Het aangepast meerjarenplan 2020-2025, deel gemeente, wordt vastgesteld.
Het betreft de vaststelling van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025.
Het voorstel tot aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd besproken op het managementteam van 15 oktober 2024.
Artikel 1
De financiële nota van het aangepast meerjarenplan 2020-2025 kent volgende (geconsolideerde) resultaten:
2020 | 34 829 020 euro |
2021 | 37 014 524 euro |
2022 | 35 069 193 euro |
2023 | 32 958 083 euro |
2024 | 12 375 546 euro |
2025 | 9 948 386 euro |
2026 | 8 207 248 euro |
2027 | 5 849 844 euro |
2020 | 6 857 261 euro |
2021 | 4 944 233 euro |
2022 | 2 382 204 euro |
2023 | 8 621 242 euro |
2024 | 473 326 euro |
2025 | 1 547 392 euro |
2026 | 2 453 921 euro |
2027 | 2 672 655 euro |
2020 | 7 295 897 euro |
2021 | 5 549 250 euro |
2022 | 3 052 562 euro |
2023 | 9 400 486 euro |
2024 | 1 544 409 euro |
2025 | 2 772 903 euro |
2026 | 3 925 792 euro |
2027 | 4 270 088 euro |
Artikel 2
De gemeenteraad stelt het aangepaste meerjarenplan (deel gemeente) vast. De gemeenteraad wijzigt de kredieten van boekjaar 2024 en stelt tegelijkertijd de kredieten voor boekjaar 2025 vast voor het gedeelte van de gemeente.
Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 wordt in zijn geheel definitief vastgesteld.
De gemeenteraad van heden stelde de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor het deel van de gemeente vast.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelde de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor het deel van het OCMW vast.
Artikel 1
Het deel van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 14 november 2024, wordt goedgekeurd.
Hierdoor is de aanpassing van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.
Artikel 2
De financiële nota van het aangepast meerjarenplan 2020-2025 kent volgende (geconsolideerde) resultaten:
2020 | 34 829 020 euro |
2021 | 37 014 524 euro |
2022 | 35 069 193 euro |
2023 | 32 958 083 euro |
2024 | 12 375 546 euro |
2025 | 9 948 386 euro |
2026 | 8 207 248 euro |
2027 | 5 849 844 euro |
2020 | 6 857 261 euro |
2021 | 4 944 233 euro |
2022 | 2 382 204 euro |
2023 | 8 621 242 euro |
2024 | 473 326 euro |
2025 | 1 547 392 euro |
2026 | 2 453 921 euro |
2027 | 2 672 655 euro |
2020 | 7 295 897 euro |
2021 | 5 549 250 euro |
2022 | 3 052 562 euro |
2023 | 9 400 486 euro |
2024 | 1 544 409 euro |
2025 | 2 772 903 euro |
2026 | 3 925 792 euro |
2027 | 4 270 088 euro |
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek voor de concessie van openbare dienst ‘parkeercontrole'.
De concessie met als voorwerp 'concessie van openbare dienst: parkeercontrole' loopt voor de huidige concessionaris op 31 december 2024 ten einde (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 september 2024).
Om voldoende parkeerrotatie te behouden op de parkeerplaatsen met een blauwe zone reglementering, al dan niet met uitzondering voor bewoners, zowel voor parkeerplaatsen met een maximale parkeerduur van 2 uur als van 30 minuten en op bepaalde plaatsen voor voldoende parkeerplaatsen te zorgen voor bewoners, dienen deze parkeerplaatsen ook na 31 december 2024 gecontroleerd te worden.
In het kader van de opdracht ‘concessie van openbare dienst: parkeercontrole' stelde de heer Wim Lecoutere, verkeersdeskundige, een bijzonder bestek met nr. 2908/07724 op.
Bedoelde concessie valt niet onder het toepassingsgebied van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, noch onder de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten. Uiteraard worden de principes van de gelijke mededinging en transparantie wel gerespecteerd.
Voor deze concessie dient een concessievergoeding betaald te worden door de inschrijver, terwijl de concessiehouder ook een deel van de inkomsten (retributies) ontvangt als vergoeding voor het uitvoeren van deze concessie. De raming van de concessievergoeding bedraagt 3 750 euro (excl. btw) voor één jaar, i.c. 2025.
De ontvangsten worden geboekt op rekening PB5-ACT11/0220-00/702115 van het exploitatiekrediet en de uitgaven worden aangerekend op rekening PB5-ACT11/0220-00/613000 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. 2908/07724 en de raming voor de concessie van openbare dienst ‘parkeercontrole', opgesteld door de heer Wim Lecoutere, verkeersdeskundige.
De raming van de concessievergoeding bedraagt 3 750 euro (excl. btw) voor één jaar.
Artikel 2
Bovengenoemde concessie wordt onderworpen aan de principes van de gelijke mededinging en transparantie.
Raming: 35 000 euro (excl. btw), hetzij 42 350 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2024' werd een bestek met nr. 2904/07324 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 35 000 euro (excl. btw), hetzij 42 350 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0990-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2904/07324 en de raming voor de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2024', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 35 000 euro (excl. btw), hetzij 42 350 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 381 689,16 euro (excl. btw), hetzij 461 843,88 euro (incl. btw), voor 4 jaar, waarbij het gemeentelijk aandeel 296 969,16 euro (excl. btw), hetzij 359 332,68 euro (incl. btw) bedraagt.
Openbare procedure.
In het kader van de opdracht 'onderhoud technische installaties in diverse OCMW- en gemeentegebouwen vanaf 2025' werd een bestek met nr. 2886/05524 opgesteld door de heer Koen Vandewiele, dienst Gebouwen.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat de gemeente Wevelgem de procedure zal voeren en in naam van het OCMW Wevelgem bij de gunning van de opdracht zal optreden. Het OCMW gaf de gemeente hiertoe mandaat op 23 oktober 2024.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 381 689,16 euro (excl. btw), hetzij 461 843,88 euro (incl. btw), voor 4 jaar, waarbij het gemeentelijk aandeel 296 969,16 euro (excl. btw), hetzij 359 332,68 euro (incl. btw) bedraagt en het aandeel van het OCMW 84 720 euro (excl. btw), hetzij 102 511,20 euro (incl. btw)
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op het exploitatiekrediet, op algemene rekening 610310 en wordt toegewezen aan het beleidsitem van de dienst of het gebouw van de gemeente of het OCMW.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2886/05524 en de raming voor de opdracht 'onderhoud technische installaties in diverse OCMW- en gemeentegebouwen vanaf 2025', opgesteld door de heer Koen Vandewiele, dienst Gebouwen, waarbij de gemeente Wevelgem optreedt als aanbestedende overheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 381 689,16 euro (excl. btw), hetzij 461 843,88 euro (incl. btw), voor 4 jaar, waarbij het gemeentelijk aandeel 296 969,16 euro (excl. btw), hetzij 359 332,68 euro (incl. btw) bedraagt en het aandeel van het OCMW 84 720 euro (excl. btw), hetzij 102 511,20 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 4
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Raming: 55 681 euro (excl. btw), hetzij 67 374,01 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Nog niet alle buitenschrijnwerk in het brandweerarsenaal van Wevelgem werd vernieuwd. Het is aangewezen ook het overige buitenschrijnwerk te vernieuwen.
In het kader van de opdracht 'brandweer Wevelgem: vernieuwen buitenschrijnwerk - PVC ramen - aluminium deuren' werd een bestek met nr. 2907/07624 opgesteld door mevrouw Charlotte Vanneste, dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 55 681 euro (excl. btw), hetzij 67 374,01 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0410-00/221007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2907/07624 en de raming voor de opdracht 'brandweer Wevelgem: vernieuwen buitenschrijnwerk - PVC ramen - aluminium deuren', opgesteld door mevrouw Charlotte Vanneste, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 55 681 euro (excl. btw), hetzij 67 374,01 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Verrekening nr. 5 van de opdracht 'sportcentrum Poezelhoek - uitvoeren van afkoppelingswerken en omgevingsaanleg' wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 19 april 2023 goedkeuring aan de gunning van de opdracht 'sportcentrum Poezelhoek - uitvoeren van afkoppelingswerken en omgevingsaanleg' aan Mahieu, Baekelandlaan 5 te 8460 Oudenburg, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 714 759,45 euro (excl. btw), hetzij 829 023,73 euro (incl. btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 22008.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 24 januari 2024 goedkeuring aan verrekening nr. 1 voor een bedrag in meer van 13 713,82 euro (excl. btw), hetzij 16 593,72 euro (incl. btw).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 30 april 2024 goedkeuring aan verrekening nr. 2 voor een bedrag in meer van 9 166,85 euro (excl. btw), hetzij 11 091,89 euro (incl. btw).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 29 mei 2024 goedkeuring aan verrekening nr. 3 voor een bedrag in meer van 9 157,13 euro (excl. btw), hetzij 11 080,13 euro (incl. btw).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 19 juni 2024 goedkeuring aan verrekening nr. 4 voor een bedrag in meer van 3 652,50 euro (excl. btw), hetzij 4 419,53 euro (incl. btw).
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:
• Grondwerk terras kantine. De aanwezige afvoeren onder het terras van de kantine werden gescheiden aangelegd. Voor de oorspronkelijk voorziene sleufwerken moest een aanwezige fundering opgebroken worden. Bovendien was het bestaande terras in betondallen in slechte staat. De aannemer kreeg de opdracht om alle plaatselijke verhardingen op te breken, zodat er achteraf een nieuw terras aangelegd kon worden door de sportclub.
• Afvoeren en storten van verontreinigde bodem afkomstig van uitgraving. Bodemonderzoek wees uit op sterk verontreinigde gronden in de zone waar rioleringswerken uitgevoerd werden. Het betrof een verontreiniging afkomstig van de oude stortplaats langs de Heulebeek en de koer van het voormalige depot. Voor het verhandelen van deze gronden (code 909) werd de betrokken milieuregelgeving gevolgd.
Dit betreft 2 onvoorziene posten die aanleiding gaven tot onderstaande verrekening:
HV in meer |
|
€ 42 070,50 |
Totaal (excl. btw) |
= |
€ 42 070,50 |
Btw |
+ |
€ 8 834,81 |
TOTAAL |
= |
€ 50 905,31 |
Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 10,88%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu 792 520,25 euro (excl. btw), hetzij 923 114,31 euro (incl. btw) bedraagt.
Voor deze verrekening wordt geen termijnverlenging toegekend.
De leidend ambtenaar, de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, verleende gunstig advies.
De uitgave voor deze verrekening wordt aangerekend op rekeningen PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 en PB2-ACT18/0742-00/220007/I-PB2-AP6 van het investeringskrediet. Een visum van de financieel directeur is vereist.
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening nr. 5 van de opdracht 'sportcentrum Poezelhoek - uitvoeren van afkoppelingswerken en omgevingsaanleg' voor het totaal bedrag in meer van 42 070,50 euro (excl. btw), hetzij 50 905,31 euro (incl. btw).
Het betreft de kennisgeving van het verslag van de besteding van de fractietoelage 2024.
Artikel 38, §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt dat de fracties in de gemeenteraad een toelage kunnen krijgen ter ondersteuning van hun werking. Deze toelage wordt berekend à rato van 125 euro per raadslid per jaar dat deel uitmaakt van de fractie (met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen), tenzij het raadslid kiest voor een elektronisch hulpmiddel dat ter beschikking wordt gesteld (ten belope van de reële tegenwaarde) of wordt aangekocht door het raadslid (waarvan de tegenwaarde de fractietoelage bedraagt).
Jaarlijks wordt een overzicht gemaakt van de aanwending van deze middelen, dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0100-00/649604 van het exploitatiekrediet.
Neemt kennis van het verslag van de fractietoelage 2024.
Een aantal retributietarieven uit het retributiereglement recyclagepark wordt gewijzigd.
De gemeenteraad keurde het retributiereglement recyclagepark goed op 8 november 2013, met wijzigingen op 12 december 2014, 12 februari 2016, 9 december 2016, 8 december 2017, 14 december 2018, 13 december 2019, 13 november 2020, 10 december 2021, 8 december 2022 en 14 december 2023.
De raad van bestuur van MIROM Menen (Mirom) heeft op 3 oktober 2024 de lijst met retributies voor 2025 vastgelegd. Een aantal retributietarieven werden aangepast. Er wordt gevraagd aan de respectievelijke gemeenten die lid zijn van Mirom om deze aangepaste retributies goed te keuren.
Artikel 1
Het retributiereglement recyclagepark, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 november 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 12 december 2014, 12 februari 2016, 9 december 2016, 8 december 2017, 14 december 2018, 13 december 2019, 13 november 2020, 10 december 2021, 8 december 2022 en 14 december 2023, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 3 van het retributiereglement recyclagepark wordt integraal vervangen als volgt:
§1. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
§2. Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis voor particulieren (groene groep):
Elektro (AEEA, afgedankte elektrische en elektronische apparaten) |
Elektriciteitskabels |
Frituurolie en -vet |
Glazen flessen en bokalen (glasbol) |
Herbruikbare goederen |
KGA (batterijen, motorolie, TL-lamp, …) |
Kurk |
Matras |
Metaal |
Papier en karton |
PMD (verplicht in PMD-zak) |
Textiel |
Restafval (verplicht in restafvalzak) niet toegelaten voor KMO's |
§3. Volgende afvalstoffen zijn betalend voor particulieren maar met vrijstelling zoals bedoeld in artikel 4 (oranje groep):
|
Retributie |
Aarde |
50 euro/1 000 kg |
Asbestcement |
265 euro/1 000 kg |
Gips |
115 euro/1 000 kg |
Glasafval |
55 euro/ton |
Harde plastic |
270 euro/1 000 kg |
Hout |
75 euro/1 000 kg |
Niet recycleerbaar afval |
130 euro/1 000 kg |
Personenwagenbanden |
70 euro/1 000 kg |
Piepschuim |
25 euro/1 000 kg |
Piepschuim (1 500 l zak) |
1 euro per zak |
Steenpuin |
35 euro/1 000 kg |
Tuinafval |
50 euro/1 000 kg |
§4. Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling voor particulieren (rode groep):
|
Retributie |
Brandbaar grofvuil (particulieren) |
200 euro/1 000 kg |
Artikel 2
Handhaaft voor het overige zijn reglement.
Artikel 2
§1. Deze wijziging is van toepassing vanaf 1 januari 2025.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het retributiereglement recyclagepark.
De aanvullende belasting op de personenbelasting voor aanslagjaar 2025 wordt vastgesteld op 6,8%.
Het huidige reglement op de aanvullende personenbelasting eindigt op 31 december 2024 en moet bijgevolg opnieuw vastgesteld worden. De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen. Het verder innen van deze belasting is noodzakelijk om het financiële evenwicht te verzekeren.
Voor 2025 is geen aanpassing van het tarief voorzien. Het tarief blijft behouden op 6,8%.
De ontvangsten worden geboekt op rekening 0020-00/730100 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Voor het aanslagjaar 2025 wordt een aanvullende belasting op de personenbelasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.
Artikel 2
De belasting wordt vastgesteld op 6,8% van de overeenkomstig artikel 466 van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Die belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikel 3
De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen door het toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
De opcentiemen op de onroerende voorheffing voor aanslagjaar 2025 worden vastgesteld op 1 133,50 opcentiemen.
Het huidige reglement op de opcentiemen op de onroerende voorheffing eindigt op 31 december 2024 en moet bijgevolg opnieuw vastgesteld worden. De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen. Het verder innen van deze opcentiemen is noodzakelijk om het financiële evenwicht te verzekeren.
Voor 2025 is geen aanpassing van het tarief voorzien. Het huidige tarief van 1 133,50 opcentiemen op de onroerende voorheffing blijft behouden.
De ontvangsten worden geboekt op rekening 0020-00/730000 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Er worden voor het aanslagjaar 2025 duizend honderddrieëndertig en vijftig honderdsten (1 133,50) opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
Artikel 2
De vestiging en de inning van de gemeentelijke opcentiemen zullen door het toedoen van de Vlaamse Belastingdienst geschieden, zoals bepaald in
artikel 3.1.0.0.4 van het decreet houdende de Vlaamse codex fiscaliteit.
De dotatie aan de politiezone Grensleie voor 2025, ten laste van de gemeente Wevelgem, wordt vastgesteld op 4 955 941 euro.
De gemeente Wevelgem maakt deel uit van de politiezone Grensleie (Menen - Ledegem - Wevelgem).
De dotatie van de gemeente Wevelgem aan de politiezone Grensleie, voor het dienstjaar 2025, opgenomen in het ontwerp van politiebegroting 2025 dat geagendeerd wordt voor de politieraad van 21 november 2024, wordt begroot op 4 955 941 euro. In de documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2025) is een dotatie aan de politiezone van 4 955 941 euro opgenomen.
Met dit akkoord wordt uitvoering gegeven aan volgend actieplan uit het meerjarenplan 2020-2026: 'Het lokale veiligheidsbeleid wordt gerealiseerd, waarvoor sterk samengewerkt wordt met de partners in de politie- en de hulpverleningszone'.
De gemeentelijke dotatie voor de politiezone Grensleie wordt voor het dienstjaar 2025 vastgesteld op 4 955 941 euro.
De dotatie aan de hulpverleningszone Fluvia voor 2025, ten laste van de gemeente Wevelgem, wordt vastgesteld op (afgerond) 1 620 428 euro.
De gemeente Wevelgem maakt deel uit van de hulpverleningszone Fluvia.
Artikel 68 van de wet betreffende de civiele veiligheid stelt dat voor de financiering van de hulpverleningszone de gemeentelijke dotatie wordt vastgelegd op basis van een akkoord tussen de betrokken gemeenteraden.
De zoneraad van de hulpverleningszone Fluvia heeft in de zitting van 27 september 2024 de budgetwijziging 2024, alsook de begroting 2025 besproken.
De financiële verdeelsleutel, die vastgelegd werd voor de eigenlijke opstart van de zone, meer bepaald een bijdrage van 8,06% in de uitgaven voor de gemeente Wevelgem, blijft ongewijzigd.
De dotatie van de gemeente Wevelgem aan de hulpverleningszone, voor het dienstjaar 2025, wordt begroot op (afgerond) 1 620 428 euro waarvan 938 990 euro als bijdrage in de exploitatie-uitgaven, 128 960 euro als bijdrage in de investeringsuitgaven en (afgerond) 552 478 euro als investering voor kazernering.
Deze dotatie is ook opgenomen in de begroting 2025 van de hulpverleningszone, zoals goedgekeurd door de zoneraad op 27 september 2024.
Met dit akkoord wordt uitvoering gegeven aan volgend actieplan uit het meerjarenplan 2020-2025: 'het lokale veiligheidsbeleid wordt gerealiseerd, waarvoor sterk samengewerkt wordt met de partners in de politie- en de hulpverleningszone'.
De bijdrage in de exploitatieuitgaven voor 2025 en de geraamde bijdragen voor de periode 2023-2025 passen in het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 1
Stemt in met de dotatie van de gemeente Wevelgem aan de hulpverleningszone Fluvia voor dienstjaar 2025, meer bepaald (afgerond) 1 620 428 euro, waarvan 938 990 euro als bijdrage in de exploitatie-uitgaven, 128 960 euro als bijdrage in de investeringsuitgaven en (afgerond) 552 478 euro als investering voor kazernering.
Artikel 2
Verleent zijn akkoord aan de vastlegging van onderstaande gemeentelijke dotaties als bijdragen in de uitgaven van de hulpverleningszone Fluvia voor dienstjaar 2025, volgens de verdeelsleutel, waaraan zijn goedkeuring gegeven werd in de zitting van 10 oktober 2014:
|
|
2025 |
|
|
|
|
verdeelsleutel |
exploitatie |
investering |
kazernering |
totaal |
|
|
11 650 000 |
1 600 000 |
6 854 563 |
20 104 563 |
ANZEGEM |
3,21% |
373 965 |
51 360 |
220 032 |
645 357 |
AVELGEM |
2,24% |
260 960 |
35 840 |
153 542 |
450 342 |
DEERLIJK |
3,06% |
356 490 |
48 960 |
209 750 |
615 200 |
HARELBEKE |
7,13% |
830 645 |
114 080 |
488 730 |
1 433 455 |
KORTRIJK |
37,26% |
4 340 790 |
596 160 |
2 554 010 |
7 490 960 |
KUURNE |
4,24% |
493 960 |
67 840 |
290 634 |
852 434 |
LENDELEDE |
1,38% |
160 770 |
22 080 |
94 593 |
277 443 |
MENEN |
9,95% |
1 159 175 |
159 200 |
682 029 |
2 000 404 |
WAREGEM |
10,83% |
1 261 695 |
173 280 |
742 349 |
2 177 324 |
WEVELGEM |
8,06% |
938 990 |
128 960 |
552 478 |
1 620 428 |
ZWEVEGEM |
6,84% |
796 860 |
109 440 |
468 852 |
1 375 152 |
SPIERE-HELKIJN |
0,64% |
74 560 |
10 240 |
43 869 |
128 669 |
LEDEGEM |
2,33% |
271 445 |
37 280 |
159 711 |
468 436 |
WIELSBEKE |
2,83% |
329 695 |
45 280 |
193 984 |
568 959 |
|
|
|
|
|
|
|
100,00% |
11 250 000 |
1 600 000 |
6 854 563 |
20 104 563 |
De lijst van nominatieve subsidies voor 2025 wordt goedgekeurd.
Volgens de BBC-regels behoort het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies tot de documentatie bij het meerjarenplan. Deze lijst is raadpleegbaar via www.wevelgem.be/meerjarenplan2020-2025.
Overeenkomstig artikel 41, 2de lid, 23° van het decreet lokaal bestuur is het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een (niet-delegeerbare) bevoegdheid van de gemeenteraad.
Keurt de lijst met nominatieve subsidies voor 2025 goed als volgt:
BI | AR | Omschrijving | Bedrag 2025 | ||
110 | Secretariaat | 100,00 | |||
649606 | Toelage Exello.net regio Kortrijk | 100,00 | |||
112 | Personeelsdienst en vorming | 500,00 | |||
649606 | Toelage vereniging voor gepensioneerde gemeentepersoneelsleden | 500,00 | |||
160 | Hulp aan het buitenland | 21 653,00 | |||
649606 | Toelage Wereldwinkel | 4 153,00 | |||
649606 | Toelage 11.11.11 | 2 500,00 | |||
649606 | Toelage Coop-Uganda | 15 000,00 |
|||
350 | Klimaat en energie | 2 500,00 | |||
649606 | Toelage fietsbieb Gullegem | 2 500,00 | |||
420 | Dienst 100 | 1 000,00 | |||
649606 | Toelage Instituut Medische Dringende Hulpverlening | 1 000,00 | |||
500 | Handel en middenstand | 175,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier : jeugdprijskamp Bloemenmarkt | 175,00 | |||
530 | Land- en Bosbouw | 250,00 | |||
649606 | Toelage Agrarische Bedrijfshulp vzw | 250,00 | |||
550 | Werkgelegenheid | 9 500,00 |
|||
649606 | Toelage vzw Comforte | 9 500,00 |
|||
709 | Overige culturele instellingen | 4 104,00 |
|||
649606 | Vlaamse Oudstrijders Lode De Boninge Wevelgem | 250,00 | |||
649606 | Wevelgems Harmonieorkest vzw | 3 854,00 |
|||
710 | Feesten en plechtigheden | 37 500,00 | |||
649606 | Toelage Vzw Gemeentelijke carnavalsorde Gullegem, Orde van de Vlaskapelle | 21 000,00 | |||
649606 | Toelage De Stekselorde | 1 500,00 | |||
649606 | Toelage Moorsele Events | 7 000,00 | |||
649606 | Toelage Moorsele Onderneemt | 4 000,00 | |||
649606 | Toelage Wijkfeest Ter Walle | 4 000,00 | |||
712 | Festivals | 20 000,00 | |||
649606 | Toelage Vzw Kokopelli | 20 000,00 | |||
719 | Overige evenementen | 11 400,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Gullegem (voor keuring) | 300,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Wevelgem (voor keuring) | 300,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Moorsele (voor keuring) | 300,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Gullegem, Wevelgem, Moorsele (kadobon) | 3 500,00 | |||
649606 | Zomerprogrammatie Jeugdclub Ten Goudberge | 4 000,00 | |||
649606 | Toelage vzw Flanders Aviaton Society | 3 000,00 | |||
740 | Sport | 5 525,00 | |||
649606 | Gullegemse Duivenmaatschappij | 250,00 | |||
649606 | De Vlaamse zangers Moorsele | 250,00 | |||
649606 | De Kom zangers Wevelgem | 250,00 | |||
649606 | De Vlasvink Wevelgem | 250,00 | |||
649606 | Vogelclub De Leeuwerik Gullegem | 250,00 | |||
649606 | WTC De Bondtrappers (mountainbiketochten) | 250,00 | |||
649606 | KWB Moorsele (mountainbiketocht) | 125,00 | |||
649606 | Toelage TTC Jong Gullegem | 900,00 | |||
649606 | Alpro Leiemarathon | 3.000,00 | |||
750-00 | Jeugdsector- en verenigingsondersteuning | 4 000,00 | |||
649606 | Toelage jeugdfeesten | 4 000,00 | |||
820-01 | Deeltijds kunstonderwijs – muziekschool | 1 240,00 | |||
649606 | Toelage Akoestiek vzw | 1 240,00 | |||
909 | Andere sociale bijdragen | 350,00 | |||
649606 | Toelage Teledienst vzw | 350,00 | |||
980 | Sociale geneeskunde, gezondheidspromotie en ziektepreventie | 1 400,00 | |||
649606 | Toelage Werkgroep Kom op tegen kanker Wevelgem | 250,00 | |||
649606 | Toelage Werkgroep Kom op tegen kanker Gullegem | 250,00 | |||
649606 | Toelage Werkgroep Kom op tegen kanker Moorsele | 250,00 | |||
649606 | Toelage Re-member vzw | 350,00 | |||
649606 | Toelage huizenvanhetkind.wvl Rebelle vzw | 300,00 |
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2024) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de wijziging van het meerjarenplan goed op 19 juni 2024. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 26 augustus 2024. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 14 oktober 2024.
Gelet op de huidige inflatie worden bepaalde posten van de werkingsmiddelen en de loonkosten aangepast waardoor de exploitatiekredieten aangepast worden.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2024) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2024 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
In de zitting van de gemeenteraad van heden werd een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2024) goedgekeurd.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius besliste in zitting van 4 maart 2024 tot wijziging van het budget 2024. Op 16 juli 2024 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 15 oktober 2024.
Via deze budgetwijziging wordt het onbenut investeringskrediet van het boekjaar 2023 overgedragen naar 2024. Aanleiding voor deze overdracht is de renovatie van de Koortskapel. De werken werden opgestart in 2023 en afgerond in 2024.
Daarnaast is er een kleine aanpassing gebeurd aan de K-waarde. Een ontvangst werd onterecht ingeboekt in 2023 en dit wordt door deze aanpassing rechtgezet. Deze ingreep heeft als bedoeling om de gemeentelijke toelage in 2024 niet te laten stijgen. Er is netto dus geen impact door deze kleine verschuiving.
De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2024) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft 119 596,14 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 68 208,80 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2024) (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
oorspronkelijk (euro) |
na wijziging (euro) |
|
Exploitatie ontvangsten |
37 360,00 euro |
37 360,00 euro |
Exploitatie-uitgaven |
-178 330,00 euro |
-193 330,00 euro |
|
|
|
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-140 970,00 euro |
-155 970,00 euro |
Overschot exploitatie 2022 |
21 373,86 euro |
36 373,86 euro |
Exploitatie voor toelage |
-119 596,14 euro |
-119 596,14 euro |
|
|
|
Exploitatietoelage |
119 596,14 euro |
119 596,14 euro |
|
|
|
Investeringsontvangsten |
241 000,00 euro |
280 900,00 euro |
Investeringsuitgaven |
-241 000,00 euro |
-267 056,37 euro |
|
|
|
Investeringstoelage |
35 000,00 euro |
68 208,80 euro |
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2024 van de kerkfabriek Sint-Hilarius die past in het goedgekeurde gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2024). De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 119 596,14 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 68 202,80 euro.
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde het budget 2025 goed op 19 juni 2024. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 26 augustus 2024. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 14 oktober 2024.
Exploitatie ontvangsten | 33 350,00 euro |
Exploitatie-uitgaven | -204 025,00 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -170 675,00 euro |
Overschot exploitatie 2023 | 60 364,28 euro |
Exploitatie voor toelage | -110 310,72 euro |
Exploitatietoelage | 110 310,72 euro |
Investeringsontvangsten | 0,00 euro |
Investeringsuitgaven | 0,00 euro |
Investeringstoelage | 0,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 110 310,72 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2024) van de kerkfabriek (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Hilarius dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2024), waarbij de exploitatietoelage 110 310,72 euro bedraagt.
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde het budget 2025 goed op 7 juni 2024. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 26 augustus 2024. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 14 oktober 2024.
Exploitatie ontvangsten | 2 885,00 euro |
Exploitatie-uitgaven | -44 043,47 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -41 158,47 euro |
Overschot exploitatie 2023 | 7 141,58 euro |
Exploitatie voor toelage | -34 016,89 euro |
Exploitatietoelage | 34 016,89 euro |
Investeringsontvangsten | 0,00 euro |
Investeringsuitgaven | 0,00 euro |
Investeringstoelage | 0,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 34 016,89 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023), waarbij de exploitatietoelage 34 016,89 euro bedraagt.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
In de zitting van de gemeenteraad van 9 november 2023 werd een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2023) goedgekeurd. Deze wijziging was geïnitieerd omwille van nieuwe investeringen.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus besliste in zitting van 20 juni 2024 tot wijziging van het budget 2024. Op 14 oktober 2024 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 15 oktober 2024.
Via deze budgetwijziging wordt het onbenut investeringskrediet van 55 693,93 euro van het boekjaar 2023 overgedragen naar 2024. Aanleiding voor deze overdracht zijn de werken aan een private woning die nog deels uitgevoerd werden in 2024.
De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 64 700,11 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 104 193,93 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023).
oorspronkelijk (euro) |
na wijziging (euro) |
|
Exploitatie ontvangsten |
33 780,00 euro |
33 780,00 euro |
Exploitatie-uitgaven |
-98 666,87 euro |
-98 666,87 euro |
|
|
|
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-64 886,87 euro |
-64 886,87 euro |
Overschot exploitatie 2022 |
186,76 euro |
186,76 euro |
Exploitatie voor toelage |
-64 700,11 euro |
-64 700,11 euro |
|
|
|
Exploitatietoelage |
64 700,11 euro |
64 700,11 euro |
|
|
|
Investeringsontvangsten |
75 000,00 euro |
104 193,93 euro |
Investeringsuitgaven |
-75 000,00 euro |
-130 693,93 euro |
|
|
|
Investeringstoelage |
75 000,00 euro |
104 193,93 euro |
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus die past in het goedgekeurde gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023). De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 64 700,11 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 104 193,93 euro.
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde het budget 2025 goed op 20 juni 2024. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 26 augustus 2024. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 14 oktober 2024.
Exploitatie ontvangsten | 33 805,00 euro |
Exploitatie-uitgaven | -101 893,27 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -68 088,27 euro |
Overschot exploitatie 2023 | 8 301,61 euro |
Exploitatie voor toelage | -59 786,66 euro |
Exploitatietoelage | 59 786,66 euro |
Investeringsontvangsten | 75 000,00 euro |
Investeringsuitgaven | -75 000,00 euro |
Investeringstoelage | 75 000,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 59 786,66 euro. De investeringstoelage bedraagt 75 000 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023), waarbij de exploitatietoelage 59 786,66 euro bedraagt en de investeringstoelage 75 000 euro.
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde het budget 2025 goed op 27 mei 2024. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 14 oktober 2024. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 15 oktober 2024.
Exploitatie ontvangsten | 8 540,00 euro |
Exploitatie-uitgaven | -118 511,00 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -109 971,00 euro |
Overschot exploitatie 2023 | 22 546,07 euro |
Exploitatie voor toelage | -87 424,93 euro |
Exploitatietoelage | 87 424,93 euro |
Investeringsontvangsten | 0 euro |
Investeringsuitgaven | 0 euro |
Investeringstoelage | 0 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 87 424,93 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2024) van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2024), waarbij de exploitatietoelage 87 424,93 euro bedraagt.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen (Mirom).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 4 oktober 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Mirom van 25 november 2024.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Mirom van 25 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie van het boekjaar 2025
2. Begroting 2025
3. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van Lokaal Gezondheidsoverleg Leieland vzw (Logo Leieland).
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Er wordt daarbij gemikt op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren maar met behoud van sterke regionale antennes.
De gemeente werd uitgenodigd om deel te nemen aan de zitting van de bijzondere algemene vergadering van Logo Leieland van 25 november 2024. Op deze bijzondere algemene vergadering staat de goedkeuring aan de fusie van de Vlaamse Logo's geagendeerd.
Mocht de bijzondere algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de bijzondere algemene vergadering van Logo Leieland van 25 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de geplande fusie van de Vlaamse Logo's zoals bedoeld in artikel 1.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en het wijzigen van de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het aanleggen van fietspaden en het saneren van groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat.
In de gemeente Wevelgem zijn er ter hoogte van de wooncluster Herthoek (Wittemolenstraat, Dadizelestraat en Ter Poperenweg) wegenis- en rioleringswerken gepland in het kader van de aansluiting van groene clusters. De gemeente staat met het project W222180 'saneren groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat' in voor de sanering van deze groene cluster d.m.v. de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, waarbij het afvalwater wordt afgekoppeld van het regenwater.
Volgens de ‘gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater’ werd bekeken hoe best omgegaan wordt met de afwatering van hemelwater bij nieuwe of her aan te leggen verharding binnen het projectgebied en hoe de voorziene buffer- en infiltratiecapaciteit kan voldoen aan de wettelijke vereisten.
Daarnaast zal de gemeente Wevelgem instaan voor een nieuwe weginrichting met het oog op de aanleg van veilige fietsvoorzieningen langs de Wittemolenstraat en veiliger weginrichting binnen de kern van de wooncluster Herthoek.
De gemeente Wevelgem is vergunningverlenende overheid.
Het project omvat:
Wegeniswerken:
Het wegenisproject - met de aanleg van veilige fietsvoorzieningen - situeert zich langs de Wittemolenstraat (incl. kruispunt met de Dadizelestraat) tussen de gemeentegrens en de bebouwde kom van Moorsele.
De Wittemolenstraat is een regionale weg die een belangrijke verbinding vormt tussen het centrum van Moorsele en de stad Menen. Niet alleen gebruikt het gemotoriseerd verkeer veelvuldig dit tracé, ook wordt de weg veel gebruikt door pendelende fietsers. Daarenboven is de Wittemolenstraat eveneens geselecteerd als route voor uitzonderlijk vervoer.
Voor de Wittemolenstraat (incl. kruispunt met de Dadizelestraat) wordt er een herinrichting van de rijweg ontworpen met de aanleg van veilige fietsvoorzieningen, dit met behulp van het fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen. Het volledige projecttracé Wittemolenstraat kan opgedeeld worden in 3 zones.
In zone A (grens Menen – Herthoek) wordt een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aangelegd aan de westzijde. Het huidige aanliggende dubbelrichtingsfietspad wordt opgebroken voor de aanleg van een groenstrook van 2 m (veiligheidsstrook) en het nieuwe betonnen fietspad (3 m breed) wordt voorzien t.h.v. de huidige langsgrachten die allen verlegd worden. De rijweg zelf wordt niet opgebroken.
In zone B (wooncluster Herthoek) wordt het dubbelrichtingsfietspad ontdubbeld naar een enkelrichtingsfietspad, via een verkeerspoort met middenberm. In de wooncluster zelf wordt er gemengd verkeer voorzien, dit wegens ruimtegebrek en de hoge nood aan openbare parkeervoorzieningen. De fietsers dienen op de rijweg te rijden, dit wordt aangeduid via fiets- en blokmarkeringen als fietssuggestiestroken.
Aan de grens met zone C (Herthoek – centrum Moorsele) wordt het gemengd verkeer opnieuw naar betonnen enkelrichtingsfietspaden gebracht met een verkeerspoort. Buiten de bebouwing wordt de huidige rijweg volledig behouden en worden er vrijliggende enkelrichtingsfietspaden aangelegd. Aan de noordzijde wordt het huidige fietspad opgebroken voor een groenstrook van 2 m (veiligheidsstrook) en het nieuwe betonnen fietspad (2 m breed) wordt voorzien t.h.v. de huidige langsgrachten die allen verlegd worden. Aan de zuidzijde wordt langs de bestaande rijweg eveneens een groenstrook van 2 m aangelegd met daarachter een nieuw fietspad van 2 m breed. De bestaande langsgrachten worden hiervoor ook verlegd.
Ter hoogte van de nieuwe verkaveling ’t Vrije gaat het vrijliggend fietspad over in een aanliggend fietspad ter hoogte van de recent aangelegde drempel. In deze zone is het fietspad verhoogd ten opzichte van de rijweg. Vanaf Wittemolenstraat 157 betreft het opnieuw een woonomgeving en is er terug gemengd verkeer met een fietssuggestiestrook via blokmarkering op de baan.
Het kruispunt met de zijstraat Ter Gracht vormt een tijdelijke overgang naar het bestaande dubbelrichtingsfietspad aan de hand van markering bestaande uit uitgewassen beton met oker kleurpigment. Gezien de huidige beperkte rooilijnbreedte en de nood aan vrijliggende fietspaden mét behoud van de aanwezigheid van de vele langsgrachten zijn er in het buitengebied grondinnames noodzakelijk. Over het volledige tracé wordt er in de nieuwe grasstrook tussen het nieuwe vrijliggende fietspad en de rijweg een bomenrij aangeplant.
Uitzonderlijk vervoer:
De Wittemolenstraat is een route voor het uitzonderlijk vervoer. Deze route wordt niet heel frequent gebruikt, enkel wanneer de bruggen van de A19 een probleem vormen naar hoogte toe. Dit zorgt er wel voor dat het meeste uitzonderlijk vervoer langs de Wittemolenstraat voornamelijk zeer hoog en breed is, veelal zijn dit silotransporten, die niet heel zwaar zijn.
Gezien het eerder om sporadische transporten gaat, werd beslist om het ontwerp eerder af te stemmen op het dagelijks gebruik van de weg en de woonomgeving. En enkel de elementen die de passage van het uitzonderlijk vervoer kunnen belemmeren aan te passen.
Dadizelestraat:
In de Dadizelestraat wordt de rijweg hersteld in de oorspronkelijke staat.
Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend.
Het bezwaarschrift handelt o.m. over:
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert de beoordeling van het bezwaarschrift ter zake als volgt:
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met
Dit project omvat de aanleg van veilige fietspaden in de Wittemolenstraat, medegefinancierd door de provincie via het fietsfonds.
In 2013 is een startnota goedgekeurd voor het volledige traject. De startnota omvat de visie van veilige fietsvoorzieningen voor zowel de volledige Wittemolenstraat (grondgebied Wevelgem) als de Moorselestraat (grondgebied Menen). Uit deze startnota blijkt dat:
De gemeente Wevelgem wenst nu in eerste instantie werk te maken van een goede waterhuishouding in de Herthoek (groene cluster). Gelet dat de stad Menen voorlopig geen intentie heeft om te werken op hun grondgebied en de rioleringen in de bebouwde kom in de Wittemolenstraat nog in goede staat zijn, wordt er nu versneld werk gemaakt van goede fietspaden en een goede waterhuishouding in de projectzone.
Deze weg behoort tot het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk. Het is evident dat het aanleggen van veiligere fietspaden ten dienste staat van het algemeen belang, en van de zwakke weggebruiker in het bijzonder, waarbij de ontsluiting van alle percelen mogelijk blijft. Hoewel de projectzone grenst aan de gemeentegrens met de stad Menen, zijn er als dusdanig geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. De verbindingsweg wijzigt als dusdanig niet qua loop of functie, maar wordt enkel veiliger gemaakt en brengt op die manier de behoeften van de actuele en de toekomstige generaties niet in het gedrang.
Het voorstel is om de nieuwe rooilijn en de voorgestelde inrichting van het openbaar domein goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing houdende het goedkeuren van het wegenistracé, de aanleg ervan en het wijzigen van de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het aanleggen van fietspaden en het saneren van groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat, met dossiernummer OMV_2024029325, zoals aangeduid op de rooilijnplannen, goed.
Artikel 2
Keurt de rooilijnplannen, in bijlage, goed. Deze plannen worden aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
Er wordt een bod uitgebracht op gronden langs de Normandiëstraat in het kader van het bewaren van de open ruimte binnen de Groene Slinger Wevelgem, als binnengebied tussen de wijk De Posthoorn en het centrum van Wevelgem.
De landbouwpercelen, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie A, nrs. 382C en 381A2, met een respectievelijke oppervlakte van 7 052 m² en 7 330 m² staan te koop op Biddit via de procedure 'verkopen uit de hand'. Dit wil zeggen dat het bod bindend is voor de door de bieder opgegeven geldigheidsduur. Indien er geen geldigheidsduur is opgegeven, blijft het bod geldig totdat het onroerend goed verkocht wordt. Wanneer de verkoper het bod aanvaardt, is de verkoop gesloten. De verkoper kan kiezen uit alle biedingen die hij heeft ontvangen. Uiteindelijk is hij niet verplicht te verkopen. Bij deze verkoop is er geen einddatum aangegeven en kan de bieder zelf aangeven hoe lang het bod geldig blijft.
De aankoop van deze percelen biedt een opportuniteit in het kader van het bewaren van de open ruimte binnen de Groene Slinger Wevelgem, als binnengebied tussen de wijk De Posthoorn en het centrum van Wevelgem.
Deze gronden sluiten aan bij percelen die door de gemeente al aangekocht werden bij beslissing van de gemeenteraad van 6 juli 2007. Op deze manier zou de gemeente alle gronden aan de zuidzijde in dit deel van de Normandiëstraat verwerven.
De betreffende gronden zijn vrij van pacht. De percelen zullen vrij zijn van gebruik na het weren van de vruchten.
Op 26 september 2024 werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv.
Deze gronden zijn volgens het gewestplan landbouwgronden en werden niet herbevestigd.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT12/0680-00/220007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
In het kader van het bewaren van de open ruimte binnen de Groene Slinger Wevelgem kan een bod uitgebracht worden op de percelen kadastraal gekend als Wevelgem, 1ste afdeling, sectie A, nrs. 382C en 381A2, binnen de grenzen van het schattingsverslag van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 26 september 2024, en dit met een geldigheidsduur tot maximaal 31 januari 2025.
Artikel 2
Machtigt het college van burgemeester en schepenen of een door haar aangestelde ambtenaar om in naam van de gemeente het in artikel 1 bedoelde bod uit te brengen aan de verkoper hetzij in minnelijke onderhandelingen, hetzij via Biddit, hetzij via een openbare verkoop.
Artikel 3
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een perceeltje grond in de Tuinstraat, met een oppervlakte van 12 m², wordt verkocht aan Fluvius West.
Fluvius West (met als exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv, hierna Fluvius) wenst in de Tuinstraat een oude cabine te vervangen. Fluvius zou de oude cabine slopen en de inplanting van de nieuwe cabine wat verleggen. Hiervoor zou ze de grond waarop de oude cabine staat, eigendom van de gemeente, willen aankopen, zodat ze die grond (deels) dan kan ruilen met de aanpalende private eigenaar van de grond waarop de nieuwe cabine zou komen.
In opdracht van Fluvius werd een plan proces-verbaal van opmeting opgemaakt op 13 december 2023 door Metae bv waarop het gemeentelijk perceel, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nr. 412/S2, bestaat uit lot 2 en lot 1A, met een totale oppervlakte van 12 m² (dit komt overeen met de oppervlakte die kadastraal gekend is).
Er werd door Metae bv ook een schattingsverslag opgemaakt waarbij het gemeentelijk perceel met nr. 412/S2 geschat wordt op 1 500 euro (125 euro/m²).
Op 14 augustus 2024 werd een omgevingsvergunning afgegeven voor het plaatsen van de nieuwe cabine op de nieuwe locatie.
Notaris Vijncke stelde de ontwerpakte op.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verkoopt het perceeltje grond, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nr. 412/S2, gelegen in de Tuinstraat, met een oppervlakte van 12 m², volgens het opmetingsplan van 13 december 2023, opgemaakt door Metae bv (lot 2 en lot 1A), voor een bedrag van 1 500 euro aan Fluvius West.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte tot verkoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Punt gevraagd door raadslid Hendrik Vanhaverbeke van de N-VA-fractie.
Dit punt werd niet goedgekeurd.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke van de N-VA-fractie:
Op de gemeenteraad van 12 mei 2017 heeft onze fractie het voorstel gelanceerd om in onze gemeente een 'Huis van het Nederlands' in te richten.
De bedoeling was toen reeds om anderstalige nieuwkomers in onze gemeente de mogelijkheid te geven om zich zo snel als mogelijk onze moedertaal eigen te maken.
In 2017 konden wij met ons voorstel jammer genoeg op weinig tot GEEN steun rekenen. De locatie die wij toen voorstelden, leek niet geschikt, en er was volgens de
meerderheid hieraan geen behoefte in Wevelgem, omdat men voor cursussen Nederlands terecht kon in Kortrijk of Menen, en het in Wevelgem blijkbaar volstond
dat anderstaligen hun kennis van het Nederlands zouden bijschaven aan de praattafels die beschikbaar waren.
Intussen zijn we ruim 7 jaar verder, en ik mag verhopen dat de geesten intussen toch wat gerijpt zijn, reden waarom wij ons voorstel vandaag opnieuw op de agenda
brengen.
De noodzaak voor wie zich in Vlaanderen wil komen vestigen, om zich het Nederlands eigen te maken, mag intussen wel voor iedereen meer dan duidelijk zijn.
Dit is trouwens nu ook expliciet opgenomen in het Vlaamse regeerakkoord.
Wie in Vlaanderen wil gedijen, wie in Wevelgem, Gullegem en Moorsele wil thuishoren doet er goed aan om zo snel als mogelijk zich de TAAL van het volk eigen te maken.
Dit is niet enkel relevant of nuttig voor de nieuwkomers, maar zal bovendien noodzakelijk zijn indien men ook wil kunnen genieten van onze solidariteit en de
sociale ondersteuning die hiermee gepaard gaat.
Als gemeenschap mogen wij van de anderstaligen, indien zij echt de bedoeling hebben om zich te integreren en deel uit te maken van onze lokale gemeenschap met haar
plichten- en rechten-verhaal, verwachten dat zij actief de hen geboden mogelijkheden om onze TAAL aan te leren, aangrijpen. Immers wie NIET bereid is om onze TAAL aan
te leren, zet zichzelf de facto buiten de club en zal ook niet langer op onze gastvrijheid kunnen rekenen.
Het lijkt ons dan ook essentieel dat wij als gemeente de mogelijkheid bieden om Nederlands op een snelle, vlotte en laagdrempelige manier aan te leren.
Het aanbod aan taalcursussen in de regio is duidelijk onvoldoende en kent intussen lange wachtlijsten. Ook de Wevelgemse praattafels, hoe goed bedoeld ook, zijn niet
van aard gebleken om hierin het verschil te kunnen maken.
Er is dus hoogdringend nood aan een nieuwe structuur, die wij wensen georganiseerd te zien binnen een Wevelgems 'Huis van het Nederlands', waarbij wij een belangrijke
rol weggelegd zien voor tal van vrijwilligers, die de grote liefde voor onze taal koesteren en de liefde willen overdragen aan onze nieuwe Vlamingen.
In ons vorig debat, anno 2017, leek ook de door ons voorgestelde locatie een struikelsteen.
Maar ook hiervoor dient zich nu een nieuwe opportuniteit aan.
Sedert enige tijd is 'Kind en Gezin' verhuisd naar de Lode De Boningestraat.
Dit maakt dat de vroegere locatie van Kind en Gezin in de Deken Jonckheerestraat, die in eigendom aan onze gemeente toebehoort, is komen vrij te staan.
Dit leegstand pand zou dus perfect onderdak kunnen geven aan het 'Huis van het Nederlands'.
Deze vrijstaande locatie heeft heel veel troeven om onze wens te realiseren.
Bereikbaarheid pal in het centrum van de gemeente. De toegankelijkheid is in orde.
Het ligt bovendien in de directe omgeving van het Sociaal Huis, van scholen, van het gemeentehuis, van de thuishavens van de jeugdbewegingen, van de Sociale
Kruidenier, van de post, van de mutualiteiten, van de banken en de lokale handel.
Alles is daar dus aanwezig om met de oprichting en beleving van het 'Huis van het Nederlands', aan nieuwkomers en anderstaligen taalonderricht aan te bieden, die de
noodzakelijke schakel moet uitmaken van een perfect inburgerings- en integratietraject.
Ons voorstel, om het einde van deze legislatuur in schoonheid te kunnen afsluiten, houdt dan ook in:
- De gemeenteraad beslist tot het oprichten van een 'Huis van het Nederlands', waar taalcursussen Nederlands zullen worden aangeboden aan anderstaligen
en nieuwkomers
- De gemeenteraad beslist om dit op te richten 'Huis van het Nederlands' te huisvesten in het onroerend goed, gelegen aan de Deken Jonckheerestraat … , Wevelgem.
Voorstel van beslissing door raadslid Hendrik Vanhaverbeke van de N-VA-fractie ingediend:
- De gemeenteraad beslist tot het oprichten van een 'Huis van het Nederlands', waar taalcursussen Nederlands zullen worden aangeboden aan anderstaligen en nieuwkomers
- De gemeenteraad beslist om dit op te richten 'Huis van het Nederlands' te huisvesten in het onroerend goed, gelegen aan de Deken Jonckheerestraat … , Wevelgem.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter gemeenteraad