Terug
Gepubliceerd op 30/10/2024

Besluit  gemeenteraad

do 12/09/2024 - 19:00

Bouwproject ter hoogte van Dreef Ter Winkel - goedkeuring van het wegenistracé en de rooilijn

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter gemeenteraad
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Lieve Seynaeve, raadslid
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Jelle Stragier, gemeenteraadsleden
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor een bouwproject ter hoogte van Dreef Ter Winkel.

Feiten, context en argumentatie

Er is een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van 2 appartementsgebouwen en het uitvoeren van infrastructuur- en omgevingswerken ter hoogte van Dreef Ter Winkel. De projectzone ligt op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, langs Dreef Ter Winkel en de Sint Amandusdreef.

 

Het project voorziet voor beide meergezinswoningen gebundeld parkeren. De beide parkings worden aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen (220 x 110 x 100 mm in elleboogverband). Een streklaag bakent de parkeervakken onderling af. Witte betonstraatstenen accentueren de hoekpunten. Een trottoirband (type ID1) of een kantstrook (IIE1) stutten de randen van de parking ter hoogte van de inritten. De noordelijke parking telt 12 parkeerplaatsen en 1 parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze voorziet ook een zone voor vuilnisophaling en plaats voor een elektriciteitscabine. De zuidelijke parking telt 5 parkeerplaatsen en 1 parkeerplaats voor personen met een handicap. De wandelpaden doorheen de projectzone worden in halfverharding aangelegd, afgeboord door een trottoirband (type ID4).

De inplanting van de gebouwen houdt maximaal rekening met de bestaande beplanting. De meest waardevolle bomen blijven behouden, slechts een aantal wordt gerooid. Doorheen de site creëren betonnen zitbanken rustpunten. Het plan voorziet ook in enkele natuurlijke speelelementen. De bestaande ronde zitbank wordt gerecupereerd en geïntegreerd in het project. Ook krijgt een kunstwerk van een lokale kunstenaar een plaats in de projectzone. De inrichting van de groenzones tussen de wandelpaden bestaat uit grote oppervlakten biodivers gazon, bloemenrijk grasland voor wadi’s, bloemenrijk grasland voor droge gronden, vaste planten, streekeigen bosplantsoen en een aantal klimplanten. De aanplant van nieuwe bomen gebeurt in een grote plantmaat om meteen al enige omvang te creëren.

Er werd tijdens het openbaar onderzoek 1 bezwaar ingediend dat evenwel geen betrekking heeft op de zaak der wegen of de rooilijn. Dit bezwaar wordt verder behandeld binnen de eigenlijke vergunningsprocedure.
 

De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met

  • volgende doelstellingen (artikel 3 van het gemeentewegendecreet):
    1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
    2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
  • en volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
    1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
    2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
    3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
    4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
    5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

 

Het project voorziet een nieuwe woonontwikkeling en de aanleg van de omgeving na de sloop van de bestaande bebouwing en het ontharden van een deel wegenis. Na realisatie wordt de omgevingsaanleg overgedragen naar het openbaar domein.

Door het realiseren van meergezinswoningen na sloop van eengezinswoningen blijft de bebouwde footprint beperkt, ondanks het aantal entiteiten. Het parkeren wordt gebundeld voorzien aansluitend op de bestaande wegen Dreef Ter Winkel en Sint Amandusdreef. Doorheen het projectgebied worden trage wegen aangelegd als aansluiting op de achterliggende wijk. De bestaande groenzone wordt maximaal gerespecteerd en versterkt. 

Het project creëert een veilige verkeerssituatie voor de weggebruiker, in het bijzonder voor de zwakke weggebruiker door de aanleg van nieuwe trage wegen, dit kan dan ook beschouwd worden als ten dienste van het algemeen belang. De bestaande verkeersveiligheid en ontsluiting van aangrenzende percelen worden niet gehinderd. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. De aanleg vult het bestaande wegennet aan, past zich ruimtelijk in de omgeving in en brengt op die manier de behoeften van de actuele en de toekomstige generaties niet in het gedrang.

Het voorstel is om de nieuwe rooilijn en de voorgestelde aanleg van de wegenis goed te keuren.

Hogere regelgeving
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2.
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Lieve Seynaeve, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Lieve Seynaeve
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1

Keurt de ligging, breedte en uitrusting van de wegenis en het wijzigen van de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van 2 appartementsgebouwen en het uitvoeren van infrastructuur- en omgevingswerken ter hoogte van Dreef Ter Winkel en de Sint Amandusdreef, met dossiernummer OMV_2023150613, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.


Artikel 2

Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.


Artikel 3

Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.


Artikel 4

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:

  • de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023150613 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd
  • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.