vormt de kern van een gemeenschappelijk programma.
De stad Harelbeke heeft een projectdossier opgemaakt op basis van bovenstaande bevindingen.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 17 augustus 2022 werd principieel beslist om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met de stad Harelbeke in functie van de subsidieaanvraag voor het project Digitale transformatie regio Zuid-West-Vlaanderen.
De Vlaamse regering besliste op 9 december 2022 om het project Digitale transformatie regio Zuid-West-Vlaanderen van de stad Harelbeke goed te keuren.
Bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomst i.k.v. 'Gemeente zonder gemeentehuis - project Digitale transformatie regio Zuid-West-Vlaanderen', in bijlage, met stad Harelbeke.
Bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomst i.k.v. 'Gemeente zonder gemeentehuis - project Website van de Toekomst' met Intercommunale Leiedal.
Het subsidieprogramma Gemeente zonder gemeentehuis kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een investeringsplan van de Vlaamse regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. De Europese Unie financiert het initiatief mee vanuit het economische herstelinstrument via NextGenerationEU.
Het investeringsplan Vlaamse Veerkracht zorgt voor de transitie naar een duurzame en digitale economie. Het relanceplan is onderverdeeld in zeven speerpunten, digitale transformatie is daar één van.
Tussen september 2021 en september 2022 werden zeven subsidie-oproepen gelanceerd, voor verschillende soorten projecten. Een van de projectvoorstellen voor de 'Gemeente zonder gemeentehuis'-subsidieoproepen waar regiobreed op wordt ingezet, is het project Website van de Toekomst, getrokken door Intercommunale Leiedal (Leiedal). Met dit project wil men de gemeentelijke websites binnen DRK (Digitale Regio Kortrijk) naar een hoger en toekomstbestendig niveau tillen.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 22 juni 2022 werd principieel beslist om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Leiedal in functie van de subsidieaanvraag voor het project Website van de Toekomst.
De Vlaamse regering besliste op 21 oktober 2022 om het project Website van de Toekomst van Leiedal goed te keuren.
Bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomst i.k.v. 'Gemeente zonder gemeentehuis - project Website van de Toekomst', in bijlage, met Intercommunale Leiedal.
Er wordt gevraagd om de duur van de opdrachthoudende vereniging Psilon te verlengen met 18 jaar, om te verstrijken op 22 maart 2041.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon). De termijn van het intergemeentelijk samenwerkingsverband verstrijkt op 22 maart 2023 (cfr. artikel 6 van de statuten). Op 30 november 2022 heeft de raad van bestuur van Psilon beslist om aan de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten de vraag voor te leggen zich uit te spreken over een verlenging van deelname aan de intergemeentelijke samenwerking met 18 jaar (om te verstrijken op 22 maart 2041).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 14 december 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 21 maart 2023 waarop de verlenging van de intergemeentelijke samenwerking Psilon geagendeerd wordt.
Er wordt gevraagd om de duur van de opdrachthoudende vereniging Psilon te verlengen met 18 jaar, om te verstrijken op 22 maart 2041.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 14 december 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 21 maart 2023.
Op deze buitengewone algemene vergadering wordt ook een statutenwijziging geagendeerd (cfr. mail van 12 januari 2023). De voorgestelde statutenwijziging betreft de verlenging van de intergemeentelijke samenwerking (artikel 6 van de statuten).
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 21 maart 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Verlenging van de bestaansduur Psilon
2. Voorstel statutenwijziging (artikel 6).
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van Psilon.
Artikel 3
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen 'samen sterk voor lokaal werk' 2022-2025 wordt goedgekeurd.
Het Vlaamse regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120 000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% tegen 2030 is het doel. In dat Vlaamse regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB (Vlaamse dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) en de lokale besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.
De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen. De samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt.
De opdracht van de lokale besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zet aanvullend op het Vlaamse beleid in op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van Zuid-West-Vlaanderen en VDAB West-Vlaanderen.
VDAB en alle lokale besturen van de regio Zuid-West-Vlaanderen engageren zich daarom met deze samenwerkingsovereenkomst om samen de regiefunctie rond tewerkstelling op te nemen. Alle partners engageren zich om, elk vanuit zijn eigen expertise, in dialoog te gaan en concrete acties uit te werken. Het uitgangspunt van deze overeenkomst is de gedeelde missie van de partners om elk talent op de juiste plek te krijgen met een specifieke aandacht voor mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.
Deze regionale samenwerkingsovereenkomst is complementair met de overeenkomst die op 2 juli 2021 werd afgesloten tussen VDAB West-Vlaanderen, provincie West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen. De provinciale overeenkomst omvat de uitdagingen, ambities en acties op provinciaal niveau en kan als dusdanig versterkend en/of flankerend werken aan deze regionale samenwerkingsovereenkomst.
Het is duidelijk dat zowel gemeente als OCMW een rol te spelen hebben in vernoemd werkgelegenheidsbeleid. Krachtens de beheersovereenkomst gemeente-OCMW betreffende samenwerking op het gebied van personeel kan gemeente- en/of OCMW-personeel worden ingezet voor de uitvoering van het beleid van de gemeente en het OCMW en de realisatie van de beleidsdoelstellingen ter zake.
Regionale samenwerkingsovereenkomst
Binnen de regio Zuid-West-Vlaanderen worden al een aantal jaar stappen gezet in functie van een samenwerkingsovereenkomst met VDAB. Er wordt gekozen voor een regionale overeenkomst, met daarbinnen ruimte voor elk deelnemend lokaal bestuur om specifieke noden, punten en afspraken op te nemen in een bijkomend addendum.
Na overleg op regionaal niveau tussen de lokale besturen en VDAB werd gekozen om eerst werk te maken van een regionale basisovereenkomst waarin een aantal principes, prioritaire doelgroepen en thema’s worden aangestipt.
De keuze werd gemaakt om de focus te leggen op ‘kansengroepen’, meer bepaald op het overbruggen van de afstand van deze kwetsbare doelgroep tot de arbeidsmarkt.
Omdat men het vanuit W13 en de lokale besturen belangrijk vindt dat de samenwerkingsovereenkomst zich niet beperkt tot 'holle woorden', werd de nodige tijd genomen om te onderzoeken en uit te klaren waar de noden zich specifiek situeren voor de lokale besturen. Daarnaast werd er gewerkt aan het creëren van een draagvlak en uitwerken van methodieken om ervoor te zorgen dat na het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst er effectief aan de slag gegaan wordt met concrete acties.
Vanuit het overleg en afstemming met zowel beleidsfora als interne stakeholders (OCMW’s, W13 en VDAB), werden er 8 thema’s gekozen waarop zal ingezet worden tijdens de duurtijd van de samenwerkingsovereenkomst: nabijheidsstrategie VDAB versus uitkantelingsstrategie lokale besturen, jongeren, mensen met een migratieachtergrond, digitalisering, taal, kinderopvang, mobiliteit en lokale werkgelegenheid.
De samenwerkingsovereenkomst gaat van start op 1 januari 2023 en wordt aangegaan voor de duur van de legislatuur, plus een jaar met als uiterste einddatum 31 december 2025.
Er werd een uitgebreid inhoudelijk en formeel traject afgelegd om te komen tot een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst dat gedragen wordt door alle partijen (lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen). De raad van bestuur van W13 keurde het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst goed op 16 december 2022.
Actieplan 2023
Elk jaar zal er een actieplan opgemaakt worden. Het doel van dit actieplan is om de algemene doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst jaarlijks te concretiseren. Er is ruimte voor aanpak van actuele noden.
Voor het verder concretiseren van acties, werd er een stuurgroep opgericht. De raad van bestuur van W13 geeft mandaat aan deze stuurgroep om de acties verder te finaliseren.
De stuurgroep bestaat uit vertegenwoordiging vanuit de lokale besturen (OCMW’s en afvaardiging raad van bestuur W13), VDAB en POM West-Vlaanderen.
Voor het actieplan van 2023 wordt er ingezet op 3 prioritaire thema’s en 11 acties die hieruit voortvloeien (zie bijlage actieplan 2023).
Voor het kiezen van de prioritaire thema’s en acties van 2023 werd een inhoudelijk traject doorlopen.
Er werd gevraagd aan de OCMW diensthoofden om voor de 8 beleidsprioriteiten subdoelstellingen en acties op te lijsten. Vanuit VDAB hebben ze dezelfde oefening gedaan. Beide input werd samengelegd en op de stuurgroep werd er beslist met welke thema’s en acties er prioritair in 2023 aan de slag zal worden gegaan.
De raad van bestuur van W13 keurde het ontwerp van actieplan 2023 goed op 16 december 2022.
Het jaaractieplan wordt jaarlijks voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
PB1-AP4: Wevelgem voert een inclusief beleid.
PB1-ACT13: Aan de hand van begeleiding op het vlak van opleiding, tewerkstelling en werkervaring, leiden we inwoners naar duurzaam werk.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen 'samen sterk voor lokaal werk' 2022-2025.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze overeenkomst, in het bijzonder het vaststellen en goedkeuren van het jaarlijks actieplan.
De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van vaste camera's, tijdelijk vaste camera's, mobiele camera's, vaste ANPR-camera's en mobiele ANPR-camera's.
De gemeenteraad verleende reeds eerder gunstig advies tot plaatsing van camera's op het openbaar domein van de gemeente Wevelgem, dit op diverse afzonderlijk bepaalde locaties en sites (beslissingen van 9 maart 2012 en 13 april 2018). Ook werd reeds gunstig advies verleend voor de inzet van tijdelijk vaste bewakingscamera's (beslissing van 9 oktober 2020).
De doelstelling van dit cameragebruik was meerzijdig, nl. de beveiliging van de gemeentegrenzen, gelet op de specifieke ligging van de gemeente Wevelgem dicht bij de grens met Frankrijk, alsook de bescherming van personen en goederen op het grondgebied van de gemeente, naast ook de preventie en handhaving van openbare overlast, enz.
Deze telkenmale gunstige adviezen van de gemeenteraad voor camerabewaking op niet-besloten plaatsen vonden hun wettelijke grondslag in de camerawet (wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s).
