Raming: 125 000 euro (excl. taks).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hechtte in zitting van 10 oktober 2024 haar goedkeuring aan het bestek met nr. 2880/04024 voor de opdracht 'centrumvernieuwing Gullegem: omgevingsaanleg, bouwen nieuw ontmoetingscentrum & sloop bestaande ontmoetingscentrum OC de Cerf'. In dit bestek is gestipuleerd dat de gemeente een verzekering 'alle bouwplaatsrisico's' (ABR) zal onderschrijven voor de volledige opdracht, zijnde dus de percelen 1, 2 en 3.
Het college van burgemeester en schepenen gunde in zitting van 12 februari 2025 de 3 percelen van deze opdracht. Er dient dus een ABR-polis afgesloten voor de uitvoering van deze opdracht.
In het kader van de opdracht ‘centrumvernieuwing Gullegem - afsluiten verzekeringspolis ABR’ werd een bestek met nr. 2938/01825 opgesteld door de heer Henk Defraye, dienst Secretariaat.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 125 000 euro (excl. taks).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend:
Artikel 1
Het bestek met nr. 2938/01825 en de raming voor de opdracht ‘centrumvernieuwing Gullegem - afsluiten verzekeringspolis ABR’, opgesteld door de heer Henk Defraye, dienst Secretariaat, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 125 000 euro (excl. taks).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunstig advies voor de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Hilarius afsluitend met een exploitatieoverschot van 116 227,44 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de jaarrekening 2024 goed op 22 januari 2025. De jaarrekening werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 11 maart 2025.
Adviseert gunstig de rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Hilarius met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2023) |
96 738,14 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
119 596,14 euro |
- exploitatieontvangsten |
49 918,56 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 150 025,40 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2024 |
116 227,44 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2023) |
- 13 843,63 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
766 643,82 euro |
- investeringsuitgaven |
- 752 800,19 euro |
- totaal investeringsresultaat 2024 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria afsluitend met een exploitatieoverschot van 17 078,03 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde de jaarrekening 2024 goed op 13 februari 2025. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 10 maart 2025.
Adviseert gunstig de rekening 2024 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2023) |
10 423,49 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
38 736,29 euro |
- exploitatieontvangsten |
5 263,33 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 37 345,08 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2024 |
17 078,03 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2023) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
0,00 euro |
- investeringsuitgaven |
- 0,00 euro |
- totaal investeringsresultaat 2024 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus afsluitend met een exploitatieoverschot van 17 590,14 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde de jaarrekening 2024 goed op 18 februari 2025. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 10 maart 2025.
In de officieel ingediende jaarrekening ontbrak het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2024. Het document werd per mail bezorgd en aan het dossier toegevoegd. In 2024 startte de kerkfabriek de herstellingswerken aan de klokkenstoel. Gelet op de aard en de omvang van de werken, werd de uitgave geboekt als een investeringsuitgave. Het investeringsdossier is budgettair voorzien in 2025, de investeringstoelage wordt uitbetaald in het boekjaar 2025.
Adviseert gunstig de rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2023) |
8 488,37 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
64 700,11 euro |
- exploitatieontvangsten |
30 152,94 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 85 751,28 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2024 |
17 590,14 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2023) |
26 500,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
18 732,85 euro |
- investeringsuitgaven |
- 51 332,56 euro |
- totaal investeringsresultaat 2024 |
- 6 099,71 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel afsluitend met een exploitatieoverschot van 28 928,14 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de jaarrekening 2024 goed op 20 februari 2025. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 10 maart 2025.
Adviseert gunstig de rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2023) |
30 150,89 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
107 545,28 euro |
- exploitatieontvangsten |
11 322,39 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 120 090,42 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2024 |
28 928,14 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2023) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
337 617,08 euro |
- investeringsuitgaven |
- 337 617,08 euro |
- totaal investeringsresultaat 2024 |
0,00 euro |
Het reglement voor erkenning als vrijetijds- of opvanginitiatief wordt goedgekeurd.
In Wevelgem zijn er heel wat verenigingen die een aanbod hebben voor kinderen tot 14 jaar (21 jaar voor kinderen met een zware handicap) in de vakantie of in de vrije tijd.
Een vereniging heeft een erkenning nodig van een openbaar bestuur om fiscale attesten te kunnen uitschrijven in functie van de belastingvermindering voor kosten voor kinderopvang. Organisaties die gesubsidieerd worden binnen het jeugddecreet worden bv. erkend door het departement Cultuur, Jeugd en Media.
Opvanginitiatieven die niet door een ander bestuursniveau of een ander openbaar bestuur worden erkend, kunnen desgevallend erkend worden door de gemeente Wevelgem, mits de gemeente bevoegd is voor het bereik van hun actie of de gemeente hen controleert of subsidieert of dat de zetel in de gemeente is gevestigd.
Ook de gemeente kan dus verenigingen erkennen in dit verband en kan daar zelf regels voor vastleggen binnen de regels die in het wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB 1992) zijn opgenomen.
Momenteel bestaat geen beslissingskader rond het al dan niet toekennen van een erkenning, wel werden ad hoc erkenningen verleend door het college van burgemeester en schepenen. Het lijkt aangewezen om een afgebakend kader vast te leggen, zo zijn de erkenningscriteria ook bekend voor opvanginitiatieven.
Het reglement voor erkenning als vrijetijds- of opvanginitiatief wordt goedgekeurd als volgt:
Artikel 1. Doel
Wevelgem wil de verdere uitbouw van een kwalitatief vrijetijds- en vakantieaanbod voor kinderen faciliteren. Vrijetijds- en opvanginitiatieven die voldoen aan de voorwaarden beschreven in het reglement kunnen erkend worden omdat ze een bijdrage leveren aan de doelstellingen van een kwalitatief vrijetijds- en vakantieaanbod dat Wevelgem vooropstelt.
Het krijgen van een erkenning geeft de organisator van het vrijetijdsaanbod en/of vakantieaanbod de mogelijkheid fiscale attesten (voor belastingvermindering voor kinderopvang) uit te schrijven. Aan deze erkenning is geen enkel recht verbonden op het verkrijgen van subsidies of verlaagde retributies voor het gebruik van lokalen of feestmaterialen.
Artikel 2. Definitie
Een vrijetijds- of opvanginitiatief is een feitelijke vereniging of vereniging zonder winstoogmerk die vrijetijdsactiviteiten en/of opvang voor kinderen en jongeren tussen 2,5 en 21 jaar organiseert onder begeleiding van monitoren en ter bevordering van de algemene en integrale ontwikkeling van kinderen en jongeren. De werking vindt plaats in de vrije tijd van die kinderen en jongeren, d.i. buiten de normale lesuren.
Studentenverenigingen, (jongeren)bewegingen met louter politieke activiteiten, verenigingen met louter religieuze activiteiten en commerciële organisaties zijn uitgesloten.
Artikel 3. Voorwaarden
Artikel 4. Procedure
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het toekennen van de erkenning op advies van de administratie en neemt haar beslissing binnen de twee maanden na de aanvraag en dit op basis van de gegevens die betrekking hebben op de situatie zoals ze is op het moment van aanvraag. Elke wijziging in de werking van het vrijetijds- of opvanginitiatief of omtrent de voorwaarden uit artikel 3 na het indienen van de erkenningsvraag en na de erkenning moeten onmiddellijk schriftelijk (kan per mail) worden ter kennisgegeven van de gemeente.
Om de aanvraag te faciliteren, zal een webformulier beschikbaar zijn op de gemeentelijke website.
Artikel 5. Duur
De erkenning geldt voor 2 kalenderjaren en kan worden hernieuwd.
Artikel 6. Controle
De door het college van burgemeester en schepenen aangeduide dienst kan te allen tijde en onaangekondigd een plaatsbezoek brengen tijdens de werking van het vrijetijds- of opvanginitiatief of kan te allen tijde nadere toelichting vragen over de werking of over de boekhouding.
Artikel 7. Sancties
Een erkenning van het vrijetijds- of opvanginitiatief kan herroepen worden door het college van burgemeester en schepenen indien het vrijetijds- of opvanginitiatief niet langer aan de voorwaarden voldoet of als er bij controle problemen worden vastgesteld of de controle onmogelijk wordt gemaakt of als fiscale attesten wederrechtelijk worden opgemaakt.
Artikel 8. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 7 april 2025.
Het subsidiereglement Tegeltaxi in het kader van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen wordt goedgekeurd.
Het weer in Vlaanderen wordt steeds extremer. Hevige regenbuien en lange periodes van hitte en droogte volgen elkaar op. Steeds vaker krijgen we te maken met problemen zoals hittestress en wateroverlast. Dat komt grotendeels omdat Vlaanderen sterk versteend is. Het is zelfs een van de meest verharde regio’s van Europa. Na een warme dag koelen die stenen niet snel af. En wanneer het regent, laten ze geen water door.
Met het Vlaams Kampioenschap (VK) Tegelwippen wordt de uitdaging aangegaan om het grijze Vlaanderen om te toveren tot een groen paradijs. De campagne past in het Vlaamse klimaatadaptatieplan en in de Blue Deal, die van Vlaanderen een klimaatbestendige regio willen maken. Het is een ludieke, laagdrempelige actie waarbij gemeenten elkaar kunnen uitdagen om het meeste tegels (30 x 30 cm) uit te breken en te vervangen door groen. De vergelijking tussen steden en gemeenten gebeurt aan de hand van de TPI-index (gewipte tegels per 1 000 inwoners).
Net als vorig jaar doet Wevelgem mee aan het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen dat loopt van 21 maart 2025 tot en met 31 oktober 2025. Wevelgem daagt net als vorig jaar de Leiedalgemeenten uit in een aparte poule.
Sedert 2024 kunnen de gemeenten rekenen op meer ondersteuning in de vorm van inspiratiesessies, draaiboeken en campagnemateriaal (vzw Breekijzer). Een van deze inspiratiesessies ging over de Tegeltaxi om burgers te stimuleren om te ontharden. Een Tegeltaxi kan omschreven worden als 'allerlei vormen van praktische ontzorging bij het wegvoeren van toplaag-verhardingen (tegels, kiezels, klinkers,...) en steenpuin'. Het kan gaan om een ophaling aan huis, een container of aanhangwagen ter beschikking stellen in een wijk, enz. Reeds verschillende gemeenten in zowel Nederland als België bieden in het kader van het NK (Nederlands Kampioenschap) of het VK Tegelwippen een vorm van Tegeltaxi aan.
De gemeenteraad hechtte in zitting van 4 juli 2024 haar goedkeuring aan het subsidiereglement Tegeltaxi in het kader van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen, dit subsidiereglement gold van 1 september 2024 tot en met 31 oktober 2024.
Aangezien het aantal inzendingen van Wevelgemse burgers voor het VK Tegelwippen vorig jaar vrij beperkt was, blijft het aanbieden van een gratis Tegeltaxi aanbevolen als extra stimulans om te ontharden. Om de drempel zo laag mogelijk te houden, blijft de voorkeur gaan naar een gratis ophaling van tegels en steenpuin aan huis. Praktisch gezien gaat de voorkeur naar het ter beschikking stellen van een puinzak die gratis wordt opgehaald aan huis. Er werd gepolst bij MIROM Menen (Mirom) naar de mogelijkheid om deze dienst verder te voorzien. Mirom kan de aankoop van puinzakken en het transport naar een verwerker verder organiseren. Per ophaling en verwerking zou dit de gemeente zo'n 118,62 euro kosten.
Ook de stad Menen wil terug gebruik maken van het aanbod van Mirom. In samenspraak met de stad Menen wordt opnieuw een reglement voor de Tegeltaxi voorgelegd. Hierin worden het toepassingsgebied, de voorwaarden, de aanvraagprocedure en de procedure voor de ophaling van de puinzak beschreven.
Per adres kan men één keer gebruik maken van de Tegeltaxi, in de periode van het VK Tegelwippen. Voorwaarde is dat de aanvrager het aantal ontharde m² registreert op de website van het VK Tegelwippen. De oppervlakte die wordt onthard met de Tegeltaxi moet eveneens worden vergroend. De dienst Openbaar Groen en Netheid beoordeelt de aanvragen die via een formulier op de website ingediend kunnen worden. Indien ontvankelijk, ontvangt de aanvrager een goedkeuring voor de ophaling van een puinzak op het recyclagepark. De ophaling van de gevulde puinzak gebeurt na afspraak en volgens de voorwaarden van Mirom. Om misbruik te voorkomen worden achteraf bewijsstukken van de ontharding opgevraagd bij de aanvrager. Indien men niet aan de voorwaarden in het reglement voldoet, zal de volledige kostprijs doorgerekend worden aan de aanvrager.
Het reglement treedt in werking op 7 april 2025 en eindigt op 31 oktober 2025 (einddatum van het VK Tegelwippen 2025).
Samenvatting kostprijs voor de gemeente:
De ophaling van een puinzak van 1 500 kg, inclusief verwerking, kost de gemeente in totaal ± 118,62 euro.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT30/0350-00/613000 van het exploitatiekrediet.
Het subsidiereglement Tegeltaxi in het kader van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen wordt goedgekeurd als volgt:
Artikel 1 Doel
De Tegeltaxi is een gratis service met als doel de burger te stimuleren en te ondersteunen om private percelen (deels) te ontharden en te vergroenen.
Artikel 2 Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
Tegeltaxi: dienst waarbij uitgebroken tegels gratis opgehaald worden.
Tegels: terrastegels, betontegels, klinkers, kasseien, bakstenen en plavuizen die een buitenoppervlak bedekken.
Onderlaag: steenpuin dat zich onder de uitgebroken tegels bevindt in de vorm van zand, cement, beton en chappe.
Ontharden: weghalen van verharde oppervlakten inclusief de onderlaag zodat de bodem weer doorlaatbaar wordt. Zo ontstaat ruimte voor groen en regenwater.
Puinzak: zak van 0,83 m³ waarin tegels en de bijhorende onderlaag gestort mogen worden.
Aanvrager: Eigenaar of vereniging die eigenaar van het private perceel is en die beroep doet op de Tegeltaxi.
Artikel 3 Toepassingsgebied
De Tegeltaxi en het bijhorend reglement is beschikbaar voor iedereen die op het grondgebied van de gemeente Wevelgem op een eigen privaat perceel tegels en de onderlaag uitbreekt om groen aan te leggen.
Artikel 4 Voorwaarden
1. De oppervlakte die wordt onthard met de Tegeltaxi wordt vergroend.
2. Per adres kan er 1 keer gebruik gemaakt worden van de Tegeltaxi. D.w.z. dat er per adres 1 ophaling van 1 puinzak kan aangevraagd worden.
3. De aanvrager verbindt zich ertoe het aantal ontharde m² te registreren op de website van het VK Tegelwippen.
4. De aanvrager zal de aangeboden affiche uithangen die aangeeft dat er werd deelgenomen aan het VK Tegelwippen.
Artikel 5 Aanvraagprocedure
1. De aanvrager dient voorafgaand een online formulier in te dienen op de website van de gemeente Wevelgem. Hierin worden persoonsgegevens, de locatie van het private perceel, de details van de ontharding en de geplande vergroening ingediend. (Gegevens worden enkel in het kader van deze actie gebruikt en er worden geen contactgegevens publiek gemaakt of gedeeld met derden.)
2. De online aanvraag wordt door de dienst Openbaar Groen en Netheid beoordeeld. Indien men in aanmerking komt, ontvangt de aanvrager een goedkeuring voor de ophaling van een puinzak. De puinzak kan op de recyclageparken van MIROM Menen opgehaald worden met deze goedkeuring. Indien men niet in aanmerking komt, wordt dit ook gecommuniceerd naar de aanvrager.
3. De puinzak kan gevuld worden tot maximaal 1 500 kg met tegels en de bijhorende onderlaag zoals beschreven in artikel 2 van dit reglement.
4. Voor de ophaling dient men de procedure te volgen zoals beschreven in artikel 6.
5. Na de ophaling dient de aanvrager de volgende bewijsstukken te bezorgen aan de dienst Openbaar Groen en Netheid: foto van de uitgevoerde vergroening, bewijs dat de ontharde oppervlakte werd doorgegeven op de website van het VK Tegelwippen, foto van de affiche die uithangt, en dit alles binnen een termijn van 2 maanden na de ophaling van de puinzak.
Artikel 6 Procedure voor de ophaling van de puinzak
1. De ophaling dient aangevraagd te worden bij MIROM Menen via telefonische oproep (056/52 81 30).
2. De ophaling gebeurt op een afgesproken dag tussen 7 uur en 16 uur. Het tijdstip wordt bepaald door MIROM Menen.
3. Het afval dient ten vroegste om 17 uur de dag voor de inzameling op het voetpad of oprit geplaatst te worden. Het afval dient zodanig aangeboden te worden dat het geen gevaar kan opleveren voor de ophalers of dat er geen risico tot beschadiging is van de eigendom bij het opladen ervan. Het afval mag niet tegen de gevel geplaatst worden. Het afval mag de voetgangers niet hinderen.
4. De ophaling gebeurt met een vrachtwagen van min. 26 ton met een laadkraan. Om een goede werking van de laadkraan te garanderen, dient er een vrije ruimte te zijn van 10 meter boven de plaats waar het afval dient opgeladen te worden (dit wil zeggen dat er geen elektrische kabels/takken boven het op te halen afval mogen hangen).
5. Indien je de zakken op de openbare weg wil leggen, informeer je vooraf bij de gemeente naar de voorwaarden. Indien nodig zal een aanvraag voor inname openbaar domein moeten ingediend worden.
6. Het opladen gebeurt vanaf de openbare weg. De ophalers hebben het verbod om woningen te betreden. Er moet voldoende parkeerruimte zijn voor de vrachtwagen (12 meter lengte), zonder hindernissen voor de vrachtwagen of laadkraan. Indien nodig zal door de aanvrager een parkeerverbod moeten aangevraagd worden bij de gemeente. MIROM Menen kan bij expliciete vraag van de aanvrager het privé terrein oprijden, indien toegankelijk voor een vrachtwagen van min. 26 ton met een laadkraan. In dat geval kan MIROM Menen niet aansprakelijk gesteld worden bij eventuele schade van het privé terrein.
7. Enkel zakken die op een correcte manier gevuld en gesloten zijn, worden meegenomen.
8. De aanvrager blijft eigenaar en verantwoordelijk voor zijn aangeboden afval tot deze wordt goedgekeurd door MIROM Menen na definitieve controle. De visuele controle wordt uitgevoerd door de chauffeur. Indien door de chauffeur bij de ophaling van de puinzak of bij de definitieve controle op de verwerkingsplaats, verboden afval wordt aangetroffen, worden er extra kosten aangerekend aan de aanvrager. MIROM Menen zal de aanvrager hiervan schriftelijk op de hoogte stellen.
9. De aanvrager dient na ophaling het voetpad te vegen zodat er geen restanten van het afval blijven liggen op het voetpad.
Artikel 7 Algemene bepalingen voor het gebruik van de Tegeltaxi
Indien men niet aan de bovenstaande voorwaarden gevolg geeft, zal de volledige kostprijs doorgerekend worden aan de aanvrager.
Artikel 8 Duur van het reglement
Dit reglement treedt in werking op 7 april 2025 en eindigt op 31 oktober 2025.
De gemeente Wevelgem koopt 2 percelen in de Wittemolenstraat aan.
Voor het project 'aanleggen van fietspaden en saneren van groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat' - waarvoor de rooilijn werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 14 november 2024 - is het noodzakelijk om verschillende gronden te verwerven.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door Bureau Vandenbogaerde bv op 31 januari 2025 (loten 9 en 10) en een schattingsverslag door Landmeetbureau Caesens bv op 21 mei 2024. Het gaat om een deel van de percelen grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie C, nrs. 342A (lot 9) en 341T2 (lot 10). Dit opmetingsplan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10517.
Een akkoord werd bereikt met de eigenaars voor de loten 9 (588,15 m²) en 10 (483,19 m²) voor een bedrag binnen de marges van het schattingsverslag (schattingsprijs verhoogd met wederbeleggingsvergoeding en wachtinterest, nl. 15 033 euro). Met de pachters werd een akkoord bereikt voor een eindepachtvergoeding van 1 071 euro volgens het schattingsverslag opgemaakt door Landmetersbureau Luc Demeulenaere bv op 24 september 2024.
De eigenaars tekenden een verkoopbelofte en een vervroegde ingenottreding. De pachters tekenden een belofte pachtbeëindiging en een vervroegde ingenottreding.
Notaris Moens heeft de ontwerpakte opgemaakt voor de loten 9 en 10.
De kosten worden aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/220007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Wittemolenstraat aan voor een bedrag van 15 033 euro. Het gaat om een deel van de percelen grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie C, nummers 342A (lot 9) en 341T2 (lot 10) met een respectievelijke oppervlakte van 588,15 m² en 483,19 m² volgens het opmetingsplan van Bureau Vandenbogaerde bv van 31 januari 2025 dat is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10517. Voor de pachtontbinding van loten 9 en 10, opgenomen in voorliggende akte, vergoedt de gemeente 1 071 euro aan de pachters.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt grond gelegen in de Kerselarenlaan jegens het gemeenschapsonderwijs en dit met het oog op de huisvesting van een aantal verenigingen.
Als antwoord op een aantal vastgestelde vragen vanuit de lokale gemeenschap/het lokale verenigingsleven werd er binnen de oefening van de centrumvernieuwing Gullegem gezocht naar een bredere oplossing, die zowel voor de gemeente als voor de verenigingen een perspectief, alternatief bood om tegemoet te komen aan de huidige en toekomstige vragen naar ruimte voor dienstverlening en naar lokalen voor verenigingen.
Met de ondertekening van de engagementsverklaring tussen de gemeente Wevelgem en de raad van bestuur van Scholengroep Mandel en Leie (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 april 2021) toonden beide partijen zich bereid om in onderling overleg invulling en concretisering te geven aan een samenwerking op de voormalige site van het GO! in de Kerselarenlaan.
Rekening houdend met het programma van invulling - meer bepaald het realiseren van nieuwe huisvesting voor een aantal verenigingen - werd vanuit de gemeente het voorstel voor verwerving van een deel van het perceel voorgelegd. Dit voorstel omvatte de aankoop van 4 000 m², zijnde lot 1 op het opmetingsplan, opgemaakt op 30 januari 2024 door Ing. Anthony Van Quickelberghe, Landmeter-Expert.
Op basis van de gevoerde onderhandelingen werden de voorwaarden voor verwerving door het college van burgemeester en schepenen op 20 september 2023 vastgelegd.
Een onderling akkoord werd bereikt, o.b.v. het schattingsverslag van 10 november 2023 van beëdigd Landmeter-Expert Anthony Van Quickelberghe, voor het bedrag van 640 000 euro (hetzij 160 euro/m²), zijnde de venale waarde van de grond. De sloopkosten, weergegeven onder de gebouwwaarde en geschat op 47 000 euro, vallen ten laste van de gemeente, cfr. de overeengekomen voorwaarden voor verwerving tussen beide partijen.
Aansluitend op de beslissing van de raad van bestuur van Scholengroep Mandel en Leie van 14 november 2023, verleende het team Huisvestingsstrategie van het GO! een positief advies voor de verkoop van dit onroerend goed op 30 januari 2024. Finaal besliste de afgevaardigde bestuurder van het GO! om over te gaan tot de verkoop van dit onroerend goed.
De uitgave wordt aangerekend op rekening van PB4-ACT5/0119-03/221007/I-PB4-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een perceel grond van 40 a, hetzij 4 000 m², gelegen in de Kerselarenlaan 12, 8560 Wevelgem, te nemen uit een perceel gekadastreerd als sectie C, nr. 0401P P000, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 34012 C 401 Z P0000 en aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan van 30 januari 2024 van Ing. Anthony Van Quickelberghe, Landmeter-Expert (opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referte 34012/10511), en dit voor een bedrag van 640 000 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt voorliggende akte goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee te maken.
Artikel 3
De dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt gemachtigd om de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen.
Neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het lokaal energie- en klimaatpact 1.0, 2.0 en 2.1.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0) sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. De gemeente onderschreef het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 oktober 2021).
De gemeenteraad besliste in zitting van 10 november 2022 om het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen te ondertekenen.
De gemeenteraad besliste ook in zitting van 8 juni 2023 om het lokaal energie- en klimaatpact 2.1 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen te ondertekenen.
Om de voortgang van de doelstellingen van het LEKP 1.0, 2.0 en 2.1 op te volgen, verzamelt het LEKP-portaal van de Vlaamse overheid authentieke data bij partnerorganisaties (groenblauwpeil.be, Fluvius, Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), autodelen.net, website milieuvriendelijke voertuigen, VVSG,…).
Via het LEKP-portaal kunnen de lokale besturen en hun burgers een overzicht downloaden van de evolutie op hun grondgebied.
Het LEKP-rapport 1.0, 2.0 en 2.1 (evolutie van 2021 tot 5 maart 2025) en het financieel rapport ter zake zitten in bijlage. Eenmaal per jaar wordt gerapporteerd over de resultaten van de LEKP 1.0, 2.0 en 2.1-doelstellingen van de gemeente binnen haar grondgebied op de gemeenteraad.
Neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het lokaal energie- en klimaatpact 1.0, 2.0 en 2.1.
De samenstelling van de schoolraad van de gemeentelijke basisschool wordt vastgelegd.
In iedere school is een schoolraad opgericht. Deze wordt in het basisonderwijs samengesteld uit vertegenwoordigers van de volgende geledingen:
Het is aangewezen om het aantal leden per geleding op 3 te behouden, waarbij het belangrijk blijft dat de geledingen uit verschillende vestigingsplaatsen in de schoolraad vertegenwoordigd worden.
Aangezien elke vestiging over een ouderraad beschikt, kan elke ouderraad een afgevaardigde uit haar midden afvaardigen naar de schoolraad.
Elke vestiging beschikt ook over een afdelingsvergadering, deze bestaat uit alle personeelsleden die aan deze vestiging verbonden zijn. De afdelingsvergadering regelt alle praktische, afdelingsgebonden afspraken. Vanuit de afdelingsvergadering worden eveneens de vertegenwoordigers voor de overkoepelende werkgroepen en de kerngroep van de gemeentelijke basisschool aangeduid. Aan de afdelingsvergaderingen kan worden gevraagd om 1 personeelslid uit de afdelingsvergadering aan te duiden om in de schoolraad te zetelen.
De vertegenwoordigers namens de geleding 'de lokale gemeenschap' worden gecoöpteerd door de vertegenwoordigers van de ouders en het personeel. Er wordt een oproep ter zake gelanceerd via de website van de gemeente, de website van de school en de sociale mediakanalen van de school.
Artikel 1
De samenstelling van de schoolraad van de gemeentelijke basisschool wordt als volgt vastgelegd:
Voor de geleding 'het personeel' wordt per vestiging 1 personeelslid aangeduid vanuit de afdelingsvergadering van de respectievelijke vestiging
Artikel 2
Deze beslissing heft de beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2005 houdende installatie schoolraad op.
Punt gevraagd door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN.
Dit punt wordt niet goedgekeurd.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd bezorgd door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN:
Op 12 februari 2025 besliste het schepencollege om een aantal evenementen extra door te laten gaan op de site van de Dwarsschuur.
Door de uitvoering van de centrumvernieuwing in Gullegem kunnen die evenementen even niet doorgaan op hun normale plek zoals het marktplein of de feestweide De Gulle.
Voor de meeste van die evenementen zien ook wij geen probleem. Het zijn kleinere evenementen met een beperkte ruimtelijke impact.
Er wordt echter ook naar deze site gekeken om de grote Carnavaltent neer te poten.
Het advies van de dienst Openbaar Groen en Netheid is hierover zeer duidelijk: ongunstig. Het plaatsen van zo’n grote tent tijdens de gebruikelijke februari-maart periode zal zorgen voor een zwaar beschadigde grasmat waardoor alle voorjaarsevenementen (Kokopelli, Gullegem Metal Fest, Meiboomviering, …) de grasmat niet zullen kunnen gebruiken. Daarenboven moet er minstens één mooie gezonde boom gerooid worden en moeten van talloze grote bomen de kruinen drastisch gesnoeid worden.
De site zelf moet ook aangepast worden. Openbare verlichting en zitbanken moeten verplaatst worden.
Daarnaast adviseert de dienst Gebouwen om een voorafgaandelijk advies op te vragen bij de brandweer over het aanbouwen van de tent aan de Dwarsschuur. Standaard wordt immers gevraagd om tenten minstens 4 m van gebouwen te plaatsen.
Kort samengevat: Er moeten vrij veel kosten gemaakt worden en de groenzone wordt verminkt. Dit voor het één- of tweemalig kunnen plaatsen van een tent.
We dragen Carnaval Gullegem een zeer warm hart toe, maar soms is een locatie gewoon niet groot genoeg en dus niet de juiste site.
Hoe kunnen we als bestuur ook blijven onze inwoners stimuleren om bomen te behouden en extra aan te planten als we er zelf zo licht mee omgaan in onze eigen groenzones?
Voorstel van beslissing door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN ingediend:
We rooien en snoeien geen bomen op de groenzone site Dwarsschuur in functie van het plaatsen van tijdelijke constructies.
Dit punt wordt niet goedgekeurd.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie N-VA en gesteld door raadslid Ayrton Buyse.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie N-VA en gesteld door raadslid Ayrton Buyse.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie N-VA en gesteld door raadslid Ayrton Buyse.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie N-VA en gesteld door raadslid Ayrton Buyse.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Virginie Vermeersch.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Virginie Vermeersch.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door raadslid Inge Goemaere namens de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Er wordt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid.
De gemeente is lid van De Lijn. Na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad is het noodzakelijk de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van De Lijn aan te duiden. Dit kan voor de volledige duur van de legislatuur.
De gemeente werd uitgenodigd per schrijven van 11 maart 2025 om de aanduiding van een gemeentelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van De Lijn te agenderen.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-vertegenwoordiger:
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-plaatsvervanger:
Mevrouw Eva Parmentier bekomt 18 stemmen, de heer Stefaan Leon bekomt 10 stemmen, en er zijn 3 onthoudingen.
Mevrouw Lobke Maes bekomt 18 stemmen, de heer Maarten Tavernier bekomt 10 stemmen en er zijn 3 onthoudingen.
Parmentier Eva 18 stemmen voor, Leon Stefaan 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Maes Lobke 18 stemmen voor, Tavernier Maarten 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Artikel 1
Mevrouw Lobke Maes wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van De Lijn tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad na de gemeenteraadsverkiezingen in 2030.
Artikel 2
Mevrouw Eva Parmentier wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van De Lijn tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad na de gemeenteraadsverkiezingen in 2030.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Michaël Picquart
voorzitter gemeenteraad