Raming: 35 000 euro (excl. btw), hetzij 42 350 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad keurde in zitting van 10 september 2021 een dading goed betreffende de schade aan de omleidingswegen naar aanleiding van de weg- en rioleringswerken N8, Menenstraat (tussen kilometerpunt 94934 en kilometerpunt 96205). Het agentschap Wegen en Verkeer (AWV) had namelijk van 3 maart 2008 tot medio 2010 naar aanleiding van deze werken omleidingen voorzien via gemeentewegen, waaronder de Henri Debrabanderestraat. Dit bracht veel verkeer teweeg langs de Henri Debrabanderestraat die daartoe niet bestemd is.
Na voornoemde werken werd schade vastgesteld aan het wegdek van o.m. de Henri Debrabanderestraat. Er werd hiervoor een dading goedgekeurd waarbij AWV akkoord ging met een tussenkomst van 66 500 euro (incl. btw) voor het herstel van o.m. de Henri Debrabanderestraat.
Ondertussen doorloopt gemeente Wevelgem, binnen het project Leefbuurten, waarvoor ook het Wevelgems project 'Leefbuurt De Posthoorn' werd geselecteerd, een traject in de wijk De Posthoorn (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2022). Hiervoor werd een ontwerpteam aangesteld (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 augustus 2022). Een van de prioritaire acties uit het Leefbuurtplan van de ontwerper betreft het verkeersveiliger heraanleggen van de Henri Debrabanderestraat.
Het Leefbuurtplan werd besproken op de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 5 juni 2023.
Er wordt dan ook voorgesteld om niet enkel de asfalt te vernieuwen (zoals voorzien in de dading met AWV) maar de volledige bovenbouw her aan te leggen. Hiervoor is een studiebureau nodig.
In het kader van de opdracht 'heraanleg Henri Debrabanderestraat: ontwerper' werd een bestek met nr. 2848/00824 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, diensthoofd Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 35 000 euro (excl. btw), hetzij 42 350 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT12/0200-00/224007/I-PB4-AP8 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2848/00824 voor de opdracht 'heraanleg Henri Debrabanderestraat: ontwerper', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 35 000 euro (excl. btw), hetzij 42 350 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 141 219,75 euro (excl. btw), hetzij 169 427,95 euro (incl. btw).
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen gunde op 10 mei 2023 de ontwerpopdracht 'herinrichting diverse kruispunten in de Koningin Fabiolastraat - De Voetweg - Grote Ieperstraat: ontwerper' aan Infrabureau Demey.
In het kader van de opdracht 'herinrichting diverse kruispunten in de Koningin Fabiolastraat - De Voetweg - Grote Ieperstraat' werd een bestek met nr. 23.25 opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 141 219,75 euro (excl. btw), hetzij 169 427,95 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0200-00/224007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 23.25 en de raming voor de opdracht 'herinrichting diverse kruispunten in de Koningin Fabiolastraat - De Voetweg - Grote Ieperstraat', opgesteld door de ontwerper, infrabureau Demey, worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 141 219,75 euro (excl. btw), hetzij 169 427,95 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 72 365 euro (excl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'onderhouds- en herstellingswerken riolering 2024' werd een bestek met nr. 2835/09523 opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 72 365 euro (excl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0310-00/227007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2835/09523 en de raming voor de opdracht 'onderhouds- en herstellingswerken riolering 2024', opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 72 365 euro (excl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 437 795,12 euro (excl. btw), hetzij 529 298,45 euro (incl. btw).
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad keurde in zitting van 13 oktober 2022 de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'slopen en ontharden van een schoolgebouw in de Sint-Janstraat 18: aanstellen ontwerper’ goed. In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2022 werd deze opdracht gegund aan Greenconcepts bv. Greenconcepts bv laat zich hierin ondersteunen door Infrabureau Demey bv.
De gemeenteraad keurde in zitting van 14 december 2023 de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht voor het ontharden en vergroenen van de Sint-Jansschool goed. Ondertussen heeft het studiebureau het dossier verder aangevuld in functie van uitvoeringsmethodologie zodat de inschrijvers een betere prijsinschatting kunnen maken. De raming voor het gemeentelijk aandeel kent een kleine stijging van 2 910 euro (excl. btw). De opdracht was nog niet opgestart. Het dossier wordt opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht 'ontharding/vergroening Sint-Jansschool' werd een nieuw bestek met nr. 22.62 opgesteld door de ontwerper. Dit betreft het slopen van de Sint-Jansschool en de aanleg van de Sint-Janstuin, inclusief de heraanleg van de parking van de naastliggende supermarkt (als voorwaardelijk gedeelte), waarbij gemeente Wevelgem optreedt als aanbestedende overheid. In dit verband keurde de gemeenteraad in zitting 14 december 2023 een samenwerkingsovereenkomst betreffende de ontharding/vergroening Sint-Jansschool goed.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 437 795,12 euro (excl. btw), hetzij 529 298,45 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT30/0680-00/220007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.
Er is een gemeentelijk aandeel van 353 140,12 euro (excl. btw), hetzij 426 865,90 euro (incl. btw).
Er wordt voorzien in een voorwaardelijk gedeelte ten laste van derden van 84 655 euro (excl. btw), hetzij 102 432,55 euro (incl. btw).
Er werd in dit verband een Kopenhagensubsidiedossier ingediend bij agentschap Binnenlands Bestuur in functie van de aanleg van fietsinfrastructuur, dit voor een subsidiabele kostprijs van 100 000 euro (excl. btw). Er werd een maximale subsidie toegezegd van 1/3de van de kostprijs.
Er werd in dit verband ook een subsidiedossier ingediend bij de Vlaamse Landmaatschappij onder het Herstelfonds 2.0. Er werd een maximale subsidie toegezegd van 50 000 euro.
De subsidie-ontvangsten worden geboekt op rekening PB3-ACT30/0680-00/150000/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 22.62 en de raming voor de opdracht 'ontharding/vergroening Sint-Jansschool', opgesteld door de ontwerper, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 437 795,12 euro (excl. btw), hetzij 529 298,45 euro (incl. btw), waarvan het gemeentelijk aandeel 353 140,12 euro (excl. btw), hetzij 426 865,90 euro (incl. btw) bedraagt.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 138 498,20 euro (excl. btw), hetzij 167 582,82 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
Het college van burgemeester en schepenen gunde in zitting van 20 september 2023 de ontwerpopdracht voor de opdracht 'verbouwen van een kantoorgebouw tot lokalen Sociale Kruidenier en lokalen Kind en Gezin' aan BCQ Architecten bv - CABAAN bv, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2023.665.01 opgesteld door de ontwerper, BCQ Architecten bv - CABAAN bv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 138 498,20 euro (excl. btw), hetzij 167 582,82 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB1-ACT14/0909-00/221007/I-PB1-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023.665.01 en de raming voor de opdracht 'verbouwen van een kantoorgebouw tot lokalen Sociale Kruidenier en lokalen Kind en Gezin', opgesteld door de ontwerper, BCQ Architecten bv - CABAAN bv, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 138 498,20 euro (excl. btw), hetzij 167 582,82 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 55 000 euro (excl. btw), hetzij 64 545,45 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'CC Guldenberg, nieuwe HS-cabine' werd een bestek met nr. 2849/00924 opgesteld door de heer Koen Vandewiele, dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 55 000 euro (excl. btw), hetzij 64 545,45 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0701-00/221007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2849/00924 en de raming voor de opdracht 'CC Guldenberg, nieuwe HS-cabine', opgesteld door de heer Koen Vandewiele, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 55 000 euro (excl. btw), hetzij 64 545,45 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 34 684 euro (excl. btw), hetzij 41 967,64 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'aankoop en levering van stemhokjes - verkiezingen 2024' werd een bestek met nr. 2852/01224 opgesteld door de heer Karl Verscheure, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 34 684 euro (excl. btw), hetzij 41 967,64 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0130-00/240100/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2852/01224 en de raming voor de opdracht 'aankoop en levering van stemhokjes - verkiezingen 2024', opgesteld door de heer Karl Verscheure, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 34 684 euro (excl. btw), hetzij 41 967,64 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Verrekening nr. 2 van de opdracht 'fietspaden Overheulestraat' wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 mei 2020 tot de gunning van de opdracht 'heraanleg fietspaden Overheulestraat, aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator' aan Studiebureau Jonckheere bv.
De gemeenteraad verleende in zitting van 1 april 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'fietspaden Overheulestraat'. Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 29 juni 2022 goedkeuring aan de gunning van de opdracht 'fietspaden Overheulestraat' aan Maatschap Growebo THT, tegen het nagerekende offertebedrag van 1 117 004,13 euro (excl. btw), hetzij 1 317 456,96 euro (incl. btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 20062.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 april 2023 goedkeuring aan verrekening nr. 1 voor een bedrag in meer van 104 028,75 euro (excl. btw), hetzij 112 454,11 euro (incl. btw).
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:
HV in meer |
|
€ 8 140,08 |
Totaal (excl. btw) |
= |
€ 8 140,08 |
Btw |
+ |
€ 1 709,42 |
TOTAAL |
= |
€ 9 849,50 |
Deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen overschrijden het bestelbedrag met 10,04%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu 1 229 172,96 euro (excl. btw), hetzij 1 439 760,57 euro (incl. btw) bedraagt.
Deze verrekening moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: definitie dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten en delegatie van een aantal beheersdaden).
Voor deze verrekening wordt geen termijnverlenging toegekend.
De leidend ambtenaar, de heer Lucas Vanneste, verleende gunstig advies.
De uitgave voor deze verrekening wordt aangerekend op rekening PB5-ACT3/0200-00/224007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening nr. 2 van de opdracht 'fietspaden Overheulestraat' voor het totaal bedrag in meer van 8 140,08 euro (excl. btw), hetzij 9 849,50 euro (incl. btw).
Het retributiereglement vastgoedinformatie naar aanleiding van de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform wordt hervastgesteld naar aanleiding van de verruimde toepassing van het Vastgoedinformatieplatform.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Gemeenten waren dan ook op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. Er was een gefaseerde uitrol van het Vastgoedinformatieplatform voorzien, nl. in eerste instantie waren het de notarissen en vastgoedmakelaars die vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform konden aanvragen. Daartoe keurde de gemeenteraad het retributiereglement vastgoedinformatie naar aanleiding van de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform goed op 8 december 2022.
Nu is het de bedoeling dat alle aanvragen naar vastgoedinformatie voor elk perceel in Vlaanderen via dit platform zullen verlopen en dat ook burgers en andere aanvragers (dan notarissen en vastgoedmakelaars) terecht kunnen op het platform.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (merknaam 'Athumi'), zoals geregeld in het recent goedgekeurde decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Via het Vastgoedinformatieplatform kan de gemeente de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een 'product' en dit 'product' met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een 'product' op verzoek van aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Wevelgem wenst deze kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager te verhalen. De gemeente waakt immers over haar financiële toestand en de noodzaak om het financiële evenwicht te verzekeren.
Het retributiereglement vastgoedinformatie naar aanleiding van de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform wordt goedgekeurd als volgt:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens over een onroerend goed, inclusief informatie over het juridische, administratieve of fysieke statuut van dat onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in artikel 10 van het VIP-decreet, 1ste tot en met 3de lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14° van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Wevelgem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform).
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt, is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15° en artikel 19, 1ste lid, 1° van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3 van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15° en artikel 19, 1ste lid, 1° van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in |
60 euro |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden gemeente Wevelgem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor gemeente Wevelgem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die gemeente Wevelgem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die gemeente Wevelgem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Overgangsbepaling
Deze beslissing treedt in werking op 12 februari 2024 en heft het retributiereglement vastgoedinformatie n.a.v. aansluiting Vastgoedinformatieplatform zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 december 2022 alsook artikel 5.5 van het algemeen retributiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019 (en latere wijzigingen) op.
De algemene politieverordening wordt aangepast voor wat betreft het gebruik van laadkabels onder kabelmatten voor het laden van elektrische en hybride voertuigen op de openbare weg vanaf eigen terrein.
De algemene politieverordening werd aangepast voor wat betreft het leggen van kabelmatten op het openbaar domein in functie van het laden van elektrische en hybride wagens (beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023). Immers, steeds meer werden laadkabels voor elektrische of hybride voertuigen vastgesteld op de voetpaden. De wegcode stelt evenwel dat geen hinder of gevaar mag veroorzaakt worden voor de andere weggebruikers. Het plaatsen van laadkabels over het voetpad kan, conform de wegcode, zeker als hinderlijk en gevaarlijk worden beoordeeld. Anderzijds moet het gebruik van elektrische en hybride auto's, en derhalve ook de mogelijkheid om te laden, voldoende gefaciliteerd worden. Het laden van op de openbare weg werd dan ook mogelijk gemaakt met voldoende vrijwaring van hinder en gevaar voor andere weggebruikers, in het bijzonder de zwakke weggebruikers, en dit door het verplicht gebruik van kabelmatten.
De regeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 april 2023 leidde ertoe dat de machtiging voor het gebruik van een laadkabel onder een kabelmat moest geweigerd worden wanneer de aanvrager over een garage beschikte. Evenwel impliceert het hebben van een garage niet altijd dat de aanvrager over een laadmogelijkheid op eigen terrein beschikt, bv. een garage is de facto te smal of wordt gebruikt als (fiets)berging. Er wordt dan ook voorgesteld om artikel 206ter van de algemene politieverordening aan te passen, nl. dat de aanvrager niet mag beschikken over een parkeerplaats in open lucht op eigen terrein.
Het voorstel van wijziging van de algemene politieverordening werd voorgelegd aan de jeugdraad van 29 januari 2024 en gunstig geadviseerd.
Artikel 1
De algemene politieverordening, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 12 december 2014, 13 maart 2015, 12 februari 2016, 8 december 2017, 13 november 2020, 8 oktober 2021, 10 november 2022, 20 april 2023 en 12 oktober 2023 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 206ter wordt integraal vervangen als volgt:
Het gebruik van laadkabels voor het laden van elektrische en hybride voertuigen vanaf eigen terrein en waarbij het voertuig zich niet op privéterrein maar op de openbare weg bevindt, is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
De machtiging kan altijd worden geweigerd, zelfs indien alle voorgaande voorwaarden zouden zijn vervuld, mits formele motivering en omwille van redenen van algemeen of gemeentelijk belang.
Het laden en het gebruik van de daartoe noodzakelijke infrastructuur, inbegrepen de laadkabel, gebeurt op loutere aansprakelijkheid van de houder van de machtiging en zonder dat de aansprakelijkheid van de gemeente door gelijk wie of om gelijk welke reden kan worden ingeroepen.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking op 12 februari 2024.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.
De samenwerkingsovereenkomst tussen De Vlaamse Waterweg nv, Aquafin nv, gemeente Wevelgem en stad Menen betreffende studie en realisatie van de vernieuwing van de wegbrug Wevelgem-Lauwe wordt goedgekeurd.
De bestaande wegbrug tussen Wevelgem en Lauwe, die de verbinding maakt over de Leie tussen de woonkern van Wevelgem en de kern van Lauwe (deelgemeente van stad Menen), werd gebouwd in 1955 en is eigendom van de stad en de gemeente.
Deze wegbrug voldoet zowel voor wat betreft de doorvaarthoogte als de doorvaartbreedte niet aan de Seine-Schelde doelstellingen, zijnde een nautisch profiel voor klasse Vb (4 500 ton) scheepvaart in één richting alsook het mogelijk maken van ontmoetingen tussen een geladen klasse IV-schip en een ongeladen Vb-schip.
Gezien ook de vaarwegbreedte niet voldoet, is het onmogelijk de bestaande brug te behouden en op te hogen. Het is dus noodzakelijk om de bestaande brug af te breken en een nieuwe brug te bouwen. De aansluitende wegen en jaagpaden moeten worden aangepast aan het grotere hoogteverschil dat moet worden overbrugd. Dit vormt een belangrijk onderdeel van dit project gezien deze locatie eveneens een oversteekplaats vormt voor de fietssnelweg F371.
Dit dossier werd besproken op de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 8 november 2021.
Teneinde de hinder te beperken en in het kader van synergie zullen de geplande rioleringswerken van Aquafin nv meegenomen worden in het project van de vervanging van de wegbrug Wevelgem-Lauwe.
Om deze werken te kunnen uitvoeren is een samenwerkingsovereenkomst noodzakelijk. Deze samenwerkingsovereenkomst (in bijlage) ligt nu ter goedkeuring voor. De financiering van het volledige project is ten laste respectievelijk van De Vlaamse Waterweg nv en Aquafin nv.
De samenwerkingsovereenkomst tussen De Vlaamse Waterweg nv, Aquafin nv, gemeente Wevelgem en stad Menen betreffende studie en realisatie van de vernieuwing van de wegbrug Wevelgem-Lauwe, in bijlage, wordt goedgekeurd.
De engagementsverklaring tussen Aquafin nv, stad Kortrijk en gemeente Wevelgem in verband met de DWA-collector Mellestraat wordt goedgekeurd.
Voor elke waterloop in Vlaanderen is modelmatig een doelstelling voor het reduceren van de vuilvracht tegen 2027 bepaald, de reductiedoelstellingen.
Stad Kortrijk wenst hierdoor het noorden van Heule en Sint-Katharina te saneren. De stad diende hiervoor in 2017 een subsidieaanvraag in bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).
Twee projecten werden in 2019 opgenomen in het eerste kwartaalprogramma van VMM:
Aan de twee voornoemde gemeentelijke dossiers is een bovengemeentelijk Aquafinproject gekoppeld: project 23050A DWA-collector Mellestraat. Het bovengemeentelijk project maakt de verbinding met het collectorenstelsel. Het bovengemeentelijk project zal enkel rendement hebben, wanneer ook de genoemde gemeentelijke projecten uitgevoerd worden. Aquafin nv vraagt dan ook een engagementsverklaring te ondertekenen i.k.v. de uitvoering van haar project.
De verschillende partijen zijn van oordeel dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd en dat het project conform een vooropgestelde timing dient gerealiseerd te worden.
Er wordt dan ook voorgesteld om de engagementsverklaring te ondertekenen. Deze engagementsverklaring gaat over het samenvoegen van het dossier W219141 en het bovengemeentelijk project 23050A en wordt aangegaan door Aquafin nv, stad Kortrijk en gemeente Wevelgem. De vooropgestelde timing binnen het projectplan:
Na het ondertekenen van de engagementsverklaring wordt een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen Aquafin nv, stad Kortrijk en gemeente Wevelgem.
Er werd reeds een eerste ruwe raming opgemaakt voor de geplande infrastructuurwerken inclusief de projectgerelateerde kosten:
De engagementsverklaring tussen Aquafin nv, stad Kortrijk en gemeente Wevelgem in verband met de DWA-collector Mellestraat, in bijlage, wordt goedgekeurd.
Brengt advies uit over de voorlopige aanduiding van 2 watergevoelige openruimtegebieden, nl. ‘industriegebied Heulestraat’ (Gullegem) en ‘woonuitbreidingsgebied Moorsele-Heulebeek’, op het grondgebied Wevelgem.
Aanleiding
Na de ernstige watersnood eind 2010 besliste de Vlaamse regering in maart 2013 om de (voorlopig) niet-ontwikkelde gebieden met een harde bestemming en met een hoog overstromingsrisico aan te pakken. Op die manier wil de Vlaamse regering ervoor zorgen dat het waterbergend vermogen van Vlaanderen minstens behouden blijft.
Op 24 januari 2014 keurde de Vlaamse regering vervolgtrajecten goed voor 37 signaalgebieden in Vlaanderen. Signaalgebieden zijn niet-ontwikkelde gebieden met een harde ruimtelijke bestemming (bv. woonuitbreidingsgebied, industriegebied,...) die ook een functie kunnen vervullen in de aanpak van wateroverlast omdat ze kunnen overstromen of omdat ze omwille van specifieke bodemeigenschappen als een natuurlijke spons fungeren. In het vervolgtraject werd verder onderzocht op welke manier deze gebieden bouwvrij konden gemaakt worden.
Op het grondgebied van Wevelgem en langsheen de Heulebeek werden eerder al 2 signaalgebieden aangeduid, namelijk:
Op 12 maart 2018 keurde de coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) een eerste voorstel van voorlopige aanduiding van watergevoelige openruimtegebieden (WORG) goed. Voor gemeente Wevelgem werd een deel van het woonuitbreidingsgebied (WUG) Moorsele-Heulebeek voorlopig als WORG aangeduid. Het signaalgebied gelegen te Gullegem werd niet voorlopig als WORG aangeduid omdat er toen voor de site een brownfield-convenant lopende was en de site ook in de afbakening van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Gullegem Kern was opgenomen. Het initiatief voor herbestemming lag dus bij de gemeente zelf. Intussen is dit gebied niet langer opgenomen in de plancontour van het RUP Gullegem Kern.
Op 15 juni 2018 keurde de Vlaamse regering het besluit met nadere regels voor de vervolgtrajecten goed. Het besluit van de Vlaamse regering bepaalt de procedure voor de voorlopige aanduiding van watergevoelige openruimtegebieden (WORG) en de consultatie en het openbaar onderzoek erover.
Nieuwe procedure aanduiding WORG's
Begin 2023 werd de procedure voor de aanduiding van de watergevoelige openruimtegebieden opnieuw opgestart in functie van een definitieve aanduiding ervan van zodra het instrumentendecreet van 26 mei 2023 in voege is. Daarbij werd vastgesteld dat voor 18 gebieden (waaronder ook het signaalgebied in Gullegem), waarvoor destijds de opmaak van een RUP voorzien was, nog geen herbestemming afgerond werd. De Vlaamse regering nam zich voor om deze 18 gebieden ook als watergevoelig openruimtegebied aan te duiden om het bouwvrije karakter ervan te vrijwaren.
Overeenkomstig artikel 2, 2de lid, 3° van het besluit van de Vlaamse regering bracht het college van burgemeester en schepenen advies uit bij de CIW, voorafgaandelijk aan de voorlopige aanduiding van de WORG's op grondgebied Wevelgem (beslissingen van 27 juni 2018 (over het WUG Moorsele-Heulebeek) en 19 juli 2023 (over industriegebied Heulestraat)), er werden geen opmerkingen geformuleerd ten aanzien van de voorlopige aanduiding als WORG. De planschade door het bouwvrij maken van deze gebieden zal gedragen worden door de Vlaamse overheid.
Op 13 oktober 2023 werden beide signaalgebieden, nl. ‘industriegebied Heulestraat’ (Gullegem) en ‘WUG Moorsele-Heulebeek’, door de Vlaamse regering voorlopig aangeduid als watergevoelig openruimtegebied (WORG). De aanduiding als WORG brengt bouwbeperkingen met zich mee zoals omschreven in artikel 5.6.8, §3 van de VCRO (Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening). Verder geldt dat binnen deze WORG-gebieden waterbeheer, natuurbehoud, bosbouw, landschapszorg, landbouw en recreatie nevengeschikte functies zijn. Tot slot leidt deze aanduiding tot het verval van een niet-vervallen verkavelingsvergunning, een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, alsook van een principieel akkoord binnen een WORG-gebied.
Openbaar onderzoek voorlopige aanduiding WORG-gebieden
Over de voorlopige aanduiding van deze WORG-gebieden werd van 5 december 2023 tot en met 2 februari 2024 een openbaar onderzoek georganiseerd. Tijdens het openbaar onderzoek kunnen reacties schriftelijk, analoog of digitaal bezorgd worden aan de CIW. Reacties kunnen ook op het gemeentehuis van de betrokken gemeenten afgegeven worden tegen ontvangstbewijs. Deze reacties moeten uiterlijk op de vijfde werkdag na het openbaar onderzoek, dit is op 9 februari 2024, aan de CIW bezorgd worden.
Voor de 2 voorlopig aangeduide WORG-gebieden op het grondgebied Wevelgem kunnen volgende documenten geraadpleegd worden (zie bijlagen):
Op twee locaties vond ook een informatie- en inspraakvergadering plaats onder de vorm van een infomarkt, telkens doorlopend van 15 uur tot 19 uur:
Advies gemeenteraad en Gecoro
Overeenkomstig artikel 3 van het besluit van de Vlaamse regering van 15 juni 2018 vraagt de CIW over de voorlopige aanduiding van de WORG-gebieden ook advies aan de gemeenteraad en aan de gemeentelijke commissie voor Ruimtelijke Ordening (Gecoro).
In het kader van het openbaar onderzoek bracht ook het college van burgemeester en schepenen op 31 januari 2024 een standpunt uit. Het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2024 bevestigt het advies van de Gecoro. De Gecoro bracht advies uit op 23 januari 2024.
Neemt kennis van het advies van de gemeentelijke commissie voor Ruimtelijke Ordening en het standpunt van het college van burgemeester en schepenen aangaande de voorlopige aanduiding van de watergevoelige openruimtegebieden (WORG) gelegen in Moorsele (woonuitbreidingsgebied Moorsele-Heulebeek) en Gullegem (industriegebied Heulestraat).
Bevestigt het standpunt van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2024 ter zake en formuleert ook geen opmerkingen aangaande de voorlopige aanduiding van de watergevoelige openruimtegebieden (WORG) gelegen in Moorsele (woonuitbreidingsgebied Moorsele-Heulebeek) en Gullegem (industriegebied Heulestraat).
Vraagt om dit advies over te maken aan de coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (cfr. artikel 5, §4, 2de lid van het besluit van de Vlaamse regering van 15 juni 2018).
Goedkeuring wordt gegeven aan de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen en ontmantelen van schoolgebouwen, ontharden van de speelplaats en het groen inrichten van het perceel gelegen Sint-Janstraat 16-18.
De gemeenteraad hechtte in zitting van heden haar goedkeuring aan de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden voor de opdracht 'ontharding/vergroening Sint-Jansschool'.
Ondertussen werd de omgevingsvergunningsaanvraag voor dit dossier ingediend. De gemeente is vergunningverlenende overheid.
Deze omgevingsaanvraag beoogt het slopen en ontmantelen van de schoolgebouwen in de Sint-Janstraat 16-18, alsook het ontharden van de speelplaats en de groene inrichting van het perceel.
De interne riolering van de gebouwen wordt opgebroken. Er worden geen nieuwe rioleringen in het project voorzien.
Op de schoolsite worden alle verhardingen opgebroken en de gebouwen afgebroken, met uitzondering van het gebouw waar voorheen de klaslokalen waren. Dit gebouw blijft deels behouden, namelijk enkel de kuip van het gebouw blijft staan. Vensteropeningen worden doorgetrokken tot op grondniveau en het dak wordt eraf gehaald. De dakvorm wordt teruggebracht d.m.v. metalen structuren die de voormalige dakvorm terug vormgeeft, zij het dan als een open geraamte.
De Sint-Janstuin loopt doorheen dit gebouw door. Het gebouw wordt zo ontworpen als een transparant volume wat sociale controle mogelijk maakt.
Dit project betreft een onthardingsproject. Binnen de totale projectzone wordt netto 736 m² onthard.
Bij dit project wordt ingezet op het circulair gebruik van materialen en natuur-inclusief ontwerp. Zo worden de afgebroken bakstenen gerecupereerd om schanskorfmuren te vullen die op verschillende plaatsen op de site zullen terugkeren als lage muurtjes, zitbanken, etc. Daarnaast wordt de fijne baksteenfractie gebruikt als een secundair pad in het groen dat door voetgangers kan gebruikt worden. Er wordt ingezet op een grote biodiversiteit d.m.v. veel diverse bomen en andere planten die ook vogels e.d. zullen aantrekken.
De doorwaadbaarheid van het project is op twee manieren voorzien, namelijk als eerste een noordzuid-verbinding (= hoofdpad) in geborsteld beton met een grillige vormgeving. Deze is minstens 3 m breed en kan gebruikt worden door zowel fietsers als voetgangers. Dit pad verbindt de Sint-Janstraat met de nieuwe ontwikkeling op de voormalige site Vangeenberghe en bij uitbreiding met de groenzone in de Architect Vanhoornelaan.
Daarnaast is er ook een secundair pad voorzien dat in het groen loopt en doorheen het voormalige schoolgebouw. Dit pad is zo vormgegeven dat het enkel door voetgangers kan gebruikt worden en zorgt ervoor dat het resterende gebouw ook makkelijk van binnenuit beleefd kan worden. Dit pad bestaat uit een fijne baksteenkorrel.
In het voormalige schoolgebouw wordt een verhard pleintje in betonverharding voorzien welke voor verschillende doeleinden kan gebruikt worden.
De hele site, zowel vooraan als zijdelings wordt groen ingekleed. Dit zorgt voor een zachte overgang naar het vrij harde naastgelegen gebouw van de supermarkt. Langsheen de grens met de supermarkt wordt een zone met een gemiddelde breedte van ongeveer 3,60 m met gras ingezaaid. Na het verwerven van die grasstrook zal de eigenaar van de supermarkt een omgevingsvergunningsaanvraag indienen voor het aanleggen van private parkeerplaatsen (zie ook beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2023 houdende goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst betreffende de ontharding/vergroening Sint-Jansschool). Vanaf de straat wordt het doorzicht naar het park toe behouden, zodat sociale controle gewaarborgd blijft.
De inkom naar het parkje vanaf de Sint-Janstraat, bevindt zich ongeveer op de hoek aan de supermarkt, waar een nieuw zebrapad wordt voorzien. Dit accentueert de inkom en zal een vertragend effect teweegbrengen op het doorgaand verkeer. Op dit punt wordt een fietsenstalling voorzien die zowel door de bezoekers van het park als door de klanten van de supermarkt kan gebruikt worden. Door het voorzien van het zebrapad dient aan de overkant van het park een parkeerplaats geschrapt te worden. Dit wordt gecompenseerd door aan de kant van het park in een latere fase een kleine parkeerhaven te voorzien, waar er ongeveer 3 à 4 auto’s kunnen parkeren. Vooraan worden eveneens een 11-tal fietsnietjes voorzien.
De aanwezige poel, op heden een put met steile oevers, wordt iets groter gemaakt en voorzien van zachte oevers. Op deze manier kunnen spelelementen geïntegreerd worden. Voor het groenbeeld wordt voornamelijk ingezet op inheemse beplanting. Een groot deel van de aanwezige plantensoorten komt terug in het aan te planten assortiment. Het resultaat van de beplantingen is een leuke mix van inheemse (pioniers)planten en meer gecultiveerde planten, waarbij de inheemse beplanting de hoofdtoon vormt. Door het toevoegen van onder meer fruitbomen wordt gezorgd voor een meerwaarde op vlak van educatie, beleving, biodiversiteit en sociale cohesie. Er wordt ook ingezet op oude appel- en perenrassen met een streekeigen verleden. Tussen de planten en bomen door wordt gazon voorzien die multifunctioneel gebruik toelaat.
De rooilijn in het zuiden vormt een grens met een private verkaveling. In de omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen en ontmantelen van schoolgebouwen, ontharden van de speelplaats en het groen inrichten van het perceel is de aanleg van de aanliggende gronden van deze verkaveling inbegrepen.
Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend. Het bezwaarschrift heeft geen betrekking op de zaak der wegen.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Met deze groene inrichting van het perceel gelegen Sint-Janstraat 16-18 wordt een belangrijke oppervlakte onthard. Binnen dit project is een doorwaadbaarheid voorzien voor de zachte weggebruiker die zich zo veilig kan begeven van noord naar zuid (of omgekeerd). Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. Het voorstel is dan ook om de nieuwe rooilijn goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing houdende het goedkeuren van de rooilijn in het dossier over het 'slopen en ontmantelen van schoolgebouwen, ontharden van de speelplaats en het groen inrichten van het perceel gelegen Sint-Janstraat 16-18' n.a.v. de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2023121551, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.
Artikel 2
Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 2
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 3
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
Goedkeuring wordt gegeven aan de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het aanleggen van een tweesporenpad tussen de Kloosterstraat en de Artoisstraat.
De gemeenteraad keurde in zitting van 14 september 2023 de aankoop van een onbebouwd perceel grond gelegen tussen Artoisstraat 43 en 49 goed om een doorsteek te realiseren tussen de Kloosterstraat en de Artoisstraat.
In het kader van de opdracht 'aanleg fietsdoorsteek Kloosterstraat-Artoisstraat' werd een bestek met nr. 2789/03123 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit. De gemeenteraad hechtte hieraan reeds haar goedkeuring (cfr. beslissing van 12 oktober 2023). Ondertussen werd de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van deze fietsdoorsteek ingediend. De gemeente is vergunningverlenende overheid.
Met de uitvoering van de omgevingsvergunning zal de laatste fase van het Groen fietslint zuid gerealiseerd worden. Het gaat hier over de aanleg van een wandel- en fietstracé tussen de Kloosterstraat en de Artoisstraat. Hiervoor werd ook een rooilijnplan toegevoegd aan het omgevingsvergunningsaanvraagdossier. In de bestaande toestand is er enkel gras en een boom aanwezig. Voor de aanleg van het wandel- en fietstracé dient de boom gerooid te worden op de site. Er komen verschillende nieuwe bomen in de plaats. In de nieuwe toestand wordt een fietspad aangelegd van 3 m breedte (conform het fietsvademecum) en een voetpad van 1,5 m breedte (conform het vademecum voetgangersvoorzieningen).
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Met de aanleg van dit tweesporenpad wordt het Groen fietslint zuid gefinaliseerd zodat de zachte weggebruiker zich op een vlotte en veilige manier kan voortbewegen ten zuiden van de N8. De nieuwe fiets- en wandeldoorsteek sluit aan op De Campus (Deken Jonckheerestraat) in het oosten en op de doorsteek naar het WZC Elckerlyc in het westen. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. Het voorstel is dan ook om de nieuwe rooilijn goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing houdende het goedkeuren van de rooilijn in het dossier over het 'aanleggen van een tweesporenpad tussen de Kloosterstraat en de Artoisstraat' n.a.v. de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2023073337, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.
Artikel 2
Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het aanleggen van de omgeving van het oud gemeentelijk zwembad.
De gemeenteraad hechtte haar goedkeuring aan de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden voor de opdracht 'zwembad oud: sloop, gevel- en dakafwerking, nivelleren' op 8 juni 2023. Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht aan Stadsbader nv op 16 augustus 2023.
De gemeenteraad hechtte haar goedkeuring aan de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden voor de opdracht ‘heraanleg omgeving oud zwembad Vanackerestraat’ op 14 september 2023. Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht aan Tuinen Johan Terras bv op 22 november 2023.
Ondertussen is het oude zwembad gesloopt en werd de omgevingsvergunningsaanvraag voor de omgevingsaanleg ingediend. De provincie is vergunningverlenende overheid.
De site situeert zich in het centrum van Wevelgem. Het projectgebied is gelegen tussen de Vanackerestraat en de Lode De Boningestraat grenzend aan het park van Wevelgem. Het betreft het perceel van het oude zwembad en de gemeentelijke sporthal, waar het oude zwembad werd gesloopt en de sporthal behouden blijft maar de muren grenzend aan het vroegere zwembad worden hersteld.
De parkaanleg neemt een deel van de parking palend aan de Lode De Boningestraat in.
De projectsite is volgens het gewestplan gedeeltelijk ingekleurd als gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut én gedeeltelijk woongebied. De aansluiting met de historische berceau in het park is volgens het gewestplan gelegen in parkgebied.
De opdracht omvat de realisatie van een duurzame invulling van de site van het afgebroken ‘oud zwembad’ grenzend aan het park van Wevelgem. Het parkachtige karakter van de plek en de aanwezigheid van de historische berceau is het uitgangspunt van het ontwerp. Het ontwerp neemt de typische karakteristieken van het park mee als randvoorwaarde. De nieuwe invulling van de site vertrekt vanuit het idee van een park. De nauwe relatie tussen het nieuwe park en het historische park vormt een belangrijk aspect van dit ontwerp.
Het park zet in op ontharding en infiltratie van hemelwater. Het basisconcept van de circulaire economie wordt doorgetrokken in de volledige aanleg.
De werken omvatten de noodzakelijke inrichting, paden, waterinfiltratie en groenaanleg.
Met de afbraak van het oude zwembad wordt de huidige parking plaatselijk aangepast. De toegang tot de parking aan de Lode De Boningestraat wordt parkeervrij. De bestaande asfalt parkeervakken verdwijnen en maken plaats voor groen en de toegang tot het park. De parking langs het oude zwembad wordt opnieuw aangelegd i.f.v. de uitrijbeweging van de wagens. De parking wordt aangelegd in gerecupereerde grasdallen afkomstig van de zone naast de sporthal. De parking uit deze zone verdwijnt en maakt plaats voor een groene invulling. De berceau wordt op deze manier visueel zichtbaar.
De 3 bestaande beuken blijven behouden en krijgen een groene onderlaag. De betonnen gerecupereerde grasdallen worden ingevuld met betonpuin. Het betonpuin verwijst naar de afbraak van het oude zwembad.
Om het waterdoorlatende karakter te versterken wordt aan de parkeervakken een wadi voorzien. De parking watert af richting de aanliggende groenzone met helling naar de wadi. De parking wordt op deze manier mooi geïntegreerd in het park en vormt geen visuele barrière.
De bestaande (8 + 5 + 4 = 17) parkeerplaatsen, worden vervangen door 15 nieuw aangelegde parkeerplaatsen in het kader van de nieuwe aanleg kant Lode De Boningestraat. Met de nieuwe aanleg worden 15 parkeerplaatsen aangelegd met inbegrip van 2 plaatsen voor personen met een handicap en 2 plaatsen voor elektrische deelwagens (cfr. bestaande toestand). De nieuwe aanleg is voorzien in infiltreerbare verharding. Ook hier is het verminderen van het aantal parkeerplaatsen ten voordele van een groene omgeving te verantwoorden in een centrumomgeving waar veel faciliteiten zijn voor fietsers en deelwagens.
De nieuwe omgeving zal het gebruik van fietsen zeker nog stimuleren. Het asfalt op de parking t.h.v. de Lode De Boningestraat blijft behouden. Er wordt een deel van het asfalt verwijderd en ingevuld met beplanting. De asfaltverharding die behouden blijft, krijgt een nieuwe toplaag. De uitbundige beplanting zorgt voor een typische eigenheid van de plek. De hoofdstructuur van het park ontsluit aan de Lode De Boningestraat. Langs het pad wordt een fietsenstalling geplaatst. Dit is een ideale locatie vlakbij de parking (voor gebruik deelwagens) en vlakbij de horeca.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Met de nieuwe aanleg wordt de omgeving opgewaardeerd tot een nieuw duurzaam park met 'tijdelijke' invulling waar de zachte weggebruiker zich zo veilig mogelijk door kan begeven. De auto krijgt een eigen plek in de rand van de projectsite. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. Het voorstel is dan ook om de nieuwe rooilijn en de voorgestelde inrichting van het openbaar domein goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing houdende het goedkeuren van het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn voor 'het aanleggen van de omgeving van het oud gemeentelijk zwembad' n.a.v. de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2023084654, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.
Artikel 2
Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
Beslist tot de opheffing van een deel van de voetweg 'Sentier n° 16' ter hoogte van de Vlamingstraat 28.
Context
Alpro nv diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor het bouwen van bureelcontainers, een fietsenstalling en het hernieuwen van de vergunning. Het aanvraagdossier omvat ook de vraag om een deel van de voetweg Sentier n° 16 op te heffen via het ontwerp van grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn.
Het 'verzoekschrift opheffing oude buurtweg ter hoogte van Alpro nv' uit het aanvraagdossier geeft het volgende aan: 'Met dit verzoekschrift wordt gevraagd om deze vroegere aanwezige buurtweg (voetweg) gedeeltelijk op te heffen. Formeel zou deze voetweg nog bestaan, maar is in werkelijkheid sinds lang volledig in onbruik geraakt.'
Dit wordt ook gestaafd met luchtfoto’s.
Procedure
De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de opheffing van (een deel van) een gemeenteweg via de goedkeuring van het grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn. In dit dossier verloopt de procedure voor de opheffing van de gemeenteweg geïntegreerd in de omgevingsvergunningsprocedure conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet.
Het dossier bevat de plannen 'grafisch plan van de op te heffen rooilijn – sentier N16 – atlas der buurtwegen’ en ‘grafisch plan van de op te heffen rooilijn – sentier N16 – Liggingsplan’. Een waardevermeerdering is niet bepaald. Artikel 28 van het decreet gemeentewegen geeft hierover aan: 'De waardevermeerdering wordt geacht nihil te zijn als de gemeenteweg in de feiten verdwenen is, omdat infrastructuren door of in opdracht van de overheid zijn aangelegd of omdat de gemeenteweg werd bebouwd krachtens een rechtsgeldige, niet-vervallen vergunning die werd verleend vóór 1 september 2019'.
In de parlementaire voorbereiding wordt over artikel 28 het voorbeeld gegeven waarbij er geen waardevermeerdering is, m.n. de situatie waarbij een voormalige buurtweg opgeheven wordt en het tracé de facto al geruime tijd is verdwenen doordat het bebouwd is. Dit is hier het geval.
Inhoudelijke beoordeling
De gemeenteraad neemt bij haar beslissing kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek en betrekking hebben op de zaak der wegen. Er werden geen bezwaren omtrent de zaak der wegen ingediend.
In haar beslissing over de zaak der wegen kan de gemeenteraad voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid daarna in de eventuele omgevingsvergunning opneemt. De gemeenteraad mag daarbij wel niet in de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening treden.
De opheffing van dit deel van de in onbruik geraakte voetweg Sentier n° 16 heeft in de feiten geen gevolgen voor de situatie ter plaatse. Door het opheffen van dit deel van de gemeenteweg wordt een feitelijke status juridisch bevestigd. De aanduiding van de nieuwe rooilijn wordt beperkt tot het gedeelte waar de voetweg de Vlamingstraat kruist. Gezien de Vlamingstraat nu al een openbare weg is, kan geoordeeld worden dat de feitelijke rooilijn in de Vlamingstraat al de grens van de openbare weg Vlamingstraat afbakent.
Conform artikel 3 van het decreet gemeentewegen moet onderzocht worden welke rol de opheffing van dit deel van de gemeenteweg kan spelen in de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen op recreatief en functioneel vlak.
Aangezien Alpro nv in de feiten al sinds jaar en dag op de betrokken percelen een exploitatie heeft, lijkt het ruimtelijk niet wenselijk het openbaar karakter van deze voetweg te herstellen. Er is ook geen meerwaarde voor het algemeen belang om dit openbaar karakter terug af te dwingen.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing verder rekening met volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Vanuit de actuele situatie en gebruik van deze gemeenteweg (de voetweg is immers de facto al lang in onbruik geraakt), het feit dat Alpro nv op een veilige manier moet kunnen blijven exploiteren, er voor de verkeersveiligheid als dusdanig niets verandert, er geen gemeentegrens overschrijdende gevolgen zijn en er geen negatieve impact is voor de Wevelgemse weggebruiker, kan geoordeeld worden dat deze principes niet geschonden worden.
Gelet op voorgaande lijkt er geen bezwaar tegen de opheffing van dit deel van de voetweg Sentier n° 16.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing over de opheffing van een deel van de voetweg Sentier n° 16, gevraagd naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2023082241 van Alpro nv, zoals aangeduid op het plan met als naam 'grafisch plan van de op te heffen rooilijn - sentier N16 - liggingsplan', goed.
Artikel 2
Keurt het grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn met als naam 'grafisch plan van de op te heffen rooilijn - sentier N16 - liggingsplan' goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
De samenwerkingsovereenkomst met SW+ voor sociale verhuur van particulier patrimonium voor de periode 2024-2025 wordt goedgekeurd.
Het lokaal bestuur heeft sinds 2002 een samenwerkingsovereenkomst met sociaal verhuurkantoor SVK De Poort, rond de inhuurname van particuliere woningen voor sociale verhuur. De overeenkomst bepaalt de wederzijdse verwachtingen, het groeipad, en de subsidiëring die het lokaal bestuur hiertegenover zet om deze pijler in de sociale huur te faciliteren. De laatste overeenkomst werd slechts voor een kortere periode (2021-2023) afgesloten (cfr. beslissing van het vast bureau van 17 maart 2021), gezien de onduidelijkheden rond de toekomst van de sociale huisvesting op het moment van opmaak. De fusieverplichting was toen al gekend, de impact hiervan op de SVK-werking was dat nog niet.
Sinds 9 juni 2023 is de nieuwe woonmaatschappij SW+ bv (SW+) een feit. Intussen is duidelijk dat de volledige SVK-werking voor Wevelgem is ingekanteld in SW+ en de Vlaamse overheid geen wijzigingen heeft voorzien in de financiering van deze tak in de sociale huur. Hierdoor blijft de noodzaak aan een samenwerkingsovereenkomst bestaan, een gelijkblijvend beleid in een gewijzigd landschap van sociale huur.
Via deze samenwerkingsovereenkomst realiseert het lokaal bestuur enerzijds een impact op woonkwaliteit door het verbeteren van particuliere huurwoningen, anderzijds kan het het aantal sociale woningen verhogen rekening houdend met het bindend sociaal objectief.
De inhoud van deze samenwerkingsovereenkomst ligt in lijn met de voormalige samenwerkingsovereenkomsten. De lopende samenwerking wordt verder gezet, geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd, om eind 2025 te landen met een nieuwe inschatting van de samenwerking, ingebed in de bredere werking van SW+.
Doelstellingen samenwerkingsovereenkomst:
De inspanningen op het vlak van actieve prospectie en inhuurname van extra privaat ingehuurde woningen in de gemeente worden versterkt en gecoördineerd.
De inspanningen op het vlak van kwaliteit van privaat ingehuurde woningen in de gemeente worden versterkt en gecoördineerd.
De subsidie:
De gemeente voorziet in de periode 2024-2025 een jaarlijkse subsidie voor SW+ van 640 euro per private woongelegenheid met 2 slaapkamers en meer, en van 495 euro voor private woongelegenheden met maximum 1 slaapkamer, die SW+ in beheer heeft op het grondgebied van de gemeente Wevelgem.
Deze afspraken gelden enkel voor woningen die ingehuurd worden vanop de private huurmarkt.
Indien de subsidiëring vanuit Vlaanderen en/of andere overheden herzien wordt, kunnen de vastgelegde bedragen per woning herbekeken worden.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT23/0930-00/649990 van het exploitatiekrediet.
De samenwerkingsovereenkomst met SW+ voor sociale verhuur van particulier patrimonium voor de periode 2024-2025, in bijlage, wordt goedgekeurd.
Het ontwerp van toewijzingsreglement zoals opgesteld door de toewijzingsraad van SW+ wordt goedgekeurd. Er wordt kennis genomen van de procedure versnelde toewijzing van SW+.
Aanleiding en context
Sinds 9 juni 2023 is de nieuwe woonmaatschappij SW+ bv (SW+) een feit.
Met de oprichting van de nieuwe woonmaatschappijen wordt ook de manier van toewijzing van sociale huurwoningen hervormd. Op 1 januari 2024 trad het nieuwe toewijzingsmodel in werking. In de Vlaamse codex Wonen van 2021 en het besluit Vlaamse codex Wonen van 2021 wordt het gemeenschappelijk kader vastgelegd voor de verhuur van sociale huurwoningen in het Vlaams gewest. De Vlaamse overheid schetst een breed kader waarmee de toewijzingsraad van de woonmaatschappij aan de slag kan om tot een concrete invulling te komen.
Er zijn 4 pijlers binnen het nieuwe toewijsmodel. Slechts 2 pijlers komen voor in het toewijzingsreglement: het afbakenen van de langdurige woonbinding (pijler 1) en toewijzing aan specifieke doelgroepen (pijler 3). De versnelde toewijzingen (pijler 2) en interne mutaties (pijler 4) worden uitgewerkt in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Om een lokaal gedragen toewijzingsbeleid te realiseren, werd een toewijzingsraad opgericht voor het volledige werkingsgebied van SW+ (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 14 september 2023). Deze toewijzingsraad is samengesteld uit vertegenwoordigers van SW+, afgevaardigden van de lokale besturen Kortrijk en Wevelgem, vertegenwoordigers van CAW Zuid-West-Vlaanderen, integrale jeugdhulp, sector personen met een beperking en geestelijke gezondheidszorg. Deze brede vertegenwoordiging versterkt de zorg voor de specifieke doelgroepen.
De toewijzingsraad stelde, overeenkomstig artikel 6.22, §2 van het besluit Vlaamse codex Wonen van 2021 een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3). Het betreft één toewijzingsreglement voor het volledige werkingsgebied van SW+, met een verschillende invulling voor beide gemeenten gezien de specifieke lokale kenmerken en historiek in sociaal wonen.
Dit ontwerp van toewijzingsreglement werd deels toegelicht op de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg van 14 november 2023 en wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarnaast schrijft artikel 6.22, §2, 2de lid van het besluit Vlaamse codex Wonen van 2021 voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement.
Langdurige woonbinding
De toewijzingsraad van SW+ heeft ervoor geopteerd om geen strengere langdurige woonbinding op te nemen. De wettelijk vereiste minimale lokale woonbinding, 5 jaar ononderbroken verblijf in de gemeente in de afgelopen 10 jaar, is reeds een strengere voorwaarde dan voorheen (3 jaar in de voorbije 6 jaar). Deze langdurige woonbinding wordt toegepast op gemeenteniveau, en niet op het niveau van het volledige werkingsgebied van SW+.
Standaard toewijs (pijler 1)
De standaard toewijzing is de reguliere toewijzing van kandidaat-huurders. De chronologie van de wachtlijst en de langdurige woonbinding met de gemeente is hier van toepassing. Minstens 50% van de toewijzingen gebeurt via deze chronologische volgorde.
Versnelde toewijs (pijler 2)
Kandidaat-huurders met een bijzondere woonnood worden via versnelde toewijzing toegewezen. De chronologie van de wachtlijst en de langdurige woonbinding is hier niet van toepassing. Jaarlijks wordt een contingent van 20% van het aantal toewijzingen over het werkingsgebied voorbehouden voor versnelde toewijzing. De afspraken rond versnelde toewijs werden regionaal uitgetekend en zijn dus voor elke woonmaatschappij in de regio Zuid-West-Vlaanderen dezelfde. Via deze pijler wil SW+ de voormalige instroom bij dringende woonnood via SVK en de sociale woningen van het lokaal bestuur compenseren, door toepassing van een puntensysteem. Hiermee wordt de dringendheid van de woonnood in zekere mate geobjectiveerd. Het voormalige puntensysteem wordt verbeterd door punten toe te kennen voor een lopende professionele begeleiding, waardoor een kandidaat enige verankering heeft, de inschatting gemaakt kan worden of iemand woonklaar is en de begeleidingscontinuïteit een goed woontraject versterkt.
Volgende doelgroepen komen volgens het besluit Vlaamse codex Wonen 2021 in aanmerking voor versnelde toewijzing:
Principes (zie procedure in bijlage):
Deze nieuwe versnelde toewijs via de wettelijke regeling compenseert niet volledig de opvang van de huidige instroom van dak- en thuislozen. 20% van de toewijzingen betekent immers 13 toewijzingen via versnelde toewijs, terwijl SVK en OCMW samen 23 toewijzingen deden per jaar. Door de combinatie van de toewijzingen van dak- en thuislozen via versnelde toewijs (20% van de toewijzingen) en de toewijzingen van dak- en thuislozen via de doelgroepen (pijler 3 - 10 woningen per jaar, zie hieronder), zou de voormalige instroom van dak- en thuislozen via SVK of lokaal bestuur of versnelde toewijs SHM gecompenseerd worden. Deze verschillende instroomkanalen moeten vermijden dat er alsnog meer mensen in dak- en thuisloosheid blijven hangen of extra druk wordt gezet op de tijdelijke opvang.
De vraag wordt gesteld dat het OCMW het samenwerkingsprotocol ondertekent, waardoor toegeleid kan worden, via het OCMW, voor versnelde toewijs.
De principes rond versnelde toewijs worden niet opgenomen in het toewijzingsreglement. Zij maken deel uit van het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad en worden ter kennis voorgelegd.
Woningen voorbehouden voor specifieke doelgroepen (pijler 3)
Maximaal 1/3de van de sociale huurwoningen in een gemeente kunnen met voorrang worden toegewezen aan of voorbehouden worden voor specifieke doelgroepen. Dit contingent mag niet overschreden worden. Voorrang voor kandidaat-huurders met een langdurige woonbinding wordt toegepast.
De toewijzingsraad stelt volgende specifieke doelgroepen voor voor Wevelgem:
Wevelgem heeft op 31 december 2023 965 sociale huurwoningen. Het aantal woningen binnen pijler 3 is 41.
Met de doelgroep dak- en thuislozen wil de toewijzingsraad tegemoet komen aan het voormalige aantal toewijzingen op basis van woonnood. Het aantal toewijzingen binnen versnelde toewijs ligt vast en is ontoereikend. De afbakening van de doelgroep dak- en thuislozen in pijler 3 gebeurt met hetzelfde puntensysteem, weliswaar gekoppeld aan de voorwaarde van langdurige woonbinding.
De doelgroepen die in Kortrijk vooruit geschoven worden in het toewijzingsreglement zijn sterk verschillend van Wevelgem (zie toewijzingsreglement in bijlage). Reden hiervoor is dat Kortrijk een lange historiek kent van lokale toewijsreglementen binnen de voormalige sociale huur, waardoor specifieke doelgroepen op bepaalde adressen voorrang kregen. Men streeft ernaar dit beleid te continueren binnen de nieuwe regelgeving wat vertaald wordt in een andere invulling binnen pijler 3.
Interne mutaties en bijzonder toewijzingsregels (pijler 4)
De woonmaatschappij kan met voorrang woningen toewijzen aan sociale huurders die om dringende redenen moeten worden ge(her)huisvest. Het betreft hier onder andere sloop, renovatie en verkoop van de sociale huurwoning, onderbezetting/overbezetting,...
Afspraken rond begeleiding
Voor de doelgroep dak- en thuislozen in pijler 2 en 3 vereist SW+ begeleidende maatregelen door een welzijnsactor, gericht op het zelfstandig wonen en het naleven van huurdersverplichtingen. Bij de aanvang van de huurovereenkomst worden deze maatregelen opgenomen in een begeleidingsovereenkomst, vastgelegd tussen kandidaat-huurder en een welzijnsactor in het werkingsgebied van SW+. Het betreft maatregelen die de basisbegeleidingstaken van een sociale verhuurder overstijgen.
Artikel 1
Hecht haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement, in bijlage, zoals opgesteld door de toewijzingsraad van SW+.
Artikel 2
Neemt kennis van de procedure versnelde toewijzing, inclusief bijlagen, zoals beslist door SW+ na overleg in de toewijzingsraad.
Gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de gronden van de wegenis in de verkaveling Nieuwstraat (Tuinbouwstraat).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 28 november 2018 de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden langs de Nieuwstraat (Tuinbouwstraat).
De verkaveling werd ondertussen gerealiseerd en het college van burgemeester en schepenen hechtte zijn goedkeuring aan het proces-verbaal van definitieve oplevering van de 'weg- en rioleringswerken verkaveling Nieuwstraat (Tuinbouwstraat)' in zitting van 23 augustus 2023. In uitvoering van de omgevingsvergunning worden de gronden van de wegenis nu kosteloos overgedragen aan de gemeente.
Het betreft de kosteloze overdracht van de loten gelegen achterliggend de Nieuwstraat, meer bepaald lot 31A (1 840 m², deel van perceelnr. 643A6), lot 31D (54 m², perceelnr. 643Y5), lot 32A (593 m², perceelnr. 643M), lot 32B (64 m², perceelnr. 643W5) en lot 32C (281 m², perceelnr. 643V5) op het globaal afbakeningsplan, opgemaakt door mevrouw Ann Cnockaert, beëdigd landmeter, op 4 maart 2020.
Het voorstel tot kosteloze verwerving is conform de omgevingsvergunning en conform het plan dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad op 9 november 2018 n.a.v. de goedkeuring van het tracé der wegen.
De ontwerpakte werd opgemaakt door notaris Costeur van het notariskantoor Develter & Hendryckx. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorliggende akte goed te keuren.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de gronden van de wegenis in de verkaveling Nieuwstraat (Tuinbouwstraat). Het gaat om de loten gelegen achterliggend de Nieuwstraat, 2de afdeling, sectie B, meer bepaald lot 31A (1 840 m², deel van perceelnr. 643A6), lot 31D (54 m², perceelnr. 643Y5), lot 32A (593 m², perceelnr. 643M), lot 32B (64 m², perceelnr. 643W5) en lot 32C (281 m², perceelnr. 643V5) op het globaal afbakeningsplan, opgemaakt door mevrouw Ann Cnockaert, beëdigd landmeter, op 4 maart 2020.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor de kosteloze afstand goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert deze gronden, zoals bedoeld in artikel 1, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV in de Roeselarestraat 68 wordt goedgekeurd.
De vestiging en uitbating van vaste kansspelinrichtingen klasse IV, beter gekend als wedkantoren, is geregeld in de wet op de kansspelen van 7 mei 1999. Zij moeten beschikken over een vergunning klasse F2 van de kansspelcommissie. Om deze vergunning te verkrijgen moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, waaronder een advies van de burgemeester en het afsluiten van een convenant.
Het convenant is sedert 25 mei 2021 vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning klasse F2. Overeenkomstig artikel 43/4, §1 van de wet op de kansspelen moet deze convenant voorafgaandelijk gesloten worden tussen de gemeente waar het wedkantoor gevestigd is en de uitbater van het wedkantoor. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.
Er werd een aanvraag ingediend door World Football Association bv voor het afsluiten van een convenant. De aanvrager wenst bij de kansspelcommissie een hernieuwing van de vergunning aan te vragen voor de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV gelegen te Roeselarestraat 68. Het desbetreffende wedkantoor bevindt zich in dagbladhandel Press Shop, meer bepaald in een aanpalende afgesloten ruimte (shop-in-shop). De vorige vergunning werd verleend voor de inwerkingtreding van de verplichting voor een convenant, waardoor dit nu voor de eerste maal moet afgesloten worden.
Betreffend convenant wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Het convenant met betrekking tot de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV in de Roeselarestraat 68, in bijlage, wordt goedgekeurd.
De subsidieovereenkomst tussen provincie West-Vlaanderen en gemeente Wevelgem voor het project Bike4All wordt goedgekeurd.
Binnen het lokaal mondiaal beleid werd een subsidiedossier 'Wevelgem, de fiets en het zuiden' ingediend bij en goedgekeurd door de provincie (2019-2021). Binnen dit project werden tweedehandsfietsen in Wevelgem, verzameld, hersteld en verkocht. De opbrengst voor de verkoop ging als steun naar CooP-Uganda. Dit project is ondertussen afgelopen. In 2023 bedroeg de opbrengst van de verkoop van tweedehandsfietsen 1 950 euro. Er wordt voorgesteld om dit bedrag ook over te maken aan CooP-Uganda.
Ondertussen tekende gemeente Wevelgem in op een nieuwe projectoproep van provincie West-Vlaanderen in het kader van directe internationale samenwerking/uitwisseling door West-Vlaamse gemeenten. De deputatie keurde de conceptnota voor internationale samenwerking 'Bike4All' goed in zitting van 25 mei 2023.
De accenten voor de nieuwe samenwerking liggen wel anders. De fiets, en de meerwaarde ervan voor mens en maatschappij, staan nog steeds centraal. Waar 'Wevelgem de fiets en het Zuiden' draaide om een uitwisseling tussen fietsherstellers, focust de nieuwe samenwerking op jongeren als doelgroep. Een kerngroep van jongeren in Wevelgem en in Jinja, leert elkaar kennen en werkt acties uit om de fiets een vooraanstaande plaats in de samenleving te geven. Tegelijk vormt het project een forum om breed rond wereldburgerschap te werken.
Er zijn 6 partners, nl. gemeente Wevelgem, het Sint-Pauluscollege, JC Ten Goudberge vzw, CooP-Belgium, CooP-Uganda en Jinja Scouts. Zij ondersteunen een kerngroep van vrijwillige jongeren uit Wevelgem en Jinja (Uganda), die samen acties uitwerken voor de uitbouw van een fietsecosysteem, zowel in Jinja als in Wevelgem. In de subsidieovereenkomst tussen provincie West-Vlaanderen en gemeente Wevelgem worden de doelstellingen en de partners omschreven. De deputatie hechtte reeds haar goedkeuring aan deze subsidieovereenkomst op 18 januari 2024.
Deze samenwerking gaat door onder de naam 'Bike4All'. Indien de uitvoering van het project de doelstellingen waarmaakt, verbindt provincie West-Vlaanderen zich ertoe om gedurende 3 jaar 20 000 euro toe te kennen aan gemeente Wevelgem.
In uitvoering van het internationaal uitwisselingsproject 'Bike4All' ontvangt de gemeente Wevelgem in 2023, 2024 en 2025 jaarlijks een subsidie van 20 000 euro van provincie West-Vlaanderen. De ontvangst wordt geboekt op rekening PB3-ACT27/0160-00/740610 van het exploitatiekrediet.
De doorstorting van de opbrengst van de verkoop van tweedehandsfietsen wordt geboekt op rekening PB3-ACT27/0160-00/613000 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
De subsidieovereenkomst tussen provincie West-Vlaanderen en gemeente Wevelgem voor het project Bike4All, in bijlage, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De opbrengt van 1 950 euro, het bedrag van de opbrengst van de verkoop van tweedehandsfietsen in 2023, kan via CooP-Belgium overgemaakt worden aan CooP-Uganda.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd bezorgd door de raadsleden van de fractie Groen:
Onze jongeren zijn enthousiast en engageren zich graag als vrijwilliger. Een aantal jongeren gaat een stapje verder en investeert tijd en geld om zich hiervoor te scholen en een animator- of hoofdanimatorattest te behalen.
Onze gemeente voorziet hiervoor een financieel duwtje in de rug via het subsidiereglement kadervorming. Jongeren kunnen tot 75% van de kost terug krijgen met een maximum van 100 euro.
We krijgen echter signalen dat het op twee vlakken wat vast loopt.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie moeten de jongeren actief zijn in een Wevelgemse vereniging. Maar dit type subsidie kan enkel in de gemeente van de woonplaats aangevraagd worden. Geen enkele andere gemeente in onze omgeving legt deze regel op. Hierdoor vallen jongeren uit onze gemeente die een inspanning willen leveren voor hun vrijwilligersengagement en in een niet-Wevelgemse vereniging actief zijn volledig uit de boot voor ondersteuning. Alle andere jongeren uit de streek worden wel ondersteund. We zitten hier dus met een hiaat.
De prijs voor een animatorcursus is de laatste jaren – zoals quasi alles in de samenleving – verder gestegen. Het gemiddelde ligt ondertussen op meer dan 200 euro. Dat betekent dat we met ons maximumbedrag nog amper aan 50% ondersteuning komen, terwijl er in het reglement wel de intentie is om 75% te ondersteunen. De stijgende prijs zorgt ervoor dat voor een deel jongeren de drempel om een cursus te volgen groter is geworden.
Voorstel van beslissing door de raadsleden van de fractie Groen ingediend:
We passen het subsidiereglement aan en schrappen de voorwaarde dat de aanvrager actief moet zijn in een Wevelgemse vereniging.
We trekken het maximumbedrag op tot 150 euro.
(de voorstellen mogen indien nodig apart gestemd worden)
Dit punt wordt niet ter stemming voorgelegd. Raadslid Jelle Stragier gaat akkoord met de verwijzing van de voorstellen naar de jeugdraad. Daarnaast merkt raadslid Stragier op dat de tekst op de website omtrent het reglement niet overeenstemt met het bestaande reglement terwijl het voorstel van aanpassing steunde op de tekst van de website. Daarna kan het punt terug voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Lien Vanderjeugt.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door onafhankelijk raadslid Carine Quidousse.
Vraag ingediend door onafhankelijk raadslid Carine Quidousse.
Vraag ingediend door onafhankelijk raadslid Carine Quidousse.
Vraag ingediend door onafhankelijk raadslid Carine Quidousse.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter