Feiten, context en argumentatie
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 april 2022 de ontwerpopdracht ‘sportcentrum Poezelhoek: aanstellen ontwerper’ toe te wijzen aan Group D. Engineering bv.
In het kader van de opdracht 'sportcentrum Poezelhoek - uitvoeren van afkoppelingswerken en omgevingsaanleg' werd een bestek met nr. 22008 opgesteld door de ontwerper, Group D. Engineering bv. De werken kaderen in een noodzakelijke afkoppelingsopdracht waarna de gemeentelijke sportinfrastructuur van het sportcentrum Gullegem aangesloten zal worden op de riolering. De omvangrijke vuilwatervracht richting de Heulebeek houdt op te bestaan.
Door de ingrijpende grondwerken wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om in te zetten op meerdere domeinen:
1. Algemene duurzaamheid als rode draad
- een gescheiden rioleringsstelsel dat aangesloten is op de waterzuivering;
- meer regenwaterrecuperatie, minder verbruik van grond- en leidingwater;
- een veiligere verkeerssituatie, bijhorende voorzieningen volgens de STOP-principes;
- het gebruik van onderhoudsvriendelijke materialen met lange levensduur;
- een groenere omgeving die beter aansluit met het provinciaal domein;
- minder en waterdoorlatende verharding;
- een verzorgd sportcentrum dat de werking en verdere ontwikkeling van de sportvereniging ten goede komt.
2. Verkeersveiligheid
In de bestaande situatie is het inrijden van de parking vanaf de Poezelhoek zeer onveilig voor de verschillende weggebruikers. Deze zone trekt dagelijks een mix aan van gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruikers. Enerzijds biedt deze weg toegang tot de sportinfrastructuur, anderzijds worden de parkeergelegenheden en trage wegen gebruikt door de bezoekers van het provinciaal domein Bergelen.
Op dit moment is een tijdelijk verkeersreglement van kracht om een overzichtelijkere circulatie te creëren, in het bijzonder voor het gemotoriseerd verkeer (beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2022). Met het voorliggende ontwerp worden permanente maatregelen genomen waarbij de verschillende verkeersstromen beter gescheiden worden. Gemotoriseerd verkeer wordt, met uitzondering van hulpdiensten en leveringen, de toegang tot de achterliggende sportinfrastructuur ontzegd. Vanaf het nieuwe loketgebouw tot de achterliggende kleedruimtes komt een nieuwe trage verbindingsweg voor stappers en trappers, dewelke aansluiting maakt op de trage weg richting Bergelen. De parkeervakken achter de tribune worden omgezet naar een groenzone met fietsbeugels.
Het gemotoriseerd verkeer zal vanaf de Poezelhoek de parking op- en afrijden via een voldoende brede weg. Aan de loketgebouwen, waar de verbindingsweg van de sportinfrastructuur en de trage weg richting Bergelen kruisen, komt een verhoogde oversteekplaats met zebrapad. De verhoogde opstelling werkt afremmend voor het gemotoriseerd verkeer.
3. Ontsluiting
Gekoppeld aan de maatregelen voor verkeersveiligheid, wordt gezorgd voor een betere interne mobiliteit doorheen het sportcentrum. Door speelveld 2 te herschalen naar gelijke afmetingen als het kunstgrasveld (speelveld 1), wordt de nodige ruimte gecreëerd om een volwaardige trage weg aan te leggen vanaf de nieuwe loketten tot de achterliggende kleedkamers.
Alle velden kunnen indien noodzakelijk bereikt worden door hulpdiensten en leveringen ten dienste van de gebruikers van het sportcentrum.
De trage weg vanaf de Koningin Fabiolastraat zal verzorgder aansluiten op de nieuwe interne trage weg. Voor de kleedkamers in aanbouw wordt een keermogelijkheid voorzien voor het sporadisch gemotoriseerd verkeer, vanaf deze keermogelijkheid wordt het gemotoriseerd verkeer geknipt.
Het geheel aan vernieuwde trage wegen zorgt voor een betere doorwaadbaarheid, ook voor passanten die vanaf de Koningin Fabiolastraat de doorsteek richting Bergelen maken.
4. Ontharding
De bestaande wegen en paden zijn een allegaartje van asfaltverhardingen, betondallen en halfverharding. Het voorliggende ontwerp zet in op een netto ontharding en een heraanleg in waterdoorlatende klinkers. Waar mogelijk worden bestaande verhardingen vervangen door groenzones, plantvakken of worden paden aangelegd in twee sporen met berijdbaar gras.
Door de herschaling van veld 2 zal een deel van de drainage onder het aan te leggen pad geen functie meer hebben. Het regenwater zal ook daar doorheen de verharding op natuurlijke wijze in de bodem infiltreren.
De nieuwe waterdoorlatende verharding heeft een uniforme en verzorgde uitstraling.
5. Sportinfrastructuur
De bestaande verweerde leunhekwerken en ballenvangers worden in de werkzone vervangen. De nieuwe stukken zijn van hetzelfde type als rond het kunstgrasveld, waarmee het sportcentrum een meer uniforme uitstraling krijgt. Concreet worden alle leunhekwerken van speelveld 2 en de noordwestelijke hoek van speelveld 3 vervangen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 579 416,95 (excl. btw) (waarvan de rioleringswerken geraamd worden op 140 339,35 euro (excl. btw, btw aftrekbaar) en de omgevingswerken op 439 077,60 euro (excl. btw)), hetzij 671 623,25 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.