Terug
Gepubliceerd op 14/02/2024

Besluit  gemeenteraad

do 08/02/2024 - 19:00

Wijziging algemene politieverordening

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marie De Clerck, gemeenteraadslid
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

De algemene politieverordening wordt aangepast voor wat betreft het gebruik van laadkabels onder kabelmatten voor het laden van elektrische en hybride voertuigen op de openbare weg vanaf eigen terrein.

Feiten, context en argumentatie

De algemene politieverordening werd aangepast voor wat betreft het leggen van kabelmatten op het openbaar domein in functie van het laden van elektrische en hybride wagens (beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023). Immers, steeds meer werden laadkabels voor elektrische of hybride voertuigen vastgesteld op de voetpaden. De wegcode stelt evenwel dat geen hinder of gevaar mag veroorzaakt worden voor de andere weggebruikers. Het plaatsen van laadkabels over het voetpad kan, conform de wegcode, zeker als hinderlijk en gevaarlijk worden beoordeeld. Anderzijds moet het gebruik van elektrische en hybride auto's, en derhalve ook de mogelijkheid om te laden, voldoende gefaciliteerd worden. Het laden van op de openbare weg werd dan ook mogelijk gemaakt met voldoende vrijwaring van hinder en gevaar voor andere weggebruikers, in het bijzonder de zwakke weggebruikers, en dit door het verplicht gebruik van kabelmatten.

De regeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 april 2023 leidde ertoe dat de machtiging voor het gebruik van een laadkabel onder een kabelmat moest geweigerd worden wanneer de aanvrager over een garage beschikte. Evenwel impliceert het hebben van een garage niet altijd dat de aanvrager over een laadmogelijkheid op eigen terrein beschikt, bv. een garage is de facto te smal of wordt gebruikt als (fiets)berging. Er wordt dan ook voorgesteld om artikel 206ter van de algemene politieverordening aan te passen, nl. dat de aanvrager niet mag beschikken over een parkeerplaats in open lucht op eigen terrein. 

Het voorstel van wijziging van de algemene politieverordening werd voorgelegd aan de jeugdraad van 29 januari 2024 en gunstig geadviseerd.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 januari 2024: wijziging algemene politieverordening voor wat betreft het leggen van kabelmatten op openbaar domein - verwijzing voor advies naar de jeugdraad.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023: wijziging algemene politieverordening.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2013 en latere wijzigingen: algemene politieverordening.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 2°.
  • Nieuwe gemeentewet, in het bijzonder artikel 119, 119bis en artikel 135, §2.
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder artikel 7.2 en artikel 7.3.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1

De algemene politieverordening, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 12 december 2014, 13 maart 2015, 12 februari 2016, 8 december 2017, 13 november 2020, 8 oktober 2021, 10 november 2022, 20 april 2023 en 12 oktober 2023 wordt gewijzigd als volgt:

 

Artikel 206ter wordt integraal vervangen als volgt:

Het gebruik van laadkabels voor het laden van elektrische en hybride voertuigen vanaf eigen terrein en waarbij het voertuig zich niet op privéterrein maar op de openbare weg bevindt, is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

  • Er dient vooraf een schriftelijke machtiging te worden bekomen.
  • Deze machtiging is onderworpen aan volgende voorwaarden die te allen tijde moeten worden nageleefd en die in de machtiging zullen worden opgenomen:
  1. Het huis mag geen mogelijkheid hebben om het voertuig in open lucht op privaat terrein te stallen.
  2. Er moet worden geladen vanuit een laadpunt op eigen terrein.
  3. De openbare parkeerplaats voor het eigen terrein blijft voor andere weggebruikers beschikbaar en kan door de houder van de machtiging niet worden geclaimd.
  4. De openbare parkeerplaats moet direct grenzen aan het voetpad aan de kant van de woning.
  5. De maximale afstand tussen de grens van het eigen terrein en het voertuig bedraagt 10 m.
  6. De elektrische kabel moet in goede staat zijn en voldoen aan alle eventuele wettelijke, decretale en reglementaire voorwaarden.
  7. De elektrische kabel moet voor de duur van het opladen onder een kabelmat liggen. De mat en kabel mogen niet gebruikt worden bij hevige windstoten. De mat en de kabel moeten voldoende zichtbaar zijn voor wie op het openbaar domein langs komt.
  8. Enkel kabelmatten aangekocht bij de gemeente of kabelmatten die gelijkwaardig zijn qua technische eigenschappen en look-and-feel aan voornoemde mogen worden gebruikt.  
  9. Na het opladen dient de elektrische kabel onmiddellijk, met mat, terug weggenomen te worden.

De machtiging kan altijd worden geweigerd, zelfs indien alle voorgaande voorwaarden zouden zijn vervuld, mits formele motivering en omwille van redenen van algemeen of gemeentelijk belang.

Het laden en het gebruik van de daartoe noodzakelijke infrastructuur, inbegrepen de laadkabel, gebeurt op loutere aansprakelijkheid van de houder van de machtiging en zonder dat de aansprakelijkheid van de gemeente door gelijk wie of om gelijk welke reden kan worden ingeroepen.

 

Artikel 2

§1. Deze beslissing treedt in werking op 12 februari 2024.

§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.