Het contractvoorstel van IGEMO voor de aankoop van twee elektrische bestelwagens voor de dienst Openbaar Groen en Netheid, waarbij de kostprijs geraamd wordt op 126 973 euro (excl. btw), hetzij 153 637,33 euro (incl. btw), wordt goedgekeurd.
Er dienen twee oude bestelwagens in de dienst Openbaar Groen en Netheid (OGN) vervangen te worden. Een vervanging door elektrische bestelwagens past in het kader van de vergroening van het gemeentelijk wagenpark.
In het kader van de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, een initiatief van de Vlaamse Streekintercommunales dat getrokken wordt door IGEMO (Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en Omgeving), werd door de heer Geert Delaere, diensthoofd OGN, een voorstel opgevraagd aan Gestroomd.be (het aankoopplatform van de aankoopcentrale). Gestroomd.be stelt een contract met nr. 20220804 voor, voor het leveren van twee elektrische bestelwagens van het merk Goupil-G6, overeenkomstig de technische vereisten zoals gewenst door de dienst OGN.
De kostprijs voor de aankoop van deze 2 elektrische bestelwagens bedraagt 126 973 euro (excl. btw), hetzij 153 637,33 euro (incl. btw) voor beide voertuigen.
Daarbij komt een kostprijs voor de 'commissie uitvoerende administratie' van de aankoopcentrale van 2 000 euro (excl. btw), hetzij 2 420 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 128 973 euro (excl. btw), hetzij 156 057,33 euro (incl. btw) en wordt aangerekend op rekening PB3-ACT8/0680-00/240400/I-PB3-AP3 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het contractvoorstel met nr. 20220804, in bijlage, voor de aankoop van twee elektrische bestelwagens, waarbij IGEMO optreedt als aankoopcentrale en waarbij de kostprijs geraamd wordt op 126 973 euro (excl. btw), hetzij 153 637,33 euro (incl. btw) voor beide voertuigen, te verhogen met een commissie voor de uitvoerende administratie geraamd op 2 000 euro (excl. btw), hetzij 2 420 euro (incl. btw), wordt goedgekeurd.
Raming: 45 000 euro (excl. btw), hetzij 54 450 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'uitbaggeren vijvers 2022' werd een bestek met nr. 2733/04322 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 45 000 euro (excl. btw), hetzij 54 450 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld deze opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0680-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2733/04322 en de raming voor de opdracht 'uitbaggeren vijvers 2022', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 45 000 euro (excl. btw), hetzij 54 450 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 38 845 euro (excl. btw), hetzij 47 002,45 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2022' werd een bestek met nr. 2736/04622 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 38 845 euro (excl. btw), hetzij 47 002,45 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0990-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2736/04622 en de raming voor de opdracht 'ontruimen zerken en kelders begraafplaatsen 2022', opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 38 845 euro (excl. btw), hetzij 47 002,45 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 123 966,94 euro (excl. btw), hetzij 150 000 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'aanstellen ontwerper, veiligheidscoördinator en afkoppelingsdeskundige Sportstraat' werd een bestek met nr. 2726/03622 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 123 966,94 euro (excl. btw), hetzij 150 000 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2726/03622 voor de opdracht 'aanstellen ontwerper, veiligheidscoördinator en afkoppelingsdeskundige Sportstraat', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 123 966,94 euro (excl. btw), hetzij 150 000 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 480 000 euro (excl. btw), hetzij 580 800 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
In het kader van de opdracht 'aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator, sanering Zuidhoek-De Barakken' werd een bestek met nr. 2735/04522 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 480 000 euro (excl. btw), hetzij 580 800 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2735/04522 voor de opdracht 'aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator, sanering Zuidhoek-De Barakken', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 480 000 euro (excl. btw), hetzij 580 800 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Ledegem betreffende de gezamenlijke uitvoering van het project 'sanering Zuidhoek-De Barakken' wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad keurde in zitting van 11 december 2020 de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd een raming opgenomen voor het saneren van de groene clusters in de Overheulestraat in 2025.
Samen met het saneren van de groene clusters in de Overheulestraat wenst de VMM (Vlaamse Milieumaatschappij) ook de groene clusters in Ledegem te saneren. Er is bovendien een overnamepunt (Aquafin) ter hoogte van het kruispunt Roeselarestraat-Sint-Eloois-Winkelstraat (Ledegem).
Volgens het GUP (gebiedsdekkend uitvoeringsplan) heeft dit een prioriteit 6. Dit project dient vooral om de woonkorrel De Barakken aan te sluiten (grondgebied Wevelgem). Hiervoor zal circa 1 600 m riolering aangelegd moeten worden om in de Overheulestraat 113 IE (inwonersequivalenten) en in de Maalstraat 104 IE aan te sluiten.
De gemeente Wevelgem diende in januari 2021 een subsidieaanvraag in bij de VMM samen met Ledegem.
Ondertussen keurde Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir op 4 februari 2022 het nieuw optimalisatieprogramma 2022-2026 goed. Op grondgebied Wevelgem staat het project sanering Zuidhoek-Barakken op dit programma (zie ook bijlage). De gemeente moet dus bijgevolg binnen het jaar een voorontwerp indienen (zie processchema in bijlage). De lastvoorwaarden voor de ontwerpopdracht werden in huidige zitting goedgekeurd.
Het is aangewezen om de respectieve rechten en verplichtingen bij de uitvoering van voornoemde werken vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Ledegem, in bijlage, betreffende de gezamenlijke uitvoering van het project 'sanering Zuidhoek-De Barakken'.
Raming: 44 026,10 euro (excl. btw), hetzij 53 271,58 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'definitief maken van de testopstelling van de Processieweg' werd een bestek met nr. 2738/04822 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 44 026,10 euro (excl. btw), hetzij 53 271,58 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0200-00/224007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2738/04822 en de raming voor de opdracht 'definitief maken van de testopstelling van de Processieweg', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 44 026,10 euro (excl. btw), hetzij 53 271,58 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Er wordt voor het drukken en verdelen van de infokrant een beroep gedaan op de raamovereenkomst van de Vlaamse gemeenschap 'voor het aanleveren van drukwerk met bijhorend online bestelportaal, voorzien van koppelingen'.
Eind 2022 loopt de opdracht 'drukken, leveren en verdelen van de gemeentelijke infokrant' af.
Vanuit de Vlaamse gemeenschap (opvolging door het agentschap Facilitair Bedrijf) werd een opdracht gelanceerd 'voor het aanleveren van drukwerk met bijhorend online bestelportaal, voorzien van koppelingen' waarbij de Vlaamse gemeenschap optreedt als aankoopcentrale. De opdracht werd gegund aan Artoos nv. Via het bestelportaal print.vlaanderen van Artoos nv kan op een vlotte manier een beroep gedaan worden op deze raamovereenkomst. Er wordt voorgesteld door de cel Communicatie om voor het drukken en verdelen van de infokrant een beroep te doen op deze raamovereenkomst, dewelke nog loopt tot begin maart 2025.
De modaliteiten voor de infokrant blijven conform de lopende opdracht, zowel qua opmaak als inhoud, materiaalgebruik, timing en bedeling:
Gelet op de looptijd van de raamovereenkomst, zou een beroep kunnen gedaan worden op deze raamovereenkomst voor 25 edities (eerste editie: januari 2023 en laatste editie: maart 2025).
De kostprijs voor het drukken en verdelen van de infokrant wordt geraamd op:
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB1/ACT3/0119-01/613000 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Beslist een beroep te doen op de raamovereenkomst 'voor het aanleveren van drukwerk met bijhorend online bestelportaal, voorzien van koppelingen' waarbij de Vlaamse gemeenschap optreedt als aankoopcentrale en de opdracht werd gegund aan Artoos nv en dit voor het drukken en verdelen van de infokrant.
Er wordt kennis genomen van het antwoord van de provinciegouverneur van 18 augustus 2022 n.a.v. een klacht.
De provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, kennis genomen van een klacht van 20 juni 2022 omtrent het gebruik van de Moraviëstraat als omleidingsweg. De provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze klacht, dat er geen redenen zijn voor zijn ambt om op te treden in dit dossier.
Neemt kennis van het antwoord van de heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen van 18 augustus 2022 betreffende de klacht tegen de gemeente Wevelgem omtrent het gebruik van de Moraviëstraat als omleidingsweg.
De opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2022 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2022) wordt voorgelegd.
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen moet bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
Voornoemde vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
Er zijn geen wijzigingen van de assumpties.
De opvolgingsrapportering werd besproken in het managementteam van 23 augustus 2022.
Neemt kennis van de opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2022 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2022).
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De gemeenteraad keurde het (gewijzigd) meerjarenplan 2020-2025 (2021) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel goed op 10 september 2021. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2022) goed op 2 augustus 2022. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 4 augustus 2022. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 12 augustus 2022.
Naar aanleiding van de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 ging de kerkfabriek in 2019 in overleg met de gemeente omtrent het restauratiedossier voor het dak. Gelet op de onzekere timing van het dossier, werd beslist de kredieten aangaande dit dossier pas op te nemen in het meerjarenplan en het budget van zodra het werd opgestart. Ondertussen stelde de kerkfabriek, na overleg met de gemeente, een ontwerper aan voor desbetreffende dakwerken. Ook het restauratiedossier wordt opgestart. Via deze wijziging van het meerjarenplan worden de kredieten voor de boekjaren 2022 en 2023 voorzien.
Daarnaast worden ook de exploitatiekredieten geactualiseerd. Gelet op de hoge energieprijzen wordt een verhoging van de energie-uitgaven doorgevoerd. De kerkfabriek heeft deze verhoging in de mate van het mogelijke gecompenseerd op andere uitgavenposten.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel besliste in zitting van 2 augustus 2022 tot wijziging van het budget 2022. Op 12 augustus 2022 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 15 augustus 2022.
De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt, na wijziging, 107 442,07 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 57 536,29 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
Voor wijziging | Na wijziging | |
Exploitatie ontvangsten | 6 916,25 euro | 6 916,25 euro |
Exploitatie uitgaven | -114 514,66 euro | -130 614,66 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -107 598,41 euro | -123 698,41 euro |
Overschot exploitatie 2020 | 16 256,34 euro | 16 256,34 euro |
Exploitatie voor toelage | -91 342,07 euro | -107 442,07 euro |
Exploitatietoelage | 91 342,07 euro | 107 442,07 euro |
Investeringsontvangsten | 0,00 euro | 57 536,29 euro |
Investeringsuitgaven | -0,00 euro | -57 536,29 euro |
Investeringstoelage | 0,00 euro | 57 536,29 euro |
Artikel 1
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel die past in het goedgekeurde (gewijzigd) meerjarenplan. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt, na wijziging, 107 442,07 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 57 536,29 euro.
Een stukje grond op het einde van de Vlamingstraat (hoek met Trakelweg) wordt aangekocht in het kader van de revitaliseringswerken op het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid.
De aankoop van een stukje grond op het einde van de Vlamingstraat en de hoek met de Trakelweg, meer bepaald deel van het perceel kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C, nr. 876K, met een oppervlakte van 46 m², is nodig voor het uitvoeren van de wegeniswerken naar aanleiding van de revitalisering van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid. Er wordt een groter deel aangekocht dan nodig voor de loutere wegeniswerken daar de verkoper wenst dat de gemeente zal instaan voor de aanplanting van een nieuwe haag op de (nieuwe) perceelsgrens en bij de heraanplant wordt rekening gehouden met de bestaande boom.
Er werd een schattingsverslag en opmetingsplan opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 28 juni 2021.
Een overeenkomst werd bereikt voor een bedrag van 6 118 euro (133 euro/m²). Dit ligt binnen de marges van het schattingsverslag.
Notariskantoor Ann Strobbe uit Wevelgem bereidde de akte voor. De gemeenteraad kan nu de aankoop goedkeuren.
Het voorkooprecht voor Leiedal en Vlaamse Waterweg zal nog aangeboden worden door de notaris, dit kan pas na de goedkeuring door de gemeenteraad.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0200-00/220007/IP-PB2-AP12 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt de grond voor het uitvoeren van de nodige wegeniswerken in de Vlamingstraat aan tegen 6 118 euro. Het gaat om een deel van een perceel grond gekadastreerd 1ste afdeling, sectie C, nummer 876K, met een oppervlakte van 46 m² volgens het opmetingsplan van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 28 juni 2021.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Twee loten in de Roeselarestraat ter hoogte van huisnummers 411-419 worden verkocht aan de aangelanden na het wijzigen van de rooilijn.
De nieuwe rooilijn 'Roeselarestraat 411-419', zoals definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 12 november 2021, zorgt ervoor dat een deel van de vroegere wegenis niet meer tot de openbare wegenis behoort. Landmeetkantoor Koen Roelandt bv heeft op 18 mei 2021 een opmetingsplan opgemaakt voor het deel dat niet meer tot de openbare wegenis behoort, namelijk lot 1 (508 m²) en lot 2 (55 m²). Deze grondstroken (lot 1 en lot 2) kunnen, nadat ze gedesaffecteerd worden uit het openbaar domein, verkocht worden aan de aangelanden.
Er werd een overeenkomst bereikt met de aangelande eigenaars om de grond aan te kopen mits goedkeuring van de gemeenteraad tegen de waarde bepaald in het schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 19 mei 2021.
Voor beide loten werd in de ontwerpakte een erfdienstbaarheid opgenomen waarbij de ondergrondse leidingen/rioleringen te allen tijde in volle eigendom van de gemeente Wevelgem of haar opvolger blijven. Hierin wordt ook voorzien dat de nodige herstellings- en onderhoudswerken of aanleg van de leiding kunnen worden uitgevoerd.
Notaris Ann Strobbe uit Wevelgem heeft de ontwerpakte opgemaakt.
De ontvangst wordt geboekt op rekening 0200-00/220600/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Desaffecteert de loten 1 en 2 volgens het opmetingsplan opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 18 mei 2021. Deze maken voortaan geen deel meer uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 2
De gemeente Wevelgem verkoopt de bovenstaande gedesaffecteerde loten: lot 1 met een oppervlakte van 508 m² voor de prijs van 15 469 euro en lot 2 met een oppervlakte van 55 m² voor de prijs van 1 719 euro.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor verkoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het besluit houdende de goedkeuring van een eenzijdige vergunning voor het ondergronds aanleggen van waterleidingen in het provinciedomein Bergelen te Gullegem/Wevelgem wordt goedgekeurd.
De provincie West-Vlaanderen zou graag een aantal percelen ruilen met de familie Persyn-Verhelst (mevrouw Hilde Verhelst, de heer Mathias Persyn, de heer Michiel Persyn, mevrouw Melanie Persyn) om zo het provinciaal domein Bergelen te kunnen uitbreiden. Het gaat over de percelen kadastraal gekend enerzijds als Wevelgem, 4de afdeling, sectie B, nrs. 1165C, 1168K en 1167 in eigendom van de familie Persyn-Verhelst en anderzijds Wevelgem, 3de afdeling, sectie D, nr. 290B in eigendom van de provincie West-Vlaanderen. De familie Persyn-Verhelst is bereid tot een ruil als landbouwer Michiel Persyn water kan blijven halen uit de Heulebeek om zijn land te besproeien en dus een toelating krijgt om een leiding aan te leggen van de Heulebeek tot aan het perceel kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie D, nr. 290B (nu nog in eigendom van de provincie West-Vlaanderen).
Om de ondergrondse buis te kunnen aanleggen tot aan dit perceel (kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie D, nr. 290B) is er een vergunning nodig om dit te mogen realiseren over enkele aangelande percelen, onder meer in eigendom van de gemeente, in eigendom van de heer Pillen en in eigendom van de provincie West-Vlaanderen (waaronder enkele na ruil met de familie Persyn-Verhelst).
Voor de gemeente gaat het over een vergunning voor de percelen kadastraal gekend als Wevelgem, 3de afdeling, sectie D, nr. 258D, nr. 277B en Wevelgem, 4de afdeling, sectie B, nr. 1171D.
De vergunning wordt verleend onder de opschortende voorwaarde van de beoogde ruiloperatie tussen de familie Persyn-Verhelst en de provincie en onder de opschortende voorwaarde van akkoord van de heer Pillen voor de aanleg en het gebruik van waterleidingen over zijn aangelande percelen.
Beslist om de vergunning 'besluit houdende de goedkeuring van de eenzijdige vergunning op vraag van de heer Michiel Perseyn, Secretaris Vanmarckelaan 64, 8560 Wevelgem, voor het ondergronds aanleggen van waterleidingen in het provinciedomein Bergelen te Gullegem/Wevelgem' te verlenen.
In het kader van de aanleg van het BEO-veld Campus Wevelgem wordt door de gemeente een recht van opstal verleend aan Intercommunale Leiedal.
Binnen het project LECSEA (Local Energy Communities’ (LEC's) in het gebied van ‘Interreg 2 Seas’), gestart op 1 februari 2020, met als doel in te zetten op de nieuwe opportuniteiten rond energiegemeenschappen, ondersteunt Intercommunale Leiedal (Leiedal) de ontwikkeling van verschillende warmteprojecten en energiegemeenschappen in de regio. Leiedal beschikt over een investeringsbudget van 600 000 euro voor de realisatie van pilootprojecten waarvan 50% werd toegekend aan het collectief BEO-veld en warmtenet op de Campus Wevelgem.
Het project LECSEA maakt 60% subsidie mogelijk op investeringsprojecten binnen een aantal randvoorwaarden:
- oplevering van de werken binnen de looptijd van LECSEA;
- investering uit te voeren door Leiedal, die minstens 5 jaar eigenaar blijft;
- de investering ondersteunt de ontwikkeling van een energiegemeenschap.
Vanuit deze opportuniteit wordt, gelet op het lopende onthardingsproject in de Deken Jonckheerestraat, dit BEO-veld aangelegd samen met verschillende actoren rond de Campussite.
Binnen deze context werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de betrokken actoren, nl. OCMW Wevelgem, Katholiek Basisonderwijs Guldenberg vzw, WZC Sint-Camillus vzw en Leiedal (beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2022). In aansluiting hierop en in functie van de effectieve aanleg van het BEO-veld moeten de gemeente en het OCMW, als grondeigenaars van de percelen waarop het BEO-veld zal worden ingeplant, een recht van opstal verlenen aan Leiedal.
Notaris Ann Strobbe bereidde de akte vestiging van een recht van opstal voor die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het dossier rond het BEO-veld werd besproken op de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 8 november 2021 en 28 maart 2022.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt voorliggende akte vestiging van een recht van opstal goed, met aangehecht het grondplan opgemaakt door landmeter-expert Barbara Callens op 7 juli 2022. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 2
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het gemeentelijk rooilijnplan voor de heraanleg van de Hondschotestraat wordt definitief vastgesteld en het onteigeningsbesluit, met als bijlagen het onteigeningsplan, de projectnota en het verslag van het openbaar onderzoek, wordt definitief goedgekeurd.
In de gemeente Wevelgem is er een sterke economische bedrijvigheid. Daarbij is het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele', dat reeds werd aangelegd in de jaren ’60, één van de oudste, met infrastructuur voorziene bedrijventerreinen in de provincie West-Vlaanderen.
Met (i) een ligging langsheen de E403, (ii) een oppervlakte van 160 ha en (iii) een 120-tal bedrijven uit de verwerkende industriële sector en groothandel, beschikt het bedrijventerrein niet enkel over (strategische) troeven, maar is het eveneens van groot belang voor de lokale (en bovenlokale) economie en tewerkstelling. Teneinde dit strategisch en economisch belang te bestendigen (en desgevallend te verstevigen) werkt de gemeente Wevelgem aan een revitalisering van (o.a.) dit bedrijventerrein.
Een revitaliseringsstudie werd opgemaakt, met daarin een globaal plan voor de herinrichting van het openbaar domein in dit gebied met een verhoging van de ruimtelijke, omgevings- en belevingskwaliteit. Er werd gezocht naar een oplossing voor problemen inzake verkeersstructuur en –veiligheid, ontsluiting, afwatering, beeldkwaliteit,... waarbij de concrete uitvoering van deze revitalisering werd opgesplitst in 3 (eerder: 2) fases:
Waar deze eerste fase al werd opgeleverd in 2018 en deze tweede fase is voorzien om opgeleverd te worden in de loop van 2022, bestaat de laatste fase van de revitalisering van het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele' uit een heraanleg van de Hondschotestraat, die een belangrijke ontsluitingsweg is voor het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele'. In het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) wordt dienaangaande het volgende gesteld:
'De regionale bedrijventerreinen van Wevelgem zijn telkens gelegen langs de E403/A17. De ontsluiting van deze bedrijventerreinen gebeurt echter niet noodzakelijk op de E403. (…) Het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele wordt in eerste instantie ontsloten via de Rijksweg N343, parallel met de E403, om aan te sluiten op de A19. Sommige vrachtwagens nemen een sluiproute vanuit de R8, dwars door Gullegem (Schuttershoflaan) om het bedrijventerrein te bereiken. De interne ontsluiting van het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele is gebaseerd op een rasterpatroon. Er zijn drie aansluitingen op de Hondschotestraat, één op de Driemasten en één aansluiting via de Muizelstraat naar de Rijksweg N343'. (eigen onderlijning)
In lijn hiermee wordt de Hondschotestraat in het GRS en het mobiliteitsplan ook aangeduid als een ‘lokale weg categorie 2’ (i.e. een zgn. lokale gebiedsontsluitingsweg). De hoofdfunctie van dergelijke wegen is het ontsluiten op lokaal of interlokaal niveau. De weg ontsluit een lokaal gebied (vb. dorpskern, wijk, industrie- of dienstenzone) naar een weg van een hogere categorie en heeft pas in tweede instantie een verbindende functie.
Thans omvat de heraanleg van de Hondschotestraat de vervanging van de bestaande riolering door een gescheiden rioleringsstelsel alsook een vernieuwing en verbreding van het wegdek respectievelijk -profiel, zodat de noodzakelijke ruimte kan gecreëerd worden voor de aanleg van een vrijliggend fietspad.
Dergelijke scheiding van regenwater (RWA) en het overige afvalwater (DWA) staat in het huidige beleid en bij actuele ontwerpen van rioleringsinfrastructuur centraal. Conform de richtlijnen van de ‘code van goede praktijk voor het ontwerp en gebruik van DWA-systemen in Vlaanderen’ werd voor de Hondschotestraat dan ook voorzien in de aanleg van een RWA- en DWA-stelsel, waarbij een volledige scheiding van afvalwater en regenwater wordt vooropgesteld.
Verder is de Hondschotestraat tevens een fietsas die een rol vervult binnen het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, zijnde een netwerk van gemeentegrensoverschrijdende fietsinfrastructuur dat woonkernen en attractiepolen verbindt. Alzo vormt de Hondschotestraat niet enkel een (belangrijke) ontsluiting van het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele', maar wordt deze eveneens veel gebruikt als functionele fietsroute (vb. woon-werkverkeer per fiets) evenals recreatieve fietsroute.
In het verleden is er langsheen de Hondschotestraat een fietspad aangelegd, aansluitend aan de rijweg met een maximum breedte van 1 m. Het aantal verkeersongevallen dat zich in de voorbije jaren heeft voorgedaan langsheen deze verbindingsweg maakt echter duidelijk dat de bestaande inrichting een gevaarlijke situatie creëert - en blijft creëren - voor de zwakke weggebruiker.
De heraanleg van de Hondschotestraat met aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel én een verbreding van het wegprofiel teneinde de vereiste ruimte te creëren voor aanleg van een vrijliggend fietspad, maakte eerder het voorwerp uit van de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan, het onteigeningsplan en de projectnota ‘Hondschotestraat’ (beslissing van de gemeenteraad van 1 april 2022) en maakt thans het voorwerp uit van deze definitieve vaststelling.
Geen van vereiste grondinnames voor de realisatie van dit herinrichtingsproject konden tot op heden minnelijk verworven worden. Voor deze werken werd met de beslissing van de gemeenteraad van 1 april 2022 het gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld én de administratieve onteigeningsprocedure opgestart. Dit overeenkomstig het decreet gemeentewegen respectievelijk het Vlaams onteigeningsdecreet.
Vervolgens werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 juni 2022 tot en met 15 juli 2022. Gedurende deze periode werden twee bezwaarschriften ontvangen, één ten aanzien van de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan ‘Hondschotestraat’ en één ten aanzien van de voorlopige vaststelling van het onteigeningsplan ‘Hondschotestraat’.
I. Betreffende het gemeentelijk rooilijnplan ‘Hondschotestraat’
De Hondschotestraat kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het decreet gemeentewegen. Artikel 8 van het decreet gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Artikel 11 van het decreet gemeentewegen bepaalt verder dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Overeenkomstig artikel 16, §2 en §3 van het decreet gemeentewegen moet dit gemeentelijk rooilijnplan volgende elementen omvatten:
- de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg;
- de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
- de naam van de eigenaars van de getroffen percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn;
- in voorkomend geval een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg;
- in voorkomend geval de nutsleidingen die door de wijziging of verplaatsing van de gemeenteweg op private eigendom zullen liggen.
Het gemeentelijk rooilijnplan ‘Hondschotestraat’ omvat al deze elementen.
Artikel 4 van het decreet gemeentewegen bepaalt verder dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
In toepassing van artikel 4 van het decreet gemeentewegen kan de wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe (i) een gescheiden rioleringsstelsel en (ii) een vrijliggend fietspad, dat gescheiden is van de rijweg, te kunnen aanleggen langsheen de Hondschotestraat.
De aanleg van (i) een gescheiden rioleringsstelsel en (ii) een vrijliggend fietspad langsheen de Hondschotestraat, strekt evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier de milieu- en waterhuishouding bevordert en een veilige ontsluiting kan creëren voor het (zwakke) wegverkeer langs een weg met een belangrijke ontsluitingsfase, die bovendien is opgenomen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Dit terwijl er momenteel aan weerszijden van de weg een smal aanliggend fietspad aanwezig is waar een snelheidsregime van 70 km/uur geldt.
De Hondschotestraat is een openbare weg, waarvan het gebruik is bestemd voor allen. Hoofddoel van de ontworpen rooilijn en onteigening bestaat aldus in de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en vrijliggend fietspad, waardoor milieu- en waterhuishouding worden bevorderd én de verkeersveiligheid - langs een belangrijke ontsluitingsweg en fietsas - aanzienlijk wordt verhoogd, zijnde dus bij uitstek een wijziging die ten dienste staat van het algemeen belang.
Waarbij volledigheidshalve ook wordt verwezen naar hetgeen navolgend uiteengezet wordt betreffende het algemeen nut van de onteigening, motivering die hiervoor integraal hernomen moet geacht worden.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het decreet gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat de Hondschotestraat bezwaarlijk als trage weg kan worden beschouwd, bovendien wordt deze wegenis niet verplaatst, noch opgeheven. Integendeel, voorliggend rooilijnplan strekt ertoe een gescheiden rioleringsstelsel en vrijliggend fietspad, dat gescheiden is van de rijweg, te kunnen aanleggen langsheen de Hondschotestraat.
Gelet op voorgaande is de voorgenomen wijziging verantwoord.
Overeenkomstig artikel 4, 3° van het decreet gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Voorliggend rooilijnplan strekt ertoe een gescheiden rioleringsstelsel en een vrijliggend fietspad, dat gescheiden is van de rijweg, te kunnen aanleggen langsheen de Hondschotestraat. Zulke infrastructurele ingrepen strekken evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier de milieu- en waterhuishouding bevordert en in het bijzonder een veilige ontsluiting kan creëren voor het (zwakke) wegverkeer langs een weg met een belangrijke ontsluitingsfase, die bovendien is opgenomen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Dit terwijl er momenteel aan weerszijden van de weg een smal aanliggend fietspad aanwezig is waar een snelheidsregime van 70 km/uur geldt.
De Hondschotestraat is een openbare weg, waarvan het gebruik is bestemd voor allen. Hoofddoel van de ontworpen rooilijn en onteigening bestaat aldus in de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en een vrijliggend fietspad, waardoor milieu- en waterhuishouding worden bevorderd én de verkeersveiligheid - langs een belangrijke ontsluitingsweg en fietsas - aanzienlijk wordt verhoogd, zijnde dus bij uitstek een wijziging die ten dienste staat van het algemeen belang.
Gezien voorliggend rooilijnplan overigens louter de aanleg van (een gescheiden rioleringsstelsel en) een vrijliggend fietspad inhoudt (ten opzichte van de bestaande rooilijn), blijven alle aangelande percelen zich bevinden langs een voldoende uitgeruste gemeenteweg. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt met andere woorden niet in het gedrang door voorliggend rooilijnplan.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Dit (o.a.) nu het tracé van de rijweg door voorliggend rooilijnplan niet gewijzigd wordt.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Voorliggend rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan enerzijds de actuele noden van een modern en milieubewuste waterhuishouding en anderzijds de noodzaak aan een veilige fietsinfrastructuur.
Meermaals werd reeds benadrukt dat de Hondschotestraat een belangrijke ontsluitingsfunctie vervult, evenals is opgenomen als fietsas in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Het algemeen belang en de verkeersveiligheid vereisen voor zo’n weg een conflictvrij wegprofiel, waarbij de interactie tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd waar mogelijk vermeden moet worden.
De behoeften van de toekomstige generaties komen door voorliggende wijziging van de rooilijn niet in het gedrang, integendeel, in het licht van de stijgende vraag naar alternatieve en milieu-ontlastende, duurzame mobiliteitsalternatieven strekt voorliggende wijziging tot het aanleggen van een vrijliggend fietspad tot de gevoelige verbetering van de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker.
II. Betreffende het onteigeningsplan ‘Hondschotestraat'
Onderhavige vaststellingsprocedure volgt de bepalingen van titel 3 van het Vlaams onteigeningsdecreet juncto de bepalingen van hoofdstuk 3 van het decreet gemeentewegen.
Artikel 28, §1 van het Vlaams onteigeningsdecreet bepaalt dat het definitief onteigeningsbesluit volgende elementen moet bevatten:
1° de omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen of de te onteigenen zakelijke rechten;
2° de vermelding van de onteigenende instantie;
3° de rechtsgrond voor de onteigening;
4° de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut;
5° de omschrijving en de motivering van de onteigeningsnoodzaak.
Overeenkomstig artikel 28, §1, 1° van het Vlaams onteigeningsdecreet, moet het definitief onteigeningsbesluit een omschrijving geven van de te onteigenen onroerende goederen of de te onteigenen zakelijke rechten.
De te onteigenen gronden, waarvan de inname noodzakelijk is ter verwezenlijking van de ontworpen rooilijn, beslaan negen (9) percelen langsheen de Hondschotestraat, planologisch bestemd conform het gewestplan 'Kortrijk' en het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'afbakening regionaalstedelijk gebied Kortrijk', en zijn kadastraal gekend als volgt:
- Lot nr. 1: 3de afdeling, sectie D, nr. 5C met in te nemen oppervlakte van 225 m²
- Lot nr. 2: 3de afdeling, sectie D, nr. 7D met in te nemen oppervlakte van 67 m²
- Lot nr. 3: 3de afdeling, sectie D, nrs. 7C en 15G met in te nemen oppervlakte van 967 m²
- Lot nr. 4: 3de afdeling, sectie D, nr. 15H met in te nemen oppervlakte van 27 m²
- Lot nr. 5: 3de afdeling, sectie D, nr. 16G met in te nemen oppervlakte van 677 m²
- Lot nr. 6: 3de afdeling, sectie D, nr. 17D met in te nemen oppervlakte van 93 m²
- Lot nr. 7: 3de afdeling, sectie D, nrs. 17C en 19B met in te nemen oppervlakte van 280 m²
- Lot nr. 8: 3de afdeling, sectie D, nrs. 23F en 24A met in te nemen oppervlakte van 443 m²
- Lot nr. 9: 3de afdeling, sectie D, nrs. 25D en 26B met in te nemen oppervlakte van 747 m².
Meer specifiek bestrijken deze percelen de zuidelijke zijde van de Hondschotestraat, gelegen tussen de Muizelstraat/Rijksweg enerzijds en de Ballingstraat anderzijds. Overeenkomstig de projectnota ‘Hondschotestraat’ zal deze grondstrook aangewend worden voor de aanleg van (i) een gescheiden rioleringsstelsel en (ii) een fietspad dat gescheiden is van de rijweg.
Er is getracht om deze noodzakelijke grondstroken te verwerven op minnelijke wijze, maar tot op heden zonder gunstige afloop. De verwerving van desbetreffende grondstrook is evenwel onontbeerlijk voor de realisatie van de ontworpen rooilijn, en daarmee aldus voor de aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel en afgescheiden fietspad langsheen de Hondschotestraat.
Dit zodat er moet worden overgegaan tot onteigening om deze grondverwerving te kunnen verzekeren.
Overeenkomstig artikel 28, §1, 2° van het Vlaams onteigeningsdecreet, moet het definitief onteigeningsbesluit de onteigenende instantie vermelden.
In voorliggend geval zal de gemeente Wevelgem, met bestuurszetel te 8560 Wevelgem, Vanackerestraat 16, en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0207.488.641, zelf als onteigenende instantie optreden.
Zij beschikt daartoe over de vereiste onteigeningsbevoegdheid conform artikel 6, 1° van het Vlaams onteigeningsdecreet, waarin expliciet is bepaald dat de gemeenten bevoegd zijn tot onteigening over te gaan, zonder daartoe een onteigeningsmachtiging van een hogere overheid te moeten bekomen.
Op grond van artikel 3, §2 van het Vlaamse onteigeningsdecreet en overeenkomstig artikel 16 van de grondwet is de onteigening slechts mogelijk indien daartoe een uitdrukkelijke wettelijke of decretale rechtsgrond is voorzien. Overeenkomstig artikel 28, §1, 3° van het Vlaams onteigeningsdecreet dient deze rechtsgrond opgenomen te zijn in het definitieve onteigeningsbesluit.
Voorliggend onteigeningsplan vindt haar wettelijke grondslag in artikel 27 van het decreet gemeentewegen, dat bepaalt dat elke verwerving van onroerende goederen vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg middels onteigening kan plaatsvinden.
Meer algemeen en slechts ondergeschikt voorziet artikel 7 van het Vlaams onteigeningsdecreet, dat gemeenten kunnen overgaan tot onteigening in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden.
Voorliggende onteigening heeft tot doel om de aanleg van (i) een gescheiden rioleringsstelsel en (ii) een vrijliggend fietspad langs een belangrijke ontsluitingsweg, mogelijk te maken. Het betreft dan ook een materie die de gemeentelijke infrastructuur, mobiliteit en verkeersveiligheid aanbelangt.
Artikel 16 van de grondwet bepaalt: 'Niemand kan van zijn eigendom worden ontzet dan ten algemenen nutte, in de gevallen en op de wijze bij de wet bepaald en tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling'. Waarbij ook artikel 3 van het Vlaams onteigeningsdecreet bevestigt dat een onteigening slechts mogelijk is ten algemenen nutte.
Overeenkomstig artikel 28, §1, 4° van het Vlaams onteigeningsdecreet, dient het definitief onteigeningsbesluit een omschrijving te geven van dit onteigeningsdoel van algemeen nut.
In de memorie van toelichting bij het Vlaams onteigeningsdecreet is, inzake de verplichting tot omschrijving van het doel van algemeen nut, bepaald dat ervan kan worden uitgegaan dat een ‘vermoeden van algemeen nut’ bestaat wanneer het te onteigenen goed een bestemming van openbaar gebruik zal krijgen, meer bepaald een rechtstreeks of onrechtstreeks gebruik door een onbepaalbaar en variabel aantal mensen en dit op een niet exclusieve wijze.
Zoals eerder verduidelijkt, gaat het in casu om een riolerings- en wegenisproject waarbij een gescheiden rioleringsstelsel en vrijliggend fietspad worden aangelegd met voor gevolg (i) een bevordering van de milieu- en waterhuishouding en (ii) een aanzienlijke verhoging van de verkeersveiligheid. Dergelijke werken strekken tot het nut van eenieder - of met andere woorden tot nut van een onbepaalbaar en variabel aantal mensen en dit op een niet exclusieve wijze - en dus tot het algemeen belang.
Daarnaast blijkt het onteigeningsdoel van algemeen nut ook uit het feit dat de heraanleg van de Hondschotestraat een project is waarbij het algemeen belang van de gemeenschap wordt gediend. De Hondschotestraat vormt niet enkel een (belangrijke) ontsluiting van het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele', maar wordt eveneens veel gebruikt als functionele fietsroute (vb. woon-werkverkeer per fiets) en recreatieve fietsroute.
Op grond van het voorgaande dient vastgesteld te worden dat de Hondschotestraat een belangrijke verkeersfunctie heeft en dit zowel op lokaal als bovenlokaal niveau.
De aanleg van (een gescheiden rioleringsstelsel en) een vrijliggend fietspad langsheen deze weg, is dan ook in het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier een veilige ontsluiting kan creëren voor het (zwakke) wegverkeer. Dit terwijl er momenteel aan weerszijden van de Hondschotestraat een smal aanliggend fietspad aanwezig is, waar een snelheidsregime van 70 km/uur geldt.
Deze (aanzienlijke) verhoging van de verkeersveiligheid is bij uitstek een onteigeningsdoel van algemeen nut. Dit zoals ook bevestigd door de Vlaamse overheid in het besluit van de Vlaamse regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2, en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 5 mei 2000, alwaar de aanleg van wegenisinfrastructuur en fietspaden expliciet worden aangemerkt als zijnde van algemeen belang:
Artikel 2
'Als handelingen van algemeen belang, zoals bedoeld in artikel 4.1.1, 5°, van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening worden de werken, handelingen en wijzigingen beschouwd die betrekking hebben op:
1° de openbare wegen, met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals tunnels, viaducten, bruggen, duikers, langsgrachten, tolinfrastructuur en parkings;
(...)'.
Artikel 3
'§1. De volgende handelingen zijn handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, §2, van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening. De handelingen hebben betrekking op:
1° de aanleg, wijziging of uitbreiding van openbare fiets-, ruiter- en wandelpaden, en andere paden voor de zwakke weggebruiker;
(...)'.
Verder dient vastgesteld dat ook de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel van belang is voor de gemeenschap, in die zin dat een onbepaalbaar en variabel aantal personen op niet-exclusieve wijze van de gerealiseerde voordelen zal kunnen genieten. Realisaties op vlak van mobiliteit (vernieuwde wegenis) en volksgezondheid (verbeterde riolering leidt tot een gezondere omgeving) worden bereikt, hetgeen evenzeer bij uitstek redenen van algemeen belang betreffen, die de inname van de percelen, zoals voorzien op het onteigeningsplan, verantwoordt.
Waarbij tot slot moet worden aangestipt dat het wegenis- en rioleringsproject ‘Hondschotestraat’ eveneens kadert binnen de algemene (bredere) doelstelling van algemeen nut van een revitalisering van het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele'. Gelet dat dit bedrijventerrein een oppervlakte beslaat van (ongeveer) 160 ha en (ongeveer) 120 bedrijven huisvest, strekt de voorgenomen bestendiging en optimalisering van de ontsluiting en waterhuishouding op dit bedrijventerrein (mede) tot een versterking van het economisch weefsel van de gemeente en de omliggende omgeving.
Wars van de vaststelling dat het zelfs de decretale taak is van de gemeente om (i) te voorzien in voldoende geschikte bedrijfshuisvestingsmogelijkheden en zorgvuldig ruimtegebruik te bewerkstelligen en (ii) de duurzaamheid te verhogen en de levensduur van bedrijventerreinen en andere economische locaties voor bedrijfshuisvestiging te verlengen (cfr. art. 3 van het decreet ruimtelijke economie), staat de bestendiging en optimalisering van het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele' overduidelijk ten dienste - minstens - van de lokale en bovenlokale bevolking, gelet dat hiermee een aanbod van arbeidsplaatsen wordt gegarandeerd, met vlotte toegang voor werknemers (en bezoekers) tot de faciliteiten van de gemeente.
De onteigening is noodzakelijk om deze doelstellingen van algemeen nut te kunnen realiseren.
Overeenkomstig artikel 28, §1, 5° van het Vlaams onteigeningsdecreet, dient het definitief onteigeningsbesluit een omschrijving en motivering te geven van de onteigeningsnoodzaak. Daarbij dient op grond van art. 3, §3 van het Vlaams onteigeningsdecreet meer specifiek te worden ingegaan op (A) de noodzakelijkheid van het doel van de onteigening, (B) de noodzakelijkheid van het betrokken goed en (C) de noodzakelijkheid van de inname voor het bereiken van de gewenste doelstelling van algemeen nut.
A. Noodzakelijkheid van het doel
Het wegenis- en rioleringproject 'Hondschotestraat' strekt ertoe de milieu- en waterhuishouding van de gemeente te bevorderen evenals - en vooral - de verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers (vnl. fietsers) te verbeteren in de Hondschotestraat.
Waar de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel noodzakelijk is teneinde de richtlijnen van de ‘code van goede praktijk voor het ontwerp en gebruik van DWA-systemen in Vlaanderen’ te respecteren, vormt het huidige, smalle en direct aan de rijweg grenzende fietspad langs weerszijden van de Hondschotestraat een onaangename en onveilige verkeerssituatie, in het bijzonder voor de zwakke weggebruiker. De Hondschotestraat wordt - als ontsluiting van het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele' bovendien gebruikt door (zwaar) autoverkeer, hetgeen de laatste jaren alleen maar is toegenomen.
Deze onveilige verkeerssituatie en toenemende verkeersdrukte, vertaalde zich de afgelopen jaren in verschillende verkeersongevallen met zowel materiële als lichamelijke schade.
Om de veiligheid van (vooral zwakke) weggebruikers beter te kunnen waarborgen is het daarom noodzakelijk om het bestaande fietspad aan weerszijden van de Hondschotestraat aan te passen en te voorzien in een afscheiding van de rijweg. Ook het vademecum fietsvoorzieningen van MOW Vlaanderen schrijft een vrijliggend een- of tweerichtingsfietspad voor, voor de openbare wegen waar er een snelheidsregime van 70 km/uur geldt.
De noodzakelijke heraanleg en afscheiding van het fietspad is (zoals verder zal blijken) enkel mogelijk mits de inname van enkele aanpalende gronden langsheen de Hondschotestraat.
Door het verhogen van de verkeersveiligheid mag redelijkerwijze worden verwacht dat het aantal ongevallen op de kwestieuze weg (drastisch) zal dalen, minstens en bovendien dat ook het subjectieve veiligheidsgevoel van de fietser zal vergroten, zodat de verhoging van de verkeersveiligheid tegemoetkomt aan een behoefte die bijdraagt tot een verbetering van de samenleving en de leefomstandigheden van de gemeenschap.
Het doel van de onteigening is derhalve noodzakelijk.
B. Noodzakelijkheid van het betrokken goed
De te onteigenen gronden (nl. lot 1 tot en met 9 op het onteigeningsplan) zijn van essentieel belang voor het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen van algemeen nut.
Feit is dat deze grondstrook rechtstreeks paalt aan de Hondschotestraat als ontsluiting van het bedrijventerrein 'Gullegem-Moorsele', voor het overgrote gedeelte reeds bezwaard is met een erfdienstbaarheid van ondergrondse leidingen, evenals ingevolge zijn planologische bestemming(en) ook slechts zeer beperkte ontwikkelingsmogelijkheden kent. Waarbij er voor de aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel uiteraard ook rekening moet gehouden worden met de aansluitingen op/ligging van de bestaande riolering, en de natuurlijke hellingen en reliëf van het terrein.
Evenmin is er enig alternatief (dan de onteigening) voorhanden om aan de gesignaleerde veiligheids- en verkeersproblematiek te kunnen tegemoetkomen. Ook alternatieven, zoals een (her)aanleg van de bestaande fietspaden aan weerszijden van de Hondschotestraat, een loutere verlaging van het snelheidsregime, … werden onderzocht, waarbij het huidige inrichtingsprincipe met onteigening echter steeds als meest geschikte (en enige reële) oplossing naar voren kwam in functie van de gesignaleerde verkeers- en veiligheidsproblematiek én de aanwezige bebouwing aan de andere zijde van de Hondschotestraat.
Zodat de aanleg van (i) een gescheiden rioleringsstelsel en (ii) een vrijliggend en afscheiden fietspad, langsheen de zuidzijde van de Hondschotestraat, als enige (reële) mogelijkheid resteert.
Eén en ander geldt overigens des te meer nu de huidige inrichting slechts de inneming vereist van een beperkte grondstrook waarop geen constructies staan opgesteld, hetgeen ook doet conformeren met het evenredigheidsbeginsel.
Bij uitblijven van enige minnelijke regeling, is de onteigening van de te onteigenen gronden dan ook noodzakelijk om de vooropgestelde doelstelling van algemeen nut te kunnen bereiken.
C. Noodzakelijkheid van de inname
De huidige rooilijnbreedte ter hoogte van de Hondschotestraat is te smal om (een gescheiden rioleringsstelsel en) een vrijliggend en afgescheiden fietspad binnen het openbaar domein te kunnen voorzien. Aangezien de Hondschotestraat een snelheidsregime van 70 km/uur kent, dienen er overeenkomstig het vademecum fietsvoorzieningen vrijliggende fietspaden voorzien te worden.
Er is getracht om deze noodzakelijke grondstroken te verwerven op minnelijke wijze, maar tot op heden zonder gunstige afloop. Wel werd voor de innames 1, 7 en 8 het akkoord vanwege de provincie bekomen, hetgeen evenzeer voor inname 9 geldt. Ook voor de overige innames werd mondeling reeds een akkoord bereikt, hetgeen nog geformaliseerd dient te worden. In afwachting van de opmaak en ondertekening van de aankoopaktes blijven deze grondstroken deel uitmaken van het onteigeningsplan, waarbij weliswaar na ondertekening van de akte geen gerechtelijke onteigeningsprocedure meer gevoerd zal worden.
Het onteigeningsplan bevat dan ook slechts die percelen die noodzakelijk zijn voor de realisatie van de ontworpen rooilijn, en daarmee aldus voor de aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel en afgescheiden fietspad langsheen de Hondschotestraat.
Aangezien tot nog geen minnelijke verwerving van de grondstrook gefinaliseerd kon worden en geen enkel ander alternatief beschikbaar is dan het gebruik van het onteigeningsinstrument, is een inname van de betrokken goederen noodzakelijk.
III. Openbaar onderzoek
Het gemeentelijk rooilijnplan ‘Hondschotestraat’ diende in toepassing van artikel 17, §2 van het decreet gemeentewegen, aan een openbaar onderzoek onderworpen te worden.
Overeenkomstig artikel 17 e.v. van het Vlaams onteigeningsdecreet diende het voorlopig onteigeningsbesluit, het onteigeningsplan en de projectnota onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek.
In toepassing van artikel 33 van het Vlaams onteigeningsdecreet werd het openbaar onderzoek van beide procedures geïntegreerd en werd een gezamenlijk openbaar onderzoek gehouden. Het openbaar onderzoek vond plaats van 16 juni 2022 tot en met 15 juli 2022.
De formaliteiten betreffende het openbaar onderzoek van het rooilijnplan dienen te voldoen aan de vereisten uit artikel 17, §2, eerste en tweede lid van het decreet gemeentewegen. De eigenaars van de onroerende goederen - zoals opgenomen op het onteigeningsplan - werden hiervan in kennis gesteld conform de bepalingen van de artikelen 17 e.v. van het Vlaams onteigeningsdecreet.
Uit het verslag van het openbaar onderzoek blijkt dat alle formaliteiten van het openbaar onderzoek vervuld werden en dat het dossier gedurende de periode van het openbaar onderzoek ter inzage heeft gelegen in het gemeentehuis en raadpleegbaar was op de website van de gemeente Wevelgem.
Doorheen het openbaar onderzoek werden twee bezwaarschriften ontvangen. Eén ten aanzien van het rooilijnplan, ingesteld door enkele buurtbewoners. En één ten aanzien van het onteigeningsplan, ingesteld door de eigenaars van de innames 3 en 5. Er werden geen verzoeken tot zelfrealisatie ontvangen.
In het verslag van het openbaar onderzoek worden deze standpunten, bezwaren en opmerkingen uitgebreid behandeld en dit wordt dan ook beschouwd als onderdeel van dit besluit. Dit verslag van het openbaar onderzoek wordt goedgekeurd en als bijlage aan het definitief onteigeningsbesluit gehecht.
Voor het gemeentebestuur zijn er in eerste instantie enkele operationele kosten te verwachten, zoals publicatie van een bericht in het Belgisch Staatsblad, etc... evenals de kosten voor de uiteindelijke verwerving/onteigening van de in te nemen gronden. Hiervoor dient verwezen te worden naar de gedetailleerde schattingsverslagen opgesteld door landmeter-expert K. Roelandt (lan 040 700).
De totale vergoeding/waarde voor alle innemingen gezamenlijk werd door de landmeter-expert geraamd op 36 088,90 euro en wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0310- 00/220007/I-PB2-AP12 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het rooilijnplan ‘Hondschotestraat’, opgemaakt door landmeter-expert K. Roelandt, wordt definitief vastgesteld.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt bij deze het definitieve onteigeningsbesluit vast, met als bijlagen het onteigeningsplan, de projectnota en het verslag van het openbaar onderzoek. Het onteigeningsplan 'Hondschotestraat’, zoals opgemaakt door landmeter-expert K. Roelandt, en de projectnota ‘Hondschotestraat’, worden definitief vastgesteld.
Artikel 3
Dit besluit wordt voor wat de definitieve vaststelling van het rooilijnplan betreft onmiddellijk gepubliceerd op de gemeentelijke website en aangeplakt aan het gemeentehuis en ter plaatse. De bezwaarindieners worden per beveiligde zending op de hoogte gesteld van dit besluit.
Een kopie van het vaststellingsbesluit, samen met het rooilijnplan, worden onmiddellijk met beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken alsook de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
Artikel 4
Dit besluit wordt voor wat betreft de vaststelling van het definitieve onteigeningsbesluit samen met haar bijlagen binnen de vijftien werkdagen per beveiligde zending aan de eigenaars bezorgd.
Een uittreksel hiervan wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt tevens bekendgemaakt op de gemeentelijke website met al haar bijlagen.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verzending van een laatste schriftelijk aanbod aan de eigenaars van het te onteigenen perceel, om vervolgens indien nodig de gerechtelijke onteigeningsprocedure aanhangig te maken.
Goedkeuring wordt gegeven aan de nieuwe rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van riolerings-, wegenis- en terreinaanlegwerken in Bergelen, Hemelhofweg en Aardappelhoek.
De vaststelling van de rooilijn n.a.v. de omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van riolerings-, wegenis- en terreinaanlegwerken in Bergelen, Hemelhofweg en Aardappelhoek wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er is een beslissing van de gemeenteraad nodig voor de aanpassing van de grenzen van de openbare weg, het openbaar domein.
Het gemeentebestuur heeft een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend op 2 mei 2022. De aanvraag is onderworpen aan de gewone procedure en de deputatie is bevoegd voor deze omgevingsvergunningsaanvraag. De vraag tot adviesverlening werd ontvangen op 18 mei 2022. Het college van burgemeester en schepenen verleende op 6 juli 2022 gunstig advies.
De aanvraag omvat:
• terreinaanlegwerken:
• aanleg riolering:
• verhardingen, infrastructuurwerken of technische werken:
Tijdens het openbaar onderzoek dat liep tot 23 juni 2022 werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er is een laattijdig bezwaarschrift ingediend waarbij gevraagd wordt om een boom enkele tientallen meters van de woning in te planten om de zonnepanelen te vrijwaren van schaduw én voor de verkeersveiligheid bij het in- en uitrijden van de garage. Op deze vraag kan beperkt ingegaan worden, vanuit de dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit en de cel Openbaar Groen en Netheid wordt voorgesteld om de boom enkele meters te verplaatsen.
Goedkeuring wordt gegeven aan de nieuwe rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van riolerings-, wegenis- en terreinaanlegwerken in Bergelen, Hemelhofweg en Aardappelhoek.
De wijziging van het subsidiereglement gemeenschapsvormende activiteiten, meer bepaald voor herdenkingsplechtigheden en herinneringsactiviteiten Wereldoorlog I en II, wordt goedgekeurd.
Herinneringen aan oorlogen blijven beroeren, zelfs al zijn de gebeurtenissen al lang geleden. Gewelddadige conflicten zijn immers oorzaak van menselijk leed en slaan veelal diepe kloven in de samenleving en verdienen collectief verwerkt te worden. Anderzijds kan de blijvende herinnering aan oorlogsgeweld inspireren om de nodige lessen te trekken en om bij te dragen tot het bewerkstelligen van vredevol samenleven en burgerschapsvorming. Herinneren en herdenken blijven in die zin waardevolle en zinvolle aangelegenheden voor het individu en de samenleving.
Het gemeentebestuur wil daarom dergelijke herinnerings- en herdenkingsactiviteiten vanuit het middenveld financieel ondersteunen en daarvoor een kader voorzien in het subsidiereglement gemeenschapsvormende activiteiten. Hiervoor is een heldere omschrijving vereist van de activiteiten waarop de betoelaging betrekking kan hebben.
Traditiegetrouw bestaat een herdenkingsplechtigheid uit rituele handelingen bij een oorlogsmonument of bij graven van gesneuvelden of oud-strijders: het leggen van kransen, het spelen van militaire muziek, het salueren, het dragen van oud-strijdersvlaggen, ... Naast deze traditionele en zinvolle invullingen worden ook meer en meer andere manieren gezocht om het herdenken en herdenkingen maatschappelijk relevant te houden. Daarbij wordt gezocht om met de activiteit blijvend een nieuw en divers publiek te bereiken. Herdenken wordt herinneren. In die zin kan in het laatste geval meer gesproken worden over herinneringsactiviteiten.
Daarom wordt voorgesteld om deze 2-deling in het reglement op te nemen.
1° herdenkingsplechtigheid Wereldoorlog I en II: activiteit met hoofdzakelijk rituele handelingen bij een oorlogsmonument of bij graven van oorlogsslachtoffers in het algemeen en van gesneuvelden of oud-strijders in het bijzonder: het leggen van kransen, het spelen van militaire muziek, het salueren, het dragen van oud-strijdersvlaggen, ...
Er wordt voorgesteld om voor deze activiteiten forfaitair 125 euro te voorzien. Dit is eenzelfde bedrag als bij de betoelaging van activiteiten voor het goede doel en van buurtinitiatieven.
2° herinneringsactiviteit Wereldoorlog I en II: activiteit die de herinnering aan beide Wereldoorlogen levendig houdt aan de hand van lokale verhalen en gebeurtenissen via lokaal historisch onderzoek en/of samenwerking met het onderwijs en/of socio-culturele activiteiten.
Er wordt voorgesteld dat herinneringsactiviteiten een subsidie van 50% van de organisatiekosten voor de activiteiten met een maximum van 500 euro ontvangen. Dit is eenzelfde regeling als de betoelaging van erfgoedbelevingsprojecten.
De culturele raad gaf over dit voorstel van wijziging subsidiereglement een gunstig advies.
De wijziging in het reglement gebeurt door inlassing van een extra hoofdstuk in het bestaande subsidiereglement (hoofdstuk 4bis).
Toelagen in kader van het subsidiereglement gemeenschapsvormende activiteiten worden aangerekend op rekening PB2-ACT9/0710-00/649645 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Beslist een hoofdstuk 4bis toe te voegen aan het subsidiereglement gemeenschapsvormende activiteiten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 13 december 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 12 maart 2021 en 7 mei 2021, als volgt:
HOOFDSTUK 4bis: TOELAGEN VOOR HERDENKINGSPLECHTIGHEDEN EN HERINNERINGSACTIVITEITEN WERELDOORLOGEN I EN II
Artikel 8bis: Herdenkingsplechtigheden Wereldoorlog I en II
§1. Een herdenkingsplechtigheid Wereldoorlog I en II: activiteit met hoofdzakelijk rituele handelingen bij een oorlogsmonument of bij graven van oorlogsslachtoffers in het algemeen en van gesneuvelden of oud-strijders in het bijzonder: het leggen van kransen, het spelen van (militaire) muziek, het salueren, het dragen van oud-strijdersvlaggen, ...
§2. Om in aanmerking te komen moet een herdenkingsplechtigheid voldoen aan volgende voorwaarden:
- beantwoorden aan de omschrijving in §1.
- niet in het kader van een 11-novemberherdenking plaatsvinden.
- maximaal 2 aanvragen per jaar per aanvrager.
- voor eenzelfde herdenkingsplechtigheid kan slechts om de 5 jaar subsidie aangevraagd worden.
- de aanvrager voldoet aan artikel 2 van dit reglement.
- de activiteit staat open voor iedereen via publieke aankondiging.
- vindt plaats op het grondgebied Wevelgem.
- is vrij van politiek of ideologisch discours, de aanvrager betuigt respect voor democratische waarden en draagt de vredesgedachte uit
- vermelding van het gemeentelijke logo, dat ter beschikking wordt gesteld door de gemeentelijke diensten, op alle promotiemateriaal.
§3. Herdenkingsplechtigheden die voldoen aan de voorwaarden uit §2. bekomen een forfaitaire subsidie van 125 euro.
Artikel 8ter: Herinneringsactiviteiten Wereldoorlog I en II
§1. Een herinneringsactiviteit Wereldoorlog I en II: activiteit die de herinnering aan beide Wereldoorlogen levendig houdt aan de hand van lokale verhalen en gebeurtenissen via lokaal historisch onderzoek en/of samenwerking met het onderwijs en/of socio-culturele activiteiten.
§2. Om in aanmerking te komen moet een herinneringsactiviteit voldoen aan volgende voorwaarden:
- beantwoorden aan de omschrijving in §1.
- de aanvrager voldoet aan artikel 2 van dit reglement.
- een aanvrager kan meerdere aanvragen in hetzelfde kalenderjaar indienen.
- richt zich op het brede publiek of op jong en/of nieuw publiek en wordt breed gepromoot.
- vindt plaats op het grondgebied Wevelgem.
- is vrij van politiek of ideologisch discours, de aanvrager betuigt respect voor democratische waarden en draagt de vredesgedachte uit.
- vermelding van het gemeentelijke logo, dat ter beschikking wordt gesteld door de gemeentelijke diensten, op alle promotiemateriaal.
§3. Herinneringsactiviteiten kunnen een subsidie van maximaal de helft van de organisatiekosten voor de activiteit bekomen met een maximum van 500 euro.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking op 9 september 2022 en is van toepassing op herdenkingsplechtigheden en herinneringsactiviteiten die plaatsvinden na 1 september 2022. Aanvragen voor herdenkingsplechtigheden en herinneringsactiviteiten die doorgaan in de periode 1 september 2022-31 oktober 2022 moeten aangevraagd worden ten laatste twee weken na het doorgaan ervan.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het subsidiereglement gemeenschapsvormende activiteiten.
Dit punt wordt verdaagd naar de volgende zitting van de gemeenteraad.
Na tussenkomst van raadslid Heidi Vancraeynest wordt dit punt wordt verdaagd naar de volgende zitting van de gemeenteraad om volgende reden: in hoofdstuk 7bis 'beoordeling aan de vooravond van TADD' staat het aantal kalenderdagen voor het indienen van verhaal bij het college van burgemeester en schepenen niet ingevuld.
Vraag ingediend door de heer Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de heer Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de heer Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de heer Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter