Terug
Gepubliceerd op 16/12/2022

Besluit  college van burgemeester en schepenen

wo 07/12/2022 - 17:00

Wijziging arbeidsreglement gemeentepersoneel - flexibiliteit werklieden Grondgebiedszaken

Aanwezig: Jan Seynhaeve, burgemeester
Mathieu Desmet, Kevin Defieuw, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Kurt Parmentier, algemeen directeur

De voorgestelde wijziging van het arbeidsreglement en van het glijtijdreglement (bijlage 2 bij het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel) wordt goedgekeurd.

Feiten, context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen besliste op 4 mei 2022 om een voorstel van wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en van het arbeidsreglement (eigenlijke document en bijlage 2 glijtijdreglement) voor te leggen aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité. De voorstellen houden volgende principes in:

  • mogelijkheid om 5 keer per jaar verlof op te nemen in vast bepaalde blokken van 2 uren (4 vaste blokken per dag);
  • mogelijkheid om het vaste vrije dagdeel – momenteel op vrijdagnamiddag – ook op woensdagnamiddag te voorzien;
  • opnemen van de vaste middagpauze van 30 minuten binnen een flexibel tijdsbestek tussen 12 uur en 13 uur.

De voorstellen werden besproken op het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 23 mei 2022. Er werd toen nog geen protocol van akkoord afgesloten, omdat ACV Openbare Diensten nog enkele bijkomende vragen had.

Het college van burgemeester en schepenen besliste op 31 oktober 2022 om, na bespreking van de vragen van ACV Openbare Diensten, het voorstel te behouden.

Het voorstel werd opnieuw voorgelegd aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 23 november 2022.

Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten, waarbij ACV Openbare Diensten volgende opmerkingen maakte:

'ACV Openbare Diensten is akkoord met de voorgestelde wijzigingen. Wij wensen echter te benadrukken dat wij enigszins ontgoocheld zijn over het uiteindelijk resultaat van de besprekingen om ook voor de werklieden cluster Grondgebiedszaken enige vorm van flexibiliteit te voorzien.
Zo vinden wij het jammer dat er momenteel nog steeds een beperking is tot 5 maal per jaar om verlof op te nemen in blokken van 2 uur.
Ook wat betreft de middagpauze menen wij dat er meer mogelijkheden zijn dan het voorstel dat nu op tafel ligt.
Ook wat betreft de vastlegging van het vrij dagdeel kon de keuze verder gaan dan enkel kiezen tussen vrijdagnamiddag of woensdagnamiddag.
Wij hopen dat deze tekst dan ook maar een aanloop is naar meer mogelijkheden en geen eindpunt.'

 

In overleg met ACV Openbare Diensten zou de regeling ingaan vanaf 1 maart 2022. De regeling wordt geëvalueerd na de zomervakantie 2023.

Beslissing

Artikel 1

Volgende wijziging van het arbeidsreglement (moederdocument) en van het glijtijdreglement (bijlage 2 bij het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel) wordt goedgekeurd:

  • Wijziging artikel 21 van het arbeidsreglement als volgt:


Art. 21 §1. De regels voor opname van verlof zijn als volgt:

 (...)

De minimale verlofopname is een halve dag of een dagdeel. De ploegverantwoordelijken en werklieden opgenomen in het reglement glijdende werktijdregeling onder IV. D. 5.2 en 6 kunnen 5 maal per jaar verlof opnemen in blokken van 2 uur, meer bepaald van 8 uur tot 10 uur, van 10 uur tot 12 uur, van 12.30 uur tot 14.30 uur en van 14.30 uur tot 16.30 uur.

 

  • De wijziging van het glijtijdreglement, bijlage 2 bij het arbeidsreglement, zoals toegevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd.

     

Artikel 2

De nieuwe maatregelen inzake flexibiliteit gaan in vanaf 1 maart 2023 en worden geëvalueerd na de zomervakantie.