Bij beslissing van het politiecollege van 16 augustus 2017 werd de afspraak bevestigd dat de politiezone Grensleie wat betreft de camerabewaking in de politiezone zal optreden als verantwoordelijke voor de verwerking van de camerabeelden. Ook werd op basis van een functionele indeling, een regeling getroffen tot doorfacturatie van de kosten in onderhoud of werkingskosten naar de gemeente zelf, dit indien de functionaliteit eerder de lokale veiligheid betrof (tegenover de zonale veiligheid en grensbewaking in het bijzonder, meestal via ANPR-camera's). Deze afspraak werd gemaakt, ongeacht of de aankoop of plaatsing door de gemeentelijke overheid gebeurde, gezien het gebruik van de beelden en de verwerking ervan voor camerabeelden op niet-besloten plaatsen, uitsluitend door de politiediensten gebeuren.
Inmiddels werden de camera's waar de politie optreedt als verwerker (waarbij de beelden ‘verwerkt’ worden op de servers van de politiediensten (registreren en bewaren)), bij wet van 21 maart 2018, uit het toepassingsgebied genomen van de camerawet. Het gebruik voor opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie van de zichtbare camera’s valt voortaan onder de wet op het politieambt (WPA). Wanneer de live-toegang door de politie een opname van de beelden bij de politie inhoudt, dienen eveneens de regels van de WPA te worden toegepast (artikel 25/1, §2 WPA).
In de gemeente Wevelgem worden geen beelden opgeslagen of verwerkt op de eigen servers, enkel de verbinding naar de politiezone wordt door de gemeente gefaciliteerd. De regels uit de WPA dienen aldus nageleefd te worden.
De politiezone kan camera's plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de betrokken gemeenteraden; de WPA legt op dat een eenmalige globale principiële toestemming dient te worden verleend door de gemeenteraad voor gebruik door de politie van de zichtbare camera's, zowel wat betreft vaste of tijdelijk vaste camera's, ANPR-camera's, alsook wat betreft mobiele camera's (incl. dashcams, bodycams en drones), voor de plaatsen waarvan zij niet de beheerder is.
De verwerkingsverantwoordelijke (de korpschef van de lokale politie of de directeur van de federale politie) moet een aanvraag indienen bij de gemeenteraad voor een (algemene) toestemming tot het gebruik op zichtbare wijze van camera’s door de politiediensten volgens de doelstellingen uit de WPA. Hiertoe dient een voorbereidend dossier ingediend te worden bij de gemeenteraad voor een (positief) advies over de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (o.a. het type camera, het doel, de bewaartermijn, de plaats en de modaliteiten), waarbij ook een risicoanalyse is vervat.
Voor het gebruik van (doorgaans onbemande) automatisch werkende toestellen louter in het kader van de wegverkeerswet, zoals een flitspaal, is geen toestemming of advies van de gemeenteraad nodig. Het controleorgaan op de politionele informatie oordeelde dat het gebruik van ANPR-camera's enkel voor snelheidsmetingen of trajectcontroles kadert binnen de toepassing van de wegverkeerswet (artikel 62) en niet binnen de toepassing van de regels rond het (niet-zichtbaar) politioneel cameragebruik binnen de WPA.
Voor het gebruik van camera’s voor andere doelstellingen (die niet vervat zitten in de WPA of de wegverkeerswet of de camerawet) is doorgaans ook geen toestemming of advies van de gemeenteraad nodig.
Teneinde aan voornoemde bepalingen van de WPA te voldoen, werd op 16 december 2022 een globale toestemmingsaanvraag ingediend door de korpschef van de politiezone Grensleie, waarin het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau beschreven worden. Eveneens wordt per type camera een interne DPIA (Data Protection Impact Analysis) opgemaakt en wordt per cameralocatie vermeld hoeveel camera's en welk type er zijn geplaatst.
Het gebruik van (tijdelijk) vaste camera's moet aangegeven worden met een pictogram (artikel 25/2, §2, 1° WPA). Dit pictogram wordt geplaatst ter hoogte van de voornaamste invalswegen tot het grondgebied van de gemeente Wevelgem, alsook bij het betreden van de site/locatie die door een bewakingscamera wordt gefilmd. Het gebruik van mobiele camera's gebeurt door (a) het monteren van de camera aan boord van politievoertuigen, -vaartuigen, -luchtvaartuigen of elk ander vervoermiddel van de politie, dat als dusdanig geïdentificeerd kan worden, of door (b) een mondelinge waarschuwing uitgaande van de leden van het operationeel kader van de politiediensten, die als dusdanig identificeerbaar zijn (artikel 25/2, §2, 2° WPA).
De politiezone Grensleie zal deze camera’s en de opnames ervan enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA en mits de beperkingen die deze wet oplegt.
Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in artikel 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s.
Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in artikel 14 WPA, geldt voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s, de beperking volgens artikel 25/3, §2 en artikel 44/5, §1, 1ste lid, 2° tot 6° WPA.
De verwerking van de beelden van de camera’s omvat volgende generieke opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie:
• Misdrijven tegen personen of goederen voorkomen, vaststellen en opsporen;
• Overlast voorkomen, vaststellen of opsporen (o.a. vandalisme, sluikstort, drugs, nachtlawaai);
• Naleving van gemeentelijke reglementen controleren;
• Handhaving en herstel van de openbare orde (evenementen, manifestaties, rampen, enz.), in het kader van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte;
• Operationele ondersteuning bij interventies.
De verwerking van de beelden van de zichtbare camera’s omvat concreet volgende lokale doelstellingen:
• Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven tegen de veiligheid van personen en goederen;
• Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van overlast;
• Verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen (o.a. verzamelen van bewijsmateriaal);
• Verhogen van de pakkans van de daders van die misdrijven bij de bestrijding van de criminaliteit;
• Daders van strafbare feiten, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren en inzamelen bewijsmateriaal;
• Optimaliseren van de ingezette gemeentelijke preventieve maatregelen in combinatie met politietoezicht;
• Het optreden van politie adequaat en goed voorbereid uit te voeren bij interventies n.a.v. ordeverstoringen en in het bijzonder de geweldsdelicten;
• Aanleveren van verkeersinformatie en -beeldvorming, monitoring verkeersgegevens, met het oog op de versterking van de verkeersveiligheid en openbare veiligheid en verkeershandhaving;
• Verschaffen van informatie in ondermeer de strijd tegen rondtrekkende dadergroeperingen, strijd tegen drugs, inbraken, …;
• Aanwending voor didactische en pedagogische doeleinden in het kader van de opleiding van de leden van de politiezone (na anonimisering).
Met de inzet van vaste ANPR-camera’s, waarbij gebruik gemaakt wordt van het centrale beheerssysteem van de federale politie, als technische gegevensbank voor het nationale ANPR-netwerk (cfr. artikel 44/11/3septies WPA), beoogt de politiezone Grensleie bijkomend ook (aanvullend bij hoger genoemde doelstellingen):
• Gestolen of verduisterde voertuigen uit het verkeer te halen;
• Vandalisme aan de camera-infrastructuur te voorkomen;
• Opsporing van geseinde voertuigen en personen;
• Opzoeken van informatie in het kader van gevoerde onderzoeken;
• Delen van geanonimiseerde data met de wegbeheerders en de gemeentelijke overheden in het raam van de mobiliteit;
• Criminaliteit beter en meer informatiegestuurd aanpakken op het grondgebied van de gemeente Wevelgem en de politiezone Grensleie met de plaatsing en het gebruik van ANPR-camera's.
Met de inzet van de drones beoogt de politiezone Grensleie bijkomend ook (aanvullend bij hoger genoemde doelstellingen):
• Het lokaliseren van vermiste en op te sporen personen op het gehele grondgebied;
• Het maken van overzichtsbeelden bij verkeersongevallen, rampen en onheil;
• Real time observatie van publieksstromen en samenscholingen in niet-besloten plaatsen;
• Het verkrijgen van informatie en beeldvorming bij manifestaties, samenscholingen en plechtigheden.
Met de inzet van bodycams (= mobiele camera’s die door politiemensen zichtbaar worden gedragen aan de kledij of uitrusting) beoogt de politiezone Grensleie bijkomend ook (aanvullend bij hoger genoemde
doelstellingen):
• Real time observatie bij interventies, ook op besloten plaatsen;
• Registratie van de vaststellingen van een eerstelijnsploeg naar aanleiding van een oproep van ambtshalve tussenkomst;
• Het verkrijgen van informatie en beeldvorming, en aanleveren van bewijsmateriaal;
• Voorkomen van misdrijven tegen politiediensten, en verzamelen van bewijsmateriaal.
Dit dossier werd besproken binnen het politiecollege op 5 december 2022. De toestemmingsaanvraag van 16 december 2022 van de korpschef is opgemaakt cfr. artikel 25/4, §2 WPA.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van vaste camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, met name:
Locatie |
Aantal |
Type camera |
Merk |
|
|
|
|
Station Wevelgem |
6 |
6 overzicht |
AXIS/Avigilon |
Acaciastraat |
5 |
4 overzicht |
Avigilon |
Gemeenteloket |
3 |
1 PTZ |
Hikvision |
Bibliotheek |
1 |
1 PTZ |
Hikvision |
De Koer |
6 |
1 PTZ |
Hivision |
Vrachtwagenparking Gullegem |
3 |
3 overzicht |
Avigilon |
Artikel 2
De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van tijdelijk vaste camera's op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, met name:
Aantal |
Plaats |
Type camera |
Merk |
1 |
PZ MCCU paalcamera |
3 PTZ |
Hivision |
Artikel 3
De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van mobiele camera's (incl. bodycams en drones) op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, met name:
Aantal |
Plaats |
Type camera |
Merk |
4 |
PZ - politievoertuig |
ANPR - politiemoto - anoniem (2) - politievoertuig |
Catch |
20 |
PZ - bodycams |
W100 Body worn camera |
AXIS |
2 |
PZ - drones |
Dual camera (incl. zoom + warmtebeeldcamera) |
DJI YUNEEC |
Artikel 4
Kennisgeving van deze beslissing tot principiële toestemming gebeurt aan:
• de korpschef, die instaat voor het gebruik van camera's op zichtbare wijze door de politiediensten, conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
• de procureur des Konings afdeling West-Vlaanderen.
Artikel 5
Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website, alsook op de website van de politiezone Grensleie.
De samenwerkingsovereenkomst met Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren Beernem vzw voor de opvang en verzorging van dieren die vanuit gemeente Wevelgem binnengebracht worden, wordt goedgekeurd.
De gemeente heeft een samenwerkingsovereenkomst met Dierenasiel De Knuffelpootjes vzw voor de opvang van gedomesticeerde dieren, vooral katten en honden (beslissing van de gemeenteraad van 14 februari 2020).
Jaarlijks worden echter ook wilde dieren gevonden door particulieren. Meestal zijn deze gewond, ziek of uitgeput. Deze worden overgebracht door vrijwilligers naar het opvangcentrum in Beernem van Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren (VOC) Beernem vzw.
Vorig jaar werden 52 dieren vanuit Wevelgem overgebracht. Het gaat om een grote variatie aan soorten van roofvogels en duiven tot hazen en egels (zie overzicht 2022 in bijlage). Niettegenstaande het opvangcentrum met voornamelijk vrijwilligers werkt, hebben ze uiteraard heel wat financiële lasten. Immers, gemiddeld kost de revalidatie (in functie van het terug vrijlaten in een gepaste biotoop) van een binnengebracht dier zo'n 50 euro. Daarnaast heeft VOC Beernem vzw ook vaste kosten.
Gezien het belangrijk maatschappelijk en natuurlijk belang, wordt voorgesteld om VOC Beernem vzw in haar werking te ondersteunen en hiertoe een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten (in bijlage).
In deze samenwerkingsovereenkomst wordt voorzien in een jaarlijkse werkingstoelage van 500 euro aangevuld met 10 euro per binnengebracht dier (vanuit Wevelgem).
De werkingsbijdrage wordt aangerekend op rekening PB2-ACT41/0470-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren (VOC) Beernem vzw voor de opvang en verzorging van dieren die vanuit gemeente Wevelgem binnengebracht worden.
Adviseert de aanvraag tot erkenning van de nieuwe woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio.
Het decreet van 9 juli 2021 wijzigde diverse decreten met betrekking tot wonen. Tegen 1 januari 2023 moesten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is dan uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is. Tegen voornoemd decreet stelden verschillende actoren een beroep tot gedeeltelijke vernietiging in bij het Grondwettelijk Hof.
De gemeenteraad formuleerde op 8 oktober 2021, op vraag van de bevoegde minister Matthias Diependaele, een advies om de gemeente Wevelgem als zelfstandig werkingsgebied te laten functioneren.
De werkingsgebieden werden op 4 februari 2022 vastgelegd door de Vlaamse regering in 42 besluiten (cfr. artikel 4.37 Vlaamse codex Wonen van 2021). Wevelgem werd hierbij niet als werkingsgebied erkend, maar toegevoegd aan Kortrijk om het werkingsgebied Kortrijk-regio te vormen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 23 februari 2022 om een tweesporenbeleid te voeren. Enerzijds werd beslist om voornoemde beslissing tot vorming van het werkingsgebied Kortrijk-regio aan te vechten bij de Raad van State. Anderzijds kon niet genegeerd worden dat de beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 rechtskracht heeft. Het college van burgemeester en schepenen besliste daarom om, zolang voornoemd besluit niet geschorst of vernietigd wordt, constructief samen te werken met alle woonactoren van het werkingsgebied Kortrijk-regio in het proces om tot één woonmaatschappij per werkingsgebied te komen. In uitvoering van het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 dienden SHM De Vlashaard en SHM Wonen Regio Kortrijk in principe tegen 1 januari 2023 samen één nieuwe woonmaatschappij te vormen, waarin ook de SVK-werking van vzw De Poort vervat zit. Stad Kortrijk, gemeente Wevelgem, SHM De Vlashaard, SHM Wonen Regio Kortrijk en vzw De Poort voerden de nodige fusiegesprekken.
De regelgeving voorzag wel in de mogelijkheid om de erkenning van de SHM's te verlengen tot 30 juni 2023 (artikel 205, §3 van voornoemd decreet). De verlenging van de erkenning als SHM biedt een langere voorbereidingstijd voor de oprichting van de woonmaatschappij. Om de fusiegesprekken op een goede manier verder te kunnen zetten, vroegen beide SHM's die op heden binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio actief zijn, zijnde SHM De Vlashaard en SHM Wonen Regio Kortrijk, formeel een verlenging van hun erkenning tot 30 juni 2023. De gemeenteraden van Kortrijk en Wevelgem stemden hiermee in (in zitting van respectievelijk 4 juli en 8 juli 2022).
Ondertussen besliste het Grondwettelijk Hof, middels arrest van 24 november 2022, om de beroepen tot gedeeltelijke vernietiging van voornoemd decreet te verwerpen.
De fusiegesprekken voor de vorming van één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio komen ondertussen in een finale fase. Gemeente Wevelgem en SHM De Vlashaard konden als volwaardige partners het erkenningsdossier mee voorbereiden en konden op deze manier mee instaan dat de lokale netwerkvorming alsook de lokale inbedding en verankering voldoende verzekerd zijn binnen de nieuw op te richten woonmaatschappij. Vanuit het college van burgemeester en schepenen wordt dan ook voorgesteld om gunstig advies te verlenen aan het erkenningsdossier. Verder heeft het college van burgemeester en schepenen ook afstand gedaan van het beroep tot nietigverklaring van het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Kortrijk-regio (beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2023).
Artikel 1
Neemt kennis van het dossier voor de aanvraag tot erkenning van een nieuwe woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio.
Artikel 2
Geeft als advies aan de Vlaamse regering dat het bij deze aanvraag gevoegde stappenplan voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3
Stelt vanuit het aanvraagdossier voor de erkenning vast dat de te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 4
Keurt het ontwerp van statuten voor de nieuwe woonmaatschappij goed.
De gemeente verwerft kosteloos een stuk grond ter hoogte van Menenstraat 124 (ingang sportcentrum).
Een deel van de toegang naar het Sportspoor is nog in eigendom van nv Imbock. Het gaat over het perceel grond kadastraal gekend onder 1ste afdeling, sectie A, nr. 476C, zijnde lot C, met een oppervlakte van 288 m² volgens het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Jan Vandaele op 3 november 2021.
De eigenaar is bereid dit perceel kosteloos af te staan aan de gemeente. Deze kosteloze grondafstand kadert in het feit dat de gemeente sedert meer dan 30 jaar bezitshandelingen heeft gesteld ten aanzien van het lot C, meer bepaald door het aanbrengen van een duurzame wegverharding (toepassing van artikel 13, §5 van het decreet gemeentewegen).
De kosten voor het opmaken van de akte zijn ten laste van de gemeente.
Notariskantoor Ann Strobbe bereidde de akte voor.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT4/0680-00/220007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Gemeente Wevelgem verwerft kosteloos het perceel, kadastraal gekend onder 1ste afdeling, sectie A, nr. 476C, zijnde lot C, met een oppervlakte van 288 m² volgens het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Jan Vandaele op 3 november 2021.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor kosteloze grondafstand goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
De gemeente affecteert het kosteloos verworven lot C, zoals bedoeld in artikel 1, dit maakt deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente verwerft kosteloos een stuk grond ter hoogte van de Dwarsweg.
Een deel van het kadastraal perceel gekend onder 3de afdeling, sectie C, nr. 682E, gelegen op de hoek Koningin Fabiolastraat-Dwarsweg is aangelegd als voetpad, maar is nog in eigendom van de private aangelande.
De eigenaar wenst dit deel kosteloos over te dragen aan de gemeente. Het kosteloos te verwerven deel heeft een oppervlakte van 123 m² volgens het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Koen Roelandt op 11 augustus 2022.
De kosten voor het opmaken van de akte zijn ten laste van de gemeente.
Notariskantoor Vijncke bereidde de akte voor.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT1/0200-00/224007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Gemeente Wevelgem verwerft kosteloos, een deel van het perceel kadastraal gekend onder 3de afdeling, sectie C, nr. 682E, zijnde het geel gemarkeerde lot met een oppervlakte van 123 m² volgens het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Koen Roelandt op 11 augustus 2022.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor kosteloze grondafstand goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
De gemeente affecteert het kosteloos verworven perceel, zoals bedoeld in artikel 1, dit maakt deel uit van het openbaar domein.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een woning, gelegen Koningin Fabiolastraat 108, wordt aangekocht om redenen van openbaar nut, meer bepaald in functie van de toegankelijkheid van het aangelande voetpad.
In zitting van 8 juli 2022 besliste de gemeenteraad dat er om redenen van openbaar nut, meer bepaald in functie van de toegankelijkheid van het aangelande voetpad, een bod kon worden uitgebracht - binnen de grenzen van het schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 21 juni 2022 - op de woning gelegen Koningin Fabiolastraat 108, kadastraal gekend als Gullegem, 3de afdeling, sectie D, nr. 0129/00V003. Dit pand werd te koop aangeboden door Vastgoedkantoor Devriese. Na de onderhandelingen aanvaardden de verkopers het bod van 87 000 euro. Dit bod valt binnen de grenzen van het schattingsverslag.
Notariskantoor Vijncke bereidde de akte voor.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB5-ACT1/0200-00/224007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Gemeente Wevelgem koopt het pand Koningin Fabiolastraat 108, in functie van de toegankelijkheid van het aangelande voetpad, voor 87 000 euro. Het pand is gelegen op het perceel gekadastreerd 3de afdeling, sectie D, nr. 0129/00V003.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Keurt de voorliggende akte voor de Kloostersite goed waarbij een deel van een kloostergebouw met grond, gelegen Deken Jonckheerestraat 16 voor een grootte van 2 001 m² wordt aangekocht.
De gemeenteraad besliste op 11 maart 2022 om een deel van een kloostergebouw met grond, gelegen Deken Jonckheerestraat 16 (gekadastreerd sectie C, deel van nummer 500B2 P0000) aan te kopen tegen de schattingsprijs, zijnde 486 024 euro. Hiertoe keurde de gemeenteraad de voorliggende verkoopovereenkomst (compromis) goed.
Deze aankoop kadert binnen het Masterplan Wevelgem. Het biedt een antwoord op de vraag naar een (markt)plein als ontmoetingsruimte in het Wevelgemse centrum. Daarbij kan de aanleg van een nieuw centrumplein t.h.v. de huidige parking aan CC Guldenberg de juiste dimensie, locatie en aankleding gegeven worden en kan ook de ingang van het CC Guldenberg aan het centrumplein komen te liggen.
De aankoop van het klooster met grond, gelegen in de Deken Jonckheerestraat 16, was een opportuniteit die de gemeente wilde aangrijpen om het nieuwe centrumplein te kunnen realiseren.
Deze opportuniteit werd eerder toegelicht in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid van 23 juni 2020.
Met Vrij Katholiek Secundair Onderwijs Menen-Wervik-Wevelgem vzw (VKSO MWW) werd een akkoord bereikt omtrent de splitsing van de Kloostersite. Voor VKSO MWW, die het andere deel van de Kloostersite aankoopt, biedt de aankoop bijkomende uitbreidingsmogelijkheden.
Notaris Lambrecht van Lambrecht, Raskin & Dierynck geassocieerde notarissen, bereidde - in functie van het verlijden van de verkoopakte - de eigenlijke akte van verkoop voor. Dit ontwerp (met opmetingsplan in bijlage) wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad.
De aankoop door de gemeente betreft de aankoop van lot 3 op het opmetingsplan opgemaakt door bv Bureau Callens.
Deze uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT11/0610-00/221007/I-PB4-AP1 van het investeringskrediet voor de (gedeeltelijke) aankoop van het klooster. Mits het bekomen van een visum.
Artikel 1
Gemeente Wevelgem koopt een deel van een kloostergebouw met grond, gelegen Deken Jonckheerestraat 16 (gekadastreerd sectie C, deel van nummer 500B2 P0000 met gereserveerde nieuwe perceelsidentificatie: sectie C, nr. 947C P0000) aan tegen de schattingsprijs, zijnde 486 024 euro. Het betreft de aankoop van lot 3 op het opmetingsplan opgemaakt door bv Bureau Callens voor een grootte volgens meting van 2 001 m².
Artikel 2
Keurt de voorliggende akte van verkoop voor de Kloostersite goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 2
Gelast het college van burgemeester er schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
In het kader van het onthardingsproject Campus Wevelgem wordt een erfpachtrecht langs de Deken Jonckheerestraat t.h.v. SPWe 1 verleend aan de gemeente.
De gemeente heeft een subsidie gekregen voor het onthardingsproject Campus Wevelgem (Deken Jonckheerestraat) (ministerieel besluit van 10 september 2019). Dit onthardingsproject werd, in overleg met de relevante stakeholders rond de Campussite, voorbereid.
In het kader van dit onthardingsproject werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend. Bedoelde omgevingsvergunningsaanvraag beoogde onder meer het ontharden van de Deken Jonckheerestraat ten westen van de Acaciastraat en het herinrichten van de ontsluiting tot de scholencampus met een centraal wandel- en fietspad omgeven door tal van groenvoorzieningen.
Naar aanleiding van deze omgevingsvergunningsaanvraag werd de rooilijn ter zake goedgekeurd (beslissing van de gemeenteraad van 8 juli 2022). De omgevingsvergunning werd bekomen op 20 juli 2022 (beslissing van het college van burgemeester en schepenen).
In het kader van de uitvoering van het onthardingsproject Campus Wevelgem wordt aan gemeente Wevelgem een erfpachtrecht verleend langs de Deken Jonckheerestraat t.h.v. SPWe 1, meer bepaald op lot 4 op het opmetingsplan opgemaakt door bv Bureau Callens (plannummer BF.K.193.21). Voor de zone die in erfpacht wordt gegeven, zal de gemeente de aanleg- en onderhoudskosten volledig ten laste nemen.
Een laatste stand van zaken omtrent het onthardingsproject Campus Wevelgem werd toegelicht aan de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 28 maart 2022 en werd ook aan het ruime publiek voorgesteld via onder meer het Klimaatfestival van 20 tot en met 22 mei 2022.
Artikel 1
Gemeente Wevelgem verkrijgt op een stuk grond, gekadastreerd sectie C, deel van nr. 502E P0000, een erfpachtrecht voor 50 jaar. Het betreft meer bepaald een erfpachtrecht, om niet, op lot 4 op het opmetingsplan opgemaakt door bv Bureau Callens met een totale oppervlakte van 2 609 m².
Artikel 2
Keurt de voorliggende akte tot vestiging van een erfpachtrecht goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Gelast het college van burgemeester er schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het lokaal energie- en klimaatpact 1.0.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0) sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. De gemeente onderschreef het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 oktober 2021).
De gemeenteraad beslist ook in zitting van 10 november 2022 om het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen te ondertekenen.
Om de voortgang van de 16 doelstellingen van het LEKP 1.0 op te volgen verzamelt het pactportaal van de Vlaamse overheid authentieke data bij partnerorganisaties (groenblauwpeil.be, Fluvius, Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), autodelen.net, website milieuvriendelijke voertuigen, VVSG,…).
Via het pactportaal kunnen de lokale besturen en hun burgers een overzicht downloaden van de evolutie op hun grondgebied.
Het LEKP-rapport 1.0 (evolutie van 2021 tot 15 januari 2023) zit in bijlage. Eenmaal per jaar wordt gerapporteerd over de resultaten van de LEKP 1.0-doelstellingen van de gemeente binnen haar grondgebied op de gemeenteraad.
Over de voortgang van de doelstellingen uit LEKP 2.0 zal vanaf 2023 ook gerapporteerd worden.
Neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het lokaal energie- en klimaatpact 1.0.
Het schoolbestuur van de gemeentelijke basisschool sluit zich, vanaf 1 september 2023, aan bij het leersteuncentrum BOOST.
Élke leerling in Vlaanderen moet de juiste ondersteuning krijgen. Dat was destijds de doelstelling van het M-Decreet uit 2014, maar ondertussen is gebleken dat dit decreet kampte met vergaande tekortkomingen. Vanaf 1 september 2023 zal het decreet leersteun (nog in ontwerp op heden) dan ook het M-decreet vervangen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs. Het decreet leersteun wil de tekortkomingen van het M-decreet remediëren.
Het ontwerp van decreet over leersteun werd principieel goedgekeurd door de Vlaamse regering op 18 november 2022 (nog niet goedgekeurd door het Vlaams parlement). Het is de bedoeling dat de bepalingen van het decreet leersteun in werking zouden treden vanaf het schooljaar 2023-2024.
Het bestaande ondersteuningsmodel wordt met het decreet leersteun eenvoudiger, duidelijker en doeltreffender, waarbij alle leersteun vanuit 1 spoor komt. Leersteuncentra (LSC) zullen expertise bundelen en een centraal aanspreekpunt voor alle betrokken partijen zijn. De huidige ondersteuningsnetwerken zullen dus evolueren naar leersteuncentra. De gemeentelijke basisschool is op heden aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk 'Openbaar ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen'.
Scholen kunnen zelf kiezen met welk leersteuncentrum ze samenwerken, los van netten en koepels, en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad van het leersteuncentrum. Elk leersteuncentrum moet ook samenwerken met het buitengewoon onderwijs om expertise uit te wisselen en de leerondersteuners te professionaliseren.
De keuze van aansluiting bij één leersteuncentrum vanaf 1 september 2023, moet gebeuren voor 1 maart 2023 (cfr. mail van OVSG van 31 januari 2023).
De Vlaamse regering zal, in overleg met het gemeenschapsonderwijs en de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) een protocol afsluiten over waar de leersteuncentra worden opgericht en door welke besturen. Het schoolbestuur moet haar keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan het agentschap voor Onderwijsdiensten uiterlijk een maand na de publicatie van bedoeld protocol.
Er wordt voorgesteld om aan te sluiten bij het leersteuncentrum BOOST. Dit leersteuncentrum wordt opgenomen in het (nog af te sluiten) protocol 'landschap LSC' waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Het leersteuncentrum BOOST is een zelfstandig centrum (en maakt dus geen deel uit van een school voor buitengewoon onderwijs).
Op 7 februari 2023 wordt het voorstel om aan te sluiten bij leersteuncentrum BOOST ter advies voorgelegd aan de schoolraad.
Artikel 1
Het schoolbestuur van de gemeentelijke basisschool - school voor gewoon onderwijs - sluit zich, vanaf 1 september 2023, aan bij het leersteuncentrum BOOST, Sint-Amandusstraat 28, 8540 Deerlijk.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan leersteuncentrum BOOST en aan het agentschap voor Onderwijsdiensten.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Lien Vanderjeugt.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Bijkomende OVAM-handhavers worden aangesteld als vaststellend gewestelijk ambtenaar in het kader van gemeentelijke administratieve sancties, in toepassing van artikel 21, §1, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Uit zwerfvuilcijfers blijkt dat de hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen toeneemt. De Vlaamse overheid, de lokale besturen en de producenten nemen reeds maatregelen in de strijd tegen zwerfvuil, o.m. via de werking van Mooimakers en het dagdagelijks zwerfvuilbeleid van de lokale besturen. Gemeente Wevelgem stapte in 2020 in het coachingstraject van Mooimakers om onder begeleiding van een coach en met financiële ondersteuning van OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) de zwerfvuilproblematiek aan te pakken.
Bij OVAM worden nu gedurende 3 jaar handhavers aangeworven die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil en handhaving van zwerfvuil via GAS (gemeentelijke administratieve sancties). In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM de handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering verder versterken. De handhavers zwerfvuil van OVAM werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. Ze worden aangestuurd vanuit het team Terreincontrole bij de afdeling Algemene Diensten van OVAM.
Het project kent volgende werkwijze:
De hoofdfocus van voornoemd project ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. Pakkans verhogen door verhoogd toezicht. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met een integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen.
Zwerfvuil is klein afval dat mensen al dan niet onbewust op een daarvoor niet bestemde plaats achterlaten. Zwerfvuil ontstaat door consumptie buitenshuis. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, paraplu’s, zakdoekjes, hondenpoepzakjes. Sluikstorten is het achterlaten of storten van afvalstoffen op niet-reglementaire plaatsen en tijdstippen en in en bij de foute recipiënten (straatvuilnisbakken en overige recipiënten als glasbollen, textiel- en andere containers). Het gaat om het bewust ontwijken van de huisvuil- of bedrijfsafvalinzameling.
Artikel 1
Volgende ambtenaren worden aangesteld als vaststellend gewestelijk ambtenaar die bevoegd is tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, in het kader van het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM, voor het grondgebied van de gemeente Wevelgem:
Meer bepaald hebben voornoemde personen de bevoegdheid om inbreuken op volgende artikelen uit de algemene politieverordening vast te stellen:
Artikel 2
Deze aanstellingen, alsook de aanstellingen als vaststellend gewestelijk ambtenaar die bevoegd is tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, in het kader van het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM door de gemeenteraad op 11 februari 2022, gebeuren tot herroeping.
Artikel 3
De aanstelling van mevrouw Sonja Wygers als vaststellend gewestelijk ambtenaar die bevoegd is tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, in het kader van het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM wordt met onmiddellijke ingang herroepen.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter