Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 4 februari 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 12 februari 2021 en vrijdag 12 maart 2021 en andere openbare vergaderingen in het eerste kwartaal van 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
Neemt kennis van de beslissing van de heer burgemeester van 4 februari 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 12 februari 2021 en vrijdag 12 maart 2021 en andere openbare vergaderingen in het eerste kwartaal van 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
De huidige coronacrisis en de strijd tegen de verdere verspreiding hiervan is te beschouwen als een onvoorziene gebeurtenis die rechtvaardigt dat de heer burgemeester een besluit heeft genomen, en dit voor alle openbare vergaderingen binnen ons bestuur die nog plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2021, om deels virtueel, deels fysiek te vergaderen waarbij de voorzitter van de vergadering, de vergadering zal voorzitten vanop een fysieke locatie waar maximaal 9 personen mogen aanwezig zijn (met inacthname voor de regels van social distancing), en dit om redenen van volksgezondheid, maar waarbij voor het overige de gebruikelijke openbaarheid zal worden toegepast.
Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 4 februari 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 12 februari 2021 en vrijdag 12 maart 2021 en andere openbare vergaderingen in het eerste kwartaal van 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
Het gezamenlijk organogram van het personeel van gemeente en OCMW wordt als volgt gewijzigd:
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 21 oktober 2020 om bij pensionering van de voltijdse technisch medewerker Milieu, cel Groen (C1-C3-niveau), deze functie te vervangen door een voltijdse functie van werkleider Milieu, cel Groen (B1-B3-niveau).
Daarnaast besliste het college van burgemeester en schepenen op 16 december 2020 om de dienst Milieu te herbenoemen in dienst Openbaar Groen en Netheid, afgekort: OGN.
Bovenvermelde functie wordt dan ook in die zin herbenoemd (werkleider OGN, cel Openbaar Groen).
Het college van burgemeester en schepenen stelde op 27 januari 2021 voor om een voltijdse functie van ploegverantwoordelijke OGN, cel Netheid (D4-D5-niveau), in te voeren.
De vervanging van de functie van technisch medewerker door een functie van werkleider en de invoering van een functie van ploegverantwoordelijke OGN, cel Netheid, houden een wijziging van het gezamenlijk organogram van gemeente en OCMW in, dat goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het voorontwerp van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op themateam Personeel en gunstig geadviseerd.
Er werden protocollen van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten.
Artikel 1
Volgende wijzigingen van het gezamenlijk organogram van het personeel van gemeente en OCMW worden goedgekeurd:
Raming: 41 322,31 euro (excl. btw), hetzij 50 000 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 30 september 2020 om een begeleidingstraject rond smart city en innovatie op te starten.
In het investeringskrediet werden hiervoor de nodige middelen voorzien. Hiertoe werd een bestek met nr. ICT/2020002762 opgesteld door de heer Valentijn Verbeke, stafmedewerker ICT-Projectbeheer. Het einddoel van deze opdracht is een visietekst die omschrijft waar en hoe Wevelgem smart city en digitale innovatie kan inzetten tijdens de huidige legislatuur. Daarnaast worden mogelijk twee smart city cases concreet uitgewerkt tot op het niveau van een technische omschrijving (met de nodige begeleiding gevraagd wat betreft het zoeken naar en het aanvragen van subsidies van hogere overheden voor deze cases). De effectieve uitvoering van deze cases behoort niet tot de opdracht.
De opdracht is opgesplitst in een vast en voorwaardelijk gedeelte. Mocht blijken dat uit het eerste gedeelte (visievorming) geen interessante cases komen, kan beslist worden om het voorwaardelijk gedeelte niet uit te voeren en worden derhalve geen cases uitgewerkt:
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 41 322,31 euro (excl. btw), hetzij 50 000 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 41 322,31 euro (excl. btw), hetzij 50 000 euro (incl. btw) en wordt aangerekend op rekening 0119-01/214100/I-PB1-AP1 (PB1-ACT4) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. ICT/2020002762 en de raming voor de opdracht 'uitvoeren van een begeleidingstraject innovatie', opgesteld door de heer Valentijn Verbeke, stafmedewerker ICT-Projectbeheer, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 41 322,31 euro (excl. btw), hetzij 50 000 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming (telkens voor 1 jaar):
* Perceel 1 (Moorsele), raming: 41 304,38 euro (excl. btw), hetzij 49 978,30 euro (incl. btw)
* Perceel 2 (N8), raming: 12 951,40 euro (excl. btw), hetzij 15 671,19 euro (incl. btw)
* Perceel 3 (Wevelgem), raming: 99 915,90 euro (excl. btw), hetzij 120 898,24 euro (incl. btw)
* Perceel 4 (Gullegem), raming: 80 497,80 euro (excl. btw), hetzij 97 402,34 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 234 669,48 euro (excl. btw), hetzij 283 950,07 euro (incl. btw), voor 1 jaar.
Openbare procedure.
In het kader van de opdracht 'onderhoud groenzones Wevelgem, N8, Moorsele en Gullegem 2021-2024' werd een bestek met nr. 2332/00121 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Moorsele), raming: 41 304,38 euro (excl. btw), hetzij 49 978,30 euro (incl. btw), voor 1 jaar
* Perceel 2 (N8), raming: 12 951,40 euro (excl. btw), hetzij 15 671,19 euro (incl. btw), voor 1 jaar
* Perceel 3 (Wevelgem), raming: 99 915,90 euro (excl. btw), hetzij 120 898,24 euro (incl. btw), voor 1 jaar
* Perceel 4 (Gullegem), raming: 80 497,80 euro (excl. btw), hetzij 97 402,34 euro (incl. btw), voor 1 jaar.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 234 669,48 euro (excl. btw), hetzij 283 950,07 euro (incl. btw), voor 1 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De opdracht kan herhaald worden gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
De raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0680-00/613000 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2332/00121 en de raming voor de opdracht 'onderhoud groenzones Wevelgem, N8, Moorsele en Gullegem 2021-2024', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt (telkens voor 1 jaar):
* Perceel 1 (Moorsele), raming: 41 304,38 euro (excl. btw), hetzij 49 978,30 euro (incl. btw)
* Perceel 2 (N8), raming: 12 951,40 euro (excl. btw), hetzij 15 671,19 euro (incl. btw)
* Perceel 3 (Wevelgem), raming: 99 915,90 euro (excl. btw), hetzij 120 898,24 euro (incl. btw)
* Perceel 4 (Gullegem), raming: 80 497,80 euro (excl. btw), hetzij 97 402,34 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 234 669,48 euro (excl. btw), hetzij 283 950,07 euro (incl. btw), voor 1 jaar.
De opdracht kan herhaald worden gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De opdracht zal Europees bekend gemaakt worden.
Artikel 4
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De lastgevingsovereenkomsten met Fluvius voor de aankoop van 2 elektrische bestelwagens voor de dienst Openbaar Groen en Netheid, waarbij de kostprijs geraamd wordt op 38 315 euro/wagen (excl. btw), hetzij 41 361,15 euro/wagen (incl. btw), worden goedgekeurd.
Distributienetbeheerder Fluvius West, die op het grondgebied Wevelgem instaat voor het beheer van het elektriciteitsnet, heeft via haar werkmaatschappij Fluvius System Operator cv, een aanbod om als aankoopcentrale in te staan voor de aankoop van 2 milieuvriendelijke voertuigen en is bereid om deze 2 elektrische bestelwagens te leveren, overeenkomstig de technische vereisten zoals gewenst door de dienst Openbaar Groen en Netheid. Deze aankoop past in het kader van de vergroening van het gemeentelijk wagenpark.
De kostprijs voor de aankoop van deze 2 elektrische bestelwagens bedraagt 38 315 euro/wagen (excl. btw), hetzij 46 361,15 euro/wagen (incl. btw).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 76 630 euro (excl. btw), hetzij 92 722,30 euro (incl. btw) en wordt aangerekend op rekening PB3-ACT8/0680-00/240400/I-PB3-AP3 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De lastgevingsovereenkomsten, in bijlage, voor de aankoop van 2 elektrische bestelwagens, waarbij Fluvius optreedt als aankoopcentrale en waarbij de kostprijs geraamd wordt op 38 315 euro/wagen (excl. btw), hetzij 41 361,15 euro/wagen (incl. btw), worden goedgekeurd.
Het betreft de kennisgeving van het verslag van de besteding van de fractietoelage 2020.
Artikel 38, §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 februari 2019 bepaalt dat de fracties in de gemeenteraad een toelage kunnen krijgen ter ondersteuning van hun werking. Deze toelage wordt berekend a rato van 125 euro per raadslid per jaar dat deel uitmaakt van de fractie (met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen), tenzij het raadslid kiest voor een elektronisch hulpmiddel dat ter beschikking wordt gesteld (ten belope van de reële tegenwaarde) of wordt aangekocht door het raadslid (waarvan de tegenwaarde de fractietoelage bedraagt).
Jaarlijks wordt een overzicht gemaakt van de aanwending van deze middelen, dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Neemt kennis van het verslag van de fractietoelage 2020.
Het betreft een solidaire borgstelling voor het krediet dat Intercommunale Leiedal heeft toegewezen aan KBC Bank nv voor investeringen op het grondgebied van de gemeente. Het betreft meer bepaald een verwerving in de Kortrijkstraat.
De raad van bestuur van Intercommunale Leiedal heeft, in zitting van 8 januari 2021, beslist om een krediet van 900 000 euro aan te gaan bij KBC Bank nv ter financiering van de aankoop van een onroerend goed op grondgebied Wevelgem. Het betreft meer bepaald een pand met bijhorende gronden aan de Kortrijkstraat 381. De raad van bestuur van Intercommunale Leiedal besliste tot deze aankoop op 13 november 2020 binnen de marges van het schattingsverslag. Het bedoelde krediet zal de aankoopprijs alsook enkele aanpassingswerken financieren.
Het krediet moet worden gewaarborgd door de gemeente Wevelgem ('de borg') met het oog op de beperking van de financiële kosten.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verklaart zich solidair borg te stellen tegenover KBC Bank nv voor wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van het krediet dat werd toegewezen door de raad van bestuur van Intercommunale Leiedal, zijnde de kredietnemer, aan KBC Bank nv, op 8 januari 2021 en dit tot een maximumbedrag van 900 000 euro.
De borg (gemeente Wevelgem) kent en aanvaardt de voorwaarden van het krediet en de financiële toestand van de kredietnemer.
Artikel 2
De borg, machtigt KBC Bank nv onherroepelijk om haar rekening met nummer BE16 7380 0352 6374 te debiteren met elk bedrag verschuldigd door de kredietnemer in het kader van voornoemd krediet dat onbetaald is gebleven 30 dagen na vervaldag (inclusief de ondertussen verlopen moratoire interesten en kosten) en dit binnen het hierboven vermeld maximumbedrag.
De borg machtigt dus de bank onherroepelijk de creditbedragen op voormelde rekening aan te wenden tot dekking van de bedragen die door Intercommunale Leiedal mochten verschuldigd zijn uit hoofde van voormeld krediet en die aan de borg aangerekend worden.
Mochten voormelde creditbedragen ontoereikend zijn voor de betaling van deze verschuldigde bedragen die aan de borg aangerekend worden, dan gaat deze laatste de verbintenis aan ten opzichte van KBC Bank nv het bedrag te storten dat voldoende is om de reeds vervallen alsook de op dat moment eventueel eisbaar gestelde schuld te voldoen en dit binnen de grenzen van het hierboven vermelde maximumbedrag.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de door de borg verschuldigde bedragen, worden verwijlintresten β tegen de rentevoet van de marginale beleningsfaciliteit van de Europese Centrale Bank geldig op de laatste dag van de maand, voorafgaand aan deze waarin de vertraging optreedt, verhoogd met een marge van 1,5 % β van rechtswege en zonder ingebrekestelling aangerekend en dit gedurende de periode van niet-betaling.
De lijst van nominatieve toelagen voor 2021 wordt goedgekeurd.
Volgens de BBC-regels behoort het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies tot de documentatie bij het meerjarenplan. Deze lijst is raadpleegbaar via www.wevelgem.be/meerjarenplan2020-2025.
Overeenkomstig artikel 41, 2de lid, 23° van het decreet lokaal bestuur is het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een (niet-delegeerbare) bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 1
Keurt de lijst met nominatieve toelagen 2021 goed als volgt:
BI | AR | Omschrijving | Bedrag 2020 | ||
110 | Secretariaat | 100,00 | |||
649606 | Toelage Exello.net regio Kortrijk | 100,00 | |||
111 | Fiscale en financiële diensten | 75,00 | |||
649606 | Toelage Vlofin β Arr. Kortrijk - Ieper | 75,00 | |||
112 | Personeelsdienst en vorming | 500,00 | |||
649606 | Toelage vereniging voor gepensioneerde gemeentepersoneelsleden | 500,00 | |||
160 | Hulp aan het buitenland | 14 530,00 | |||
649606 | Toelage aan Coop-Uganda | 8 000,00 | |||
649606 | Toelage Wereldwinkel | 4 030,00 | |||
649606 | Toelage 11.11.11 | 2 500,00 | |||
350 | Klimaat en energie | 2 500,00 | |||
649606 | Toelage fietsbieb Gullegem | 2 500,00 | |||
420 | Dienst 100 | 1 000,00 | |||
649606 | Toelage Instituut Medische Dringende Hulpverlening | 1 000,00 | |||
530 | Land- en Bosbouw | 250,00 | |||
649606 | Toelage Agrarische Bedrijfshulp vzw | 250,00 | |||
709 | Overige culturele instellingen | 500,00 | |||
649606 | Nationaal verbond van Oudkrijgsgevangenen Moorsele-Gullegem-Wevelgem | 250,00 | |||
649606 | Vlaamse Oudstrijders Lode de Boninge Wevelgem | 250,00 | |||
710 | Feesten en plechtigheden | 7 500,00 | |||
649606 | Toelage Vzw Gemeentelijke carnavalsorde Gullegem, Orde van de Vlaskapelle | 7 500,00 | |||
719 | Overige evenementen | 7 900,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Gullegem (voor keuring) | 300,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Wevelgem (voor keuring) | 300,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Moorsele (voor keuring) | 300,00 | |||
649606 | Toelage Tuinhier Gullegem, Wevelgem, Moorsele (kadobon) | 4 000,00 | |||
649606 | Toelage vzw Flanders Aviaton Society | 3 000,00 | |||
740 | Sport | 1 000,00 | |||
649606 | Gullegemse Duivenmaatschappij | 250,00 | |||
649606 | De Vlaamse zangers Moorsele | 250,00 | |||
649606 | De Vlasvink Wevelgem | 250,00 | |||
649606 | Vogelclub De Leeuwerik Gullegem | 250,00 | |||
909 | Andere sociale bijdragen | 350,00 | |||
649606 | Toelage Teledienst vzw | 350,00 | |||
980 | Sociale geneeskunde, gezondheidspromotie en ziektepreventie | 680,00 | |||
649606 | Toelage Werkgroep Kom op tegen kanker | 380,00 | |||
649606 | Toelage Wiegwijs vzw | 150,00 | |||
649606 | Toelage SVV Viva | 150,00 |
Een investeringssubsidie voor de huisvesting van het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, wordt toegekend.
Het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, maakt deel uit van het Belgische Rode Kruis - Rode Kruis-Vlaanderen. Het Rode Kruis is een onafhankelijke vrijwilligersorganisatie die opkomt voor kwetsbare mensen. Het Rode Kruis is sterk lokaal verankerd en staat heel dicht bij de bevolking door opleidingen Eerste Hulp, bloedinzamelingen, hulp op evenementen, de uitleendienst, niet-dringend ziekenvervoer, de werking van het Jeugd Rode Kruis.
De lokale afdeling heeft nood aan een nieuwe en gecentraliseerde huisvesting voor zijn inhoudelijke werking en voor het stallen van vier wagens (2 ziekenwagens, 1 interventiewagen en 1 mini-bus). Momenteel wordt gebruik gemaakt van vaste lokalen in het Oud Gemeentehuis, Lauwestraat 4, en van een schuur gelegen in de Papestraat 86-88. Dit laatste pand is eigendom van het Belgische Rode Kruis - Rode Kruis-Vlaanderen, een instelling van openbaar nut met maatschappelijke zetel in de Stallestraat 96, 1180 Ukkel. Het vestigingsadres van Rode Kruis-Vlaanderen is gelegen in de Motstraat 40, 2800 Mechelen.
De eigenaar en de lokale afdeling wensen het pand te verbouwen waar, naast een stelplaats voor de 4 wagens, er ook ruimte komt voor een polyvalente vormingsruimte, een vergaderlokaal, een bureau, sanitair, keukentje en bergruimten. Na de verbouwing zal de lokale afdeling de lokalen in het Oud Gemeentehuis verlaten. De eigenaar en de lokale afdeling bevestigen ook dat zij het pand gedurende ten minste 10 jaar zullen aanwenden voor de lokale werking van het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, en Jeugd Rode Kruis Wevelgem.
De werken, waarvoor een omgevingsvergunning werd bekomen, worden geraamd op 225 000 euro (excl. btw). Het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, vraagt het gemeentebestuur om tegemoet te komen in de investering.
Er wordt voorgesteld om een analoge regeling toe te passen als deze voorzien in het subsidiereglement jeugdlokalen.
PB2-ACT4: Het Rode Kruis wordt ondersteund bij de uitbouw van nieuwe infrastructuur, zoals dit bij jeugdverenigingen gebeurt. Ze verlaten de lokalen in het oud gemeentehuis.
Deze uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op rekening PB2-ACT4/0985-00/664010 van het investeringsbudget.
Artikel 1
Er wordt een eenmalige nominatieve subsidie verleend aan het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, Papestraat 86-88 Wevelgem, volgens de bepalingen van deze beslissing. Deze eenmalige subsidie wordt gefaseerd uitbetaald conform artikel 6. De nominatieve subsidie wordt verleend voor uitgaven die worden gedaan voor de verbouwing van de bestaande gebouwen gelegen Papestraat 86-88 (hierna de infrastructuur), meer bepaald:
Artikel 2
De subsidiëring geschiedt slechts op voorwaarde dat:
a) Er dient een brandverzekering afgesloten voor de infrastructuur waarvoor de subsidie verleend wordt.
b) De bouwtechnische aanpassingen in functie van de brandveiligheid gebeuren op advies van de brandweer.
c) Voor bedoelde infrastructuur is er een technopreventief advies.
d) De verbouwing van de infrastructuur gebeurt conform de stedenbouwkundige regelgeving.
Artikel 3
§1. De subsidie wordt bepaald op 85% van de subsidieerbare uitgaven met een maximum van 150 000 euro.
§2. De subsidie wordt verleend als tussenkomst in de uitgaven voor opdrachten en/of leveringen die door derden worden verstrekt en gefactureerd aan of ten behoeve van het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, in het kader of naar aanleiding van de uitvoering van de verkregen omgevingsvergunning van 1 juli 2020 (nr. OMV_2020009170).
Artikel 4
De subsidiëring geschiedt op uitsluitende voorwaarde dat de infrastructuur gedurende tenminste 10 jaar, te rekenen van de datum van de zitting van het college van burgemeester en schepenen waarin de subsidie werd goedgekeurd, voor de lokale werking van het Rode Kruis Wevelgem en/of Jeugd Rode Kruis Wevelgem worden aangewend. De volledige of gedeeltelijke terugbetaling van de subsidie kan teruggevorderd worden van het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, of van de eigenaar van het onroerend goed, indien de bestemming van het gebouw waarvoor subsidie werd verleend, gewijzigd wordt binnen voormelde periode van 10 jaar en dit à rato van zoveel tienden als er nog jaren moeten verlopen vooraleer de periode van 10 jaar verstreken is, waarbij elk nog lopend jaar voor een volledig jaar wordt in aanmerking genomen.
Artikel 5
Om van de subsidie te kunnen genieten moet het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, volgende stavingsstukken indienen:
Het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, dient steeds de personen, daartoe door het college van burgemeester en schepenen aangesteld, toegang te verlenen tot de werven alsook tot de infrastructuur waarvoor een subsidie werd verleend teneinde na te gaan of aan de voorwaarden van onderhavige beslissing is voldaan.
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de omvang van de subsidieerbare uitgaven, het bedrag van de toegekende subsidie en de eventuele voorwaarden die moeten vervuld worden met het oog op de uitbetaling van de subsidie.
Artikel 6
De subsidie wordt uitbetaald aan het Rode Kruis, afdeling Wevelgem, conform de modaliteiten vermeld in artikel 5 naarmate de gesubsidieerde werken vorderen à rato van 85% van de waarde van de voor subsidie aanvaarde werken.
Keurt de aanvullende lijst met herstelsubsidies, zoals bedoeld in artikel 17, §2 van het reglement houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, milderen (beslissing van de gemeenteraad van 3 juli 2020) goed.
Naar aanleiding van de coronapandemie maakte de Vlaamse regering middelen vrij om de sectoren cultuur, jeugd en sport bij te staan. In dit Vlaams noodfonds werd 449 469,82 euro toegekend aan de gemeente Wevelgem. De besteding is door het lokale bestuur vrij te kiezen, in tijd te spreiden en zal enkel worden gemonitord door de Vlaamse overheid op basis van de reguliere digitale rapportering over de BBC-jaarrekeningen over 2020 en 2021.
In de gemeenteraad van 3 juli 2020 werd het reglement goedgekeurd houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, milderen. In artikel 17, §2 werd gesteld dat elke vereniging die valt onder het toepassingsgebied van het subsidiereglement socio-cultureel volwassenenwerk, lokale volwassenenorganisaties voor amateurkunsten, lokaal jeugdwerk of sportverenigingen, een dossier kunnen indienen voor een bijkomende nominatieve subsidie, in functie van specifieke financiële noden die het gevolg zijn van de coronacrisis. Ook de verenigingen die in 2020 een nominatieve subsidie ontvangen van minder dan 3 000 euro, kunnen dit doen, net als de verenigingen die een convenant hebben of zouden hebben afgesloten in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 14 februari 2020 houdende de moederconvenant voor het afsluiten van convenanten voor evenementen en de werking van erfgoedverenigingen.
De centrale stuurgroep corona, met vertegenwoordiging van alle fracties, heeft de beoordelingscriteria en de berekende subsidies besproken in zijn bijeenkomsten van 8 juli, 7 september, 26 oktober en 16 november 2020.
Aan de gemeenteraad van 11 december 2020 werden de nominatieve herstelsubsidies voorgelegd. Door een materiële vergissing werden aan de gemeenteraad verkeerdelijk de herstelsubsidies voor negen verenigingen niet voorgelegd. Het betreft volgende verenigingen:
Deze verenigingen waren wel degelijk opgenomen in de lijst die aan de centrale stuurgroep corona werd voorgelegd. Teneinde bedoelde herstelsubsidies aan deze negen verenigingen te kunnen uitbetalen, is een aanvullende beslissing nodig.
Het aanvullende bedrag aan toegekende herstelsubsidies bedraagt 18 188,13 euro. Dit brengt het totale bedrag aan toegekende herstelsubsidies zoals beslist door de gemeenteraad op 11 december 2020 en op heden op 141 040,22 euro.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0719-00/649606 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Keurt de aanvullende lijst met nominatieve subsidies in toepassing van artikel 17, §2 van het reglement houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, milderen (beslissing van de gemeenteraad van 3 juli 2020) goed als volgt:
Gezinsbond Gullegem | 318,00 euro |
Gezinsbond Wevelgem | 757,15 euro |
Curieus Wevelgem | 1 522,80 euro |
Davidsfonds Moorsele | 192,50 euro |
Rode Kruis Wevelgem | 12 640,68 euro |
KWB Moorsele | 730,00 euro |
Landelijke Gilde Moorsele | 1 625,00 euro |
Ferm Wevelgem | 282,00 euro |
Ferm Gullegem | 120,00 euro |
De wijziging van het reglement voor het toekennen van een subsidie ter compensatie van de preventiemaatregelen naar aanleiding van het coronavirus wordt goedgekeurd.
De coronapandemie en de maatregelen die getroffen werden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hebben een serieuze impact op het maatschappelijk leven.
De diverse overheden β Europees, federaal, Vlaams, provinciaal β namen en nemen maatregelen om deze impact te milderen en om wie meest getroffen wordt door deze crisis te ondersteunen.
Ook de lokale overheid moet als burgernabij bestuur zijn rol opnemen. Zo werd een reglement opgemaakt voor het toekennen van een subsidie ter compensatie van de preventiemaatregelen die handelszaken en ondernemingen hebben moeten nemen ter bescherming van hun klanten en medewerkers.
Het ontwerp van reglement werd besproken op de centrale stuurgroep, waar alle fracties aan deelnemen, op 18 juni 2020, en werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 juli 2020.
Bedoelde subsidie kon aangevraagd worden tot en met 30 november 2020. Er werden in totaal 259 aanvragen ingediend. Nog niet alle aanvragen werden verwerkt, maar het totaalbedrag van de subsidies wordt geraamd op zo'n 35 000 euro.
De coronapandemie woedt nog steeds hevig en op 19 oktober 2020 gingen verstrengde coronamaatregelen in voege (ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken), deze maatregelen werden ondertussen herhaaldelijk gewijzigd (ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen). Deze gewijzigde coronamaatregelen hadden en hebben ook een belangrijke impact voor ondernemers. Het lijkt dan ook aangewezen om voornoemde uiterste aanvraagdatum te verplaatsen zodat er meer ondernemers in aanmerking komen voor deze subsidie. Daarnaast is een correctie van de facturatieperiode ook aangewezen. Facturen kunnen momenteel enkel aanvaard worden indien deze betrekking hebben op de periode van 13 maart 2020 tot en met 31 oktober 2020.
Dit voorstel werd besproken tijdens de werkgroep rond ondersteuning van de Lokale Economie op 3 december 2020.
Ondernemers die reeds een subsidie ontvangen hebben, die lager is dan het maximale subsidiebedrag, kunnen een aanvullende aanvraag indienen. Het maximale subsidiebedrag van 200 euro kan echter nooit overschreden worden. Indien de eerste aanvraag nog niet werd afgesloten, moet er geen nieuwe aanvraag ingediend worden.
De belangrijkste voorwaarde van het bestaande reglement is dat men in aanmerking moest komen voor een βcorona-hinderpremieβ, βcorona-compensatiepremieβ of βcorona-ondersteuningspremieβ, die werd uitbetaald door het agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Starters die tijdens de eerste lockdown nog niet actief waren, hebben misschien geen βcorona-hinderpremieβ, βcorona-compensatiepremieβ of βcorona-ondersteuningspremieβ ontvangen van VLAIO, terwijl ze misschien wel aan de toekenningsvoorwaarden zouden voldaan hebben, mochten ze op dat moment reeds actief geweest zijn. Ondertussen werden ook andere Vlaamse beschermingsmechanismen voor de Vlaamse ondernemer uitgewerkt. Er wordt daarom voorgesteld om de doelgroep te verruimen tot ondernemers die steun onder het βVlaams beschermingsmechanismeβ , βNieuw Vlaams beschermingsmechanismeβ of βVlaams beschermingsmechanisme 3β werden toegekend.
Het reglement voor het toekennen van een subsidie ter compensatie van de preventiemaatregelen naar aanleiding van het coronavirus, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 juli 2020, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 3 van het reglement voor het toekennen van een subsidie ter compensatie van de preventiemaatregelen naar aanleiding van het coronavirus wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 3: Doelgroep
§1. Elke onderneming, natuurlijk persoon of rechtspersoon, die voldoet aan de volgende voorwaarden:
§2. Er wordt slechts één subsidie toegekend per ondernemingsnummer, ongeacht het aantal ingeschreven vestigingseenheden.
§3. Eenzelfde aanvrager kan slechts één keer de subsidie ontvangen.
§4. In afwijking van §2 en §3 kan een volgende aanvraag ingediend worden indien het maximumbedrag zoals omschreven in artikel 5 niet werd bereikt. Bij een volgende aanvraag is er geen minimumbedrag met betrekking tot de bewezen kosten van toepassing. Het maximale subsidiebedrag kan echter nooit overschreden worden.
Artikel 2
Artikel 4 van het reglement voor het toekennen van een subsidie ter compensatie van de preventiemaatregelen naar aanleiding van het coronavirus wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 4: Voorwaarden
De gemeente Wevelgem verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:
Artikel 3
Artikel 6 van het reglement voor het toekennen van een subsidie ter compensatie van de preventiemaatregelen naar aanleiding van het coronavirus wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 6: Procedure
§1. De subsidie moet aangevraagd worden via het daarvoor voorziene aanvraagformulier op de website (www.wevelgem.be). Het aanvraagformulier met bewijsstukken wordt ingediend uiterlijk op 31 maart 2021 of tot 2 maand na de datum waarop de handelszaak voor het eerst in 2021, conform de opgelegde maatregelen, weer mocht openen.
§2. Bij het aanvraagformulier worden de bewijsstukken ingediend. De facturen zijn op naam van de onderneming en vermelden naast het correcte ondernemingsnummer ook een duidelijke omschrijving van de aangekochte preventiemaatregelen. Indien deze omschrijving onvoldoende duidelijkheid biedt, dan worden bijkomende bewijsstukken bezorgd. De facturen hebben betrekking op de periode vanaf 13 maart 2020 tot en met 31 maart 2021 of tot 2 maand na de datum waarop de handelszaak voor het eerst in 2021, conform de opgelegde maatregelen, weer mocht openen.
§3. De cel Lokale Economie onderzoekt de subsidieaanvraag op volledigheid. Daarnaast wordt op basis van de aangeleverde informatie van VLAIO gecontroleerd of de aanvrager in aanmerking kwam voor een βcorona-hinderpremieβ, βcorona-compensatiepremieβ, βcorona-ondersteuningspremieβ en/of steun onder het βVlaams beschermingsmechanismeβ , βNieuw Vlaams beschermingsmechanismeβ of βVlaams beschermingsmechanisme 3β.
§4. De aanvrager verbindt zich ertoe om desgevallend schriftelijk en/of mondeling bijkomende toelichting te geven aan de cel Lokale Economie.
Artikel 4
Artikel 9 van het reglement voor het toekennen van een subsidie ter compensatie van de preventiemaatregelen naar aanleiding van het coronavirus wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 9: Slotbepalingen
§1. Door het aanvragen van een subsidie aanvaardt de aanvrager alle bepalingen uit dit reglement.
§2. Alle betwistingen aangaande onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
§3. Eventuele uitzonderingen kunnen enkel gemotiveerd worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen.
§4. Dossiers die nog niet werden afgesloten worden behandeld volgens het gewijzigde reglement. Deze wijziging van reglement treedt in werking vanaf 15 februari 2021.
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelingsproject in de Wittemolenstraat.
Er ligt een verkavelingsvoorstel voor dat paalt aan de verkaveling van Matexi in de Wittemolenstraat.
Er wordt een verkaveling met 3 loten voor open bebouwing voorgelegd. De ontwikkeling heeft dezelfde korrel als de ontwikkeling van de aangrenzende verkaveling.
Er is tijdens het openbaar onderzoek één bezwaarschrift ingediend, het handelt over het feit dat er een mogelijke ontwikkeling is van woningen met 2 bouwlagen en een teruggetrokken verdieping. Het bezwaarschrift heeft geen betrekking op het wegenistracé.
Er kan worden vastgesteld dat de voorziene wegenis, bestaande uit een voetpadstrook, parkeerstrook en greppel aansluit bij de ontworpen wegenis van de naastliggende en al gerealiseerde verkaveling. De parkeerstrook wordt uitgevoerd in rode, waterdoorlatende betonstraatstenen in halfverband (22x11x10). Het voetpad wordt uitgevoerd in grijze betonstraatstenen in halfverband (22x11x10). Ter hoogte van de scheiding tussen lot nummer 2 en lot nummer 3 voorziet het plan ook in de aanleg van een boomspiegel in de parkeerstrook
Bovenstaande zorgt ervoor dat het advies van de omgevingsambtenaar voor dit verkavelingsontwerp gunstig is, zowel wat betreft de rooilijn als wat betreft het wegenistracé.
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelingsproject in de Wittemolenstraat.
Een perceel grond in de Spoorwegstraat van 44 ca 29 dm² wordt gedesaffecteerd en geruild, zonder opleg, met twee percelen grond in de Spoorwegstraat van respectievelijk 2 a 14 ca 95 dm² en 14 ca 2 dm².
In de Spoorwegstraat realiseerde een ontwikkelaar een woningproject. Na voltooiing moeten de nodige gronden geruild worden om een juiste afbakening met het openbaar domein te bekomen. De voetpaden en een aantal parkeerplaatsen gaan naar de gemeente. Een aantal private parkeerplaatsen komen volledig op privaat domein te liggen. In de feiten gaat het om een ruil waar de gemeente meer grond verwerft dan ze aan de ontwikkelaar toekent. Landmeter Patrick Carpentier maakte het metingsplan voor deze ruil.
Het notariskantoor Liesbet Degroote/Bruno Raes uit Kortrijk maakte de akte voor kosteloze ruil van deze gronden. Deze akte laat nog de keuze wie de kosten voor de opmaak van de akte draagt. Het is de ontwikkelaar, in de akte de ruiler van tweede zijde genoemd, die deze kosten draagt. De gemeenteraad kan deze ruil nu goedkeuren.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een perceel grond in de Spoorwegstraat te desaffecteren. Dit perceel maakt dan geen deel meer uit van het openbaar domein. Het gaat om een perceel met het gereserveerd perceelsidentificatienummer B 1196 B P0000, met een oppervlakte van 44 ca 29 dm², weergegeven als zone B op het opmetingsplan van landmeter Patrick Carpentier.
Artikel 2
De gemeente Wevelgem ruilt het perceel grond zoals bedoeld in artikel 1, zonder opleg, met:
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte tot ruil goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 4
Affecteert de verkregen percelen. Deze percelen worden opgenomen in het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 5
Alle verdere kosten die verband houden met de opmaak van deze akte zijn voor de projectontwikkelaar, in de akte ruiler van tweede zijde genoemd.
Artikel 6
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gronden voor de groenzone in de verkaveling Karrestraat worden aangekocht en de gronden van de wegenis in de verkaveling Karrestraat worden kosteloos verworven.
In de Karrestraat werd recentelijk een verkaveling gerealiseerd. De aangelegde wegenis van deze verkaveling werd definitief opgeleverd. De gemeente kan nu conform het verkavelingscontract de groenzone aankopen en de wegenis kosteloos verwerven.
De waarde van de groenzone wordt geschat op 40 euro per m², zijnde een totaal van 27 040 euro voor 675 m² groenzone. Er werd tevens een opmetingsplan voor de aan te kopen groenzone en de over te nemen wegenis opgemaakt. Notaris Moens bereidde de akte voor. De gemeenteraad kan nu de aankoop en kosteloze verwerving goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT11/0680-00/220007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt de gronden voor de groenzone in de verkaveling Karrestraat aan tegen de schattingsprijs, zijnde 27 040 euro. Het gaat om drie percelen grond gekadastreerd sectie B, nummers 1392D, 1392E en 1392Z, met een gezamenlijke oppervlakte van 6 a 75 ca volgens metingsplan van landmeter Bart Degezelle.
Artikel 2
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de gronden van de wegenis in de verkaveling Karrestraat. Het gaat om zeven percelen grond gekadastreerd sectie B, nummers 1393B2, 1393Y, 1393Z, 1393X, 1393W, 1393C2 en 1393A met een totale oppervlakte van 12 a 34 ca volgens metingsplan van landmeter Koen Roelandt.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop en kosteloze verwerving goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 4
Affecteert de verworven gronden. Deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 5
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een perceel grond van 17 m² ter hoogte van de Oude Ieperstraat 2, op de hoek van de Bissegemstraat en de Oude Ieperstraat, wordt aangekocht om reden van openbaar nut, meer bepaald het realiseren van de heraanleg van de wegenis aan de Bissegemstraat en het kruispunt met de Oude Ieperstraat.
De gemeente voerde werken uit op de hoek van de Bissegemstraat met de Oude Ieperstraat. Hiervoor was een kleine inname van private grond nodig. Voorafgaand aan de werken bereikte de gemeente een akkoord met de eigenaar van de grond over deze overname, binnen de marges van het schattingsverslag. De eigenaar was ook akkoord om deze werken al te laten uitvoeren. Notariskantoor de Mûelenaere & Vijncke bereidde de akte voor. De gemeenteraad kan deze aankoop nu goedkeuren en het perceel opnemen in het openbaar domein.
De uitgave wordt benomen van het investeringskrediet, op rekening 0200-00/220007/IP-PB5-AP1 (PB5-ACT3).
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een perceel grond van 17 m² ter hoogte van de Oude Ieperstraat 2, op de hoek van de Bissegemstraat en de Oude Ieperstraat, bij het kadaster gekend als deel van het perceel sectie C, nummer 386/A/3, met gereserveerde perceelsidentificatie 386/F/4/P0000, voor een aankoopprijs van 3 893 euro.
De aankoop gebeurt om reden van openbaar nut, meer bepaald het realiseren van de heraanleg van de wegenis aan de Bissegemstraat en het kruispunt met de Oude Ieperstraat.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte tot aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert dit perceel. Het maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Punt ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Dit punt werd niet ter stemming voorgelegd.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd bezorgd door de raadsleden van de fractie Groen:
'Het jeugdwerk zit al bijna een jaar op de corona-rollercoaster. Maatregelen wijzigen vaak en gaan gepaard met gebrekkige communicatie. Er wordt enorm veel veerkracht verwacht van de leiding terwijl hun mentale weerstand sterk onder druk staat. Ze komen nog maar net uit een examenperiode en alweer staat een organisatorische reorganisatie op de planning.
Voor de kinderen -12 nóg strenger. Voor de groep +12 is er gelukkig wat ademruimte.
Voor de 12-18 jarigen moeten de activiteiten verplicht buiten doorgaan. Voor de -12-jarigen wordt gevraagd zo weinig mogelijk binnen te spelen. Door de opdeling in bubbels van 10 ontbreekt het ook aan voldoende afgescheiden binnenruimte. Op dit moment is het nog volop winter en vaak guur weer. Een deftige overdekte buitenruimte om op een aangename manier werking te geven is op dit moment geen overbodige luxe'.
Dit punt werd door de indieners niet ter stemming voorgelegd na toelichting door de heer Bas Surmont, schepen.
Punt ingediend door de raadsleden van de fractie Groen:
'We zetten harder in op overtreders aanpakken en brengen hotspots in kaart. We zetten meer in op sensibiliseringscampagnes, zowel tegen het zwerfafval als om het project Mooimakers bekend te maken. We zetten sterker in op de Mooimakers, we zorgen voor coaching en betrekken hen bij het beleid over de aanpak van de problematiek. We betrekken scholen en verenigingen in de problematiek'.
Amendement ingediend door de fractie CD&V:
'Zwerfvuil en sluikstorten moeten bestreden worden. De gemeente zet hier al sterk op in en dit conform het beleidsplan. We bevestigen daarbij nog eens de principes vanuit het beleidsplan hieromtrent:
Een aantrekkelijk openbaar domein vertaalt zich in een nette omgeving. Dit betekent dat er meer ingezet wordt op het punctueel beheer van vuilnisbakken en het bestrijden van zwerfvuil op knelpunten. De verdere uitbouw van een efficiënt zwerfvuil- en sluikstortbeleid wordt ondersteund met een coachingtraject binnen het Vlaams initiatief Mooimakers. Vanuit dit traject zullen de passende conclusies getrokken worden, waarbij ruimte voorzien wordt voor bijkomende personeelsinzet, naast de inzet vanuit de sociale economie.
Inzake handhaving treden ook een aantal personeelsleden van Mirom op als vaststellend ambtenaar'.
Het geamendeerde voorstel wordt ter stemming gelegd en goedgekeurd.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd ingediend door de raadsleden van de fractie Groen:
'Vanuit een aantal Mooimakers kregen we het signaal dat ze echt wel veel zwerfvuil rapen en dat ze de hoeveelheid ook gestaag verder zien stijgen. Op sociale media was de voorbije weken een gelijkaardige toon te horen. De cijfers van OVAM bevestigen dat ook (14% stijging in 2019 t.o.v. 2017). Een deel van de oplossing is het invoeren van statiegeld op o.a. blikjes. Onze gemeente sloot zich op onze vraag in februari 2018 aan bij de statiegeldalliantie en pakte onlangs in de media ook mee uit met de campagne
βYes we Can!β. Onlangs werd door onze partij in het parlement gevraagd naar een snellere invoering hiervan. Het is echter duidelijk dat de Vlaamse regering β jammer genoeg β zal wachten tot 2023 om het idee nog maar te overwegen.
Maar meer dan de helft van het zwerfafval heeft daarmee nog geen oplossing. Op een foto die in het laatste gemeentekrantje stond is duidelijk te zien dat er ook zeer veel restafval geraapt wordt.
Mooimakers geven aan dat ze geen coaching krijgen vanuit de gemeente en inhoudelijk ook niet betrokken worden bij het zwerfvuilprobleem. Het zijn nochtans vrijwilligers die we hard moeten koesteren en eerstelijnswerkers die het probleem gedetailleerder kunnen in kaart brengen of mee oplossingen kunnen aanreiken. Ze geven ook aan dat het project Mooimakers te weinig goed gekend is bij de brede bevolking en dat er meer op scholen en verenigingen kan ingezet worden. Kinderen en jongeren zijn meer dan ooit verontwaardigd over het afval dat ze zien liggen'.
Voorstel van beslissing van de raadsleden van de fractie Groen.
We zetten harder in op overtreders aanpakken en brengen hotspots in kaart. We zetten meer in op sensibiliseringscampagnes, zowel tegen het zwerfafval als om het project Mooimakers bekend te maken. We zetten sterker in op de Mooimakers, we zorgen voor coaching en betrekken hen bij het beleid over de aanpak van de problematiek.
We betrekken scholen en verenigingen in de problematiek.
Naar aanleiding van voornoemd toegelicht voorstel werd volgend amendement ingediend door de fractie CD&V:
'Zwerfvuil en sluikstorten moeten bestreden worden. De gemeente zet hier al sterk op in en dit conform het beleidsplan. We bevestigen daarbij nog eens de principes vanuit het beleidsplan hieromtrent:
Een aantrekkelijk openbaar domein vertaalt zich in een nette omgeving. Dit betekent dat er meer ingezet wordt op het punctueel beheer van vuilnisbakken en het bestrijden van zwerfvuil op knelpunten. De verdere uitbouw van een efficiënt zwerfvuil- en sluikstortbeleid wordt ondersteund met een coachingtraject binnen het Vlaams initiatief Mooimakers. Vanuit dit traject zullen de passende conclusies getrokken worden, waarbij ruimte voorzien wordt voor bijkomende personeelsinzet, naast de inzet vanuit de sociale economie.
Inzake handhaving treden ook een aantal personeelsleden van Mirom op als vaststellend ambtenaar'.
Overeenkomstig artikel 18 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt het amendement voor de hoofdvraag ter stemming gelegd.
De toevoeging van het amendement wordt goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Vervolgens wordt het geamendeerde voorstel ter stemming gelegd.
Zwerfvuil en sluikstorten moeten bestreden worden. De gemeente zet hier al sterk op in en dit conform het beleidsplan. We bevestigen daarbij nog eens de principes vanuit het beleidsplan hieromtrent:
Een aantrekkelijk openbaar domein vertaalt zich in een nette omgeving. Dit betekent dat er meer ingezet wordt op het punctueel beheer van vuilnisbakken en het bestrijden van zwerfvuil op knelpunten. De verdere uitbouw van een efficiënt zwerfvuil- en sluikstortbeleid wordt ondersteund met een coachingtraject binnen het Vlaams initiatief Mooimakers. Vanuit dit traject zullen de passende conclusies getrokken worden, waarbij ruimte voorzien wordt voor bijkomende personeelsinzet, naast de inzet vanuit de sociale economie.
Inzake handhaving treden ook een aantal personeelsleden van Mirom op als vaststellend ambtenaar.
We zetten harder in op overtreders aanpakken en brengen hotspots in kaart. We zetten meer in op sensibiliseringscampagnes, zowel tegen het zwerfafval als om het project Mooimakers bekend te maken. We zetten sterker in op de Mooimakers, we zorgen voor coaching en betrekken hen bij het beleid over de aanpak van de problematiek.
We betrekken scholen en verenigingen in de problematiek.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Heidi Craeynest, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Heidi Craeynest, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Heidi Craeynest, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fracties N-VA, Groen en sp.a.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fracties N-VA, Groen en sp.a.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fracties N-VA, Groen en sp.a.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter