Het reglement voor erkenning als vrijetijds- of opvanginitiatief wordt goedgekeurd.
In Wevelgem zijn er heel wat verenigingen die een aanbod hebben voor kinderen tot 14 jaar (21 jaar voor kinderen met een zware handicap) in de vakantie of in de vrije tijd.
Een vereniging heeft een erkenning nodig van een openbaar bestuur om fiscale attesten te kunnen uitschrijven in functie van de belastingvermindering voor kosten voor kinderopvang. Organisaties die gesubsidieerd worden binnen het jeugddecreet worden bv. erkend door het departement Cultuur, Jeugd en Media.
Opvanginitiatieven die niet door een ander bestuursniveau of een ander openbaar bestuur worden erkend, kunnen desgevallend erkend worden door de gemeente Wevelgem, mits de gemeente bevoegd is voor het bereik van hun actie of de gemeente hen controleert of subsidieert of dat de zetel in de gemeente is gevestigd.
Ook de gemeente kan dus verenigingen erkennen in dit verband en kan daar zelf regels voor vastleggen binnen de regels die in het wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB 1992) zijn opgenomen.
Momenteel bestaat geen beslissingskader rond het al dan niet toekennen van een erkenning, wel werden ad hoc erkenningen verleend door het college van burgemeester en schepenen. Het lijkt aangewezen om een afgebakend kader vast te leggen, zo zijn de erkenningscriteria ook bekend voor opvanginitiatieven.
Het reglement voor erkenning als vrijetijds- of opvanginitiatief wordt goedgekeurd als volgt:
Artikel 1. Doel
Wevelgem wil de verdere uitbouw van een kwalitatief vrijetijds- en vakantieaanbod voor kinderen faciliteren. Vrijetijds- en opvanginitiatieven die voldoen aan de voorwaarden beschreven in het reglement kunnen erkend worden omdat ze een bijdrage leveren aan de doelstellingen van een kwalitatief vrijetijds- en vakantieaanbod dat Wevelgem vooropstelt.
Het krijgen van een erkenning geeft de organisator van het vrijetijdsaanbod en/of vakantieaanbod de mogelijkheid fiscale attesten (voor belastingvermindering voor kinderopvang) uit te schrijven. Aan deze erkenning is geen enkel recht verbonden op het verkrijgen van subsidies of verlaagde retributies voor het gebruik van lokalen of feestmaterialen.
Artikel 2. Definitie
Een vrijetijds- of opvanginitiatief is een feitelijke vereniging of vereniging zonder winstoogmerk die vrijetijdsactiviteiten en/of opvang voor kinderen en jongeren tussen 2,5 en 21 jaar organiseert onder begeleiding van monitoren en ter bevordering van de algemene en integrale ontwikkeling van kinderen en jongeren. De werking vindt plaats in de vrije tijd van die kinderen en jongeren, d.i. buiten de normale lesuren.
Studentenverenigingen, (jongeren)bewegingen met louter politieke activiteiten, verenigingen met louter religieuze activiteiten en commerciële organisaties zijn uitgesloten.
Artikel 3. Voorwaarden
Artikel 4. Procedure
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het toekennen van de erkenning op advies van de administratie en neemt haar beslissing binnen de twee maanden na de aanvraag en dit op basis van de gegevens die betrekking hebben op de situatie zoals ze is op het moment van aanvraag. Elke wijziging in de werking van het vrijetijds- of opvanginitiatief of omtrent de voorwaarden uit artikel 3 na het indienen van de erkenningsvraag en na de erkenning moeten onmiddellijk schriftelijk (kan per mail) worden ter kennisgegeven van de gemeente.
Om de aanvraag te faciliteren, zal een webformulier beschikbaar zijn op de gemeentelijke website.
Artikel 5. Duur
De erkenning geldt voor 2 kalenderjaren en kan worden hernieuwd.
Artikel 6. Controle
De door het college van burgemeester en schepenen aangeduide dienst kan te allen tijde en onaangekondigd een plaatsbezoek brengen tijdens de werking van het vrijetijds- of opvanginitiatief of kan te allen tijde nadere toelichting vragen over de werking of over de boekhouding.
Artikel 7. Sancties
Een erkenning van het vrijetijds- of opvanginitiatief kan herroepen worden door het college van burgemeester en schepenen indien het vrijetijds- of opvanginitiatief niet langer aan de voorwaarden voldoet of als er bij controle problemen worden vastgesteld of de controle onmogelijk wordt gemaakt of als fiscale attesten wederrechtelijk worden opgemaakt.
Artikel 8. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 7 april 2025.